Niet meer te stoppen op buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Johnie

Niet meer te stoppen op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 22:02

Ik weet niet zeker of het hier goed staat maar ik heb een probleem.
Ik heb een 3,5 jarige fries en het is een heel lief en mak beest.
In de bak is hij super te rijden, ondanks dat hij pas een paar maanden onder het zadel is.
Buiten doet hij het opzich wel goed. Hij is wel kijkerig maar gaat overal langs en schrikt niet van fietsers/auto's/honden enz enz en is verder heel braaf. Alleen 1 ding. Hij is er nu al 2 keer vandoor gegaan.

De eerste keer waren we een stukje aan het draven langs een weggetje waar alleen bestemmingsverkeer mag komen en toen vloog hij er echt vet hard vandoor in galop. Hij was niet meer te houden! uiteindelijk stopte hij bij de bocht.
De tweede keer dat het gebeurde waren we in het bos, hij was heel braaf en reageerde goed en was helemaal niet kijkerig die dag. Dus ik dacht dat we wel een stukje rustig konden galopperen. Nou het was alles BEHALVE rustig. De eerste paar meters gingen goed, toen pakte hij het bit vast en nam hij een sprint, & zo de hele weg af. Ik kreeg hem echt met geen mogelijkheid terug naar draf!

Weten jullie wat ik hier aan kan gaan doen? Want ik wil graag met hem buiten blijven rijden zo afentoe, maar als hij er telkens vandoor gaat in galop, dan wordt het er niet leuker op.

Kaula

Re: Niet meer te stoppen op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 22:05

En als je, zodra dat je voelt dat hij iets versnelt, een volte draait zodat de snelheid er een beetje uitgaat?
Zou dat kunnen helpen?

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 22:09

Toen hij er voor de 2de keer vandoor ging heb ik dat geprobeerd, maar ik kan doen wat ik wil, meneer gaat zijn kant op, op zijn tempo.

Chee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 22:12

Ik denk dat naar buiten gaan nog wat te vroeg is voor zo'n jong paard. Blijkbaar snapt hij nog niet helemaal wat de bedoeling is...Probeer eerst in de bak je paard helemaal onder controle te hebben voordat je de weg op gaat.

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 22:17

@chee Ik heb voordat ik op hem kon rijden ook heel vaak met hem buiten gelopen. Hij gaat er niet vandoor omdat hij bang is, maar juist omdat hij het leuk vind om zo onwijs hard te galoperen. De oortjes gaat erop en hij is weg :P

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 22:40

Je bekijkt het gewoon verkeerd, je paard is jouw voertuig, en jouw fiets mag ook niet zomaar uit zichzelf vertrekken toch.
Jij moet de leider zijn , en de leider bepaald ; wat waar en hoe, dit klinkt mssn een beetje truttig maar het is wel waar, als paardlief zelf zo'n dingen mag meebeslissen tja dan kom je zeker af en toe in gevaarlijke momenten, dit kan en mag echt niet gebeuren.
controle over het paard, en vooral over zijn benen, waar en hoe hij die neerzet, en ik bedoel hier echt milimetercontrole hoor, een halve stap verder is dus een hele stap te veel.
Die controle heeft te maken met respect en dominantie, maar echt niet enkel dat, het paard moet leren wat jij hem wil laten doen, en op welke hulpen hij wel moet reageren.
altijd actie moet een reactie geven, dus dit wil zeggen in mensentaal, been is voorwaarts, eenzijdige druk en andere kant net iets losser is dan wijken voor de druk, opzij gaan dus, en zo leer je hem voorwaarts, stoppen, achterwaarts, opzij te gaan , door voorhand te verplaatsen, achterhand te verplaatsen, leren nageven in kaak-nek-hals, meer leren dragen, dus de achterhand er net iets meer onder rijden, ..... dit is allemaal basis dressuur, noem het basis controle, en die dingen moeten dus eerst vast in het geheugen zitten voor je ook maar mag denken aan te gaan buitenrijden in het verkeer of net iets moeilijkere toestanden.
Dus les nemen is hier echt de enige oplossing, jouw paard is braaf, jouw paard is vrij tam is zadelmak en ruitermak, maar jouw paard heeft nog bitter weinig geleerd, er is niet de noodzakelijke basis aangeleerd, en vergis je niet een trainer kan dit in enkele maanden helemaal instaleren, maar als je zo met je paard zelf blijft rijden dan kent hij nog de helft niet binnen 1,5 jaar.
Dus zoek een privé lesgever/trainer, wat je nu doet is echt gevaarlijk.

