Aanleuning bij bitloos rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Aanleuning bij bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 07:43

Momenteel rij ik 'mijn' hengstje tijdelijk even bitloos, gewoon mijn trenshoofdstel met de teugels aan de neusriem bevestigd en het bit plus bakstukken eraf.

Het is echt de eerste keer (afgezien van ooit een dagje hobbelen maar dat was geen rijden en ook met een ander paard) dus ik ben nog heel erg aan het zoeken wat ik moet doen. Aan de voorkant heb ik dus helemaal niks nu, dat is heel leerzaam.

Nou krijg ik de aanleuning niet goed voor elkaar. Hij blijft maar lang en laag lopen, ik krijg het gewoon niet omhoog gereden! Als ik hem stevig vooruit rij, komt hij wel omhoog maar nog steeds met die neus te ver voorwaarts. Ik krijg het dus niet compact, dat de bovenhalsspier opbolt.

Misschien ervaren bitloze ruiters die me kunnen helpen bij dat stukje?

karijn

Re: Aanleuning bij bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 08:36

Op welke hoogte heb je de neusriem nu zitten? Wat mij namelijk opvalt bij het bitloos rijden en de foto's die ik dan voorbij zie komen, is dat de neusriem laag op de neus zit, net boven de neusgaten. Daar heb je meer druk dan ter hoogte van de jukbeenderen. Je zou dan beter kunnen werken met een hannoveraanse neusriem of een echt bitloos hoofdstel aanschaffen.
Waarom rijd je eigenlijk bitloos?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 08:55

O, de neusriem zit hoog idd, vergelijkbaar met een Engelse neusriem, wel met een sperriem nog eraan. Ik heb er aan de voorkant dus echt helemaal niks aan, zeker niet als ie die dikke hengstennek inzet als hij zijn eigen zinnetje door wil zetten (kijken naar de merries verderop, ouwe casanova dat het is :P ). Het is op zich wel leerzaam om te sturen en zijgangen te proberen puur op zit en been, maar de aanleuning weet ik even niet voor elkaar te krijgen hoe ik hem wil.

Hij heeft een kloofje op de plek net voor de plaats waar het bit ligt, in de mond zelf, een rimpeltje wat gesprongen is zeg maar. Dus dat wil ik even laten genezen voor ik weer een bit inhang, maar toch doortrainen. Ik moet nog even kijken wat ik ermee doe omdat ik niet weet of het van het bit komt (hij is sowieso gevoelig in de mond nl.) of dat hij zelf op zijn lip bijt (ook bij bitloos rijden gaat het nl. terug open als ik het niet van te voren helemaal dichtsmeer met zalf en dat vind ik dan weer iets raars).

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 09:14

Gewoon even laten genezen dan. Hij is niet gewend om bitloos te lopen dus kan je ook niet verwachten dat hij in de oude opstelling zonder bit binnen kort tijdsbestek goed zal lopen. Je kan dan, denk ik, twee dingen doen. Niet rijden en enkel longeren om hem in beweging te houden, of wel rijden en genoegen nemen met het feit dat hij van voren lang blijft en inderdaad dan werken aan zit- en beenhulpen.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 09:41

Het punt is dat als je met bit rijdt, dat er altijd een soort sprake is van een "release". Dat komt eigenlijk neer op drukverschil. Jij neemt de druk weg op het moment dat het paard omhoog komt of nageeft of wat dan ook. Met dit hoofdstel zonder bit is er geen release. Het maakt niet wat je doet, hij voelt amper het verschil en als hij al verschil voelt, duurt het misschien te lang voordat het verschil optreedt waardoor het niet duidelijk is voor het paard waardoor dit verschil plaats vindt. Leermomenten vinden namelijk pas plaats als het lonende effect direct plaats vindt. Veel ruiters gaan met hun handen in nageeflijkheid bijvoorbeeld de fout in door te laat te ontspannen, waardoor een paard te veel aanleuning neemt, of stug wordt.

Je zou dus een speciaal bitloos hoofdstel moeten hebben, of met halster moeten rijden waar je een grote lus door de laagste ringen doet die je kunt aanspannen en ontspannen. Aan die lus zitten dan jouw teugels vast. Die lus moet glad zijn en soepel glijden door die ringen zodat het paard meteen voelt wanneer jij je hand ontspant. Zo kun je weer een ophouding maken op het moment dat je aandrijft, waarop hij omhoog komt en jij onmiddellijk weer je hand ontspant.

Het is een lastig probleem, ik herken het want ik heb zelf een paar keer bitloos gereden op een fries en die deed dat ook. Hij ging op mijn hand hangen, hoe ik ook aandreef, ik kreeg hem er niet van af. En dat lukte met bit wel. Misschien heeft iemand anders hier nog goede tips?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 14:24

Ja idd, want met een bit is hij juist ontzettend makkelijk in de aanleuning, het is geen onwil van hem, maar voor hem is het natuurlijk vaag wat ik wil en ik heb het gevoel dat ik weinig mogelijkheden heb om het hem duidelijk te maken.
Ik zal het eens op zijn halster proberen, met die lus.
Om een apart hoofdstel aan te schaffen lijkt me wat overdreven, ik hoop toch in 2012 weer gewoon op de gangbare manier bezig te zijn.

