[INFO] Aan de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:02

gummie schreef:
Misschien ben ik de enige met de volgende mening, maar "been geven" als oplossing voor "hangen" kan wel eens averechts werken, dus een versterkend effect hebben. Namelijk dat je NOG meer druk op de teugel krijgt.

Als het paard van de achterhand af wil lopen, en jij geeft maar been en been en been, dan duw je em met z'n hele gewicht nog harder je hand in.

Dus de oplossing is denk ik afhankelijk van de "reden" dat ie in je hand gaat hangen.


"Been geven" is idd niet de oplossing ongeacht de reden. Je moet het paard actief maken en houden.
Zorgen dat hij gaat dragen ipv stuwen.
Een paard wat erg hangt, zal ook erg op de voorhand lopen.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:55

Been geven kan helpen om je paardje weer iets wakker te schudden, maar dat is geen eeuwige oplossing, inderdaad. Wat wel de oplossing is heb ik geloof ik een paar posts eerder al beschreven :)

PinkHorse

Berichten: 132
Geregistreerd: 18-04-12
Woonplaats: Den-bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 08:47

ik rijd heel vaak op een pony die met gemak voor mij zijn hoofdje aan de teugel houdt maar als ik dan ook maar 1 ding beweeg gaat ze gwn weer met haar hoofd normaal lopen en als ik dan weer mijn best doe dan pas doet ze het weer een paar minuutjes wie heeft er tips om haar langer aan de teugel te laten lopen?? ( niet dat ik het persee wil maar ze zit dan ook gwn een stuk lekkerder )

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 08:49

PinkHorse schreef:
ik rijd heel vaak op een pony die met gemak voor mij zijn hoofdje aan de teugel houdt maar als ik dan ook maar 1 ding beweeg gaat ze gwn weer met haar hoofd normaal lopen en als ik dan weer mijn best doe dan pas doet ze het weer een paar minuutjes wie heeft er tips om haar langer aan de teugel te laten lopen?? ( niet dat ik het persee wil maar ze zit dan ook gwn een stuk lekkerder )


hoe rij je de pony aan de teugel dan?

gummie
Berichten: 2980
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 08:54

PinkHorse schreef:
ik rijd heel vaak op een pony die met gemak voor mij zijn hoofdje aan de teugel houdt maar als ik dan ook maar 1 ding beweeg gaat ze gwn weer met haar hoofd normaal lopen en als ik dan weer mijn best doe dan pas doet ze het weer een paar minuutjes wie heeft er tips om haar langer aan de teugel te laten lopen?? ( niet dat ik het persee wil maar ze zit dan ook gwn een stuk lekkerder )


Niet te veel willen sleutelen! Gewoon doen wat je nu doet, niet te veel de focus er op leggen! Ik zie dat velen de fout in gaan op het moment dat ze dat gevoel dat ze even een paar minuten of seconden hebben, accuut weer willen ervaren (omdat het zo fijn is) en dan van alles gaan doen met handen, benen, lichaam, etc. Als jouw pony het nu "vanzelf" doet, dan doen je kennelijk iets goed waardoor ze het doet ;) Nog niet te veel mee bezig zijn wat dat dan is! Want wellicht verpest je het dan.

Ik ben begonnen met rijden op mijn 6e. Toen ik een jaar op 10 was, ging mijn pony "per ongeluk" ;) nageven. Ik was helemaal in de wolken! Want dat gevoel wil je zo snel mogelijk weer terug krijgen. Maar laat het gewoon gebeuren, want je moet er achter komen met welk gevoel je dat voor elkaar hebt gekregen en niet met welke sleutelpraktijken je het zo snel mogelijk weer voor elkaar krijgt :)

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 09:04

gummie schreef:
Gewoon doen wat je nu doet,


Zou wel fijn zijn om te weten of ze het goed doet. :?
Een krul kan je op veel manieren krijgen, maar een paard correct aan de teugel niet...

gummie
Berichten: 2980
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 09:18

Moeten wij dat perse weten? Er staat dat als ze 1 ding beweegt, dat ie dan niet meer "aan de teugel" loopt. Daar kun je uit afleiden dat de pony "aan de teugel loop" als zij stil zit. En daar leid ik uit af dat ze niet ligt te rukken, plukken, zagen, stampen, etc. En in dat geval denk ik dat je het daar bij kunt laten. Vooral omdat ze anders vanuit de behoefte dat gevoel terug te krijgen wellicht alsnog gaat rukken, plukken, etc. omdat dat lekkerder zit.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 14:02

gummie schreef:
Moeten wij dat perse weten? Er staat dat als ze 1 ding beweegt, dat ie dan niet meer "aan de teugel" loopt. Daar kun je uit afleiden dat de pony "aan de teugel loop" als zij stil zit. En daar leid ik uit af dat ze niet ligt te rukken, plukken, zagen, stampen, etc. En in dat geval denk ik dat je het daar bij kunt laten. Vooral omdat ze anders vanuit de behoefte dat gevoel terug te krijgen wellicht alsnog gaat rukken, plukken, etc. omdat dat lekkerder zit.


