EV ex renpaard hangt op bit bij galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

crazygirl1

EV ex renpaard hangt op bit bij galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 14:26

Heb sinds zondag een nieuw bijrijdpaardje: Faith, 9j, sinds 2j op rust na renbaan. Meer info zie topic: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=192&t=1573846

Hij heeft nog geen conditie, die gaan we stapsgewijs opbouwen door veel (dagelijks) wandelen met af en toe intensievere buitenritten. Hij heeft de laatste jaar op rust gestaan, nooit dressuurmatig gereden. Ben wel van plan wekelijks les te nemen zodra hij zich goed heeft aangepast en wat conditie bij heeft :)

Het (momenteel) enige probleem is dat hij bij de galop op zijn bit gaat hangen. Hij drukt zich tot op de grond en zet dan soms zijn hoofd/hals scheef. Hij wordt bereden op een D-trens + ketting (licht aangespannen). Ervoor reed hij op een simpel enkelgebroken bustrens. Er is veranderd omdat indien hij iets te heet wordt, de bustrens niet genoem weerstand biedt. De D-trens werd aangeraden omdat hij toen (2j geleden) heel stijf over de rug liep. Het is wel zo dat hij nu na 15min rijden, uit zich zelf zijn hoofd mooi laag en zichzelf ronder maakt; in de hand loopt hij zeker niet en dat vraag ik hem momenteel ook niet. De eigenares verandert dus liefst niet van bit. (Er was door andere ruiter aangeraden om een soorrt passoabit te gebruiken)

Wat kunnen we aan het galop probleem doen? Ik zelf heb vooral buiten gereden en paar jaar geleden (recreatieve) lessen genomen. (zoals vermeld, zal er later les genomen worden)

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 17:23

Hij moet leren dat dit niet meer de bedoeling is. Ik zou zodra hij gaat hangen links rechts een ophouding maken en been erbij houden. Goed diep gaan zitten zelf en goed rechtop blijven zitten, laat je niet voorover trekken maar bepaal zelf je lichaamspositie. Hoe is zijn tempo?

midgie

Re: EV ex renpaard hangt op bit bij galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 00:28

Waarom al galopperen op een paard wat helemaal niet dressuur matig is gereden ?
Waarom begin je niet bij stap hem dingen aan te leren?
Waarom d trens met ketting en dan ook nog aangespannen , weet je welke werking een ketting heeft als je aan het bit vraagt??
Ik zou dus zeker niet galopperen totdat je goed les krijgt en iemand meekijkt die ziet wat jij fout doet , want het probleem ligt niet bij het paard maar bij de ruiter, want neem aan dat hij dit in vrije beweging niet doet.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 00:37

Laat het galopperen maar even achterwege, en ga ondertussen even goed nadenken hoe het komt dat een paard op het bit gaat hangen. Hij kán hangen omdat jij blijkbaar vasthoudt en hem iets heeft om aan te hangen. Het grootste probleem met deze gevallen is dat de ruiter niet los durft te laten.

Midgie, over een ketting, ik denk dat het in dit geval om een kimblewick met kin-ketting gaat? Die ketting doet geen pijn maar voorkomt alleen maar dat de scharen te ver door slaan waardoor je een overdosis druk achter de oren krijgt. Dit laatste is erg slecht voor een paard.
Over het les nemen ben ik het wel met je eens.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 08:37

Les gaan we zoizo nemen zoals ik al vermelde :) Dat ik anders moet reageren (en dat ik dus logisch gezien nu iets fout doe) weet ik, daarom ook de vraag.

Zal zijn conditie dan eerst in stap en draf opbouwen.

Da deze ketting een harde werking heeft, is me al verteld. Maar aangezien ik verzorgster ben en de eigenares dit bit liever behoudt is dit (momenteel) niet veranderbaar.. Welk bit zouden jullie me dan aanraden?

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 08:52

Ik heb diverse paarden omgeschoold naar een nieuwe carriere en de beste resultaten heb ik gehad met een combinatie van sidepull met een bitje. Twee teugels en in galop geen druk op het bit nemen. Als je het paard loslaat in galop houd hij op met trekken en zal voor zijn doen proberen rustiger te galoperen. Het beste kun je dit buiten op het ruiterpad oefenen daar heb je de ruimte en op de rechte stukken kan hij beter leren om zijn lange achter benen onder ipv naast de massa te plaatsen.
Met een scherper bit moet je erg oppassen bij deze paarden. Vaak zijn het heel gevoelige paarden die graag voor je willen werken. Maar als je er druk op zet op welke manier dan ook lopen ze vast.

Wat voor alle paarden geld maar het meest voor een volbloed is het volgende:
heb je een kwartier dan duurt het een uur.
heb je een uur dan is het in een kwartiertje klaar