Problemen op de rechthand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

Problemen op de rechthand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 08:44

Hoiii

Misschien beetje lastig uitleggen.
Hoop dat jullie het begrijpen.

Het gaat hier niet om een eigen pony.

Op de manege rij ik nu op een paard ze is 6 jaar nog maar kort onder het zadel. Enkele maanden.

Ik heb dan steeds een probleem op de rechterhand.
Ze kijkt veel naar buiten zet me hand aan de bakrand ook vast maar valt naar binnen.
Als ik me rechterbeen er goed bij houd loopt ze onder me vandaan. (ze versnelt dan in 1x)

Op les word gezegd rechterbeen eraan, als paard onder me vandaan loopt op de rem zetten met kneden beide handen ophouding maken en stelling naar binnen blijven vragen op de lange zijdes.

Ik heb eens wat lessen op een andere manege gevolgd had net zoiets daar alleen dat paard was ouder.
Ik moest daar als me buitenhand vast werd gezet blijven kneden, desnoods stelling naar buiten vragen en natuurlijk binnen been erbij houden zodat hij op de hoefslag bleef. Maar hij moest me hand gewoon los laten.

Hoe krijg je het paard nu weer goed recht? En dat het leert op de rechterhand goed te lopen?
Linkerhand gaat veel beter loopt ze netjes op de hoefslag.
Met de figuren heeft ze nog veel ondersteuning nodig anders zwalkt ze. Voltes netjes rijden lukt ook nog niet maar zitten steeds betere stukken bij.
Maar dat leert ze vanzelf.
Paard word trouwens niet in alle lessen gebruikt misschien in de toekomst wel of word verkocht.

Wat is nu de goede manier? Hoe los je dit nu op?
Of heeft het geen zin als je 1x in de week op dit paard rijd?
(en ik zit niet altijd op dit paard net hoe ze je indelen)
Heb gevraagd doordeweeks rijd wel iemand er vast meerdere keren per week erop.

Maar denk volgende week zit ik er wel op want het viel me op bv nadat we galop gedaan hadden dat het paard zich veel losser voelde en het al beter ging.
Dus afgesproken dat ik de volgende meld dat we eerder galop moeten doen.
(nu meestal pas eind van de les) Dus dan weet ik al een beetje dat ik volgende week weer op dit paard zit.

Paard zweet ook aan 1 kant van de hals de andere kant gebruikt het paard dus weinig. (heb ik gisteren ook weer geleerd haha)

gr

Anoniem

Re: Problemen op de rechthand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 09:01

Het is sowieso lastig als je maar 1 keer in de week op een paard rijdt. Dus ik denk dat het moeilijk wordt. Maar als ik het goed begrijp valt het paard naar binnen en kijkt ze naar buiten met haar hoofd?
Het zweten aan een kant laat zien dat er weldegelijk een medisch probleem is, het paard ontlast een kant.

Je moet nooit je hand vastzetten, dan blokkeer je haar alleen maar in dr lijf. Wat je het beste kunt doen is haar recht houden op twee handen maar beide handen iets naar buiten plaatsen en je buitenhand iets van de hals af, dan druk je met je binnenbeen zachtjes weg en als ze naar voren wilt, kneed je in je handen zodat je een ophouding maakt, dat ze weet dat ze zijwaarts moet ipv voorwaarts. Probeer wel je hulp te doseren, dus niet ineens teveel been. Ook helpt het om wat meer druk uit te oefenen op de zitbeenknobbel (gewoon je bilhelft :') ) waar naar je heen wilt, dus naar links in dit geval, ga dan niet helemaal scheef zitten maar probeer meer druk uit te oefenen in het zadel.
Probeer deze oefening gewoon eerst eens in stap, zowel linksom als rechtsom. Zodat ze gaat begrijpen dat ze zijwaarts moet. Als ze niet snapt dat ze moet wijken voor het been kun je altijd een beginoefening doen. Het paard stil zetten langs de kant, en dan laten draaien om de voorhand, als je dus linksom staat doe je je rechterhand opzij, begrens je haar met je linkerhand en druk je haar met je rechterbeen om.

