Alleen rijden is racen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

R00s

Alleen rijden is racen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 14:20

Heey (:

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, maar als ik alleen ga rijden met mijn 4 jarige pony dan wil die bij het opstappen altijd lopen en kom ik er dus lastig op, en als ik dan zit rent die in een keer weg met meestal een bok erbij ( zo ben ik er dus 3 maanden geleden afgevallen met gevolg een arm uit de kom). door die val ben ik met opstappen nu nogal angstig geworden. En als we dan aan het rijden zijn en ik wil aandraven is het meestal meteen in galop ervandoor bit vastpakken en op de uitgang afrennen en geloof me dan schijt ik echt 7 kleuren met als angst dat die dus ooit over de omheining heen springt. Ik heb verder ook gewoon les 1 keer in de week en daar gaat het prima (is wle een groepsles)

Heeft iemand tips?

groetjes

Anoniem

Re: Alleen rijden is racen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:23

Als ik gespannen ben, wilt mijn paard ook alleen maar hard. Als ik ontspannen zit, en niet in de mond zit van mijn paard, heb ik haar zo terug. Ontspannen. Relax.

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 14:26

Ja meestal ben ik ook al gespannen omdat eht elke keer zo gaat en ja daar word ik angstig/gespannen van. Ik zou er de volgende keer proberen zo ontspannen mogelijk op te gaan zitten (:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:27

Daar wordt het ook erger van.

Wat helpt is als er iemand bij is, die jou kan kalmeren :j zelf kan het ook wel, maar is heel veel moeilijker.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:28

Even longeren voordat je erop gaat? Al is het alleen al voor je eigen gemoedsrust.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:34

Heb je de mogenlijkheid tot priveles? Het is natuurlijk niet zo gek dat hij niet zo doet in de groepsles want dan is hij niet alleen.

aratinqa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:37

Misschien is het prettig en handig voor jullie beiden dat je eerst leert op te stappen en dat je pony stil blijft staan. Dit heeft met respect en controle te maken, dan pas wegstappen wanneer jij dit wilt.

Misschien tussendoor veel grondwerk beoefen en als het nodig is even longeren voordat je gaat rijden.

Idd eens privelesjes nemen,

Hoe gaat t als je alleen in de bak rijd?

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 14:40

Ja ik meestal komt de eigenaar van mijn bijrijdpony kijken en houd hem vast als ik opstap dit scheelt ook al heel wat.

Longeren doe ik eigenlijk altijd al voor het rijden gewoon zodat hij wat minder heet word maar dat wil niet echt helpen. En ik was al opzoek naar iemand die mij priveles in eigen bak kan geven maar ik heb nog niet echt een inctructeur gevonden die mij helemaal ligt :n

aratinqa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:59

Ik zou zelf gaan oefen aan de lange lijk of met een knopen halster en leadrope. dat stilstaan stilstaan is en niet anders.. gewoon jijzelf met je paard zonder hulp van een ander anders moet je altijd iemand bij je hebben om je te helpen. dan wegstappen en weer stilstaan op jouw hulp en altijd op tijd belonen.
stukje draf en weer stilstaan. zorg dat je dat respect van hem/haar ( sorry ) gaat krijgen. Veel overgangen rijden en stemhulpen geven dit kan zowel op het paard als ernaast maar zelf zou ik je aanraden het eerst via grondwerk te doen en wanneer dit goed gaat verder in het zadel.

Misschien handig om wanneer je buitenrijd en hij/zij er vandoor gaat een hulpteugel om te hebben.. ?

Groetjes :)

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:00

Ik zou longeren van tevoren de komende tijd. daarna dat rustig afbreken. Relax en laat zien dat hij dat niet mag. Ontspan je.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 08:52

Miss eerst eens zelf niet meer bang zijn, dan prive les gaan nemen en het dier leren dat een ruiter op de rug geen angst betekend maar dat het ook leuk kan zijn, wat is je basis met dit dier??
Het is duidelijk dat hij op de vlucht gaat omdat hij het niet snapt of bang is, hoe stap je op, ga dat eens met opstap aanleren, het zadel kan ook de oorzaak zijn als het niet goed past doet dat pijn, je zegt hij pakt het bit vast, maar zie dat eens als dat hij zijn kaken zo spant uit stres , of een enorm balans probleem, lijkt me dat een 4 jarige nog moeite heeft met zijn eigen balans laat staan met een ruiter op de rug, dus ja het probleem ligt bij jezelf en niet bij de pony, ga eens stapje voor stapje door het hele leer proces heen en kijk waar het fout is gegaan, waarschijnlijk al bij het uit de stal of wei halen

Jesjepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 18:04

ik had precies het zelfde probleem...
ten eerste is je paard jong dus ziet hij alles nog als spelen... ten tweede moet je zijn vertrouwen zien te winnen en jij dat van hem, zodat hij zich niet meer 'alleen'hoeft te voelen als die met jou is...

bij mij heeft het ook bloed zweet en tranen gekost maar het lukt je wel.
dat van door gaan met bit vast pakken had ik ook, en geloof me dan kan je trekken wat je wilt maar het lukt niet haha
wat ik had gedaan was zo: mijn paard ging er van door, met kracht win je nooit dus je moet slimmer zijn, hij ging er van door, ik ging lekker met hem mee en dan vlak voor de uitgang gaf ik hem een tik zodat hij niet stopte, dan bleef ik net zo lang met hem crossen tot dat hij moe werd en er bijna uitviel, dan gaf ik nog 1 tik om hem door te laten gaan en nam ik hem zelf terug. geloof me hij zal het misschien nog een paar keer proberen maar geeft het snel genoeg op

succes ermee:)

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 18:09

Eerst maar eens stil leren staan tijdens het opstappen.
Stoeltje ernaast en voorzichtig een beetje druk op de rug door bijvoorbeeld je been er overheen te leggen, als hij weg wil lopen meteen weer terug op zijn plaats zetten.

Als hij eenmaal geleerd heeft stil te staan kan je voordat je wil weg stappen, hem eerst een paar passen achteruit laten doen.
Dit voorkomt dat je paard er vooruit vandoor vliegt.

Verder vooral veel overgangen stap-draf maken, geef hem niet de kans om weg te rennen maar zet zijn koppie aan het werk ;)

succes!

carolien64

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 18:51

probeer dit probleem samen met iemand op te lossen.
degene houd de pony vast en houd hem aan de longeerlijn.
geleidelijk meer lijn geven, dan krijg jij ook je vertrouwen terug en de pony kan niet weg en doen wat hij wil.
succes