bitloos gaan rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

raatje12

bitloos gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 18:56

Haaaaajj bokkers ! :D

Ik rij nu ong 2 jaar op mn verzorgpaardje. Ik heb der altijd met bit gereden. Nu zou ik dat wel graag zonder willen doen. Met touwhalster rijden reageert ze goed. ;) Maar ik krijg der nu net MET bit aan de teugel, en dat aan de teugel rijden, zou ik graag zo willen houden. als ik nu zou beginnen met een bitloos hoofdstel, loopt ze dan nog steeds het zelfde, of moet ik alles opnieuw aan leren(stelling enzo). Word het dan ook moeilijker om der aan de teugel te rijden? of is dat verder geen verschil?. Kan ik met bitloos hoofdstel ook mee doen aan alle soorten wedstrijden, of niet?

xxxxxx <3

Kitsolu

Re: bitloos gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:58

Als jij goed rijdt, zal ze bitloos net zo lopen als met bit. Bitloos kan je niet aan alle wedstrijden meedoen.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:00

niet opnieuw leren . Ze moet alleen wennen aan een andere druk . Zodra ze daar aan gewent is gaat ze ontspannen en komt de rest van zelf :D Je kan niet mee doen aan alle soorten wedstrijden , er zijn volgens mij wedstrijden speciaal voor bitloos met een apparte jury ;)

raatje12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 19:01

moet je dan lid worden van een bepaalde club? of zijn er bij alle clubs wetstrijden bitloos?

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:02

Als je officiele wedstrijden wil rijden moet je bij de KNHS lid zijn en die schrijft hier en daar bitloze wedstrijden uit.
Als je ergens anders lid wil worden moet je dat zelf navragen.

Dromen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:06

Ik vind bitloos erg lekker rijden.
2 jaar geleden heb ik op een arabier gereden met een hoofdstel zonder bit (wel met scharen, al had ik liever zonder)
Het is ook een beetje uit proberen met je eigen pony.
Die arabier kon je enkel zonder bit rijden.
De welsh waarop ik nu rij, daar moet je gewoon met bit mee rijden (enkel gebroken trens) want anders krijg je dr gewoon niet onder controle

raatje12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 19:08

Vinden paarden het ook echt vervelend om met bit te rijden. Ik heb altijd zo'n schuldgevoel wanneer ik even een flinke ophouding moet maken. Gewoon, omdat ik natuurlijk niet weet of het echt pijn doet. ik lees overal dat met bit gewoon niet leuk is voor het paard. Is dat echt zo, of is het allemaal een beetje overdreven?
veel vragen heb ik of niet? ;)

xxxxxx

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:11

Denk jij dat hun dat gevraagd hebben aan dat paard :D?

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:11

Wel, het bit zou bij niemand een rem mogen zijn, dus in principe is er niet veel verschil tussen, met een zachte ruiterhand.
Je volgt gewoon jouw hart. Ik had het ook altijd, ik heb het mijn hele leven als raar aangevoeld dat ik moest sturen (en verkeerd aan de teugel laten lopen) met een bit. Dus ben ik, om mezelf gerust te stellen en weer plezier te hebben in het rijden, overgeschakeld. Ik ben nu veel meer ontspannen, en mijn paard ook...

raatje12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 19:12

Poiuytrewq schreef:
Denk jij dat hun dat gevraagd hebben aan dat paard :D?

neee. ;) ik vraag gewoon of hun het weten. niet of ze het gevraagt hebben aan hun paard

raatje12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 19:13

Saars schreef:
Wel, het bit zou bij niemand een rem mogen zijn, dus in principe is er niet veel verschil tussen, met een zachte ruiterhand.
Je volgt gewoon jouw hart. Ik had het ook altijd, ik heb het mijn hele leven als raar aangevoeld dat ik moest sturen (en verkeerd aan de teugel laten lopen) met een bit. Dus ben ik, om mezelf gerust te stellen en weer plezier te hebben in het rijden, overgeschakeld. Ik ben nu veel meer ontspannen, en mijn paard ook...

Kun je je paardje dan ook mooi laten lopen?

xx

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:15

Ik vind het persoonlijk wel overdreven

Paardje mooi laten lopen heb je geen bit voor nodig. Dan ben je fout bezig imo
Als je goed genoeg kunt rijden kan je dat ook zonder bit of zelfsv enkel met halsring :)

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:17

TirsaDion schreef:
Saars schreef:

xx

Mijn paardje loopt inderdaad mooi... als hij daar zelf zin in heeft en zijn spieren los zijn gewerkt.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:18

TirsaDion schreef:
Saars schreef:

xx

dat heb ik je net uitgelegd , je kunt je paard niet mooi laten lopen , dat hoort hij uitzich zelf te doen , uit de ontspanning waar JIJ hem naar toe rijd. Als je hem moet vragen door aan de teugels te trekken loopt hij vals aan de teugel en dat is alles behalve goed voor je paard! Mijn punt is dus , bit of geen bit , het maakt niet uit . Zolang je paard maar ontspannen is!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:19

Heb je anders een foto voor ons wanneer je hem "aan de teugel' rijd met bit?

raatje12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 19:25

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:27

Ik denk dat die het beter doet als je de url van de foto hier neer zet! is niet zichtbaar bij mij.
(rechtermuis klik op foto, kies 'eigenschappen'.... daaro ergens staat t adres :D)

raatje12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 19:33

uuuuhm ik heb geen idee hou dat moet,

raatje12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 19:56

iemand nog iets?

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:58

Rechtermuisknop op het plaatje en dan afbeeldingslocatie kopiëren? Dan kopieert hij als het goed is de link.

Edit: En niet zo haastig joh. Geef mensen ook een beetje de tijd om te reageren.

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 20:07

Gewoon eerst je paardje even rijden met bit, daarna zou je even zonder bit kunnen gaan proberen. Zo doe ik het iig met mijn paardjes, als ze nog niet gewend zijn zonder bit te rijden. Je zou kunnen beginnen met een halster, maar ik vind die dingen helemaal niet fijn met rijden, aangezien ze nogal schuiven. Je hebt verschillende optomingen, en ik weet niet wat je paardje het fijnst vind, maar de sidepull is het makkelijkst, die lijkt het meeste op het rijden met bit vind ik.