Succes!

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 09:05

wat ik uit jou verhaal opneem is dat hij erg vast houdt op jou rechterhand. Laat die hand wat losser en pakt de andere kan er iets meer bij, houdt wel contact op de linkerteugel. Als je blijft doorkneden en rommelen op die rechterteugel wordt hij alleen maar zwaarder. Van galop worden ze inderdaad losser, mijn paard heeft daar altijd erg veel baat bij. Wat ik je ook aanraadt is om veel volte's te gaan rijden want van volte's worden ze rechter. Probeer nu in het begin zo min mogelijk die bakrand op te zoeken, wil je toch een lange zijde rijden, rijdt dan op de binnenhoefslag.
succes!

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 09:55

Waarschijnlijk richt je je aandacht op de verkeerde hand. Namelijk op díe hand, waar het paard het meeste vasthoudt. Maar kijk eens naar de andere hand: wedden dat je daar te weinig toch niets hebt qua aanleuning? En daar moet jij je aandacht naar verleggen.
Die hand, die moet je oppakken. En ja, dan loopt je paard naar buiten gesteld. Maar hij moet nu eenmaal aan de rechterkant loslaten en dat gaat niet gebeuren als jij er niet voor zorgt dat hij LINKS het bit aanneemt en jijzelf rechts loslaat.

Jouw probleem is waarschijnlijk wel dat jouw instructeur dan gaat dreinen dat je paard naar buiten gesteld loopt. Dit is iets waar je een periode doorheen moet. Dan maar naar buiten gesteld lopen. Hij zal daardoor wel verbeteren in zijn balans en vervolgens sneller loslaten in zijn lijf. En als hij inderdaad loslaat in zijn lijf, dan moet je iedere keer even proberen of je rechts er bij kunt nemen en kijken hoever je komt met stelling naar rechts. En je zult zien dat hij dan vaak met zijn hoofd omhoog schiet. Dan heb je te veel stelling gevraagd.

Het punt is, dat hij aan de linkerkant in zijn lichaam niet zijn spieren kan verlengen. Die zijn korter dan zijn spieren aan de rechterkant, waardoor hij dus gemakkelijker naar links kan buigen.

Stel je voor dat je aan 1 kant stijf bent in je nek. Bijvoorbeeld je rechter nekspier. Dan kun jij ook niet goed je hoofd naar links draaien. wel naar rechts.

Op het moment dat jij met je vingers naar je tenen gaat met je knielholtes zo gestrekt mogelijk, dan voel jij die spieren daar rekken en dan veer je vanzelf terug want dat is niet prettig. Dat is wat het paard aan de linker lengtebuigingsspieren voelt op het moment dat hij naar rechts moet buigen.

Jullie probleem zit dus niet rechts maar links. Probeer het paard d.m.v. linkerteugel (ongeacht of je links of rechtsom rijdt) nageeflijk te rijden. Op het moment dat je paard nageeflijk is, probeer het dan pas naar rechts te buigen, maar laat het niet te lang duren, want dat houdt hij niet vol. Dit is iets dat je uit moet bouwen. Is het paard niet nageeflijk en trek je hem toch in de rechterstelling, dan zal hij zich alleen maar schrap zeggen, en je zult toch geen stelling krijgen. Of zoals hier gezegd:
Joolien schreef:
Je moet nooit je hand vastzetten, dan blokkeer je haar alleen maar in dr lijf.

En dat merk je gauw genoeg: hoofd in de lucht en rug weggedrukt.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 15:33

Dankjewel voor de reacties en de tips!

Vasthouden van me hand zou inderdaad goed kunnen. Ik probeer wel altijd ophoudingen te maken.
Maar als me hand vast gezet word voel ik zoveel druk op me hand dat ik er soms niet doorheen kom.
Dan moet ik me hand ontspannen en toch ophoudingen maken en niet ook vast gaan zetten
Eerder liet ik inderdaad die teugel losser maar dan krijg je van die waslijntjes ook niet goed.
Los je het ook niet mee op.

