linnie050 schreef:Dankjewel voor de reacties en de tips!
Vasthouden van me hand zou inderdaad goed kunnen. Ik probeer wel altijd ophoudingen te maken.
Maar als me hand vast gezet word voel ik zoveel druk op me hand dat ik er soms niet doorheen kom.
Dan heb je te laat je hand ontspannen. Je moet loslaten voordat het paard vastpakt.
Dus snel voelen wat er gebeurt.
linnie050 schreef:Dan moet ik me hand ontspannen en toch ophoudingen maken en niet ook vast gaan zetten
Eerder liet ik inderdaad die teugel losser maar dan krijg je van die waslijntjes ook niet goed.
Los je het ook niet mee op.
Ophouding op de kant waar hij vastneemt is nog te veel gevraagd. Ophoudingen kun je alleen aan de andere kant maken, waar hij niet vasthoudt. Want daar zul je sneller resultaat mee boeken.
linnie050 schreef:Klopt inderdaad gisteren ook gehoord dat het paard teveel naar buiten keek vandaar dat er gezegd werd naar rechts naar binnen stellen.
Dit vind ik erg jammer voor je, want dit zal je probleem niet oplossen. Het paard is er niet klaar voor om hem op rechts naar binnen te stellen. Hij zal het gevoel krijgen dat je hem uit balans trekt en zich schrap zetten. Dit kun je voelen doordat zijn hoofd omhoog schiet en zijn rugwegdrukt. Dat zit heel onaangenaam want je wordt met lichtrijden dan hoog uit het zadel gegooid.
Instructeurs zouden hun leerlingen moeten leren pas iets bepaalds van hun paard te vragen als het paard daar aan kan voldoen. En als het paard daar niet aan kan voldoen, het paard daarnaartoe trainen zodat het daar wél aan kan voldoen.
linnie050 schreef:Ik weet van mzelf dat ik ook spanning in me schouders heb als ik intensief rij ook daarom oa 1 van de redenen besloten zitlessen te nemen.
Want dat is ook niet goed.
Herkenning. Dit komt omdat het paard gaat hangen en aan een kant te veel aanleuning neemt. Daarop ga jij spannen in je schouders. Dan doe je dus te veel met kracht. Probeer losser en gemakkelijker te worden. Ga krachtmetingen uit de weg want die zul je af moeten leggen. Je bent nooit sterk genoeg om dit te winnen van een paard, en je zult er ook niet mee bereiken dat je paard soepeler wordt en zal doen wat je van hem vraagt. Dus als je je schouders voelt, gebruik dat als informatie en denk dan "oh, ik doe te veel met mijn armen, ik gebruik te veel kracht. Niet doen! Maak dan een ophouding, door even met je benen in te komen en het paard aan één kant aan de voorkant op te vangen: die kant waar hij zich op láát vangen, dus dat is de kant waarop hij NIET vastpakt. En druk je borstbeen goed naar voren, dan vallen je schouders en je rug vanzelf in de goede houding.