Pony voorwaarts krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Pony voorwaarts krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 17:13

Ik zit al een tijdje met een probleem in de bak vooral. Mijn pony is in de bak zo NIET voorwaarts. Een stalgenoot zei, wil je m'n sporen? Ik heb niks tegen sporen maar sorry, ik rij daar gewoon niet mee. Ik heb er geen ervaring mee, dat ook nog dus ik ga niet ontwetend sporen omdoen. Diegene zei dat het paard dan wel luistert en erbij is als diegene sporen omheeft, maar ik vind dat ik het zelf moet kunnen en niet met verschillende materialen. Vind het zelf nogal dwingen, maar ik kan ook verkeerd denken omdat ik totaal geen ervaring met sporen heb en ook niet weet hoe ik ze juist moet gebruiken!

Maar even terug op het probleem, hoe zou ik mijn pony voorwaarts kunnen krijgen? Ik ben afgelopen tijd ook een beetje bezig met springen. Laten we zeggen maximaal 40 cm, dus we blijven nog laag, het probleem is dat hij er zo langzaam op af gaat dat het geen springen meer is. Mijn pony is ook totaal niet gevoelig bij aanrakingen. De volgende dag heb ik gewoon spierpijnn van het been geven, omdat ik hem actief wil blijven laten lopen, maar nu vraag ik me af of er een andere oplossing is....

petitparis

Re: Pony voorwaarts krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 17:24

TS heb je les of iemand anders aan de kant die je kan helpen?
Hoe is je paard buiten de bak? want misschien heeft hij meer afwisseling nodig.

Het is idd zo dat sporen niet bedoeld zijn om je paard voorwaarts te prikken, al kunnen ze bij correct gebruik soms wel effectiever zijn dan zweepgebruik. Dit is afhankelijk van je pony/paard.

Eerst en vooral stoppen met continu te drijven een pony/paard moet leren uit zichzelf te lopen, jhe maakt ze alleen maar meer "dood voor het been". Ik weet niet in welke mate je momenteel bezig bent met nageefelijkheid of "aan de teugel" lopen", maar laat dit even rusten, want een paard dat niet voorwaarts loopt krijg je nooit nageefelijk of correct aan de teugel.

Basis vereiste is steeds, benen eraan = voorwaarts. Dus ga in stap en benen er "aan" maar niet actief drijven, wel met je zit meegaan. vertraagt je pony of wil hij stoppen een korte hulp, geen reactie een korte, sterkere hulp. Geen reactie: of goede tik van de zweep of met beide hakken eens "krachtig" drijven. Beter dat je pony vooruit springt en gaat draven of galopperen, want je wou vooruit.
maw je pony leren reageren op kleinere hulpen en niet verder afstompen door continu te drijven. Jij wordt moe in je benen en je pony wordt jou moe.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 17:31

In het bos is dit totaal niet het geval. Dan kan alles op mijn stem (tempo's). Ik denk dat hij de bak ook gewoon vreselijk saai vind. Ik zoek momenteel nog een instructeur/trice. Ik ben alleen in stap bezig met nageeflijk lopen maar dat nog niet zo vaak. Ik wil het ook niet snel laten lopen maar echt actief en het is echt lastig bij hem in de bak. Hij valt snel terug en als ik soms vanuit stap dus wil draven (ik geef hem wat teugel) dan drijf ik en dan gaat zijn hoofd ineens hop omlaag.... Net of hij het niet begrijpt, dan haal ik zijn hoofd omhoog en dan draaf ik. Dit is niet altijd maar komt vaak voor.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 17:37

begrijpt hij dan wel je beenhulpen? Reageert je pony in de bak ook op je stem? Misschien moet je je beenhulpen koppelen aan je stemhulpen en gaat je pony hierna beter reageren op je been.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 17:40

Dan praten is denk ik een goed idee. In het bos praat ik altijd vrolijk/opwindend om hem sneller te laten gaan wat vaak ook goed gaat. In de bak doe ik dat niet bedenk ik net.... Ik ga dat is uitproberen

Inngge

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 19:35

Na het losstappen/draven. Pak je de teugels op en ga je wat overgangen rijden. Stelling links rechts etc.
Bij een overgang moet hij goed aan het been zijn, en flitsend aan stappen/draven/galloperen.
Je opend je handen een klein beetje en geeft hem een kuit hulp dat hij naar voren moet. Reageert hij niet, tik je met de zweep op zn kont. ( niet aaiend. ) Herhaal dit elke keer als hij geen goede reactie geeft. Als je dat altijd consuqent ( weet ik het hoe je dat schijft.) doet krijg je een super fijne pony.

