Staken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ntlie_

Staken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 18:13

:wave:

Nu ruim twee jaar ben ik de trotse eigenaresse van een stoere d-pony merrie. We hebben met rijden onze pieken en dalen gekend maar de laatste tijd ging het eigenlijk wel goed.
Mijn pony is echt een type dat steeds wat nieuws verzint om onder het werk uit te komen. Eerst was dat bokken wanneer het haar niet aan stond, toen was het drammen, toen ging het een poos goed en nu heeft ze het staken ontdekt. :=

Ze staakte in het begin eigenlijk alleen eens een keertje wanneer er andere paarden bij waren (ze heeft een ponyclub verleden dus ik denk dat het daar ook wel wat mee te maken zal hebben) maar sinds ze doorheeft dat ik haar niets kan maken, begint ze het als een trucje te gebruiken. Wanneer we alleen rijden komt het nauwelijks voor, maar ik merk wel dat ze het toch steeds vaker gaat proberen. En daarbij, ik wil ook normaal in een bak kunnen rijden wanneer we niet alleen zijn.

Wanneer ze geen zin meer heeft en dus gaat staken, 'ziet' ze opeens wat in de verte en staat ze plotsklaps stil. Ik kan schoppen wat ik wil, ik kan een schreeuw geven, ik kan haar om trekken en ondertussen vooruit drijven, niets helpt...

Mijn pony is doodsbang van de zweep en deze kan ik dus niet gebruiken om haar een tik te geven. Ik kan wel een spoortje aan doen, maar dat is natuurlijk niet de optie..
Pony is gezond, zadel ligt goed, het is echt puur klieren.

Ik ben dus dringend op zoek naar dé oplossing om haar dat staken af te leren en te zorgen dat het niet erger wordt!
Goede tips en truucs zijn meer dan welkom. :)

XXkimberly

Re: Staken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 18:16

Wat je kunt proberen is afstappen verder lopen en weer opstappen dat heb ik ook aldoor gedaan en mijn pony doet het nu helemaal niet meer

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 18:17

Misschien is het eens een goed idee om eens naar jezelf te kijken.
Zeker omdat alles goed ligt en je paard gezond is.

Misschien zit je haar onwijs in de weg zonder dat je het doorhebt.
Ga eens lessen bij bijv. een centred riding instructrice of iemand anders die meer aandacht besteed aan jou rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 18:17

Je moet even anders gaan denken. Paarden zijn namelijk van nature hele meegaande dieren en doen alleen maar iets 'stouts' wanneer ze het niet kunnen, snappen, pijn hebben of bang zijn. Er is dus weldegelijk een reden dat je pony staakt. Snapt ze niet wat je wilt, zit je haar onbewust in de weg? Heeft ze last van haar spieren?

Ponies denken niet 'mmm vandaag heb ik geen zin ik ga klieren', zo denken mensen, dieren niet.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 18:24

Ik ben er vergeten bij te vertellen dat ze trouwens van zichzelf al snel afgeleid is. Ik kan haar aandacht steeds beter bij me houden door haar constant met vanalles bezig te houden, maar soms ben ik net te laat en dan ziet ze dus wat in de verte. Wanneer ik pech heb, gaat ze op de rem en op haar gemakje staan kijken...

Ik heb les bij een hele goede en kundige instructrice, daar had ik het probleem laatst ook een keer bij maar dat hebben we heel goed op kunnen lossen. Nu is instructrice met zwangerschapsverlof en zal ik het zelf even moeten uitzoeken, maar ik ben daar blijkbaar nog niet kundig genoeg voor en dus ben ik benieuwd of er hier goede tips uitkomen. De tip uit de eerste post lijkt me trouwens niet echt iets voor ons. :o

Ik heb niet het idee dat ik haar in de weg zit, maar ik zal het eens aan mijn 'inval' instructrice vragen. Heb er dagen geen last van hoor, maar vandaag (we reden met haar weidemaatje samen in de bak) was het bonje...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 18:30

Maar het kan ook een ander lichamelijk probleem zijn, stijfheid, beginnende artrose, ik noem maar iets...

carolien64

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 18:35

probeer eens als ze gaat staken direct afstappen en aan de longeerlijs laten lopen.
dit echt 20 minuten longeren , dan weer op stappen.
staakt ze weer, het zelfde ritueel.
wel volhouden, maar dan snapt ze na een tijdje wel dat het geen optie meer is

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 18:35

Ik kan haar nog wel een keer na laten kijken voor de zekerheid, maar ik denk zelf echt dat het in haar karakter/verleden zit en dat het weer iets is waar ik doorheen moet. Alleen vraag ik me op het moment echt af hoe. Ze loopt eigenlijk 98% van de tijd lekker soepel door haar lijf, het gaat echt heel lekker. Maar wanneer ze afgeleid is, gaat ze op het gemakje staan kijken en kan ik hoog of laag springen, maar ik krijg haar dan niet 123 van dr plaats. :=
Maargoed, nog eens laten nakijken kan natuurlijk nooit kwaad...