Het longeren bitloos komt ook meer neer op rondslingeren, en dan nog (hij is bere sterk, ben blij dat hij zo braaf zijn best doet := ) dus dat wordt rijden maar om nou wekenlang alleen maar te hobbelen .. gaat beetje in tegen mijn prestatiedrang hahaha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:27

Van Norton is een relatief goedkoop bitloos hoofdstel te koop, wat ook gewoon best goed is. Het is een kaakgekruisd hoofdstel. Ik heb het zien hangen bij de epplejeck en divoza heeft het ook ongetwijfeld :j.

Van een gewoon hoofdstel een bitloze maken blijft toch altijd prutsen, ik heb het in elk geval nooit goed kunnen krijgen.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:39

Mijn merrie had een haak op dr kies wat in dr wang drukte.
Hierdoor was het van binnen een beetje aan het rommelen.
Probleem van kantelen was ook trouwens meteen opgelost :D
Ik heb met een halster gereden.
Teugels aan de fournituren bevestigt
Ik kreeg haar wel naar beneden, zelfs naar het nagevelijke toe.
Gewoon eigelijk hetzelfde als met bit....
Werd wel even met de neus op de feiten gedrukt hoe gefocust je op je optoming kan zijn.
Ik vond het best spannend omdat naar mijn idee ik niks te vertellen had.

Me merrie was eigelijk heel relaxt en liet zich dus gewoon richting het nagevelijke rijden.
Ik heb er ook wat van geleerd, namelijk dat mevrouw dus ook al doet ze soms niet vermoeden op de lichtste hulpen reageer.

CaWa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:48

Even een minder pedagogisch verantwoord antwoord van iemand die bitloos rijdt: wellicht is deze optoming niet helder/scherp genoeg.

Ik heb hetzelfde probleem als jij ervaren toen in mijn pony's (met sterke eigen wil) op sidepull reed. Er 'net niet doorheen zijn' komt mij erg bekend voor. Sinds ik met hackemore rijd, kan ik wel genoeg verschil maken tussen druk/release en gaat het wel goed. Ja ik rijd dressuur en ja ik heb een ontspannen contactteugel met hack.

Heel veel mensen vallen over het gebruik van een hackemore in de dressuursport, maar ik merk tot nu toe alleen maar voordelen.

Succes!

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:58

Je moet inderdaad nieuwe afspraken maken met je paard. Met bit waren die duidelijk, nu nog zonder bit verduidelijken. Mijn paard ging ook erg hangen op de hand, zowel met bit als zonder. Na een tijdje met hackamore te hebben gereden, kan ik nu weer vooruit met glucksrad/ sidepull (zelf gemaakt). Ze loopt hier beter op dan bit of hackamore. Blijven zoeken dus, kun je iets lenen van iemand?

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:20

Misschien komen de hulpen ook beter door als je de sperriem eraf haalt. Ik heb nog geen bitloos hoofdstel gezien waar een sperriem op zat.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:30

Met bit heb je er een bepaalde tijd over gedaan om de hulpen te installeren. Druk op bit=reactie. Je zal nu opnieuw de hulpen voor bitloos moeten installeren. Je kan niet verwachten dat het paard gelijk begrijpt dat druk op de neus en druk in de mond hetzelfde betekenen. Sommige paarden snappen het heel snel, sommigen niet. Paarden die geleerd hebben op de grond licht in de hand te zijn op een halster, zijn daar meestal sneller in.
Gewoon even opnieuw afspraken maken dus.

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 20:00

Wat goed dat je tijdelijk anders gaat rijden om zijn mond te laten genezen. Ik rijd zelf veel bitloos, ook dressuurwedstrijden. Je mag de neusriem iets lager doen dan normaal (zie www.bitloos.nl voor instructies). Met een kaakgekruist hoofdstel kan je inderdaad beter kleine ophoudingen maken en heel prettig dressuur rijden. Door middel van tempowisselingen en schijnovergangen zet je de achterhand extra aan het werk en gaat je paard minder hangen op je hand. Succes.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:56

Mijn merrie rij ik regelmatig bitloos. Haar aanleuning is veel rustiger en constanter dan met bit! In het begin hing ze soms een beetje, maar dat is er nu bijna helemaal uit. Ik kan het iedereen aanraden.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 22:31

Een hoofdstel dat je tijdelijk omtovert naar bitloos hoofdstel geeft niet eenzelfde werking als een hoofdstel dat hiervoor gemaakt is, zie de eerste reactie: er is geen release bij een normaal hoofdstel. De release is bedoelt als beloning, eigenlijk hetzelfde als met een bit; een paard wijkt van nature voor druk, dus geeft hij na. Zodra een paard nageeft, valt de (meeste) druk weg, wat eigenlijk de beloning is.

Toen ik van bit naar bitloos ging, met een daarvoor bedoelt hoofdstel, merkte ik dat mijn paard juist veel gevoeliger reageerde dan op het bit. Zo had ik ooit zeer slechte punten vanwege het scheef lopen van mijn paard, dus ongelijke druk en datzelfde probleem deed zich weer voor toen ik naar bitloos ging, terwijl ik dacht dat ik mijn paard recht reed. Ook een ophouding werkte zonder bit harder in dan met bit. Mijn paard had minder last met omschakelen dan ik geloof ik, want ik was degene die moest wennen aan de vernieuwde druk en daarmee weer naar mijn paard toe komen.

Wel heel goed dat je het tijd geeft om te genezen, wel vreemd dat ook nu de plekjes open blijven gaan...
Succes!