galoperen op het goede been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerMarley

galoperen op het goede been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 13:31

HoiHoi,

Ik had een vraag, gisteren had ik weer les met mn trekpaard, nu gaat alles keurig alleen nu springt hij dus blijkbaar verkeerd aan in de goede galop!
de instructeur bleef maar roepen terug! niet goed! nog een keer! dit zo 40 keer ongeveer pff was keikapot haha.

Nu is mijn vraag hoe kan je nou zelf goed zien of voelen dat je op het juiste been zit? want ik voelde dat gisteren dus niet ( we deden alsmaar de galop op de volte aangezien hij dit erg moeilijk vind..

Iemand tips!? want dit was waardeloos hahaha.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:34

Hoiii

heb je nog een jong paard ofzo?
of moet hij dit nog leren

Misschien zit er ook iets niet goed bij je paard dat hij steeds verkeerd aanspringt?
Dat hij ergens pijn heeft?

vaak als je aanspringt in de galop op een volte dan heb je al stelling dat gaat het vaak wel goed.
(als je ook de juiste hulpen geeft)
Watvoor hulpen geef jij als je aanspringt in de galop?

Het is het echt leren aanvoelen je kan zelf ook kijken of je paard in de goede galop zit.
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 01-12-11 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:35

Als je in de verkeerde galop zit word je als het ware naar buiten geslingerd voor je gevoel. als je het niet goed voelt dan moet je even een beetje naar voren hangen en als het been aan de binnenkant het verste naar voren gaat dan zit je in de goede galop.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:37

Je galoppeert niet op het goede been, dat doe je in draf, lichtrijden op het goede been. Verkeerd aanspringen in de goede galop is ook erg knap, verkeerd is verkeerd.

Wat jouw instructrice bedoelt is dus gewoon de verkeerde galop. Je kunt dit controleren door naar de voorbenen te kijken. Als het binnen voorbeen verder naar voren gezet wordt, dan zit je in de goede galop. Op de rechterhand dus het rechtervoorbeen en op de linkerhand het linkervoorbeen. Voelen moet je leren, voel hoe je paard loopt in de juiste galop en vergelijk dat gevoel met als je instructeur roept dat het de verkeerde galop is.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:38

Je vraagd hoe je kunt zien of je paard in de juiste galop zit?
Zelf keek ik altijd even naar beneden, als het binnenvoorbeen het verst naar voor toe 'grijpt', zit je in de goede galop. Na een tijdje voel je dit ook en hoef je niet meer te checken.

Ook denk ik dat 40 keer opnieuw aanspringen geen zin heeft, blijkbaar doe je iets verkeerd en/of kan je paard het nog niet en blijf je keer op keer dezelfde fout maken. Een stap terug heeft dan meer zin. Je paard is waarschijnlijk scheef en daar zul je eerst aan moeten werken, óf geef jij de verkeerde hulpen. Ik zou eerst hieraan werken.

EllyC

Re: galoperen op het goede been

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:03

Om goed aan te springen kun je wat contra stelling nemen (voor rechtergalop paard naar links laten kijken). Ook wil het wel eens helpen om op het verkeerde been licht te rijden. De filosofie daarachter kan ik nog niet helemaal uitleggen (het zal wel iets met belasting/ontlasting rug te maken hebben waardoor je paard makkelijker aanspring) maar vaak werkt het wel.

TinkerMarley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 14:29

Super dankj jullie wel!
Tis idd nog een jong paard 7 jaartjes, er werd eerst veel buiten meegereden, totdat we merkten hoe leuk ik de bak weer vond en hoe leuker hij het vond! en heel netjes kon lopen!.. zo zijn we weer gaan lessen, ik al jaren les gehad hij niet, hij moet het inderdaad nog leren, maar als ik zelf ging oefenen kon ik dus niet goed checken of hij in de goede galop zat:).. Nu weet ik dus wel hoe ik dat kan bekijken super! ga het morgen eens eventjes proberen! Thanks all!

