Draver kan niet galopperen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_EmmaW

Berichten: 112
Geregistreerd: 05-03-10

Draver kan niet galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 20:14

Ik heb een ex-draver en hij kan niet galopperen. Hebben jullie tips om hem dit te leren?

it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Re: Draver kan niet galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:19

Ex-dravers bestaan niet. Wel dravers die in het verleden voor een sulky hebben gelopen.

Heb je het al op een lang recht stuk geprobeerd? En hoe gaat het draven? Kan hij dit alleen heel hard of ook op een gecontroleerd tempo?

Skyex

Berichten: 382
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Hoeven

Re: Draver kan niet galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:20

Kan hij wel galopperen als hij los in de bak loopt of als hij in de wei is? Of kan hij het alleen niet met rijden?

NZ92

Berichten: 3176
Geregistreerd: 23-06-09

Re: Draver kan niet galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:23

Rijd je paardje eerst goed op de ontspanning zorg dat hij ontspant en je hem helemaal onder controle hebt, neem les en ga je dan richten op de galop!

Maak het hem zo makkelijk mogelijk dus door op een volte aan te springen in de hoek aanspringen etc.

Kiichi

Berichten: 1027
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: De Goorn

Re: Draver kan niet galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:29

Ik ben nu ook bezig met het leren van de galop aan mijn draver.

Ik ben begonnen aan de longe, de 1ste keer moest ik er vrij actief achteraan rennen en met de zweep/longeerlijn grote gebaren maken (ondertussen als een idioot "gaa-lop, gaaaaa-lop" lopen roepen) tot ze in galop ging. Dan laat ik haar even doorgalloperen, beloon ik met mijn stem en geef het commando voor draf.

De 1ste keer had ze dus de bovenstaande manier nodig, de 2de keer ging ze al wel hard draven wanneer ik galop zei en nu met de 5de keer, springt ze eigenlijk aan op stemhulp alleen, met af en toe extra aansporing (ik moet nog wel vaak galop zeggen, maar ze begrijpt het wel! ). Ik heb haar nu 5x laten galloperen aan de longe (sinds oktober, ik heb geen haast met mijn paard).

Dus mijn tip: begin aan de longe (vanwege het balans vinden en eventuele zwakte in de spieren), geef in het begin maar overdreven hulpen, beloon iedere pas galop, bouw dit langzaam uit en verwacht niet te veel ineens. Bij mij heeft het gewerkt!

Een nadeel aan de longe is dat het natuurlijk moeilijker is om te galloperen op een volte dan op een recht stuk, maar dit is wel een veilige en gecontroleerde manier.

Hier een foto van mijn draver in galop :p heel explosief en daarna kwam een bok :j
http://i140.photobucket.com/albums/r28/ ... C_0005.jpg

Heel veel succes!!

NZ92

Berichten: 3176
Geregistreerd: 23-06-09

Re: Draver kan niet galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:42

Je moet je ook beseffen dat een ex koersende draver enorm op zn kop kreeg als hij/zij in galop overging dus ze ook vaak niet durven te galloperen

nikilover

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:45

Citaat:
Je moet je ook beseffen dat een ex koersende draver enorm op zn kop kreeg als hij/zij in galop overging dus ze ook vaak niet durven te galloperen


waar baseer je dit nou weer op? :')

@ TS, neem goede begeleiding en oefen inderdaad aan de longe.
Je draver kan echt wel galopperen, maar heeft waarschijnlijk het balans enz enz nog niet :)

basis > overgangen rijden, ontspanning, lossigheid van je paard, het paard volgt je hand, loopt ontspannen over de rug

En dan kan je je druk gaan maken om de galop :)

cleona

Berichten: 14
Geregistreerd: 07-11-11
Woonplaats: sauwerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:46

ik heb sinds drie week ook een draver.. eerste week vooral met de longe gewerkt en de galop echt aangemoedigt!!!
schijnt dat ze daar voor ontmoedigt worden!

nu tijdens het rijden heeft ze alleen nog moeite met door galoperen maar springt gelukkig steeds goed aan zo wel over de hoefslag zo wel op de volte..

nikilover

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:48

cleona schreef:
ik heb sinds drie week ook een draver.. eerste week vooral met de longe gewerkt en de galop echt aangemoedigt!!!
schijnt dat ze daar voor ontmoedigt worden!

nu tijdens het rijden heeft ze alleen nog moeite met door galoperen maar springt gelukkig steeds goed aan zo wel over de hoefslag zo wel op de volte..


ze worden niet ontmoedigt te galopperen..
het is alleen een gang die vaak niet gevraagd wordt..
vaak zeg ik, omdat er ook veel mensen met koersende dravers zijn die WEL galoptraining doen.

