Te weinig pit, niet aan het been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hlcca

Te weinig pit, niet aan het been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 11:15

Hoi! :D
Ik heb een hele lieve pony Carina! <3
Alleen Carina is niet lekker aan het been... Eerlijk gezegd slecht...
Ze kan echt heel hard maar op mijn been reageerd ze niet goed.
Ik ben net L springen gestart en mijn eerste wedstrijd had ik 1 balkje door eigen stuur fout;)
Maar ik zou graag is willen dat ik niet zo hoef te drijven en dat ze zelf wat harder gaat :)
Heeft iemand tips? ;)
Hier is het filmpje in het L:

http://www.youtube.com/watch?v=FgPX2wAaDFw

Alvast bedankt!
Groetjes Nikki /3

Mir_horses

Re: Te weinig pit, niet aan het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:42

Het filmpje kan ik vanaf deze computer niet zien, maar wat helpt om aan het been te komen:
Consequent! Echt altijd consequent zijn. Wil jij middenstap, of aandraven, dan moet ze NU reageren,en niet 5 tellen later. Op elk moment dat jij je benen aanlegt moet zij reageren.
Reageert ze niet op je been? Tik met je zweep erbij.. en dat alsmaar oefenen. Uiteindelijk krijg je een geweldige pony aan je been!
Wat haar ook nog scherp maakt is veel overgangen maken. Van stap, naar draf.. paar passen draven en weer terug. Soms ineens halt houden en daarna wegdraven/galopperen. Zo hou je haar scherp!
Succes!

thebjank

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:44

Ik zou eerst kijken of je de oorzaak kan achterhalen, waarom is zij niet goed aan je been? Als je de oorzaak weet kan je er wat aan doen.
Het eerste wat in mij opkomt is; hoeveel krachtvoer krijgt zij? En is dit, gezien de inspanning, genoeg voor haar? Het kan namelijk zijn dat ze het weinig energie heeft, en dan kan je drijven wat je wil maar dan gaat ze nooit niet harder.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:47

thebjank schreef:
Ik zou eerst kijken of je de oorzaak kan achterhalen, waarom is zij niet goed aan je been? Als je de oorzaak weet kan je er wat aan doen.
Het eerste wat in mij opkomt is; hoeveel krachtvoer krijgt zij? En is dit, gezien de inspanning, genoeg voor haar? Het kan namelijk zijn dat ze het weinig energie heeft, en dan kan je drijven wat je wil maar dan gaat ze nooit niet harder.

Hier ben ik het mee eens.

En het probleem van 'niet aan het been zijn' ligt na mijn mening puur aan de basis. Ga eens niet springen, maar train eens volledig op 'aan het been rijden'. Eerst de basis goed en de puntjes op de i zetten, daarna weer rustig het springen opbouwen.

Aan het been rijden is een kwestie van consequentie. Gebruik een zweep, leg die achter je been. Als ze niet reageert een tikje achter je been. Dit is even grof gezegd.
De meeste paarden en pony's leggen de link erg snel ;)

Inngge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 19:30

Na het losstappen/draven. Pak je de teugels op en ga je wat overgangen rijden. Stelling links rechts etc.
Bij een overgang moet hij goed aan het been zijn, en flitsend aan stappen/draven/galopperen.
Je opent je handen een klein beetje en geeft hem een kuit hulp dat hij naar voren moet. Reageert hij niet, tik je met de zweep op zn kont. ( niet aaiend. ) Herhaal dit elke keer als hij geen goede reactie geeft. Als je dat altijd consequent doet krijg je een super fijne pony.

Nog wat dingetjes:
Ben wel eerlijk en geef hem eerst een goede kans om het meteen goed te doen.
Herhaal dit steeds op kleine stukken. Dus bijvoorbeeld niet om de 3 rondjes.

Marijke1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:49

Inngge schreef:
Na het losstappen/draven. Pak je de teugels op en ga je wat overgangen rijden. Stelling links rechts etc.
Bij een overgang moet hij goed aan het been zijn, en flitsend aan stappen/draven/galopperen.
Je opent je handen een klein beetje en geeft hem een kuit hulp dat hij naar voren moet. Reageert hij niet, tik je met de zweep op zn kont. ( niet aaiend. ) Herhaal dit elke keer als hij geen goede reactie geeft. Als je dat altijd consequent doet krijg je een super fijne pony.

