_Esther_87_ schreef:Een paard opleiden is een vak apart. Het is totaal niet te vergelijken met het rijden van een ouder, ervaren paard, en zelfs niet te vergelijken met het rijden van lastigere paarden. De grote moeilijkheid zit hem in het feit dat je iets maar één keer aan kan leren. Stel jezelf de vraag: Weet ik zeker dat ik dit paard in één keer netjes op kan leiden? Weet ik zeker dat ik niet onduidelijk zal zijn naar het paard? Weet ik zeker dat ik kan voelen wat het paard aan kan, lichamelijk en geestelijk? Enkel als je daarvan 100% zeker bent, mag je er aan beginnen. Gaat het namelijk eenmaal mis en moet je gaan corrigeren, ben je veel verder van huis. Het duurt dan langer en zal ook meer geld gaan kosten. Het is een leuk plan om van de zomer te gaan lessen, maar als je dan eerst een jaar bezig bent met correctie ben je uiteindelijk veel meer geld kwijt. Denk vooral niet 'dat gebeurt mij niet' want het gaat eenvoudig mis. Niet consequent zijn met je beenhulp, niet doorhebben dat je paard over de schouder valt in plaats van stelling neemt, niet doorhebben dat je paard kantelt, niet doorhebben dat je paard niet netjes rustig loopt maar gewoon finaal op de voorhand. Ik noem maar een paar dingen op waarvan ik zeker weet dat ze vaak misgaan, en er zijn er nog veel meer! En nu ga ik nog uit van een extreem braaf paard dat uit angst of onzekerheid geen rare dingen gaat doen....Kortom, weet je zeker dat je het kan, dan doen. Zo niet, hulp zoeken of laten doen.
Helemaal mee eens
Als je de eerste paar maanden niet kan lessen, dan vraag ik me af of je er wel aan moet beginnen voor die tijd. Want juist als je er net mee begint, is goede begeleiding heel belangrijk om dingen die _Esther_87_ beschreef te voorkomen. Dat je het aangeboden krijgt, is natuurlijk heel leuk maar dat betekent niet dat je het ook aan moet nemen.