Mijn paard gaat in galop aan de haal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 10:18

Ik kan eigenlijk nergens vinden hoe oud ze is?
Want als ze erg jong is is het natuurlijk mgelijk dat ze nog niet de juiste balans heeft gevonden in de galop en daardoor juist erg hard gaat.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 11:27

Lieke schreef:
Ik kan eigenlijk nergens vinden hoe oud ze is?
Want als ze erg jong is is het natuurlijk mgelijk dat ze nog niet de juiste balans heeft gevonden in de galop en daardoor juist erg hard gaat.


Naam begint met de letter K, dus ik denk van 1992, dus 11 jaar.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 12:55

ow neej ze heet merel. ze is 9. karnat is ons vorige paard.

en dat van dat springregelement Haha! dat heeft mijnvriend getiept, met mijn naam. of tenminste heb ff zijn woorden na getikt. ik heb de ballen verstandnie van springen en vind er ook nix aan. dus waar of niet ik heb er geen idee van Haha!

gister hebben we ff een testje gedaan. met hard racen. gewoon harder dan ze normaal gaat en haar blijven pushen. nouw... zo issie denk 10 minuten door gegaan.. en leuk dat ze het vond. die voltes gingen wel okee, maar het scheelt ook dat de bak op het midden best zwaar is, waardoor ze gewoon in het zand zakt met haar benen en meer moeite moet doen om te blijven galopperen. zodra ze weer op een stukkie komt wat niet zo zwaar is gaat ze weer racen. maar het ging gister best redelijk, maar missie heeft zo haar buien. als ze nou eenmaal vervelend is, dan luisterd ze ook echt niet en wil ze alleenmaar doordrammen.

maar ik moet wel zeggen, ookal is ze snel, de galop is wel verbeterd, zoals mijn vriend al heeft gezegd, toen wij haar kregen was de galop ech verschrikkelijk. nog erger.

maar ja, we hebben haar nu ik denk een week of 6,7 dus we hebbenn og tijd zat om te oefenen, in aprik of iets wil hij pas met wedstrijden beginnen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 13:06

Ben je met de galop lang genoeg doorgegaan dat ze op een gegeven moment rustiger wilde worden? En dat kan best weleens een tijdje duren hoor! Tien Minuten galopperen is echt helemaal niets voor zo'n paard. Je moet blijven galopperen tot ze zelf minder hard wil, en haar er dan toe dwingen dat ze doorgaat.

Doe dit twee dagen achter elkaar en je bent van het probleem af.

Het is een knop die in het hoofd van het paard ommoet. Kalmerende middelen helpen daarbij echt niet!

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 15:14

galopperen totdat ze langzamer gaat lukt gewoon niet, dan zit je idd 3 hele dagen op haar en dan nog rent ze.

ik weet niet of het weer gezien is, maar laat dat paard niet de longen uit het lijf rennen, hevig pompend en zo in die keiharde regen. dat is vragen om een ziek paard. dan ben je heel fout bezig als je je paard dan ooknog eens zo op stal gooit, zonder uit te stappen en weet ik het. als mijn vriend een half uurtje rijd, moet ik ruim 20 minuten uitstappen, zo druk maakt dat beest zich met galoperen.
wij hebben geen overdekte bak, we moeten altijd buiten rijden.
een zweetdekentje of een uitrijdeken heeft in geval van dit pisweer zoals nu echt geen nut.

bij veel paarden werkt het als ze zelf snel willen en jij wilt het niet dat je dan extra moet aansporen en dat ze het dan niet leuk meer vinden, maar bij deze dus echt niet. tis een paard wat ook nog eens endurance heeft gelopen.. die beesten hebben een topconditie enkunnen heel lang doorgaan.

maar het komt wel goed.. ze was altijd al pittig volgens de vorige eigenaresse en merel is toch zeker tot m niveau springen gekomen. dus het zal wel loslopen met springwedstrijden.
het zou alleen voor de dressuur ff wat normaler mogen, omdat mijn vriend een winstpunt in knhs nodig heeft om te mogen springen.

en je hebt nouw eenmaal paarden die met de kou nog meer hyper zijn dan normaal.. maja.. vind je het gek.. ik zou ook rennen om warm te blijven...