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 18:36

carolien64 schreef:
probeer eens als ze gaat staken direct afstappen en aan de longeerlijs laten lopen.

Je gelooft toch niet serieus dat paarden dat met elkaar accosiëren he?

>;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 00:39

Ik denk dat de fout toch bij jezelf ligt, want klieren doen paarden niet ze doen iets om een rede, maken iets duidelijk door staken, miss vraag je te veel, je zegt ik kan schreeuwen ,schoppen , dat is al een hele fouten instelling, paarden verzinnen ook geen trucjes maar volgens hun natuurlijke instinct .
Op het moment dat er iets gebeurd en afgeleid is en gaat staken ben kan jij haar niet overtuigen dat het ok is, als jij al geen goeie leider ben die regelmatig zit te schreeuwen uit frustratie , waarom zou ze jou dan geloven als er voor haar echt gevaar dreigt , bedenk dat paarden dingen anders beleven dan mensen , wat jij niet eng vind kan voor haar levensbedreigend overkomen. Dus denk dat je heel erg aan jezelf moet gaan werken en loslaten dat paarden kleiren en trucjes verzinnen.
Miss moet je je eens meer verdiepen in het paard zelf en hun natuurlijke reacties eens leren, wat doe je b.v om een band of leiderschap te tonen.
Van naturen zijn ze op hun hoede , wat jij afgeleid , trucjes en klieren noemt, zie het is vanuit haar

Idd dat longeren heeft geen zin, wat zin heeft werken aan jezelf en je bewust worden dat je met een prooidier te maken hebt, maar als je zo`n goeie instructrice hebt had zij jou dat stukje theorie ook moeten kunnen vertellen en beter hoe je er mee om moet gaan zonder boos en te worden en te schreeuwen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 00:47

Ntlie_ schreef:
Ik ben er vergeten bij te vertellen dat ze trouwens van zichzelf al snel afgeleid is. Ik kan haar aandacht steeds beter bij me houden door haar constant met vanalles bezig te houden, maar soms ben ik net te laat en dan ziet ze dus wat in de verte. Wanneer ik pech heb, gaat ze op de rem en op haar gemakje staan kijken...

Klinkt als een vuurpaard. Staakt ze ook nog als je veeeeel afwisselt in het rijden (om de paar meter een overgang, 3 verschillende oefeningen per lange zijde enz) en haar erg prijst als ze iets goed doet? Vuurpaarden kunnen zich maar kort concentreren, doe een oefening niet te lang en wissel genoeg af. Vaak vinden ze 't ook fijn als jij heel duidelijk de leiding neemt.

Anouska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 00:49

Zoals hierboven al genoemd werd komt het woord klieren niet voor in een paard zijn woordenboek. Probeer uit te vinden wat het probleem is en zoek daar zonodig begeleiding in van een ervaren ruiter/persoon. Ga uit van het beste van het paard, alles gebeurt met een reden. Succes! +:)+ +:)+

Edit: en probeer de concentratie bij jou te houden. Geef je paard oefeningen waarbij het zich op jou moet concentreren en dus geen oog voor de omgeving heeft.
Laatst bijgewerkt door Anouska15 op 02-12-11 00:51, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 00:50

Meer afwisselen, vriendelijk zijn in je manier van rijden en stoppen als het goed gaat.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 01:21

Poiuytrewq schreef:
carolien64 schreef:

Je gelooft toch niet serieus dat paarden dat met elkaar accosiëren he?

>;)

Niet alle paarden zijn domme beesten. ;) Voor sommige paarden zal wat carolien64 zegt best werken, maar ik kan me toch meer vinden in de tips van anneliesdj. Mijn merrie gaat ook in de staak als iets haar niet bevalt en wat anneliesdj noemt werkt bij haar het beste. Als je slim bent dwing je het paard niet om te doen wat jij wilt, maar zorg je ervoor dat het paard hetzelfde wil als wat jij wilt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 08:06

Reken maar dat paarden prima uit kunnen vinden dat staken een manier is om niet te hoeven werken :D :D :D Zij zien dat natuurlijk niet als 'klieren' en ze staan geen plannetjes te maken op stal, maar elk paard weet best door ervaringen hoe het gemakkelijker kan, of ze nu zogenaamd ergens van schrikken, bokken, staken, traag reageren op het been, steigeren of scheef gaan lopen. Elk paard bouwt in de loop der jaren zijn trukendoos wel op en afhankelijk van de kunde en lef van de ruiter zal deze trukendoos groter of kleiner zijn.

