protest bij beengeven, wat moet ik doen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sharongentel

protest bij beengeven, wat moet ik doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 16:26

hallo!
ik zal me even voorstellen. :)
ik heb een paard Baileys, en ze heeft voor een 5 weken geleden een wondje gekregen op haar linkerachterbeen (liep kreupel).
daardoor kon ik 3 weken niet rijden. ik ben weer begonnen en het heel langzaam weer opgebouwd.
de eerste week dat ik erop ging, heb ik haar heel laag gehouden en vooral veel gymnastiek gedaan.
ik heb haar in de loop van deze week weer wat opgepakt.
nu loop ik tegen een probleem aan, ik wilde haar weer wat meer compacter maken.
ik kreeg haar mooi bij elkaar maar ze werd steeds luier, ik wilde er weer even uit en weer gaan schakelen om haar weer aan mijn been te krijgen.
toen ik naar voren wilde, protesteerde ze heel vel. en elke keer als ik iets been geef bokt ze.
okal is het been dat ze van voor los moet laten, of been dat ze moet buigen. elke keer bokt ze.
ik moest veel strenger zijn, en telkes het laatste woord doen, zodat ze gaat denken dat ze niet moet bokken omdat ik er toch weer op reageer.
maar elke keer als ik rijd voel ik die druk zovan, pas maar op hoor als je een keer been geef bok ik weer.
wat moet ik hier aan doen?? of ken je het, en ging het vanzelf weer over??

Anoniem

Re: protest bij beengeven, wat moet ik doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 17:03

Ik ben erg benieuwd naar een filmpje of een fotoserie van jouw rijden. Ik ben zo benieuwd hoe je doet wat je beschrijft.

Als zij van voor los moet laten (en jij houdt dus vast) dan heb je die van mij ook recht overeind, en terecht. Je moet niet van voor vasthouden en van achter been geven, dat zijn tegenstrijdige hulpen.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 17:55

Heeft je paard dit niet gehad voordat ze het wondje had? Dan zou ik toch zeggen dat ze nog ergens last van heeft, met name omdat ze kreupel liep. Ik zou haar nog maar eens goed na laten kijken.

sharongentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 18:45

Gooya schreef:
Heeft je paard dit niet gehad voordat ze het wondje had? Dan zou ik toch zeggen dat ze nog ergens last van heeft, met name omdat ze kreupel liep. Ik zou haar nog maar eens goed na laten kijken.

nee er was helemaal niks aan de hand, ook niet tijdens het laag en rond rijden, pas toen ik haar ging oppakken begon ze te klieren. ze is 3 keer onderzocht, en ze zeiden telkes het zelfde dat we gewoon moesten afwachten. eerst dacht ik dat het temaken had, dat ze nu nog meer achterbeen moest gebruiken. maar daar is denk ik niets mis mee, ook met opzadelen en borstelen is ze nu heel gevoelig geworden. chips vergeten te zeggen... ze is wel drachtig. zou het daar te maken kunnen hebben?? ooh dom van me dat ik dat niet verteld heb.. soorryy!!!!!!!!!

sharongentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 18:50

Yamcha schreef:
Ik ben erg benieuwd naar een filmpje of een fotoserie van jouw rijden. Ik ben zo benieuwd hoe je doet wat je beschrijft.

Als zij van voor los moet laten (en jij houdt dus vast) dan heb je die van mij ook recht overeind, en terecht. Je moet niet van voor vasthouden en van achter been geven, dat zijn tegenstrijdige hulpen.

nee kijk, als ze los laat van voor, en ik dus meegeef, kan ze meer achterbeengebruik. daar was nog niks mis mee, maar toen ze niet meer voor me been was, liet ze dus niet los en met mijn been los laten laten kon dus niet want dan gaat ze aan de haal, en dus ook als ik haar wil laten buigen voor mn been lukt dat niet want dan trapt ze of bokt ze. ik zal een filmpje toevoegen dat kan je het zien.

sharongentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 19:11

sorry het lukt niet met het filmpje.. sorry

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 19:19

Drachtig ?
Hoe lang is ze al drachtig ?
Kan een hele grote oorzaak zijn van dit gedrag.

Er zijn drachtige merries die nergens last van hebben en er zijn die in de laatste maanden van de dracht last krijgen van het rijden.
In dit geval, jammer zet de merrie achter de geraniums met een breiwerkje om haar dracht te kunnen vervolmaken.
Maar vergeet niet, wel lichaams beweging geven in de vorm van losgooien in weide / paddock.
Beetje longeren en een beetje fietsen met haar.
Bouw je gelijk een band met haar op, wat bij de bevalling voordeel kan geven.

sharongentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 19:37

ze is vanaf juli drachtig, kan dit zo snel effect hebben??
longeren zou geen kwaat kunnen natuurlijk, alleen zou dit tot dat ze is bevallen zo'n gedrag hebben??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 22:40

MIjn merrie is nu 5,5 maand drachtig en doet hetzelfde. Ze is sloom, dominant geworden en wil niet aan het been. Het gaat iets beter nu ik mijn been niet te ver naar achter probeer te leggen. Echt op de singel. Daarachter tollereert ze het niet meer lijkt wel.
Ook dat dominante gedrag ken ik niet van haar. Zullen de hormonen wel zijn.... Zucht

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 22:46

Merries zijn net vrouwen.
Hormoon verandering geeft stemmings verandering.
Moet ik nog meer vertellen ??

Maar het kan ook positief werken.
Ik heb een merrie die presteerde een keer om op de dag voor de bevalling nog als een idioot stuiterend en bokkend door de bak te rennen.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 22:55

Mijn merrie is nu 6,5 maand drachtig ook dominant geworden en wat steld been ook niet zo op prijs ik rij gewoon met zo min mogelijk been en als ze daar om gaat zeuren duw ik gewoon even door. Dan is het zo klaar.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 09:44

Grote kans dat de inwerking van jouw been haar pijn doet nu ze drachtig is.