Karnat
Berichten: 521
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: verwegniestan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-03 17:06

mijn springinstructeur beaamd ook dat dit sindskort mag. Maar om het voor iedereen duidelijk te maken heb ik de knhs aan email gestuurd met dit onderwerp en gevraagt of men de reglementen wil opsturen waar dit in vermeld staat.

Karnat
Berichten: 521
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: verwegniestan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-03 17:12

ok terug naar waar ik mee begon. Dat andere horen we snel genoeg van de knhs.

Die kalmerende spullen "pavo nerv controle" heb ik zowiezo nodig. Ze raakt een beetje gestressed bij het aansingelen en opstijgen. Singelvrees heeft ze. Heb goede ervaringen met dit spul dus hoop dat dit aanslaat.

Gisteren weer gegalopeerd. In eerste instantie was ze zoals gewoonlijk weer bloedjesnel. Veel voltes gedraaid. (rechtsom) Daarna linksom...dat ging geweldig....niet snel en zeer aceptabel......geen rechte stukken nog gedaan maar dat doe ik morgen. Daarna nog een keerte rechtsom....en dat ging toen ook een stuk langzamer. Dus snel uit galop en uitgebreid beloont. Vandaag gaan we longeren met de pesoa en dan morgen weer aan de bak. Ik hou jullie op de hoogte.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 17:32

Als ze singelvrees heeft zou ik het ook met rust en beleid en iedere keer een gaatje strakker aansingelen doen.
Hulpmiddeltjes en poedertjes helpen daar echt niet tegen!
Maar als je daar echt in gelooft, kan ik je nog wel een adresje geven van iemand die je paard ook nog kan instralen...
Ik geloof alleen dat ze op dit moment niet zoveel zegt *LOL*

Karnat
Berichten: 521
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: verwegniestan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-03 17:34

Zo doen we het ook en dat werkt al een stuk beter. Maar Pavo nerv controle is 1 van de weinige middelen die daadwerkelijk rustgevend voor een paard werken. Helpt ook goed tegen wedstrijdstress en verhuizingen. Instralen hoeft niet doek zelf wel:D

Farjen

Berichten: 8007
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 22:23

Veel overgangen inderdaad, maar ook je draf een zijde verruimen, volgende zijde verkorten (bijna stap) hoe meer je dit onder controle krijgt, hoe meer je de galop onder controle krijgt, in galop deze oefening ook doen, verkorten, verruimen.. Je paard zal beter op je been gaan letten en zal met de kleinste hulp reageren (doet die van mij toch *LOL* )

Karnat
Berichten: 521
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: verwegniestan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-03 11:50

Geloof het of niet maar in draf ken ik alles met der. Ze heeft een uitgestrekte draf.....niet normaal zo mooi ......verzamelen ....geen probleem.

Farjen

Berichten: 8007
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 13:29

Karnat schreef:
Geloof het of niet maar in draf ken ik alles met der. Ze heeft een uitgestrekte draf.....niet normaal zo mooi ......verzamelen ....geen probleem.


oefen dan wat meer op het verkorten, als ze die hulpen snapt zal ze ze normaal in de galop ook wel begrijpen

Karnat
Berichten: 521
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: verwegniestan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-03 13:31

Wat bedoel je met verkorten?????

Farjen

Berichten: 8007
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 13:32

de draf zo traag maken dat het bijna stap is, maar het is dus nog wel draf

Milka

Berichten: 2112
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 16:14

Probeer eerst eens om alleen op een grote volte aan te galloperen en zodra ze te snel gaat de volte nog meer te verkleinen.
Zo heb ik ook het tempo van mijn paard wat lager gekregen. Nu wil hij soms nog wel eens op de rechte stukken versnellen, maar ik stuur hem meteen op de volte en houd mijn handen 'muurvast'. Die van mij is ook super wendbaar, maar hij heeft er toch wel moeite mee om een hele kleine volte razendsnel te galloperen.
Probeer het eens. Het kan geen kwaad.

