Zonderzadel nagevelijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dromy16

Zonderzadel nagevelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 19:34

Is het slecht als je zonder zadel rijd en je paard dan nagevelijk is?
iemand zij tegen me dat, dat slecht is voor de rug maar is dat echt zo?

jamiroquai

Re: Zonderzadel nagevelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 19:36

Nageeflijkheid heeft niet met een zadel te maken, maar met je rijkunsten. Met of zonder zadel zou dus geen verschil moeten maken.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 19:38

Dat maakt inderdaad niets uit, maar je moet wel weten waar nageeflijkheid vandaan komt.
Hoe vraag jij je paard in een goede nageeflijkheid? Misschien een foto?

Dromy16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 19:46

Mijn paard doet met gewoon rijden (dus met al het tuig op) erg moelijk over nageeflijkheid terwijl ze eigenlijk M2 geweest is.
Maar als ik er zonder zadel opstap doet ze het zo zonder dat ik er echt om vraag ik heb dan alleen een beetje druk op de mond.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 20:50

Eigenlijk zou dat niet echt een groot verschil mogen uitmaken, met of zonder tuig, heeft niets te maken met nageeflijkheid.
Wat wel een mogelijkheid is , is dat jij wanneer je er zonder zadel gaat opzitten, net pobeert iets ontspannender te zitten, net iets minder te vragen, dus hem ook minder stoort, en dat hij dus daardoor zelf een beetje meer ontspannen gaat lopen.
Ik denk dat je eerder in die richting moet denken, wanneer je echt wil gaan werken met je paard, dus ook met zadel, dan ga jij ongewild en zonder dat je het zelf weet, eerder een storende factor zijn, en dus gaat jouw paard op zo'n moment net iets meer verzet tonen.
Neem dit niet op als een aanval op jouw persoon, is zeker niet zo bedoelt hoor, maar tracht er toch uit te leren.
Bijna altijd is de mens de storende factor, niet het paard.

Dromy16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 21:28

Dus als ik de antwoorden begrijp is het niet erg als je zonder zadel je paard nageeflijk hebt?
volgens diegene die het zij tegen mij is dat niet goed omdat je zonder zadel al je gewicht op de lendenen hebt.

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:30

Nou ik hoop niet dat je op de lendenen gaat zitten hoor. Het is wel zo dat je zonder zadel eerder geneigd bent om in stoelzit te zitten, dus misschien iets verder naar achteren dan normaal met je gewicht. Maar op de lendenen?? Mijn paard zou me er dan meteen af mikken.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:33

Een zadel is idd ontworpen om in eerste instantie net iets vaster en comfortabeler te kunnen zitten.
Maar het is ook bedoelt om het gewicht idd te verdelen over een groter oppervlak, dus het paard zal minder druk voelen met een zadel. Een trekzadel heeft om die reden ook langere balken, dus het oppervlak is daar net iets groter dus nog iets minder druk voor het paard.
Maar wat nageeflijkheid betreft heeft dit er niets mee te maken.

Dromy16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 21:33

saswes schreef:
Nou ik hoop niet dat je op de lendenen gaat zitten hoor. Het is wel zo dat je zonder zadel eerder geneigd bent om in stoelzit te zitten, dus misschien iets verder naar achteren dan normaal met je gewicht. Maar op de lendenen?? Mijn paard zou me er dan meteen af mikken.

Ik zit ook niet op de lendenen natuurlijk, gewoon achter de schoft waar je met zadel ook zit ;)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:41

Als je op je stoel gaat zitten en je gaat voelen, dan voel je zelf ook al botjes in je zitvlak die een beetje uitsteken. Dít is waarschijnlijk wat diegene bedoelde, dat dat voor het paard niet fijn is. Maar als je zonder zadel rijdt dan voelt je paard dat altijd, maakt niet uit wat je aan het doen bent of wat je paard aan het doen is. Het komt door de wrijving en druk die ontstaat doordat die botjes in jouw lijf, in de rug van het paard prikken zegmaar.