Heb ik ook geoefend met de koerspaarden op een draversstal ;)

_EmmaW

Berichten: 112
Geregistreerd: 05-03-10

Re: Draver kan niet galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 20:55

ja ex-draver bedoelde ik alleen om aan te geven dat hij heeft gekoerst ;)

uhm nee hij galoppeert helemaal niet, in de wij draaft hij kei hard maar in galop gaat hij niet. Het ligt er waarschijnlijk aan dat hij idd niet heeft mogen galopperen.

Maar bedankt voor de tips! en aan de longe ga ik zeker proberen!

Loran_Nolen
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: op een erg fijn plekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:58

Ik weet niet waar je woont??
Maar ik wil je hier evt. rustig bij helpen (mits in de buurt ;) ).
Mijn draver kon in het begin alleen maar keihard galoperen, of echt plat door de bochten..
Heeft een hele lange tijd en training geduurd/gekost totdat hij een mooi rustige en sterke galop(sprong) had/heeft.

Probeer het op rechte stukken..
In het begin zal je draver heel hard willen draven, maar valt uiteindelijk wel in de galop.
En elke pas galop is er 1..
Je moet te snel iets willen ;) .
Met geduld bereik je vaak nog meer, dan wanneer je alles snel snel (en ongecontroleerd) doet


Enne in de wei draaft mijn draver ook liever dan dat hij galopeert ;)
Af en toe galopeert hij wel, maar met draven is hij toch sneller dan in galop ;)

nikilover

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:58

emmyenm123 schreef:
ja ex-draver bedoelde ik alleen om aan te geven dat hij heeft gekoerst ;)

uhm nee hij galoppeert helemaal niet, in de wij draaft hij kei hard maar in galop gaat hij niet. Het ligt er waarschijnlijk aan dat hij idd niet heeft mogen galopperen.

Maar bedankt voor de tips! en aan de longe ga ik zeker proberen!


Heb je nagevraagd hoe je paard getraind is voor de koers?
Is hij helemaal nagekeken en zit hij nergens vast?

Ook dravers die bij ons nog niet getraind werden op de galop gingen namelijk in de wei echt met zn alle in volle rengalop van links naar rechts..

nikilover

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:59

Loran schreef:
Ik weet niet waar je woont??
Maar ik wil je hier evt. rustig bij helpen (mits in de buurt ;) ).
Mijn draver kon in het begin alleen maar keihard galoperen, of echt plat door de bochten..
Heeft een hele lange tijd en training geduurd/gekost totdat hij een mooi rustige en sterke galop(sprong) had/heeft.

Probeer het op rechte stukken..
In het begin zal je draver heel hard willen draven, maar valt uiteindelijk wel in de galop.
En elke pas galop is er 1..
Je moet te snel iets willen ;) .
Met geduld bereik je vaak nog meer, dan wanneer je alles snel snel (en ongecontroleerd) doet


Enne in de wei draaft mijn draver ook liever dan dat hij galopeert ;)
Af en toe galopeert hij wel, maar met draven is hij toch sneller dan in galop ;)


Alsjeblieft TS, doe dit niet...

je weet begod niet hoe enorm sterk een draver kan worden als hij hard mag op een lang, recht stuk...
In galop vallen zal die waarschijnlijk al niet doen, maar hem terugrijden naar een arbeidsdrafje wordt dan je grootste uitdaging...

Loran_Nolen
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: op een erg fijn plekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:01

@ Niki, ik bedoel niet buiten ;)
Maar in de bak ;)

*edit* buiten zu ik het zowiezo niet doen, niet eerder voordat de knoppen er op zitten en je elkaar beter kent/vertrouwd ;)*

nikilover

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:04

Loran schreef:
@ Niki, ik bedoel niet buiten ;)
Maar in de bak ;)

*edit* buiten zu ik het zowiezo niet doen, niet eerder voordat de knoppen er op zitten en je elkaar beter kent/vertrouwd ;)*


voor een echte dressuurknol is aangalopperen op een rechte lijn al lastig...
laat staan voor een draver...

aangelopperen op een rechte lijn is dan ook geen oefening die in de basis dressuur ( B,L )
gevraagd wordt.

Laura_x_
Berichten: 4574
Geregistreerd: 24-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:16

Als alle lichamelijke blokkades uitgesloten zijn, kun je beginnen om rustig een beginnetje te maken aan de longeerlijn.

