Dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

katja41

Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 18:55

Hoi allemaal,ik heb een vraag.Sinds kort ben ik een bijrijdster van een Frieze merrie van 12 jaartjes jong.Het zit erin dat ze volgend jaar van mij is.Ik ben gek op dressuur maar deze merrie heeft altijd voor de koets gelopen.Kan ik haar het nog leren?Moet er wel bij zeggen dat het nu al flink werken is met haar want ze is een beetje lui :)

Alvast bedankt /3

brighteyes85

Re: Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 19:09

Hoi Katja41

Ik ben het mijn Gelderse merrie van 10 ook aan het leren, zij heeft 7 jaar voor de koets gelopen en had nog nooit een zadel gezien. Je moet veel geduld hebben en goede instructie. Ik heb mijn merrie sinds augustus en ze pakt het goed op.
Je moet niet van haar verwachten dat je volgende week kan starten in de Z, maar als je er goed tijd en energie in kan en wil steken samen met goede instructie kun je na een jaar zeker starten.

Met het beleren onder het zadel moet je goed gebruik maken van je stemhulpen die ze nu voor de kar al kent. Je geeft dan je stem en been tegelijk en dan kun je je stemhulp geleidelijk gaan afbouwen.

Zorg er goed voor dat je zadel goed past en dat deze in het eerste jaar een aantal keer moet worden nagekeken, omdat haar spieren veranderen. Ze moet namelijk andere spieren gaan gebruiken.
Ze kan dus ook wel eens last hebben van spierpijn in het begin, dus rustig opbouwen.

Succes en veel plezier!

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 19:11

eigenlijk leert ze voor de kar al heel veel . Buigingen , ontspanning enz . Dus ja zeker mogelijk!

katja41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 19:22

Ik rijd wel buiten met haar,buitenritten en in de bak,het zadel is ze dus wel gewend.Ben al voorzichtig aan het oefenen met haar.Ik ben helemaal dol op haar maar wilde wel weten of ik het haar nog kan leren.Vind dressuur erg leuk en een enorme uitdaging:)
Bedankt voor jullie reacties

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 20:03

Zeker kun je dat nog aan leren de dressuur is er tenslotte voor het paard en niet voor de ruiter.
Maar begin bij het begin en zorg voor een goeie basis, denk niet dat het lui is maar meer dat het dier moeite heeft met bepaalde oefeningen , bedenk dat je op de rug zit en dat al best belastend is voor een paard vandaar de dressuur dus, leer je paard dragen en dan zal hij ook minder lui over komen, hou er ook rekening mee dat elk paard een eigen basis tempo heeft en respecteer dat .
12 is een prachtige leeftijd dan zijn ze net af mentaal zeker een fries is laat af.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 20:26

Tja das altijd een lastige vraag natuurlijk.
Je ziet het dier graag , je bent er nu dikwijls mee bezig, je kijkt er naar uit een eigen paard te hebben, met al die dingen in het achterhoofd hoor je niet graag iets negatiefs natuurlijk.
En idd je kan ieder paard wat bijbrengen van dressuur, uiteraard.
Maar of het een goeie keuze is tja, das voor iedereen toch weer anders, ik zou het persoonlijk niet doen, ik zou het zelfs afraden, een tuigpaard is bedoelt voor de koets, voor het trekken van dingen, en is niet echt bedoelt om erop te rijden. Maar het kan uiteraard wel.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 20:30

aeolusnr1 schreef:
Tja das altijd een lastige vraag natuurlijk.
Je ziet het dier graag , je bent er nu dikwijls mee bezig, je kijkt er naar uit een eigen paard te hebben, met al die dingen in het achterhoofd hoor je niet graag iets negatiefs natuurlijk.
En idd je kan ieder paard wat bijbrengen van dressuur, uiteraard.
Maar of het een goeie keuze is tja, das voor iedereen toch weer anders, ik zou het persoonlijk niet doen, ik zou het zelfs afraden, een tuigpaard is bedoelt voor de koets, voor het trekken van dingen, en is niet echt bedoelt om erop te rijden. Maar het kan uiteraard wel.

Oke , dit vind ik een beetje appart , omdat het paard alleen voor de kar loopt is ie ineens alleen bedoeld voor trekken? Geen enkel paard is er eigenlijk op gebouwd om te dragen , maar ze kunnen en doen het allemaal , waarom deze dan niet ? ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 20:34

aeolusnr1, rare uitspraak die had ik van jou niet verwacht.... :?
Of heb je totaal niets met mennen? Dat zou kunnen.

Veel paarden die hoog in de sport voor de wagen lopen, worden vaak ook nog onder het zadel gereden.
En het zijn vaak ook nog eens paarden die als ze voordat ze voor de wagen gingen al dressuur liepen,
dat niet onverdienstelijk deden.
de 2 disciplines kunnen elkaar namelijk fantastisch aanvullen.

Want ook voor de wagen wil je een paard dat eigenlijk aan hetzelfde scala voldoet als die onder het zadel.

Marijke1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:55

dat s zeker mogelijk met een beetje les kom je een heel eind;)

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:39

Sjolvir schreef:
aeolusnr1, rare uitspraak die had ik van jou niet verwacht.... :?
Of heb je totaal niets met mennen? Dat zou kunnen.

Veel paarden die hoog in de sport voor de wagen lopen, worden vaak ook nog onder het zadel gereden.
En het zijn vaak ook nog eens paarden die als ze voordat ze voor de wagen gingen al dressuur liepen,
dat niet onverdienstelijk deden.
de 2 disciplines kunnen elkaar namelijk fantastisch aanvullen.

Want ook voor de wagen wil je een paard dat eigenlijk aan hetzelfde scala voldoet als die onder het zadel.

Daarbij gaat het om een Friese Merrie, die tegenwoordig niet meer echt tuigpaarden meer zijn en meer voor de sport ook gefokt worden. Ik heb een merrie die niet eens voor de kar beleerd is, maar alleen dressuur loopt. (die is overgerins wel wat jonger, 4)
Friezen zijn nog niet echt de zwaarste trekpaarden...

Ik denk dat je best nog wel wat met dit paardje kunt bereiken, maar inderdaad langzaam opbouwen en goed om haar spiertjes denken, dat je niet overvraagd. Misschien een idee om ook les te nemen om te kijken wat de mogelijkheden zijn en het goed te leren ;)

katja41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 15:42

Dank jullie wel voor alle reakties:)Ik ga een instructrice zoeken en er samen met m'n schat aan werken.