groeties

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 15:41

Een instructrice die jou 40 x laat aanspringen?
Dan vraag ik me af heb je wel de juiste ??
Zij zou juist aanwijzingen en oefeningen moeten geven om het paard wel juist te leren aanspringen, wat doe je aan de basis oefeningen , ben je b.v aan oefeningen aan eht doen zoals schouder binnen en travers?
De travers kan jou goed helpem om juist aan te springen, maar dan zal de stelling en buiging ook ok moeten zijn en dat heb je niet als je in contra galop aan springt ga je bewust worden van de benen van het paard en ga zorgen dat je die onder controle ga krijgen met jou zit en beenhulpen en dan kan het best zo eens zijn dat je voorlopig niet moet gaan galopperen en dier is daar technisch nog niet aan toe , is idd nog jong en zeker buiten op rechten lijnen zal het lukken, maar dan heeft zijn zijn eigen balans, maar jij wil neem ik aan werken aan een juiste balans ? miss eens van instructrice veranderen een die jou ook de theorie kan leren en niet 40 x het over laten doen, daar leer jij niks van en bedenk eens wat voor energie dat voor het paard is, als jij niet kan opdrukken hoef je dat toch ook niet 100 x te doen , want dat kun je niet zo werkt dat ook bij een paard, hij heeft moeite . leg hem dan uit hoe hij dat kan leren maar dan zul je bij de stap moeten beginnen en daar is je instructrice voor lijkt me

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 15:53

7 is niet oud maar natuurlijk ook niet echt jong. :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 16:16

Maar Is wel jong als er geen goeie basis in zit

TinkerMarley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 18:17

midgie schreef:
Een instructrice die jou 40 x laat aanspringen?
Dan vraag ik me af heb je wel de juiste ??
Zij zou juist aanwijzingen en oefeningen moeten geven om het paard wel juist te leren aanspringen, wat doe je aan de basis oefeningen , ben je b.v aan oefeningen aan eht doen zoals schouder binnen en travers?
De travers kan jou goed helpem om juist aan te springen, maar dan zal de stelling en buiging ook ok moeten zijn en dat heb je niet als je in contra galop aan springt ga je bewust worden van de benen van het paard en ga zorgen dat je die onder controle ga krijgen met jou zit en beenhulpen en dan kan het best zo eens zijn dat je voorlopig niet moet gaan galopperen en dier is daar technisch nog niet aan toe , is idd nog jong en zeker buiten op rechten lijnen zal het lukken, maar dan heeft zijn zijn eigen balans, maar jij wil neem ik aan werken aan een juiste balans ? miss eens van instructrice veranderen een die jou ook de theorie kan leren en niet 40 x het over laten doen, daar leer jij niks van en bedenk eens wat voor energie dat voor het paard is, als jij niet kan opdrukken hoef je dat toch ook niet 100 x te doen , want dat kun je niet zo werkt dat ook bij een paard, hij heeft moeite . leg hem dan uit hoe hij dat kan leren maar dan zul je bij de stap moeten beginnen en daar is je instructrice voor lijkt me

Nou het gekke is hij heeft al die tijd dat ik aan het lessen ben goed de galop gekund, maar ik denk ook dat het de loop van omstandigheden waren, want naast mij was een paard helemaal door het lint aan het gaan, en mijn paard kennende blijft hij hen in de gaten houden, je voelde ook met rijden dat hij alsmaar die kante op wilde gaan, hij was gewoon echt aan het klieren.. toen dat paard weg was ging het wel vrij snel beter.., en dat 40x aanspringen dat was bij wijs van spreken, zo leek dat omdat het zo voelde waren zo gespannen bezig, 40x voltes rijden in galop houd ik niet vol maar mn paard ook niet;).
maar iig bedankt voor je info:).. weet nu iig ook hoe je het zelf kunt zien, want dat heb ik mn instructrice niet eens gevraagd omdat mn paardje en ik zo bezig waren, ik bedacht me vanmorgen van misschien dat ik het eens op bokt kan vragen, zodat ik morgen gelijk es kan kijken of ik dat dan ook kan zien ( heb pas over een week weer les, dus dit was sneller)..

toch bedankt!