Tijdens de wedstrijden op Z1 niveau heb ik altijd het idee dat mijn proeven goed zijn, maar ik haal elke keer geen winstpunt. Maar op mijn coupons staat niks over berg op waarts rijden, maar toch denk ik dat daar het grootste probleem ligt. En dat het daar ook beter kan.
Heeft iemand misschien een tip om mijn pony wat meer berg opwaarts te rijden?
Alvast super bedankt voor de hulp!
kekavo
Geplaatst: 04-12-11 17:23
Als je bergopwaarts wilt rijden, moet je voor je gevoel een beetje achter het zadel gaan zitten. Zelf ga ik altijd iets meer op mijn billen zitten met mijn bekken iets meer gekanteld als anders. Ik krijg daardoor eht gevoel dat ik wat achterover zit, maar dat is niet zo. Zo geef je je paard aan de voorkant de ruimte om omhoog te komen. Als je dan de achterhand er goed onder drijft, rijd je bergopwaarts.
staat er dan echt niets op je coupon waarmee je verder kan? misschien moet je toch eens aan de jury gaan vragen wat er juist beter kan/moet.
Als jij het gevoel hebt dat je pony nog meer bergopwaarts moet, betekent dit ook dat je nog niet tevreden bent met de graad van verzameling. Je kan alleen meer bergopwaarts rijden als de achterhand voldoende onder treedt en draagt. Je pony moet als het waren gaan "zitten". Eigenlijk zijn basis oefeningen zoals schakelen, verkleinen en vergroten van voltes hier goede oefeningen voor, net zoals zijgangen. Kan je instructie je hierbij niet helpen?
Bedankt voor de tips! Hier kan ik misschien wel wat mee!
Mijn instructie kan en wil me erbij helpen, maar ik krijg maar 1 keer in de week dressuurles van haar en dan in een groep van 6 tot 8. En om de week krijg ik dressuur les van Rob Jansen, maar die heeft het niet zo op dressuur dus die doet daar niet zo veel mee.
kekavo
Geplaatst: 04-12-11 17:49
Maar je kan er bij hem toch gewoon om vragen? Dressuur is de basis van eht paardrijden. Mijn instructrice is ook geen dressuurruiter, maar ze leert het me wel allemaal.
Ja de lessen worden geregeld door de club zelf, maar hij vind het niet erg maar hij geeft veeel liever crosslessen
crystal1
Geplaatst: 04-12-11 21:55
Dat komt vooral vanuit het achterbeen , en sprong houden in galop. Probeer veel te schakelen , door vooral veel terug in tempo te rijden en goed de achterhand eronder. Dan komt de voorkant vanzelf wel goed, zolang de moter van achter maar goed werkt.
mm hoe ben je dan in het z beland als je pony nog niet goed op de achterhand loopt? Heb je zelf de kennis van de theorie wel hoe je ene paard op de achterhand krijgt? En je krijgt dressuur les van iemand die het daar niet zo op heeft waarom geeft hij dan les? Miss eens een goeie prive instructrice zoeken een die weet dat dressuur voor het paard is en niet voor de punten.
Lielle
Geplaatst: 05-12-11 10:05
ik weet uit eigen ervaring dat Rob uitstekend dressuurles geeft en juist gigantisch op de basis hamert Ik zou het eens met hem overleggen, ik weet zeker dat hij je ermee kan helpen. Maar zit jij in de donderdag ponyclubles? Zoals ik het begrijp is dat ook bedoeld als spring/crossles, en dat is wel wat anders dan gericht aan Z dressuur werken.
o ja, die heeft hij ook nog. Maar dan geldt hetzelfde, ik zou het gewoon eens met hem overleggen. Ik heb zelf (ook) dressuurles van Rob, en mijn paard gaat zienderogen vooruit.