Nog wat dingetjes:
Ben wel eerlijk en geef hem eerst een goede kans om het meteen goed te doen.
Herhaal dit steeds op kleine stukken. Dus bijvoorbeeld niet om de 3 rondjes.

Marijke1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:53

ga veel overgangen rijden en wat bij mij wel heeft geholpen is de pony vanuit stap heel hard te laten gaan iedere keer weer herhalen en goed belonen op een gegeven moment is je pony lekker wakker s6 ermee ben benieuwd

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 16:25

Als je denkt dat ie hetgeen wat in de bak gedaan wordt niet leuk vindt, zou ik daar eens verandering in brengen!
Ik zou ook een beetje voor de race techniek gaan. Buiten vind ie het wel leuk, dus maak die bak ook maar wat spannender dan altijd hard moeten werken! En als die dan even goed gewerkt heeft, laat hem dan ook weer eventjes vrij en gewoon z'n benen strekken of juist stilstaan net wat je paard wilt.

Of leg eens wat geks op de grond waar die zelf overheen moet. (Zonder dat jij been geeft dus) Doe eens wat nieuws in die saaie bak!

Vind je het rijden in de bak zelf wel leuk? Als jij het stiekem ook niet leuk vindt, pikt je paard dit ook op.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 16:59

Wat bedoel je precies met spannender maken? Wat voor spullen zou ik kunnen gebruiken? Race techniek? Hmmm ik weet ook niet wat je daar mee bedoelt.

wat ook is, is dat hij bijna niet galopeert in de bak. Ben nog steeds een instructrice aan het zoeken, maar het is niet makkelijk een goede te vinden. Ik vind het in de bak minder leuk, doordat hij zo doet! Ik ga altijd positief rijden, van nu lopen we lekker door maar we maken het wel gezellig. Helaas blijft hij gewoon loom

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 17:24

Kijk eens op www.avalonsruiterbegeleiding.nl
Daar staan een aantal instructrices die ook in Breda les geven, die kunnen jou leren hoe je je paard voorwaarts kan krijgen op een goeie manier, waardoor jij ook gaat snappen waarom hij het nu niet doet of zelfs niet kan,

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 18:11

Hij doet het wel en kan het ook. Maar vaak kost het tijd om hem zo ver te krijgen. Alsof hij eerst moet inlopen om daarna fatsoenlijk te kunnen lopen. Maar het lijkt soms ook alsof hij het saai vind. Binnenkort krijgen we gewoon professioneel spring materiaal denk ik, dus kan ik dat af en toe doen. Nu doe ik het provosorisch met emmertjes en buizen wat zo instort. Ik wil ook meer variatie in de bak om te doen maar ik ben slecht in dingen verzinnen.. ik wil ook dubbele longe met hem gaan doen en dan in de bak. Om een beetje te laten weten dat we er niet alleen naar toe gaan om te rijden..

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:37

xxMaxx schreef:
Wat bedoel je precies met spannender maken? Wat voor spullen zou ik kunnen gebruiken? Race techniek? Hmmm ik weet ook niet wat je daar mee bedoelt.

wat ook is, is dat hij bijna niet galopeert in de bak. Ben nog steeds een instructrice aan het zoeken, maar het is niet makkelijk een goede te vinden.

Wat belangrijk is, is dat als jij een hulp geeft, hij reageert. Zonder instructrice kun je (mijns inziens)het best een begin maken door uit te vinden wat jouw paard motiveert.
De meeste 'slome' paarden houden wel van een snoepje! Dus waarom zet je niet een paar (hoge) tonnen in de bak waar je snoepjes op kan leggen.
Wedden dat ie gaat lopen als jij eerst de draf/galop alleen vraagt om naar een snoepje toe te gaan? Je kunt ook op de ton af draven, tussendoor halthouden en weer wegdraven. Dan heeft ie al 2x in een vlotte draf weg moeten rijden voor een snoepje. Uiteraard ga je steeds meer vragen voordat ie het snoepje krijgt tot je gewoon een uur kunt rijden en naderhand een snoepje uit de hand geeft.

