Benen niet stilhouden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saaams

Benen niet stilhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 15:48

Hallo,

Ik erger mezelf erg aan het feit dat ik tijdens het draven in de meeste gevallen mijn benen niet kan stilhouden. Ik heb geprobeerd er zelf op te letten wanneer ik dit doe, andere me te laten corrigeren als ik ze weer teveel beweeg. Maar ik wil mijn paard en de paarden die ik rijd niet telkens tot last zijn als mijn benen maar blijven aansporen.

Daarom vroeg ik me af of iemand tips heeft zodat ik in draf mijn benen meer stil kan houden en alleen wanneer nodig is wat aandrijf. :j

Ik heb een filmpje wat een klein beeld geeft. - is nog aan het uploaden.
Ja, ik heb nog plekken voor jassen aan mijn kapstokvoetjes! :=

Laatst bijgewerkt door Saaams op 03-12-11 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

LexLester

Re: Benen niet stilhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 16:10

misschien zonder zadel oefenen en kijken of je het dan minder doet. doe je het zonder zadel minder of niet moet je bij je zelf nadenken hoe het voelt en wat je anders doet met je benen. Ik deed het ook heel erg maar ben het nu verleerd door gewoon er goed op te letten. Of je kan zit lessen gaan doen en dan veel aandacht besteden aan je benen en niet aan hoe je paard verder loopt ( iemand longeert hem/haar) bijvoorbeeld. Hopelijk kan je hier iets mee.

FellowH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 16:12

@ kadolover idd dat is een goed idee!

ik heb daar ook last van gehad, maar ik moet gewoon ver mn hakken uitdrukken, en goed achterover zitten en bij mij werkte dat wel.. ik weet niet of je dat al geprobeert hebt. :)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 16:14

Ik heb dat probleem ook, met mijn rechter been. Ik ben er achter gekomen als ik mijn knie meer naar buiten draai ik mijn been beter aan kan leggen en dan licht ie veel stiller. Misschien het proberen waard?

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 16:16

ik had dat ook heel erg ! ik heb er gewoon heel erg op gelet, en doe het nu veel minder/niet meer :)

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 16:18

Bedankt voor de tips. Ik kan het allemaal even opschrijven en uiteindelijk proberen.

Ik denk dat zonder zadel een ramp word omdat we voornamelijk buiten reden. Hij dat erg leuk vind dus nog wel eens haast wil hebben. (Draver. := )

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 16:26

Filmpje erbij gezet. :j

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 16:31

Ik vind het nog best meevallen!! Je drijft niet elke keer met je hak, zoals velen wel doen, alleen met je kuit.
Toch zou ik wel je sporen afdoen; die komen pas van pas als je je benen echt goed stil kan houden en je moeilijke oefeningen moet doen.
Je hebt wel kapstokjes inderdaad, als je je nou steeds bedenkt dat je je tenen helemaal naar binnen moeten wijzen, dat helpt echt :j
Succes ermee. :)

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 16:36

Ik draag geen sporen. :oo

Edit: Ik zie ook dat het zo lijkt. Maar het is het drukknopje van men chaps.
Laatst bijgewerkt door Saaams op 03-12-11 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 16:37

Ah dan zijn het de knoopjes van je chaps :P het leek zo :')
wel goed :))

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 16:38

Haha ja.

Nouja, dankjewel. :+
In stap weet ik mijn voeten wel goed te houden, maar in draf gaan ze automatisch als kikkers staan waardoor ik dus de hele tijd aandrijf.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 16:53

Ow wat ik vergeten was te zeggen :+
Doe je beugels 1 of 2 gaten langer :j dat helpt misschien wel!