Maar wanneer zij weer haar best doet, krijgt ze hem weer aan de teugel.... dus het kan goed zijn dat er daar iets fout gaat ;)
Imo wel belangrijk, omdat ik iemand graag wil helpen en niet "van de regen in de drup"

gummie
Berichten: 2980
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 15:03

Ik denk je je iemand met tips vanaf de computer, als antwoord op de vraag "hoe kan ik mijn pony langer achter elkaar aan de teugel laten lopen", soms eerder van de regen in de drup helpt. Soms is de tip "niet willen sleutelen" en "de focus op jezelf leggen ipv het aan de teugel lopen" heel prima.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 15:54

Ik leerde inderdaad zelf pas hoe het moest toen ik stopte met het proberen. :+

HellYeah
Berichten: 6
Geregistreerd: 19-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 18:02

mika11 schreef:
leuk een nieuw topic hierover :)

Dan heb ik wel meteen een vraag.
Mijn paard ontspant moeilijk net het stukje achter haar oren/kaak (kaakspier?)
Ik denk dat het ook te maken heeft met mijn rijkunst :+
Soms lukt het wel, maar ik kan het niet lang vasthouden, zeg maar.
Hoe krijg ik dat voor elkaar?
Meer been geven, meer druk aan de voorkant?

Hier een foto, hopelijk is het duidelijk.
http://i1111.photobucket.com/albums/h48 ... tje006.jpg


Wat ik juist het belangrijkste vind is dat je eerst bezig bent om je paard 'los' te maken. Je kunt wel van alle kanten een paard aan de teugel vragen en kneepjes geven maar zolang de spieren nog niet los zijn heeft dit eigenlijk ook geen zin. Zo ga je een paard alleen maar stugger/schever maken.
Zorg eerst dat jouw houding goed is. Daarnaast moet het paard goed aan het been zijn. Hierna moet het paard losgemaakt gaan worden. Dus neem hier ook de tijd voor. Wanneer je erop zit geef je paard de ruimte en de tijd om zich los te maken. Wel verbinding met de teugels houden maar dus niet al gelijk willen dat het paard aan de teugel gaat lopen. Zorg eerst dat het paard op de voltes de juiste stelling aanneemt. Zodra het paard makkelijk stelling aanneemt en zich makkelijk omstelt kun je weer verder gaan door wat meer buiging te gaan vragen op de voltes. Hierbij is het ook belangrijk dat het paard 'om het been' wordt. zodra jij stelling naar binnen vraagt zorg je met je binnenbeen ervoor dat het paard niet naar binnen valt. En door juist nog wat bij te drijven op het juiste moment gaat het paard netjes om het been heen lopen. Let wel op dat het paard niet over de buitenschouder weg gaat lopen en leer het paard ook wanneer jij je buitenbeen begrensd dat deze dan ook niet verder naar buiten gaat. Wanneer je paard dit eenmaal doet en er ontspannen bij blijft heb je je begin om mee te werken. Wanneer je hier lekker mee bezig kunt zijn zakt je paard er vanzelf in op het moment dat zijn/haar spieren lekker los zijn.
Hierdoor gaat het paard ook in de nek/kaak loslaten mits dit op de goede manier gebeurd.
Misschien dat je er wat aan hebt :)

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 19:41

gummie schreef:
Ik denk je je iemand met tips vanaf de computer, als antwoord op de vraag "hoe kan ik mijn pony langer achter elkaar aan de teugel laten lopen", soms eerder van de regen in de drup helpt. Soms is de tip "niet willen sleutelen" en "de focus op jezelf leggen ipv het aan de teugel lopen" heel prima.


hoe harder je je best gaat doen om het paard "aan de teugel" te rijden, hoe meer spanning dat meestal geeft en dus minder goed resultaat. Dat ben ik dus met je eens. Maaaaar vandaar ook dat ik me afvroeg hoe zij de pony dan aan de teugel "krijgt", omdat ze daar haar best voor gaat doen.
Met tips kun je iemand soms best verder helpen hoor. Als je ziet/leest hoeveel mensen we al hebben geholpen met resultaat en hoeveel er hier hebben geleerd dat kneepjes geven niet de juiste manier is, dan ben ik daar best blij mee.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 22:19

Ja, ik moet bekennen dat ik van standaard manegeruitertje binnen een half jaar toch dramatisch veel beter ben gaan rijden sinds ik op bokt zit. Ik heb hier eindelijk de theorie achter het rijden geleerd waardoor ik nu eindelijk snap waar ik zelf mee bezig ben en waar ik op moet letten om te zien of mijn paard goed aan het werk is. En daarom kan ik dat nu ook zelf in de praktijk brengen.