Johnie schreef:
@chee Ik heb voordat ik op hem kon rijden ook heel vaak met hem buiten gelopen. Hij gaat er niet vandoor omdat hij bang is, maar juist omdat hij het leuk vind om zo onwijs hard te galoperen. De oortjes gaat erop en hij is weg :P

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 22:46

aeolusnr1 schreef:
Je bekijkt het gewoon verkeerd, je paard is jouw voertuig, en jouw fiets mag ook niet zomaar uit zichzelf vertrekken toch.
Jij moet de leider zijn , en de leider bepaald ; wat waar en hoe, dit klinkt mssn een beetje truttig maar het is wel waar, als paardlief zelf zo'n dingen mag meebeslissen tja dan kom je zeker af en toe in gevaarlijke momenten, dit kan en mag echt niet gebeuren.
controle over het paard, en vooral over zijn benen, waar en hoe hij die neerzet, en ik bedoel hier echt milimetercontrole hoor, een halve stap verder is dus een hele stap te veel.
Die controle heeft te maken met respect en dominantie, maar echt niet enkel dat, het paard moet leren wat jij hem wil laten doen, en op welke hulpen hij wel moet reageren.
altijd actie moet een reactie geven, dus dit wil zeggen in mensentaal, been is voorwaarts, eenzijdige druk en andere kant net iets losser is dan wijken voor de druk, opzij gaan dus, en zo leer je hem voorwaarts, stoppen, achterwaarts, opzij te gaan , door voorhand te verplaatsen, achterhand te verplaatsen, leren nageven in kaak-nek-hals, meer leren dragen, dus de achterhand er net iets meer onder rijden, ..... dit is allemaal basis dressuur, noem het basis controle, en die dingen moeten dus eerst vast in het geheugen zitten voor je ook maar mag denken aan te gaan buitenrijden in het verkeer of net iets moeilijkere toestanden.
Dus les nemen is hier echt de enige oplossing, jouw paard is braaf, jouw paard is vrij tam is zadelmak en ruitermak, maar jouw paard heeft nog bitter weinig geleerd, er is niet de noodzakelijke basis aangeleerd, en vergis je niet een trainer kan dit in enkele maanden helemaal instaleren, maar als je zo met je paard zelf blijft rijden dan kent hij nog de helft niet binnen 1,5 jaar.
Dus zoek een privé lesgever/trainer, wat je nu doet is echt gevaarlijk.

Ik heb nu ook les. mijn instructrice zei dat als hij ervandoor gaat, dat ik de teugels los moet gooien & hem dan moet aansporen.
Dan zou hij 'schrikken' en dan heb ik als het goed is de controle weer. Dit wil ik liever niet zomaar gaan uitproberen vandaar dat ik om jullie mening vraag. Bedankt voor je duidelijk uitleg!

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 22:53

Huh rare tip van je instructrice! Nog nooit van gehoord, benieuwd of het zou werken..
Lijkt me erg vervelend dit en bovendien heel gevaarlijk! Valt misschien fout bij sommigen, maar misschien een slofteugel? Die hoef je alleen te gebruiken als hij er echt hard vandoor gaat.
Maar het lijkt me te vroeg om alleen op pad te gaan, nog even wachten?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 22:55

jouw instructrice heeft voor een deel zeker gelijk, maar dit werkt alleen als zij op jouw paard zou rijden, ze kan niet verwachten dat jij op dit moment en met jouw kennis van het rijden , je dit ook kan, echt niet, om die techniek die echt wel bestaat en zeker goed werkt (tenminste als er ook voldoende ruimte voor je is) heb je heel veel kennis nodig, een heel zachte hand, goede timing en gevoel, en jaren ervaring. En een heleboel lef, want het kan idd soms even hard gaan dan.
Dus ik vrees dat dit echt niet voor jou geschikt is.
Maar de basiscontrole van vooral de benen de voeten van het paard, het heet basis , maar echt dit houd heel wat in, voorwaarts, achterwaarts, zijwaarts, appart de voorhand verzetten, de achterhand verzetten, dit is allemaal basis werk, en jouw paard kent dus duidelijk de basis nog niet, en jij blijkbaar zelf ook niet.
Laatst bijgewerkt door aeolusnr1 op 02-12-11 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 22:56

Chee schreef:
Ik denk dat naar buiten gaan nog wat te vroeg is voor zo'n jong paard. Blijkbaar snapt hij nog niet helemaal wat de bedoeling is...Probeer eerst in de bak je paard helemaal onder controle te hebben voordat je de weg op gaat.

Hier kan ik helemaal in mee gaan. Probeer eerst je paard dressuurmatig beter voor elkaar te hebben en ga dan pas naar buiten. Ga sowieso niet alleen naar buiten, maar met een zeer ervaren paard, waar je jouw paard bij op de kont kunt zetten als je gaat draven of galopperen.