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 23:23

Ik vind het ook wel meevallen hoor. Je benen bewegen wel, maar niet heel erg. Heb het erger gezien :P Wat bij mij geholpen heeft is mijn hakken goed bewust uitdrukken. Na een tijdje ga je dat vanzelf doen. Ik zou ook je beugels 1 of 2 gaatjes langer doen, want anders kan je last krijgen van je enkels. En das natuurlijk niet de bedoeling ;)

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 11:07

Oke! Dankjewel. Ik neem de tips mee voor de volgende keer rijden. :j

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:37

ik vind het best wel meevallen, maar ik denk dat je moet proberen om er continue aan te denken en op te letten....
Verder nergens op letten, op of dat hij an de teugel loopt of niet.... maar lekker eens een kwartier lang, alleen maar op je benen. dan leer je het vanzelf af!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 00:26

Volgens mij drijf je niet zozeer, maar zit je "gewoon" te gespannen. Je rijdt echt in je beugels, je zit niet stil (soms kon ik niet goed zien of je aan het doorzitten of lichtrijden was als je niet dichtbij in beeld was) en ondanks dat je houding gewoon absoluut niet slecht is vermoed ik dat je het probleem kunt oplossen door te ontspannen.

Wat ik zie (denk te zien...) is dat je een heel mooi lange rug maakt en met je bekken de beweging van het zadel goed volgt, maar dat alles uit een stukje rompspierbeheersing.
Ik ben benieuwd hoe het voelt en oogt als je bewust je billen ontspant, heel diep gaat ademen, je schouders uit standje krampig haalt, je beugels een gat of 2 langer zet, je heupen losser in de kom maakt en je je benen niet zet alsof je op een strandbal zit waarbij je je evenwicht wilt houden, maar als op een skippybal waarmee je vooruit wilt springen. Alleen dan ontspannen.
Persoonlijk denk ik dat je dan een hele mooie balans vindt tussen ontspanning enerzijds en anderzijds de mooie rechte rug die je al hebt. Wat je zit verder is écht heel erg mooi, mooi rechtop, absoluut niet dat voorover kukelen of achterover hangen waar heel veel mensen last van hebben. Dat zou ik echt zeker vasthouden :j

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 11:18

Volgens mij mogen je beugels sowieso wel iets langer :) Als je je benen iets langer maakt is het vaak al lastiger om ze zo te bewegen, naar mijn ervaring. Dan vervolgens zoals hier boven me gezegd wordt iets meer ontspannen en dan komt het helemaal goed hoor :j

thebjank

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:35

IHet kan ook aan het zadel liggen, bij sommige zadels heb je minder steun en dan gaan je benen automatisch meer bewegen. (hiermee bedoel ik niet dat ik je zadel de schuld geef
O:) ) Ik sluit mij aan bij wat al eerder gezegd is, beugels gaatje langer, hakken bewust meer uitdrukken en proberen iets minder gespannen te zitten. Succes!

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 16:19

Bedankt allemaal en delerium, bedankt voor je goede beschrijving! :D

Coolio2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:12

Je bent niet de enige hoor. Ik heb er ook last van zal de tips van hierboven ook even oefenen. Ik schaamde me erom maar soms zie ik met de wedstrijden ook veel zo rijden.. dus dat maakt mij vaak wel wat geruster :P !Maar ik wil er ook graag vanaf!Staat zo mooi he als iemand zo stil en rustig kan zitten..Komt bij mij ook nog wel ene keer hoop ik!

JoyceR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:20

Mijn rijleraar zei altijd, tenen naar binnen, hakken uitdrukken en rechtop zitten.
En over dat rechtop zitten zei hij altijd, als ik niet luisterde hij wel een bezem in mijn jasje zou steken :P

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:29

Vind het wel wat meevallen!

Zou je beugels langer doen (zeker 2 gaatjes), hierdoor zal je ws rechterop gaan zitten. Denk dat de reden dat je benen wiebelen is omdat je tenen een beetje naar buiten steken. Hierdoor leg je je knieen niet goed aan (tegen het zadel) en ga je wiebelen. Als je dit wilt oefenen, kan je een stukje papier tussen je knieen en het zadel leggen. (een klein stukje he, zodat je je benen aansluit.) Niet de bedoeling dat je dan je tenen naar buiten houd, want dan krijg je erg rare benen!
Succes en zou leuk zijn als je over eent ijdje ff post met een nieuw filmpje!