Farjen

Berichten: 8007
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 16:58

Het kan ook zijn dat je veel met je handen meebeweegt waardoor je buitenteugel lichtjes doorhangt? Als draf verkorten goed gaat, kun je dat ook in galop doen..

Karnat
Berichten: 521
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: verwegniestan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-03 10:21

Weer even een update. Gisteren weer gereden. En missie was in het begint strontvervelend en maakte zich metteen druk. Uiteindelijk ben ik na 15 minuten of zow in galop gegaan. Ik begin meestal met de rechten galop omdat dat haat moeilijke galop is. Eerst een rondje of 3 plankgas. Zij wou hard.....ik gaf extra gas bij. Na 3 rondjes had ik het wel gezien en heelo even gestopt. Daarna weer aangaloperen op de volte. Ze was al iets rustiger. Kreeg der tempo daadwerkelijk iets naar beneden.

De linker galop is bijna waar ik wil dat die is. Ze deed gisteren echt heel erg netjes der linker galop. Was echt een verademing. Was netjes en rustig.

Daarna toch nog een keertje rechtsom en moet zeggen dat die toen ook al een stuk beter ging. Was alweer een stuk rustiger.

Denk ook dat merel me een beetje aan het uittesten is hoor......zoals eerder al vermeld...we hebben der pas 6 weken of zow.....Maar we maken vooruitgang.

Met die voltes verkleinen ben ik trouwens al bezig...........en als ze rustig is op de grote volte bouw ik er een klein recht stukje in wat ik als ze rustig blijft wat oprek. Daar boeken we nu ook de vooruitgang mee.

Karnat
Berichten: 521
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: verwegniestan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-03 10:21

Beweeg niet met me handen mee...das niet mijn probleem:D

Karnat
Berichten: 521
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: verwegniestan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-03 14:45

Mensen, het probleem is opgelost. En nee, ik heb niet drie dagen rond gereden in galop tot ze er mee ophield omdat ze moe zou worden.

Ik had toevallig nog een ander bit liggen wat ik zaterdag heb getest en opeens waren alle problemen opgelost.

Dus zonder racen nu toch een rustige galop.

Hierbij wil ik in ieder geval alle bokkers bedanken die me hints en tips hebben gegeven.


ps topis mag gesloten worden hoor

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 15:29

Ik ben toch benieuwd wat voor bit je er nu in gelegd hebt?

Karnat
Berichten: 521
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: verwegniestan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-03 15:35

ik heb er een argetaans stangetje ingelegt. En voordat we hier weer een hele discussie over krijgen.......Ben ook niet de grootste voorstander van stangen. Maar het verschil was schokkend.......Merel was licht in de mond....waar ze bij alle andere bitten niet echt was. Tevens lijkt ze nu alles te snappen aan hulpen. Vermoed dat ze al eerder een stang in der mond heeft gehad. Ze denderd nu ook niet meer door der bit heen in galop en geeft na in galop zonder dat ik er alles aan moet doen om der tempo onder controle te brengen

jessielover
Berichten: 229
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 12:12

hoi karnat, het is iid erg vervelend als je paard dit doet en op een gegeven moment word je hier natuurlijk ook heel onzeker van Verdrietig
maar t is waarschijnlijk toch een vorm van stout doen je moet als je aan t galloperen bent en zij gaat weer zo rennen dan laat je dr maar rennen maar dan echt lang je kan wel elke keer haar terug laten gaan in draf maar daar los je echt niks mee op dat is juist wat ze wil k heb dit ook gehad met mn eigen paard en t is alleen maar over gegaan door haar te laten rennen maar dan zolang JIJ dat wil en als ze dan terug gaat geef dr dan maar eens een tikje!miss leert ze t dan nou iig heel veel succes!!! OK dan! Groetjes Jooske(jessielover)

jessielover
Berichten: 229
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 12:14

Sorry k had niet gezien dat je t probleem al opgelost hebt!
succes ermee *LOL* alleen een stang??? Verward

Karnat
Berichten: 521
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: verwegniestan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-03 12:31

ik weet het maar ze loopt nu echt als een topper!!!!!

jessielover
Berichten: 229
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 12:48

Ik vind t iig harstikke leuk voor je!!!!