Zorg wel dat je basis voor elkaar is, d.w.z ontspanning, je paard reageert goed op je hulpen en je zit, je paard is makkelijk te sturen, je hebt controle enzovoorts! Dit is erg belangrijk. Ook is het belangrijk dat je paard lekker los in zijn lijf is en dat hij recht is.

Begin rustig aan de longeerlijn. Overdrijf niet, beloon (letterlijk) elke galoppas. Zorg dat je de commando's aan de longeerlijn goed onder de knie hebt! Mocht hij er keihard vandoor draven, dat je hem dan (uiteindelijk) toch ontspannen terug krijgt.

Ik weet zelf hoe moeilijk het is. Ik heb dit jaar nog een eigen draver gehad, die de basis weinig tot niet kende. Ik ben eerst bezig geweest om de basis er goed in te krijgen, verschrikkelijk moeilijk! Toen dit er voor 80% inzat, ben ik de galop toe gaan voegen in de longeertraining. Eerst haar de galop laten 'ontdekken' en later een commando eraan toegevoegd. Onder het zadel galoppeerde ik nooit, daar waren we beide nog lang niet klaar voor. Helaas heb ik alles moeten stopzetten op gegeven moment, zowel het trainen onder het zadel als het longeren. Maar we waren goed op weg.

Ga alsjeblieft niet buiten op lange stukken 'proberen' te galopperen, zoals hierboven wordt gezegd! Dit is zeer gevaarlijk!! Dravers kunnen kei en keihard, die krijg je niet zomaar terug. Ga het oefenen in een veilige omgeving.

Als iemand je kan helpen, die ervaring heeft met dravers, is het natuurlijk helemaal mooi.
Ik wens je heel veel succes (en natuurlijk veel plezier met je draver :D)

Als je vragen hebt, mag je me altijd pb'en :)

nikilover

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:19

Laura_x_ schreef:
Als alle lichamelijke blokkades uitgesloten zijn, kun je beginnen om rustig een beginnetje te maken aan de longeerlijn.

Zorg wel dat je basis voor elkaar is, d.w.z ontspanning, je paard reageert goed op je hulpen en je zit, je paard is makkelijk te sturen, je hebt controle enzovoorts! Dit is erg belangrijk. Ook is het belangrijk dat je paard lekker los in zijn lijf is en dat hij recht is.

Begin rustig aan de longeerlijn. Overdrijf niet, beloon (letterlijk) elke galoppas. Zorg dat je de commando's aan de longeerlijn goed onder de knie hebt! Mocht hij er keihard vandoor draven, dat je hem dan (uiteindelijk) toch ontspannen terug krijgt.

Ik weet zelf hoe moeilijk het is. Ik heb dit jaar nog een eigen draver gehad, die de basis weinig tot niet kende. Ik ben eerst bezig geweest om de basis er goed in te krijgen, verschrikkelijk moeilijk! Toen dit er voor 80% inzat, ben ik de galop toe gaan voegen in de longeertraining. Eerst haar de galop laten 'ontdekken' en later een commando eraan toegevoegd. Onder het zadel galoppeerde ik nooit, daar waren we beide nog lang niet klaar voor. Helaas heb ik alles moeten stopzetten op gegeven moment, zowel het trainen onder het zadel als het longeren. Maar we waren goed op weg.

Ga alsjeblieft niet buiten op lange stukken 'proberen' te galopperen, zoals hierboven wordt gezegd! Dit is zeer gevaarlijk!! Dravers kunnen kei en keihard, die krijg je niet zomaar terug. Ga het oefenen in een veilige omgeving.

Als iemand je kan helpen, die ervaring heeft met dravers, is het natuurlijk helemaal mooi.
Ik wens je heel veel succes (en natuurlijk veel plezier met je draver :D)

Als je vragen hebt, mag je me altijd pb'en :)


Hier ben ik het volledig mee eens! :)

ts, waar woon je zon beetje?

Laura_x_
Berichten: 4574
Geregistreerd: 24-11-06

Re: Draver kan niet galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:24

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, zorg dat de basis erin zit voor je verder gaat. De basis is zó ontzettend belangrijk!!

Zelfde vraag als hierboven. Waar kom je vandaan, TS?

nikilover

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:26

Laura_x_ schreef:
Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, zorg dat de basis erin zit voor je verder gaat. De basis is zó ontzettend belangrijk!!

Zelfde vraag als hierboven. Waar kom je vandaan, TS?


Dat is inderdaad waar ik een beetje boven ook over begonnen ben.
er is alleen niet echt op gereageerd.

troi
Berichten: 17040
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:26

nikilover schreef:
ze worden niet ontmoedigt te galopperen..