Ik zeg bij staken toch: doorpakken en wel zo snel mogelijk. Het ontaardt zo ontzettend snel in gevaarlijker steigeren tot en met omgooien toe.. echt niet te lang mee klungelen! Probeer het zelf al voor te zijn, blijf voelen of je paard nog voor je been is, dat hij ECHT opschiet als jij been geeft. Let dus op de kleine signalen, je leert het wel herkennen.
Als hij al stilstaat en hij gaat niet vooruit, zul je toch groter in moeten werken. Vooruit is te allen tijde vooruit, no matter what! Als je zelf niet met zweep kunt rijden, zet dan maar iemand in de baan ermee, als hij stilstaat en je paard is echt bang voor de zweep, dan zal hij bij het zien ervan al wel naar voren schieten. Denk er wel om dat je op dat moment niet moet begrenzen voor, jij wilde naar voor, paard gaat naar voor, paard is dus braaf, ook al gaat het hard. Eventueel dus de voorkant van het zadel of een bokriempje pakken dat je niet per ongeluk in de mond zit!

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 08:40

Bedankt Urielle, daar heb ik wat aan!
Ik ga je tips eens uitproberen, bedankt. :j

Verder weet ik ook wel dat mijn pony niet denkt 'goh laat ik vandaag eens gaan klieren' maar ze is slim en ze weet dondersgoed dat als ze stil gaat staan, ze op het gemakje ergens naar kan kijken en geen moeite hoeft te doen met lopen. Ze staakt ook niet zoals een andere staker, ze komt niet omhoog, ze wordt niet opstandig.. Ze gaat gewoon doodleuk stil staan en trekt zich nergens meer wat van aan.
Wanneer ik het op voel komen, laat ik van voren alles los en ben ik alleen bezig met haar naar voren te krijgen. Soms ben ik optijd, soms is zij me voor en staan we dus stil...

Afwisselen ben ik veel mee bezig, ik rijd sowieso al weinig in de bak. Buiten doet ze het trouwens niet (heeft ze ooit wel gedaan in het begin, maar toen liet ze zich ietwat makkelijker overtuigen en was het probleem snel opgelost. Bij anderen doet ze het nog wel eens overigens, wanneer ze in de verte bijvoorbeeld iets interessants ziet.) Ik rijd veel (schijn)overgangen en figuren en ik probeer haar genoeg uitdaging te bieden.
Het probleem ligt bij mij, daar ben ik me van bewust, ik moet haar aandacht beter bij me houden. Maar ik moet ook weer over die drempel heen dat ze blijft lopen.

@midgie: Nu moet het niet zo overkomen dat ik constant zit te schreeuwen, want dat doe ik eigenlijk nooit. Maar omdat ik geen zweepje oid heb, wil een brul met "héé" wel eens helpen. Zoals ik al eerder typte in dit bericht, toen ik haar net had deed ze het ook wel eens op buitenrit en dan was op den duur mijn stem verheffen voldoende. Misschien had ik ook beter een ander woord dan schreeuw kunnen gebruiken, want ik zit niet als een idioot te krijsen. :Y)
Ik vraag bijna niets van haar, ben voornamelijk met de basis bezig. Veel overgangen om haar beter aan het been te krijgen en veel figuren. Ze gaat op den duur zelf nageven en kan heerlijk lopen, wanneer iets moeilijk is merk ik dat aan haar en dat is tijdens het staken niet zo.
Mijn beide instructrices zeggen trouwens ook dat het een trucje is van haar, niet om te klieren maar ze is slim genoeg om op die manier even 'van de omgeving te genieten'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 09:14

Urielle schreef:
Reken maar dat paarden prima uit kunnen vinden dat staken een manier is om niet te hoeven werken :D :D :D Zij zien dat natuurlijk niet als 'klieren' en ze staan geen plannetjes te maken op stal, maar elk paard weet best door ervaringen hoe het gemakkelijker kan, of ze nu zogenaamd ergens van schrikken, bokken, staken, traag reageren op het been, steigeren of scheef gaan lopen. Elk paard bouwt in de loop der jaren zijn trukendoos wel op en afhankelijk van de kunde en lef van de ruiter zal deze trukendoos groter of kleiner zijn.