Nog wat dingetjes:
Ben wel eerlijk en geef hem eerst een goede kans om het meteen goed te doen.
Herhaal dit steeds op kleine stukken. Dus bijvoorbeeld niet om de 3 rondjes.

helemaal mee eens probeer je pony lekker wakker te maken

Janet_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 13:23

Veel overgangen rijden idd, en consequent zijn is het belangrijkste. Ik had vroeger ook een pony die slecht aan het been was, gewoon duidelijk blijven en als hij niet luistert gelijk een tikje, zodra hij wel gelijk op het been weg gaat gelijk belonen!!

esthervannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 13:43

Het hoeft niet altijd aan de techniek te liggen. Mijn paard was op mijn vorige stal ook altijd heel sloom. Toen ging ik zwarte haver bij voeren. Dit had ook geen effect. Nu sta ik op een nieuwe stal. Waar ze heerlijk elke dag in de wei staat van 's ochtends tot 's avonds en ze is net een bommetje met rijden. Ze is nu pas gelukkig heb ik het idee. Komt je paard wel voldoende buiten?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:08

op je filmpje zie ik dat je paard niet correct aan de hulpen staat. Je houd je paard niet netjes tussen 2 teugels zodat ze recht voor de sprong komt, je zet haar er juist heel vaak scheef voor. Je paard komt juist terug op de sprong terwijl hij er naartoe zou moeten trekken.
Verder heb je een topper van een paard want ze maakt voor jou de sprongen passen door en nog snel een pasje bij te maken. je zult veel meer aandacht moeten besteden aan de dressuur. Leer passend aanrijden en dan 3 sprongen voor de hindernis rij je naar voren.
ik krijg het idee dat je er vooral opzit om L-R te sturen maar je begeleid je paard niet door het parcours

LindseyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:07

ik vind eigenlijk alle reacties die hierboven gegeven zijn wel kloppen. er kunnen een hoop redenen zijn, en het is aan jou om uit te vinden wat jullie probleem is.

ik zou als eerste actief gaan rijden, op mijn zit letten en veel overgangen gaan rijden en consequent een reactie vragen zoals mir_horses zegt.
dit zou ik natuurlijk niet oefenen tijdens een springles of wedstrijd, dan is je hoofd er niet helemaal bij.
ik dacht dat mijn paard in eerste instantie een slome duikelaar was, achteraf gezien lag dat aan mij: hij wist dat hij bij mij een potje ervan mocht maken want ik was super onzeker en heel inconsequent...
daarna zou ik gaan kijken naar de voeding.

Apennootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:07

Bij dit soort problemen gaat het altijd om wat vertoont het paard voor gedrag? Neemt het gedrag toe of af? In dit geval denk ik dat je pony gehabitueerd is aan jou drijven. Het is geen prikkel meer voor hem, omdat je het drijven waarschijnlijk vaak herhaalt is een klein drukken van je been geen prikkel meer.

Gelukkig kun je dit met een goede en vooral bewuste training zo veranderen. Begin met de hulp waarvan je wil dat hij daar uiteindelijk op gaat reageren en voer de druk op zolang je geen reactie krijgt. Het paard zal uiteindelijk leren dat het kleine drukje die je hem geeft een voorspeller wordt voor grotere druk die volgt en zal uiteindelijk al op de voorspeller reageren. Dat betekent dus in de praktijk dat je paard al gaat reageren op dat kleine drukje van je been en hoef je niet meer zoveel te drijven.

Succes!

hlcca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 19:04

@estervannes
Ik sta op een stalling en ik had het inderdaad ook fijner gevonden als ze meer buiten komt! Ze staat (als ze buiten staat) alleen maar in de bak ik heb haar veel liever in de wei

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:10

Nog een tip voor je:
zet thuis in de bak eens wat hindernisjes neer op 30 cm [of cavaletti]. Probeer dan eens te kijken of je een hindernis op 3-4-5-6-7 sprongen kunt rijden. Je kunt dat doen door juist heel erg naar voren of gesloten te rijden of gewoon een gebroken lijntje te rijden tussen de hindernissen. Leg ook eens na de hindernis een balk op de grond zodat je pony netjes terug moet komen na de 'sprong'.