Nou, ik ben opgegroeid in Wolvega en kwam veel bij draverentrainementen en geloof me, die paarden kregen flink op hun flikker als ze gingen galopperen, zowel bij het longeren als bij het voor de sulky lopen.. En ik kwam bij redelijk wat trainers over de vloer..

nikilover

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:28

troi schreef:
nikilover schreef:
ze worden niet ontmoedigt te galopperen..


Nou, ik ben opgegroeid in Wolvega en kwam veel bij draverentrainementen en geloof me, die paarden kregen flink op hun flikker als ze gingen galopperen, zowel bij het longeren als bij het voor de sulky lopen.. En ik kwam bij redelijk wat trainers over de vloer..


Apart.
Ik ben het heel anders gewend.
De galop word gewoonweg niet gebruikt en daarom is het voor een draver zo moeilijk.

Galopperen vinden ze lastig, omdat ze er vaak nooit op getraind zijn.
Niet om het feit dat ze op hun flikker kregen als ze het deden,
wat ik dan toch wel trainers vind die ik niet tegen zou moeten komen :)

Laura_x_
Berichten: 4574
Geregistreerd: 24-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:32

nikilover schreef:
Laura_x_ schreef:
Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, zorg dat de basis erin zit voor je verder gaat. De basis is zó ontzettend belangrijk!!

Zelfde vraag als hierboven. Waar kom je vandaan, TS?


Dat is inderdaad waar ik een beetje boven ook over begonnen ben.
er is alleen niet echt op gereageerd.


Sorry, ik heb niet het hele topic doorgelezen en heb je reactie niet gezien!

Het klopt dat dravers worden ontmoedigd om te galopperen. Als ze gaan galopperen krijgen ze flink op hun donder, want alleen draf is toegestaan. En nee, dit is geen fabeltje, het gebeurt iedere dag.

En Nikilover heeft ook gelijk. Als een paard nooit wordt getraind op galop, zal het ook moeilijker zijn voor het paard om wel ineens te moeten galopperen. En in de drafsport, tja, het woord zegt het al.

TS, heb je les?

nikilover

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:35

In mijn tijd heb ik nog nooit een draver in training gezien die ongelooflijk op zijn flikker kreeg als hij per ongeluk in galop aansprong.
Paard werd dan gewoon rustig teruggenomen en hup verder gaan met het drafwerk.

Het word lastiger voor TS als haar paard ook nog eens bang is om te galopperen inderdaad.
Maar uitbundig belonen is sowieso het belangrijkste, of je paard het eng vind of niet.
Dus dat is sowieso wel een gouden tip die vaak voorbij is gekomen :)

WendyBZ

Berichten: 13145
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:37

Laura_x_ schreef:
Het klopt dat dravers worden ontmoedigd om te galopperen. Als ze gaan galopperen krijgen ze flink op hun donder, want alleen draf is toegestaan. En nee, dit is geen fabeltje, het gebeurt iedere dag.


Bij de trainers waar jij geweest bent misschien, maar echt niet overal. Met een heet paard bereik je namelijk niets met straffen, dan bereik je meer met terugnemen.

Galopperen op een recht stuk is inderdaad niet slim, dan kan je lang wachten tot ze in galop vallen :+ In de bak, op de volte, wil het veel beter. Maar hoe lang ben je al bezig? Want als hij nog maar net onder het zadel is moet je niet verwachten dat je meteen in galop door de bak gaat.

Avalon_

Berichten: 1242
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:39

troi schreef:
nikilover schreef:
ze worden niet ontmoedigt te galopperen..


Nou, ik ben opgegroeid in Wolvega en kwam veel bij draverentrainementen en geloof me, die paarden kregen flink op hun flikker als ze gingen galopperen, zowel bij het longeren als bij het voor de sulky lopen.. En ik kwam bij redelijk wat trainers over de vloer..


Toch zien steeds meer trainers in dat galopperen een waardevolle toevoeging kan zijn voor de training van een draver.

Ga longeren in een afgezette longeerbak, geef je paard de ruimte en bij voorkeur zoek je hulp van een ervaren persoon. Elke draver kan galopperen, maar er zit vaak wat meer oefening en training in omdat de gang doorgaans niet een boel wordt meegepikt. Er bestaan veel vooroordelen, maar wanneer je het op de juiste manier aanpakt is de galop prima te trainen.

Verdiep je in dravers, onder deze link vind je best nuttige informatie over het rijden van een draver.
http://www.dravers.nl/joomla/index.php? ... 29:the-cms