Ik zeg bij staken toch: doorpakken en wel zo snel mogelijk. Het ontaardt zo ontzettend snel in gevaarlijker steigeren tot en met omgooien toe.. echt niet te lang mee klungelen! Probeer het zelf al voor te zijn, blijf voelen of je paard nog voor je been is, dat hij ECHT opschiet als jij been geeft. Let dus op de kleine signalen, je leert het wel herkennen.
Als hij al stilstaat en hij gaat niet vooruit, zul je toch groter in moeten werken. Vooruit is te allen tijde vooruit, no matter what! Als je zelf niet met zweep kunt rijden, zet dan maar iemand in de baan ermee, als hij stilstaat en je paard is echt bang voor de zweep, dan zal hij bij het zien ervan al wel naar voren schieten. Denk er wel om dat je op dat moment niet moet begrenzen voor, jij wilde naar voor, paard gaat naar voor, paard is dus braaf, ook al gaat het hard. Eventueel dus de voorkant van het zadel of een bokriempje pakken dat je niet per ongeluk in de mond zit!

Natuurlijk weten paarden best hoe ze onder het werk uit kunnen komen, maar dat doen ze dan alsnog vanwege een bepaalde reden. Ze kunnen het niet, snappen het niet of hebben ergens moeite mee. Als paarden werken gaan associeren met pijn of ongemak gaan ze idd bedenken hoe ze er onderuit kunnen komen.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 09:55

@Joolien: In jouw optiek hebben dus vrijwel alle manegepaarden ergens last van? Volgens mij kan een paard namelijk heel goed verbanden leggen, want vanuit het leggen van verbanden komt ook een groot deel van het instinct voort. Als ik in galop moet en er geen zin in heb, ga ik gewoon hier in de hoek stilstaan en afwachten tot het voorbij is. Dat laatste vb ligt ook aan de kundigheid van de ruiter, maar als een paard eenmaal doorheeft dat het werkt zal hij het ook bij een kundige ruiter proberen. En los het dan maar eens op zonder verdere hulpmiddelen..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 10:07

Joolien schreef:
Natuurlijk weten paarden best hoe ze onder het werk uit kunnen komen, maar dat doen ze dan alsnog vanwege een bepaalde reden. Ze kunnen het niet, snappen het niet of hebben ergens moeite mee. Als paarden werken gaan associeren met pijn of ongemak gaan ze idd bedenken hoe ze er onderuit kunnen komen.

Nee hoor, het is ook gewoon makkelijker en leuker om een beetje rond te hobbelen dan echt te moeten werken. En het is nog leuker om gewoon op stal of in de wei te gaan staan (vr)eten :D
Als jij moet fitnessen en je hebt geen doel voor ogen in de zin van 10 kilo eraf, strak buikje, de spagaat kunnen of een conditie krijgen om u tegen te zeggen, kies jij ook de makkelijke weg, zeker weten :D
Een paard heeft die doelen natuurlijk niet, die zal doen wat je zegt zolang jij geen andere optie laat omdat het gevaarlijk is om niet naar jou te luisteren (bekende poemaverhaal). Helaas laat iedereen wel in zijn rijden en/of in de omgang steken vallen (of je merkt dingen gewoon niet op), en die ruimte gebruikt een paard natuurlijk. En groot gelijk hebben ze :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:18

Urielle schreef:

Het verschilt nogal waarom een paard staakt en vanachter je pc kun jij niet zien wat hier de reden is.
Een paard staat echt niet zomaar te steigeren, ook dat verschilt heel erg per situatie en karakter van het paard.

Eerst bekijken wat je zelf doet; rijd je altijd in de bak? Ben je te ruw met rijden en zit je je paard in de weg? Zit je harnachement wel echt goed? Hoe vaak rijd je en hoe lang? Hoeveel conditie heeft je paard? Is je paard ergens bang voor? Komt hij wel voldoende buiten?
In al deze gevallen zal een zweep averechts werken, paard bouwt daarmee alleen maar meer stress op.

TS: Hoe is je paard in omgang? Hoe reageert hij wanneer jij hem uit de weide haalt en wanneer je hem opzadelt? Hoe is hij aan het begin van het rijden? Hoevaak rijd je en wat doe je dan?

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 14:33

anneliesdj schreef:
Het verschilt nogal waarom een paard staakt en vanachter je pc kun jij niet zien wat hier de reden is.