Vergelijking afgelopen zomer en nu, om eens te zien wat voor een verschil bokt kan brengen in iemands rijstijl :)

Afbeelding
Dit was afgelopen zomer. Paard in de valse knik, ik gaf kneepjes en had een veel te sterke binnenhand, zat er als een zoutzak op, paard achter de loodlijn en liep te sloffen. Eigenlijk alle veel voorkomende fouten :+
Afbeelding
Dit was ergens 1-2 maandjes terug. Nog niet helemaal op de achterhand maar daar heeft deze pony ook de kracht nog niet voor (is 6 en had winter stilgestaan), maar wel echt nageeflijk, ik in een nette houding met stille handen op gelijke hoogte en rechtstreeks contact met de mond...

Dan mag ik toch wel een heel groot dankjewel geven aan dit soort topics :j
Bewijs dat het echt een groot verschil maakt.

gummie
Berichten: 2980
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 08:13

@ Aleeneh: als ik naar die twee foto's kijk valt mij 1 ding op:
Op foto 1 ben je gefocust op je paard in de krul. Dat is te zien aan het paard en aan jouw houding.
Op foto 2 ben je gefocust op jezelf: jouw houding en zit is 100x beter geworden.

Dat is precies wat ik bedoelde met mijn post over dat we het misschien wat minder vaak moeten hebben over hoe je een paard in een houding sleutelt (want dat is wat er soms wordt gevraagd), en wat meer over hoe je gewoon op je kont moet zitten en wat de lijn van je schouders, armen, benen, etc moet zijn.

Die focus, dat is exact wat ik bedoel als ik post dat we misschien niet altijd aan ponyruiters via de computer tips moeten geven over "hoe we een pony langer aan de teugel kunnen krijgen". En dat we in plaats daarvan soms beter de tip kunnen geven dat het bezig zijn met die vraag "hoe langer aan de teugel te krijgen" niet de juiste vraag is! Met name als het gaat om kinderen, of jongelui.

Want foto 1 is precies wat we zouden moeten voorkomen. En dan zijn er meer wegen die naar Rome leiden. En mijn weg zou dan niet zijn om aan een kind/ jongere een heel verhaal te vertellen met de focus op langer aan de teugel, maar juist een verhaal over dat het "aan de teugel" vanzelf gaat komen als je aan de voorwaarden daarvoor gaat werken namelijk jezelf. Je zit, houding, etc. En als een pony al stukken vanzelf aan de teugel gaat lopen, zonder dat iemand zit te plukken, dan vind ik dat gunstig en vind ik het zinvol te zeggen dat je dan de focus niet ineens moet verleggen!

Ik weet dan ook niet of jouw post over niet proberen met een clownsgezicht sarcastisch bedoeld was, maar in dat geval heb je gewoon niet begrepen wat ik typ.

Ps. fijn dat je anders bent gaan rijden. Scheelt een hoop!

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 10:26

Aleeneh +:)+

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:00

Nee, ik bedoel eigenlijk precíes te zeggen wat jij ook typt!
Deze foto's zijn een perfecte illustratie daarvoor, eigenlijk. En dit is wat ik geleerd heb dankzij bokt, dankzij onder andere dit topic en andere dergelijke topics. Vroeger dacht ik alleen maar aan het krulletje, en tegenwoordig heb ik geleerd dat ik altijd bij mezelf moet beginnen, dat ik zelf netjes moet zitten en het paard moet begeleiden om fijn te gaan lopen, en dat zodra ik dat doe, de rest vanzelf wel komt. Dat nageeflijkheid een gevolg is en geen streven op zichzelf.

En dat is wat ik met die voorbeelden ook hoopte door te geven aan andere mensen in dit topic: focussen op die krul is helemaal nérgens voor nodig. Ga er zelf goed op zitten en let niet op die nek van je paard, zet hem gewoon lekker actief aan het lopen en dan ben je al halverwege.

Dus volgens mij zijn wij het aardig met elkaar eens ;)

Haha thanks Superwoman :D

Anoniem

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:11

Dat probeert iedereen hier geloof ik, duidelijk te maken dat het begint bij de ruiter, en dat aan de teugel gewoon een reactie is op correct en vriendelijk rijden.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:20

superwoman schreef:
Met tips kun je iemand soms best verder helpen hoor. Als je ziet/leest hoeveel mensen we al hebben geholpen met resultaat en hoeveel er hier hebben geleerd dat kneepjes geven niet de juiste manier is, dan ben ik daar best blij mee.


Het was bedoeld als illustratie bij deze opmerking van superwoman.

Anoniem

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:22

Mijn opmerking was een illustratie van jouw tekst :D

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:30

Yamcha schreef:
Mijn opmerking was een illustratie van jouw tekst :D


_O- Dan snappen we elkaar weer!

Anoniem

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:37

:')

Briljant dit weer :')

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:37

Communicatiestoring :')

Anoniem

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:40

Dat maakt Bokt een leuk tijdverdrijf, niet? :')

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 15:27

Yamcha schreef:
Dat probeert iedereen hier geloof ik, duidelijk te maken dat het begint bij de ruiter, en dat aan de teugel gewoon een reactie is op correct en vriendelijk rijden.



:j :D

Anoniem

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 15:36

Geweldig :D

Daarom snapte ik die communicatiestoring al niet zo.