Misschien dat je het kan vergelijken met een volle schooltas op je rug, waarvan er net één boek niet goed ligt en de punt van dat boek in je rug prikt terwijl je loopt. Snap je hem?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:45

Een zadel dient ook passend te zijn op de paardenrug, dit wil dus zeggen, het vlak dat op de rug komt moet een beetje de zelfde vorm hebben.
Jouw kont heeft zeker niet dezelfde vorm als de paardenrug, daarbij komt dan nog dat de oppervlakte van beide rakende vlakken niet gelijk zal zijn, de oppervlakte van de onderkant van het zadel zal groter zijn dan die van jouw kont, dus de druk verdeeld over een groter oppervlak zal minder zijn.
Men spreekt dus niet zomaar over druk, maar men noemt een waarde per vierkante centimeter.
Dit is eigenlijk wiskunde, dit zal je leren in school, onder het vak Fysika.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 22:25

Dromy16 schreef:
Mijn paard doet met gewoon rijden (dus met al het tuig op) erg moelijk over nageeflijkheid terwijl ze eigenlijk M2 geweest is.
Maar als ik er zonder zadel opstap doet ze het zo zonder dat ik er echt om vraag ik heb dan alleen een beetje druk op de mond.

Misschien kun je ook nadenken of het zadel niet goed past, zonder heeft ze blijkbaar geen last om een oefening uit te voeren.
Ooit daaraan gedacht? :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 08:33

Dromy16 schreef:

Ik zou dan toch het zadel even na laten kijken en een paard rij niet nageeflijk met druk op de mond, , op het hoofd onderhoud je de stelling de rest moet je vanuit je zit doen, dus miss aan jou de taak te gaan leren wat nageeflijk is en de techniek te gaan snappen hoe je een paard rijd,
Met of zonder zadel maakt niet veel uit het gaat om je zit , ook in een zadel moet je uit de rug van je paard blijven, maar helaas zijn er te veel zadels die je in een houding dwingen, daarom is het best goed om eerst eens je balans te vinden zonder zadel, zoek de steun meer in je boven benen ook in het zadel en niet op je billen , ook met zadel kan het paard jou zitbeen knobbels voelen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 08:39

Nagevelijheid zonder zadel zou je juist goed moeten voelen, want dan komt zijn rug eronder.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 08:43

annebe schreef:
Nagevelijheid zonder zadel zou je juist goed moeten voelen, want dan komt zijn rug eronder.

Zijn rug komt er niet onder maar zijn achterbeen komt er onder ;)
Maar dan zul je als ruiter wel dat gevoel moeten hebben en 9 van de 10 hebben dat niet ;)
Die doen te veel met hun handen, en als je te veel met je handen doet gaat het in het achterbeen fout, dus al die paarden die met een glimlach lopen , lopen niet nageeflijk :o

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 09:42

aeolusnr1 schreef:

In Nederland heet dit vak gewoon wiskunde :=

Als je paard zonder zadel wel nagevelijk is en met zadel niet. Dan ik er verder vanuit dat je goed weet wát nagevelijkheid is en hoe je het krijgt.. is je paard met zadel ook nagevelijk? Want dat begreep ik niet helemaal. Als dat niet zo is en als je dat niet voor elkaar krijgt past het zadel dan wel?

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 00:01

Sammie schreef:
aeolusnr1 schreef:

In Nederland heet dit vak gewoon wiskunde :=

Als je paard zonder zadel wel nagevelijk is en met zadel niet. Dan ik er verder vanuit dat je goed weet wát nagevelijkheid is en hoe je het krijgt.. is je paard met zadel ook nagevelijk? Want dat begreep ik niet helemaal. Als dat niet zo is en als je dat niet voor elkaar krijgt past het zadel dan wel?

