angstig zonder reden of aanleiding

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daisylin

angstig zonder reden of aanleiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 13:23

Hallo!

ik ben al vanaf dat ik rij toch wel een beetje bang om bijvoorbeeld een paard een tikje te geven met een zweep, of als iemand iets verteld over wat een paard ooit heeft gedaan, durf ik er gelijk niet meer op, of durf ik niet normaal te rijden.
als ik een paard leuk vind en vertrouw en hij doet een keertje gek is er niks aan de hand, maar zodra ik op een 'vreemd' paard zit en zoiets gebeurd is het enige wat ik wil eraf. nu gisteren in de les zat ik op een voor mij vreemd paard, echt een superschat, alleen hij was heel kijkerig enzo, dat maakte dat ik niet normaal kon rijden.
heeft iemand tips zodat dit misschien minder word of dat ik meer lef krijg ofzo? ik zou graag op elk paard zo willen rijden als hoe ik op mijn lievelingspaard rij, ondanks dat hij misschien nog vervelender is dan het paard waar ik niet op durf.

Groetjes!

Inngge

Re: angstig zonder reden of aanleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 14:44

Toen ik mijn e pony net kreeg en daar mee naar de bossen ging naaide hij er altijd uit. Ik had er nog geen controle over. Een meisje uit het dorp heeft me daarbij geholpen tips gegeven en een paar keer meegaan. Toen ik een keer met mijn moeder alleen de bossen in ging. ( zij op de fiets.) Wou ik het water met hem in. Maar omdat mijn het niet zo van het water heeft, ging die er weer vandoor. Maar toen had ik hem. En ik dacht bij mezelf van : ja nu kan ik hem aan.

Nu ga ik ook wel is alleen de bossen in, en dan kan ik lekker stappen met lange tuigel.

Dat moet jij ook nog krijgen. Blijven oefenen, en er komt vanzelf een moment dat jij denkt. Ja nu kan ik het.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 15:11

Blijven oefenen en op zo veel mogelijk verschillende paarden stappen ook qua karakter, grootte, snelheid ed!
Daar leer je het meest van :j!

Waarom heb je die angst (door eerder ongeluk oid? )

Je moet rijden met gevoel, probeer je te foccussen op dat moment, gaat het goed kan jij ontspannen.
Zodra jij al gespannen opstapt, voelt zo'n paard dat direct natuurlijk.. en als je dus zn lollebroekt hebt die daar gebruik van maakt..

Doe alles wel op je eigen tempo :)! Als je iets niet vertrouwd of durft, zeg het tegen je instructeur

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 15:16

Soms is het wel even door de zure appel heen bijtten.

Ik heb een eigen paard en na mate ik de 1e aantal zit lessen kreeg was ik onwijs bang en dat van mijn eigen paardje.
Overig heb ik het doorgezet omdat het gewoon moest niet alleen voor mijzelf maar ook voor mijn paard.

Er zal echter wel een lichte angst bij mij blijven maar je blijft er wel alert erdoor.

De gevaarlijkste paarden zijn de paarden die niks uitvoeren.
Dit omdat de ruiter bijna niet meer eraan denkt dat de paard elke moment als nog weg kan springen.

daisylin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 20:41

Romanoff schreef:
Blijven oefenen en op zo veel mogelijk verschillende paarden stappen ook qua karakter, grootte, snelheid ed!
Daar leer je het meest van :j!

Waarom heb je die angst (door eerder ongeluk oid? )

Je moet rijden met gevoel, probeer je te foccussen op dat moment, gaat het goed kan jij ontspannen.
Zodra jij al gespannen opstapt, voelt zo'n paard dat direct natuurlijk.. en als je dus zn lollebroekt hebt die daar gebruik van maakt..

Doe alles wel op je eigen tempo :)! Als je iets niet vertrouwd of durft, zeg het tegen je instructeur

ik heb het eigenlijk gewoon vanaf dat ik begon met rijden, ik vond het zo eng, wou er nooit op, maar dan zat ik erop vond ik het geweldig dus heb ik doorgezet.
ik ben in 7 jaar 3 keer gevallen maar niets ernstigs ofzo dat ik er wat aan over hield, wel een keer mijn arm gebroken, maar dat paard kan er natuurlijk niks aan doen dat ik op een hekje val, ik wou er ook gelijk weer op, maar dat mocht niet omdat hij door 't dolle heen was.

Kimberly_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 22:37

Je bent bang voor iets wat er mogelijk kan gebeuren, dus eigenlijk is er niets om bang voor te zijn, want er is tenslotte nog niets aan de hand.

Flowers17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 22:52

Ik heb het ook een heletijd gehad, maar je moet voor jezelf de knop omzetten.
Anders liedjes gaan zingen zodat je rustiger word (werkt bij mij altijd).
Als mijn pony nu raar doet denk ik altijd het enige wat kan gebeuren is dat ik er af val en dat ik een paar dagen spierpijn en blauwe plekken heb.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 22:55

Het is inderdaad door de zure appel heen bijten.

Je moet je zelf een schop onder je kont geven en als je bang bent moet je tegen je zelf zeggen dat je het kan!!!
Niet opgeven en je zelf een beetje puchen.
Wees maar een beetje streng voor je zelf.

Ik wordt altijd een beetje boos op mij zelf als ik bang ben en dan op een gegeven moment ben ik er zat van en denk ik: poep! Ik KAN HET!!

En dan doe ik het gewoon en is er niks aan de hand en achteraf denk ik dan, dat ik mij daar zo druk om heb moeten maken, het stelde eigenlijk niks voor.. haha