Instinctief klemmen, tips graag?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bralindy

Instinctief klemmen, tips graag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 19:47

Nou de titel zegt het al niet? :+

Ik heb instinctief de neiging om te gaan klemmen met mijn benen als ik moe wordt tijdens het paardrijden. Dit was mezelf nog niet zo
bekent tot een ongeval met mijn verzorgpaard een paar weken terug. Mijn verzorgpaard is een zeer gevoelig paard, zowel als in zijn
hoofd als in het zadel. Ik was een aantal maanden bezig met wandelen en longeren met hem voordat ik erop mocht. Puur een band op bouwen en meneer voelde zich ook heerlijk in zijn vel, zo fijn dat het helemaal te zien was in zijn gedrag en gewoon zichtbaar genoot!

Ik was dus thrilled om er op te zitten.

Het was een privéles dat ruim drie kwartier duurde en heel erg wennen was voor mij (de laatste keer dat ik erop zat was zeker 3 jaar terug toen hij nog manege paard was). Meneer heeft namelijk een apart loopje omdat ie nogal scheef is. Hij heeft hier zelf geen last van door de vele oefeningen die ik en de eigenaar met hem doen en compenseert prima door de goeie spieren die hij heeft gekregen sinds hij manegepaard af is.

Drie kwartier lang was dus prima aan de teugel lopen, niks aan de hand alleen dat ik soms iets te veel been gaf en meneer dus in plaats van stap naar draf ging meteen in de galop schoot. Ok, dat kan gebeuren. Is tenslotte een gevoelig paardje. Maar toen gingen we afbouwen op een volte en ik begon duidelijk moe te worden. En als ik moe wordt begin ik te klemmen om mezelf in balans te houden. Dit kon hij absoluut niet hebben en schoot in de galop. Op een of andere manier was ik daar zo van geschrokken dat ik nog harder begon te klemmen en hij dus nóg harder ging. Later ging hij zo hard van mijn gevoel en ik was zelf totaal de weg kwijt. Mijn teugels waren nergens, mijn instructeur probeerde me nog te bereiken maar alles ging langs me heen. Toen besloot ik om mezelf te laten vallen.

Helaas net te vroeg want ik knalde vol tegen de boarding aan met als gevolg sleutelbeen gebroken en niet zo'n beetje ook. Met weer als gevolg operatie om een plaat in te doen en schroeven.

Ik wíl graag weer op hem rijden als ik weer beter ben. Maar dat gaat nu niet zomaar vanwege dat klemmen en die blinde paniek die ik ineens had. Dat heb ik normaal NOOIT! Dus mijn vraag is aan jullie:

Hoe zouden jullie hiermee omgaan als instructeur of ruiter zijnde? Hebben jullie tips wat betreft dat klemmen of die blinde paniek? (Ik ben van plan om mijn privélessen op te pakken en dus gewoon om de 2 weken zitles te nemen. Maar dit moet nog overlegt worden).

Sorry voor het lange verhaal :=

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Instinctief klemmen, tips graag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 19:55

Stoppen voordat je moe wordt en zo langzaam aan conditie opbouwen, er is eigenlijk geen simpelere oplossing dan dit.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 19:59

Quir schreef:
Stoppen voordat je moe wordt en zo langzaam aan conditie opbouwen, er is eigenlijk geen simpelere oplossing dan dit.

Dat snap ik ook wel. Maar aan mijn conditie hoeft niks geschroeft te worden (nu wel :+ ) aangezien ik zeker 2 á 3x in de week manege paarden reed? Maar ik bedoel met het klemmen met me benen, want blijkbaar komt het nu pas boven en heb het nooit gemerkt ofzo en ik vroeg me af hoe men daarmee zou omgaan en met die blinde paniek ineens.

Trouwens, je wilt toch presteren en luisteren naar de instructie niet? Zeker want het de staleigenaar is ;)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 20:31

Als je maar 2/3 x per week rijd en ook op manege paarden, dat kan ik geen echte conditie noemen... Zeker niet als je na 3 kwartier rijden moe bent. Ik denk dus zeker dat je daar wel aan moet werken en dit paard rijden tot dat je moe bent en op andere paarden om conditie op te bouwen.

Presteren en luisteren, prima. Niet als het om je gezondheid gaat en al helemaal niet als je aan het paard denkt.

Ik weet ook gerust wel wat je met klemmen bedoelt. Die blinde paniek komt waarschijnlijk voort omdat je jezelf niet kunt handelen op dat moment. Omdat je lijf moe is en jij niet voldoende controle meer hebt over je lijf. Op het moment dat je niet moe bent, kan je de spieren ontspannen en los laten en weer verder rijden (best kans dat het onbewust ook gebeurt...). Klemmen doe je vaak vanuit angst/schrik of vanuit onbalans, ik verwacht hier het laatste. Aangezien je het pas erg gaat doen wanneer je moe bent en dus niet voldoende balans kan houden en jezelf kan controleren.

Nogmaals heel simpel, dit paard rijden tot dat je moe bent en conditie (vooral op andere paarden) op gaan bouwen in je rijden.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 20:58

Quir schreef:
Als je maar 2/3 x per week rijd en ook op manege paarden, dat kan ik geen echte conditie noemen... Zeker niet als je na 3 kwartier rijden moe bent..