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 23:09

@homiafortuna Ik ga sowieso nooit alleen naar buiten. Daar vind ik het te vroeg voor. Vaak is hij ook prima te rijden buiten, maar er zijn dus van die moment dat hij er gewoon ineens voorbij racet.

@aeolusnr1 een deel van de basis hebben we wel onder de knie, maar inderdaad nog lang niet alles. Ik krijg nu ook vaker les dan voorheen dus dat komt verder met de tijd wel goed hoop ik! Maar jij vind dus dat ik beter voorlopig niet meer naar buiten kan gaan?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 23:42

Och tjaaaa , ik zou zeggen zeker opletten, maak er dan een rustiger buitentochtje van.
Of eventueel samen met een betrouwbaar ander paard.
Belangrijk is dat je altijd het heft in handen houdt, dus dat jij diegene bent die beslist, dus niet het paard.
Als je dat kan in stap , oefen dus eerst een reeks keren in stap, dan kan je af en toe eens een drafje gaan inbouwen, maar blijf steeds het zetzelfde principe aanhouden jij beslist. "Wat - waar - hoe "

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 12:45

Misschien is het een idee om gewoon kleine stukjes naar buiten?

Mijn 3,5 jarige heb ik van de week ook voor het eerst naar buiten gehad NA het rijden (zijn ze al wat vermoeider) en mijn instructrice liep er naast gewoon voor zijn support.
Alleen even de weg uit vanuit stal.. dat waren misschien maar 10 min.. maar ben wel een fiester, brommer en auto tegen gekomen..
Hij deed niks, ik heb hem uitbundig beloont en zijn toen weer rustig omgedraaid naar stal :)

Als je paard onder je vandaan vliegt is ook een beetje lak aan wie er boven op hem zit, want als hij ongecontroleerd overal heen vliegt.. lijkt me zeeer gevaarlijk!
Als ik jou was zou ik gewoon kleine stukjes buiten gaan, opbouwen en het liefst even Na het rijden zodat hij zn meeste energie kwijt is.

LexLester

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 16:20

Surprise_ schreef:
Huh rare tip van je instructrice! Nog nooit van gehoord, benieuwd of het zou werken..

Dat heb ik ook af en toe gedaan zo raar is het niet. ( ik deed het dan wel in de bak of de wei ) als het paard uit zichzelf het tempo gaat bepalen en harder gaat. Dan moet je gewoon aansporen ( geen tegeuls los) en door laten gaan totdat jij voelt dat het paard zich als het ware overgeeft en terug wlt naar de draf dan nog even doorzetten want JIJ bepaald wanneer het paard terug mag. Zo heeft mijn oude verzorgpaard ook afgeleerd te stoppen wanneer hij maar wilde. ALs hij stopte moest hij van mij nog even door en mocht hij pas stoppen als ik het zei. Maar dit ligt natuurlijk ook aan het paard en k zou het niet proberen met een jong paard als je alleen buiten bent.

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 17:56

Bedankt voor jullie tips. Ik ga dan alleen na het rijden naar buiten. Want we vinden het allebei wel leuk om even het bos in te gaan, maar dan worden het alleen stapritjes voorlopig. Ik heb het er vandaag met mijn instructrice over gehad. En zij gaat dan ook een paar keer mee, en geeft aan wanneer we er klaar voor zijn om samen te gaan.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 18:08

Ik heb het idee dat je kosten wat het kost toch naar buiten wilt gaan. Dus dan zou ik gewoon in je lessen of als je in de bak rijd goed dressuur matig te werk gaat en naar buiten met een ervaren paard. Ik zou zelf niet met hem galloperen, ondanks dat paard er bij. Dan maar niet, maar dan heb je wel zekerheid dat hij er niet vandoor gaat en dus minder kans op ongelukken. Van draven en stappen buiten kan je ook heel veel genieten!

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 18:39

naja koste wat het kost.. Ik vind het leuk om naar buiten te gaan maar zoals het nu gaat is het natuurlijk onverandwoordelijk. Galloperen doe ik sowieso niet meer op buitenrit, het wordt nu alleen uitstappen na het rijden :)

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 18:49

Johnie schreef:
naja koste wat het kost.. Ik vind het leuk om naar buiten te gaan maar zoals het nu gaat is het natuurlijk onverandwoordelijk. Galloperen doe ik sowieso niet meer op buitenrit, het wordt nu alleen uitstappen na het rijden :)

Ahh, dat is een zeer geruststellend berichtje :) Succes er mee nog!

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 18:51

Dankjewel! ook nog bedankt voor je tip :)