Dat geldt ook voor de mensen die er zo zeker van zijn dat het geen trucje is... Want ik kan me het toch wel het meest in Urielle haar reactie vinden, mijzelf en mijn pony kennende. Ik moet gewoon meer leider zijn en haar concentratie beter bij mij houden, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Gaat al steeds beter, maar wanneer ze de kans krijgt, benut ze die ook. Vaak loopt ze door terwijl ze afgeleid is, soms gaat ze stilstaan en dan is ze dus met geen mogelijkheid meer vooruit te krijgen.

Ik rijd zo'n 2 keer per week in de bak, dat kan soms een keer meer zijn en soms een keer minder. Meestal rijd ik een half uurtje, soms iets korter, soms iets langer. Ligt er ook aan hoe ze is; is ze braaf dan ben ik zo klaar, is ze niet braaf dan gaan we nog even door tot ze dat wel is. Verder maken we buitenritten, longeer ik wel eens, wandelen we, fietsen we etc. Zadel is niet lang geleden gecontroleerd en zit goed, hoofdstel idem. Ik ben niet ruw in mijn rijden, ben in vergelijking met vroeger steeds vriendelijker gaan rijden. Pony heeft een goede conditie, is niet snel bang, alleen van heel groot verkeer en jagers op het land. Ze staat overdag op de wei en 's nachts op stal. Wanneer het weer omslaat komt ze op een hele grote paddock te staan waar ze overdag lekker kan rondscharrelen.

Pony is vriendelijk en vrolijk, zowel als ik er naast sta als dat ik er op zit. Ze staakt ook zeker niet uit irritatie of frustratie heb ik het idee, omdat ze het dan wel duidelijk zou laten merken op een ietwat andere manier..
Met opzadelen is ze braaf en ik rijd zo'n 4 tot 5 keer per week (bak en buiten dus). :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:40

Ik ben er helemaal niet zeker van dat het een truucje is, ik zeg alleen dat je geen zweep moet aanraden terwijl je de oorzaak niet precies weet.
Wellicht is de kans 80% dat ze staakt omdat jij die kans geeft, wat als het toch die 20% is en ze staakt omdat ze ergens last van heeft?
Dan heb jij haar al een paar weken zitten aanpakken, is ze dr hele enthousiasme kwijt en is het staken veranderd in gevaarlijk gedrag, wat dan?
Als ze eenmaal tegenzin hebben bij het werk krijg je dat er héél moeilijk weer uit dus zulke adviezen moeten gewoon voorzichtig gegeven worden.

Maar als ik je zo hoor denk ik idd dat ze te weinig focus heeft en dat ze staakt omdat jij die kans bied ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:11

Annelies, buiten het aanpakken om kun je altijd nog verder zoeken naar de oorzaak maar zolang je erop zit, kan een paard wat mij betreft een gebroken rug hebben (bij wijze van spreken he :+ ) maar als jij zegt vooruit is het vooruit. Inconsequent rijden daarmee, ook al heeft het paard een reden om niet te willen lopen, komt later altijd terug als gewoon getrut op een dag dat ze niet zo'n zin hebben. En het wordt pas echt 'geinig' als ze ontdekt hebben dat hoe hoger ze gaan, hoe banger jij wordt. Met staken zal ik noooooit meer pamperen.

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 14:50

ik had dit bij mijn paard ook maar die ging dan steigeren en bleef dat doen voor het minste dat ik wat benen gaf, mijn lesgeefster zei me dat ik dan niet moet bezig zijn met te denken van:"pff nu doet die dat weer en hij moet en zal vooruit gaan", je moet je gedachten even op iets anders zetten, begin een liedje of zo te zingen zodat je aan iets anders denkt en geef dan zachtjes benen. zo ging die van mij terug normaal vooruit.

crystal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:33

paarden merken het al als je iets anders gaat zitten, dus als ze weer wat engs ziet moet je niet teveel gaan nadenken of anders gaan zitten .. want dan doet ze het juist!

vooral voorwaarts oplossen, en probeer het voor te zijn, als je al merkt dat ze iets in de hoek eng vind ga er vooral naar toe rijden en doe alsof er niks aan de hand is.. voel je haar al terug komen in tempo, rij er gelijk een uitgestrekte draf uit !

en doet ze het ook vaak als ze alleen in de bak is of juist meer met andere?

ik zou juist wat vaker de bak op gaan zoeken, het moet natuurlijk nog leuk blijven , maar je moet er boven blijven staan!