Met de rest ben ik het helemaal mee eens maar het bovenste niet en de toon waarop je geschreven hebt vind ik ook niet zo aardig eerlijk gezegd, maar dat kan mijn eigen interpretatie zijn.

Ik vind privéles heel anders dan manegeles en veel intensiever. Ik heb ruim een half jaar iedere week 3 kwartier privéles gehad waar ik pas net mee ben gestopt vanwege me stage, werk en school. Daarnaast nog 2 á 3 (hing af van de week) manege lessen gedraaid van een uur en dan zeg je dat ik geen conditie heb? Sorry hoor, maar dan ben ik het niet met je eens.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 21:16

AngelSpirit schreef:
Quir schreef:
Als je maar 2/3 x per week rijd en ook op manege paarden, dat kan ik geen echte conditie noemen... Zeker niet als je na 3 kwartier rijden moe bent..

Met de rest ben ik het helemaal mee eens maar het bovenste niet en de toon waarop je geschreven hebt vind ik ook niet zo aardig eerlijk gezegd, maar dat kan mijn eigen interpretatie zijn.

Ik vind privéles heel anders dan manegeles en veel intensiever. Ik heb ruim een half jaar iedere week 3 kwartier privéles gehad waar ik pas net mee ben gestopt vanwege me stage, werk en school. Daarnaast nog 2 á 3 (hing af van de week) manege lessen gedraaid van een uur en dan zeg je dat ik geen conditie heb? Sorry hoor, maar dan ben ik het niet met je eens.

Dan verschilt daar onze mening, ik zeg niet dat je geen conditie hebt, maar niet voldoende. En daar was je zelf ook al opgekomen... Onbewust, wellicht. Aangezien je vind van niet, maar je merkt duidelijk dat je na 3 kwartier moe bent en nu is er iets gebeurt, wat zeker indruk op je gemaakt heeft. Wat ook volledig logisch is.

Ik ben na 2 paarden een uur rijden nog lang niet moe, rij dan ook dagelijks en niet 1 uur of 1 paard.
Een manege les is niet zo intensief, zoals je zelf zegt. Privéles is zeker veel intensiever, maar als je na 3kwartier al moe bent. Heb je geen hele goede conditie (ik zeg niet dat het slecht is of zo).

Overigens is het niet on aardig bedoeld, maar ik heb gewoon duidelijk een heel andere mening dan jij hebt. Kan toch?

Maar het is keuzes maken, of je stopt met dit paard wanneer je moe bent, of je gaat aan je conditie werken dat je gemakkelijk die 3kwartier vol kan rijden met dit paard.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 21:27

Het schoot een beetje verkeerd want ik las het nogal aanvallend. Ik respecteer ook jou mening en hoe je visie is in deze kwestie. Ben zeker van plan aan me conditie te werken :) Waar blijkbaar toch misschien aan te schroeven valt. Er valt wel meer over uit te leggen hoe of wat, maar ik laat het hierbij :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 21:27

AngelSpirit schreef:
Quir schreef:

Ik rijd zo'n 4 á 5 keer per week (en op zo'n type paard waar je ook moe van wordt!), rijd dagelijks 16 km op de fiets, maar heb alsnog een waardeloze conditie :j
Dus van 2 á 3 keer per week rijden krijg je echt geen conditie hoor, geloof me.

Inderdaad dus echt aan je conditie gaan werken!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 10:03

Een mooi checkpuntje om te kijken of je aan het klemmen bent, is je benen even 'los' te gooien van je zadel. Je trekt je benen dus even naar buiten en naar boven toe (als een zwemmend kikkertje). Doe dit met 2 benen tegelijk.
Als je merkt dat je inderdaad teveel zit te klemmen, hou je benen dan zo lang mogelijk even van het zadel af en leg ze daarna weer ontspannen terug. Doe dit meerdere keren achter elkaar net zolang tot de spierspanning verdwenen is en oefen dit heel regelmatig (wel in stap!).
Ik kneep ook onbewust tijdens het doorzitten en kon daardoor niet lekker in het zadel blijven. Mijn instructrice heeft me toen dit trucje geleerd en dat heeft me enorm geholpen. Ik zie het zelfs grote ruiters zoals Anky regelmatig even doen (dus even de benen los van het zadel om daarna weer ontspannen neer te leggen).

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 10:08

Dat doe ik ook Storm. :j Ik probeer ook heel bewust om wijd te gaan zitten.
Mijn conditie is ook ver onder de maat, ik ben daarom begonnen met hardlopen (start to run).

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 10:24

Wat storm zegt doe ik ook regelmatig, maar je moet wel opletten. Sommige dieren kunnen er verschrikkelijk van schrikken. Inderdaad ook alleen in stap doen, alleen weet ik niet of het echt werkt op de momenten dat je het nodig hebt, omdat je dan klemt, hij harder gaat en je nog meer klemt en juist dan moet je los kunnen laten. Vooral ook omdat je het niet doet als je niet moe bent. Het is dus geen angst, maar echt onbalans en de controle over he spieren verliezen.

Dus denk dat de 1e stap nog steeds veel aan je conditie werken is en als je merkt dat je moe wordt op dit paard, vaak even paar meter stappen im jezelf los uit t zadel te halen.

Edit: fijne telefoon, typfouten er uit gehaald :+