Ehm nee. Natuurkunde. Fysica is een term uit het (oud)Grieks, Wiskunde zou Mathematica zijn. -:)
Bovendien heeft ze het over druk per vierkante meter en dat is toch wel zeker natuurkunde. :)

@TS: Kan het niet zijn dat jullie gewoon allebei net wat ontspannener zijn als jullie zonder zadel bezig zijn? (Allebei toch wat minder bezig met werken en meer met lol hebben?)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 01:35

natuurkunde is natuurkunde, wiskunde is wiskunde :+

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 18:13

Het is niet alleen het achterbeen wat onder treed, met name als de buikspieren en psoas spier aanspant komt de rug eronder.
Soms presteren paarden door het onderbeen wel eronder te zetten, maar dan komt niet automatisch de rug omhoog.

kirishu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 10:22

om ontspannener in het zadel te zitten, moet je eens gaan oefenen op met zonder buigelslicht rijden. je hoeft dan echt niet 5cm uit het zadel te komen, maar je moet wel je benen goed lang hebben, en als je niet ontspand lig je er naast! gaat dus bijna vanzelf.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:41

ik vind de vraag nog niet zo gek hoor...

Een nageeelijk paard "bolt" zijn rug iets op waardoor hij ons beter kan dragen. Zijn rugspieren komen hierdoor wat meer omhoog en ik kan me best voorstellen dat je met je zitbeenknobbels dan harder in zijn rug/spieren drukt.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 11:27

Ik denk, zoals eerder gezegd, dat je zadel niet helemaal past. misschien te smalle boom, of te nauwe kamer? Als het paard dan nageeflijk gaat lopen, prikt het zadel als ware meer in de rug. Niet echt een stimulans voor het paard om z'n buikspieren aan te trekken waardoor z'n rug omhoog komt ;)

Maar even op je vraag uit de OS. Er zijn verschillende meningen over zonder zadel rijden. Ik dacht eerst dat het niet zo veel uitmaakte. maar sinds ik me er iets meer in verdiept heb, ben ik erachter dat een zadel (met boom) zorgt voor de drukverdeling over de rug en het opvangen van de schokken van de ruiter. Zit je zonder zadel, mist de werking van de boom, de zal je paard meer druk op een klein oppervlak hebben en worden de schokken minder op gevangen.

Maar ik denk niet dat het slechter zou zijn als je paard nageeflijk loopt. Volgens mij maakt het niets uit, ik denk eerlijk gezegd dat het zelfs iets beter is als ie nageeflijk loopt, ivm de ruggewervels (uiteinden) die dan verder uit elkaar staan. Correct me if I'm wrong. Ik weet het niet zeker ;)

Neok_Grijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 15:06

het maakt helemaal niks uit hoor .
heb ik met de pony van een vriendin ook.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 18:33

Ik vind doorzitten op een niet nageeflijk paard niet zo verstandig, of dat nu wel of niet met zadel is. Een niet nageeflijk paard laat je namelijk niet zitten. En dan stuiter je dus wat meer, en omdat dit ook vervelend is voor het paard, gaat het zijn rug nog wat wegdrukken om zichzelf te beschermen. En dan ga je nog harder stuiteren, en het paard gaat zich nog meer drukken.... Je komt in een neerwaartse spiraal. Maar op een nageeflijk paard kun je altijd wél doorzitten. Met of zonder zadel.

Dromy16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 19:56

Langcara schreef:
Ik vind doorzitten op een niet nageeflijk paard niet zo verstandig, of dat nu wel of niet met zadel is. Een niet nageeflijk paard laat je namelijk niet zitten. En dan stuiter je dus wat meer, en omdat dit ook vervelend is voor het paard, gaat het zijn rug nog wat wegdrukken om zichzelf te beschermen. En dan ga je nog harder stuiteren, en het paard gaat zich nog meer drukken.... Je komt in een neerwaartse spiraal. Maar op een nageeflijk paard kun je altijd wél doorzitten. Met of zonder zadel.

Als ik doorzit op hem dan kan ik gewoon stil zitten en dan zakt hij ook meer en sneller met zijn hoofd dan als ik lichtrijd.