Nou moet ik heel eerlijk zeggen dat deze methode mij zelf niet zo ligt, maar ik houd dan ook van pittige, voorwaartse paarden^^ Ben jij wel van het hele positieve en wil je spelenderwijs leren, dan is dit helemaal jou ding :D

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 22:40

Nou, voor mij hoeft het niet 1,2,3 helemaal geklaard te zijn. Ik heb er alle tijd voor!! Ik ga het is proberen. Hij wordt ook een beetje gespannen (lees, oplettend en nieuwsgierig) van autobanden. Ik denk dat ik er een paar daarvan ga neerleggen (2 naast elkaar met ruimte van anderehalve/twee meter, zodat hij er met een vaart doorheen loopt omdat het toch wel spannend is! Ik zou hem vanuit mijn hand kunnen voeren onder het zadel. Ik ga dit ook proberen!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:45

Autobanden, tonnen, maakt niet uit als jij maar super trots bent als ie het dan toch zo goed doet!
(En denk eraan, elke stap richting het einddoel is al gewéldig!)

Let dus op dat je héél bewust been gaat geven. Is hij nog gespannen naar een autoband aan het kijken? Geef dan geen been, maar wacht tot hij zelf ontspant en besluit te gaan lopen. Kijk eerst maar eens wat ie zelf doet. Je moet het jezelf (en je paard) in het begin heel makkelijk maken. (Set it up for succes)
Paard van plan naar een grassprietje te lopen? Goed idee paard! Maar dan wel een tandje sneller^^

Suprice_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:47

Zo'n pony heb ik ook, die het niet doet als je het normaal vraagt en een paar passen harder loopt als je het strenger vraagt.
Ik ben weer vanaf 0 begonnen en met een lange teugel gaan rijden, teugels in 1 hand en zweepje in de ander.
Kakte ze in? Dan herhaalde ik de hulp, reageerde ze niet dan kreeg ze een niet al te lieve pets op dr reet.
Het is niet leuk om je paard telkens zo te straffen maar het helpt wel, heel goed.
Na verloop van tijd krijgen ze het echt door :j
Het duurt alleen een tijdje... Ik ben er vanaf mei serieus mee bezig en merk nu pas sinds 2 weken dat ze echt gaat reageren :j

iloveuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 22:10

Musli met haver? Helpt bij mij wel om voorwaatser te krijgen.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 05:31

wat ik vaak doe bij paarden die niet voorwaarts zijn: ik doe een touw om de hals waar ik me aan vast houd, verder laat ik het paard voor helemaal los. ik spoor aan met mijn been en bij elke reactie ( ook al is het niet precies wat je vraagt) beloon je het paard. en dat belonen is bij mij dan echt uitbundig over de hals kriebelen en heel veel complimentjes geven. dat touw waar ik mij aan vast houd heb ik er om zodat ik ook bij een snelle ( onverwachtse) reactie niet perongeluk in de mond zit wat het paard dus weer kan afremmen.

je hebt ook heel veel geduld nodig en word nooit boos als hij niet gelijk doet wat je vraagt. de eerste keren zal hij misschien bij aansporen in draf gaan in plaats van vlotter stappen. maar reactie is reactie en dat moet je belonen. zodra je paardje weet dat been voorwaarts is en daar ook duidelijk op reageert kun je er wel weer aan gaan werken om de gewenste reactie te krijgen.

paarden willen graag weten wanneer ze iets goed doen. dat geeft hun zelf vertrouwen om het de volgende keer weer te doen. dus ben je aan het stappen en geef je been, ook al is het maar 1 pas draf en zakt hij daarna gelijk weer in naar de stap. geeft niks die 1e pas was dan ook een reactie dus gewoon belonen. en niet aan blijven sporen als hij reactie geeft. ook niet als het nog niet snel genoeg is. been geven is actie en been los is braaf.

gilecasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 09:45

veel overgangen maken dan wordt die beter aan je been!
en goed opletten dat je niet continu been geeft dan wordt die ''lui'' aan je been!
alleen duwen als het nodig is!