Omdat het niet hoog staat hoef je je pony niet zo hard te laten werken. Maar jij leert hiervan passen en meten, sturen en tellen.

jeannine45

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 11:40

ik lees even mee

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:29

er kunnen natuurlijk verschillende oorzaken zijn.

ik vind hem op het filmpje niet eens heel traag hoor.. :o

maar als jij je pony voorwaartser wilt hebben, de oefeningn hierboven zijn zeker goede oefeningen.

maar is je pony altijd al zo geweest of is dit een probleem van de laatste tijd? als ze gewoon zo is, dan zou ik zeggen, dit moet je inderdaad met oefeningen oplossen, maar als het van de laatste tijd is kan het ook een medische oorzaak zijn. en dat hoeft niet perse ernstig te zijn maar bijvoorbeeld vitaminen te kort. dit kan je makkelijk uitsluiten met een bloedtest.

dus als het van de laatste tijd is zou ik een bloedtest laten doen door een veearts en als daar niks uitkomt, dan heel hard aan het oefenen met bovengenoemde oefeningen!

succes ermee!

Janey1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:54

Op het filmpje leek de pony mij ook best wel constant in tempo. Kan alleen niet goed beoordelen hoeveel jij daarvoor moet doen. Zag in een bepaald deel wel dat je continu aan het drijven was. Dit moet je, hoe moeilijk ook, af zien te leren en daar zijn hierboven al heel veel tips voor gegeven.

_nathalie_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 20:31

met zweepje rijden en meteen achter je been aantikken als ze niet regaeert

xWouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:59

Ik zit met hetzelfde probleem, alleen zodra ik de zweep ga gebruiken, begint de rodeo. :')
Dan loopt hij al helemaal niet meer, en is het alleen maar bokken/stijgeren, als ik dit ga straffen word het alleen maar ergen, en is het alle 4 die benen de lucht in, en dan vlieg ik er bijna af en kan ik hem niet optijd corrigeren. :')
Dus, ik lees even mee :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:12

Als je het filmpje zo op eerste gezicht bekijkt lijkt het er best mooi uit te zien, ook jij zit wel mooi op dit paard. maar toch denk ik dat je eigenlijk te weinig zelf rijdt, je laat het paard een beetje zijn eigen beslissingen nemen en zegt te weinig wat hij moet doen.
vooral bij de wendingen waar je een galopwissel moet hebben, daar vraag jij dit niet echt, je zit er enkel op en hoopt dat het paard het wel goed zal oplossen, hetgeen dit paard ook wel probeert te doen, maar niet altijd er foutloos in lukt. Op een gegeven moment was hij heel even in kruisgalop, hetgeen hetgeen bij snellere moeilijker proeven dan tot zeer zware problemen zal leiden.
Het paard springt dus te veel over vanuit zijn voorhand, en bijna nooit vanuit zijn achterhand, en dit is niet het paard zijn fout, maar het is aan de ruiter die wissel te vragen op het juiste moment.
Dus eerste werk zelf meer controle en rijtechnisch net iets beter gaan rijden.

Dax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:57

Ik kon het filmpje niet openen, maar wat voor mij tot nu toe altijd heeft geholpen bij paarden die slecht aan het been waren is overgangen en schijnovergangen rijden, en daar consequent in zijn. Dus als jij wilt draven, en je geeft daar de juiste hulp voor, dan moet ze ook gaan draven. doet ze dat niet, dan direct een tikje met de zweep. nadat je dit een paar keer herhaald hebt zal het wel duidelijk zijn voor je pony (hoewel je natuurlijk altijd consequent moet blijven, niet zodra ze het goed doet ermee stoppen). Schijnovergangen werken ook erg goed. En overgangen als halthouden-> draven enz.
Succes!

Irenaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:18

Ik rij met sporen van ongeveer 2cm en het liefst zonder zweep, maar op sommige dagen kruipt mijn paard zo achter het been dat er niet tegen aan te rijden is.. Woensdag was het weer zo'n dag. Het respect voor mijn been was 0,0. Nu een paar dagen gereden met zweep, tikje achter de kuit als ondersteuning en het respect begint weer terug te komen. Het is toch een kwestie van respect afdwingen op een goede manier.