Klopt inderdaad gisteren ook gehoord dat het paard teveel naar buiten keek vandaar dat er gezegd werd naar rechts naar binnen stellen.

Ik weet van mzelf dat ik ook spanning in me schouders heb als ik intensief rij ook daarom oa 1 van de redenen besloten zitlessen te nemen.
Want dat is ook niet goed.

Zal inderdaad meer voltes rijden op korte en lange zijdes.
Voltes gaan nog niet zo goed maar is dan ook gelijk goede oefening.
En de andere tips ook gaan proberen!

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:40

linnie050 schreef:
Dankjewel voor de reacties en de tips!

Vasthouden van me hand zou inderdaad goed kunnen. Ik probeer wel altijd ophoudingen te maken.
Maar als me hand vast gezet word voel ik zoveel druk op me hand dat ik er soms niet doorheen kom.

Dan heb je te laat je hand ontspannen. Je moet loslaten voordat het paard vastpakt.
Dus snel voelen wat er gebeurt.
linnie050 schreef:
Dan moet ik me hand ontspannen en toch ophoudingen maken en niet ook vast gaan zetten
Eerder liet ik inderdaad die teugel losser maar dan krijg je van die waslijntjes ook niet goed.
Los je het ook niet mee op.

Ophouding op de kant waar hij vastneemt is nog te veel gevraagd. Ophoudingen kun je alleen aan de andere kant maken, waar hij niet vasthoudt. Want daar zul je sneller resultaat mee boeken.

linnie050 schreef:
Klopt inderdaad gisteren ook gehoord dat het paard teveel naar buiten keek vandaar dat er gezegd werd naar rechts naar binnen stellen.

Dit vind ik erg jammer voor je, want dit zal je probleem niet oplossen. Het paard is er niet klaar voor om hem op rechts naar binnen te stellen. Hij zal het gevoel krijgen dat je hem uit balans trekt en zich schrap zetten. Dit kun je voelen doordat zijn hoofd omhoog schiet en zijn rugwegdrukt. Dat zit heel onaangenaam want je wordt met lichtrijden dan hoog uit het zadel gegooid.
Instructeurs zouden hun leerlingen moeten leren pas iets bepaalds van hun paard te vragen als het paard daar aan kan voldoen. En als het paard daar niet aan kan voldoen, het paard daarnaartoe trainen zodat het daar wél aan kan voldoen.
linnie050 schreef:
Ik weet van mzelf dat ik ook spanning in me schouders heb als ik intensief rij ook daarom oa 1 van de redenen besloten zitlessen te nemen.
Want dat is ook niet goed.

Herkenning. Dit komt omdat het paard gaat hangen en aan een kant te veel aanleuning neemt. Daarop ga jij spannen in je schouders. Dan doe je dus te veel met kracht. Probeer losser en gemakkelijker te worden. Ga krachtmetingen uit de weg want die zul je af moeten leggen. Je bent nooit sterk genoeg om dit te winnen van een paard, en je zult er ook niet mee bereiken dat je paard soepeler wordt en zal doen wat je van hem vraagt. Dus als je je schouders voelt, gebruik dat als informatie en denk dan "oh, ik doe te veel met mijn armen, ik gebruik te veel kracht. Niet doen! Maak dan een ophouding, door even met je benen in te komen en het paard aan één kant aan de voorkant op te vangen: die kant waar hij zich op láát vangen, dus dat is de kant waarop hij NIET vastpakt. En druk je borstbeen goed naar voren, dan vallen je schouders en je rug vanzelf in de goede houding.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 17:45

+:)+ Ik ben erg blij voor al je adviezen vandaag!
Zal het regelmatig allemaal nog eens doorlezen

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:50

Met de teugel wat losser laten wordt niet bedoeld dat je hem langer maakt. Je zet hem wat lichter in de hand en opend je hand ietsjes. Of steek hem wat naar voren maar blijft wel contact houden!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 18:21

ja Kelly ondertussen heb ik dat ook geleerd dat deed ik eerder ook verkeerd.
Dankje voor je reactie :)