[INFO] Aan de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 08:52

Zetta schreef:
Dit heb ik ook enkel wanneer hij aan de teugel loopt want dan moet ik ook toegeven dat hij mij voor een deeltje naar voren trekt aan de teugels door met zijn hoofd wat op en neer te gaan.


Dan heb je teveel druk op de teugels en heb je dus steun aan de teugels = spanning.
Goede oefening is aan de longe, paard bijgezet en leren zitten zonder teugels en met lange beugels.
Degene die de loneerlijn vast heeft, kan je tips geven.

Chantal_00
Berichten: 136
Geregistreerd: 01-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:24

Zetta schreef:
Chantal_00 schreef:
Mischien moet je proberen wat minder zo te zitten:

http://www.google.nl/imgres?q=paardrijd ... x=68&ty=35

En wat meer zo:

http://www.google.nl/imgres?q=paardrijd ... 1,s:91,i:7


Ik vind het moeilijk om uit te leggen, vandaar de foto's.
Maar als je je hoofd naar voren steekt, blokkeer je je onderrug en kan je daarin niet meer meebewegen.


Neen zo'n slechte houding heb ik nu ook weer niet.

Ik ga mooi mee met zijn bewegingen en gebruik volgens de eigenarese goed mijn heupen, maar het is nu net op het moment dat ik naar voren ga met mijn heupen, mee met zijn beweging, dat ik dan soms teveel naar voren ga en er dan bijna uitwip. Dit heb ik ook enkel wanneer hij aan de teugel loopt want dan moet ik ook toegeven dat hij mij voor een deeltje naar voren trekt aan de teugels door met zijn hoofd wat op en neer te gaan.
Ik zal de volgende keer eens kijken om mijn fototoestel in iemands handen te duwen.

Zonder beugels rijden zou ik ook nog eens kunnen proberen, heb dat vroeger ook nog veel gedaan.


Die foto's waren zo overdreven mogelijk zodat duidelijk werd wat ik bedoelde ;)

Mischien moet je proberen om je buikspieren goed aangespannen te houden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:29

Ja, maar jouw 'goede' foto is ook niet goed, want Adelinde hangt daar in haar lendenen, ze hangt achterover en daardoor blokkeert ze ook in de onderrug, die kan nooit goed meegaan in de beweging....... en dat zie je ook, paard drukt de rug weg.

nikkijoan

Berichten: 235
Geregistreerd: 17-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 16:23

Hai hai,

Op mijn lieve Haflinger rijd ik heel makkelijk aan de teugel in stap en draf maar als het er dan op aankomt om aan te springen in galop gooit ze haar hoofd omhoog en begint heel hard te draven.
Ik weet dat Haflingers en Friezen veel moeite hebben met galop maar er moet een manier voor zijn dat ik haar gelijk in galop kan laten aanspringen i.p.v eerst heel hard te gaan draven en daarna aan te springen.

Beauty rijd ook voor de kar en daar moet ze heel hard draven. Zou het hier iets te maken mee kunnen hebben? :?

Chantal_00
Berichten: 136
Geregistreerd: 01-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 16:30

Yamcha schreef:
Ja, maar jouw 'goede' foto is ook niet goed, want Adelinde hangt daar in haar lendenen, ze hangt achterover en daardoor blokkeert ze ook in de onderrug, die kan nooit goed meegaan in de beweging....... en dat zie je ook, paard drukt de rug weg.



Mmm.. Ja, nu je het zegt... :j

Het ging mij er vooral om dat je je schouderbladen ontspannen naar achter houd, en je borst naar voren...
Een beetje een 'open up' gevoel ...

Anoniem

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:12

Ja, maar dat maakt niet dat je blijft zitten :) het is vooral de losheid in je heupen en bovenbenen die maakt dat je goed blijft zitten :)

Quinc

Berichten: 753
Geregistreerd: 10-08-09
Woonplaats: Goirle

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 17:40

Ik heb sinds kort een nieuwe fries die ik verzorg. Alleen ze loopt helemaal bijna met haar kin op haar borst. Omdat ze nog zo jong is, en ze is nog maar pas onder het zadel. Hoe zou ik dit het beste op kunnen lossen?

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 18:35

Voorwaarts rijden en haar ruimte geven met de teugel, om te beginnen :j (niet teugels losgooien meteen hoor)

xxanoukxx1
Berichten: 279
Geregistreerd: 13-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 20:39

Aleeneh schreef:
Voorwaarts rijden en haar ruimte geven met de teugel, om te beginnen :j (niet teugels losgooien meteen hoor)


ik rijd mijn paard altijd wel voorwaard maar als ik daarna iets contact krijg met de teugel gooit hij zijn hoofd in de lucht, dit is vooral met draf en galop, dus is heel jammer maar dit werkt bij mij niet, ik heb ook al veel geprobeerd ook met lessen

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 20:47

xxanoukxx1 schreef:
Aleeneh schreef:
Voorwaarts rijden en haar ruimte geven met de teugel, om te beginnen :j (niet teugels losgooien meteen hoor)


ik rijd mijn paard altijd wel voorwaard maar als ik daarna iets contact krijg met de teugel gooit hij zijn hoofd in de lucht, dit is vooral met draf en galop, dus is heel jammer maar dit werkt bij mij niet, ik heb ook al veel geprobeerd ook met lessen


Je kan gewoon contact houden als je voorwaarts rijdt hoor. Misschien is een ander bit een optie? Zou goed de reden kunnen zijn waarom ze geen contact wilt, aangezien je veel geprobeert hebt. Wat voor bit heb je nu?

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 08:54

Quinc schreef:
Ik heb sinds kort een nieuwe fries die ik verzorg. Alleen ze loopt helemaal bijna met haar kin op haar borst. Omdat ze nog zo jong is, en ze is nog maar pas onder het zadel. Hoe zou ik dit het beste op kunnen lossen?


wat nog wel eens goed gaat is met wat stelling de hals verlengen/ruimte geven.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 09:28

xxanoukxx1 schreef:
ik rijd mijn paard altijd wel voorwaard maar als ik daarna iets contact krijg met de teugel gooit hij zijn hoofd in de lucht, dit is vooral met draf en galop, dus is heel jammer maar dit werkt bij mij niet, ik heb ook al veel geprobeerd ook met lessen


Ik denk dat je nog aan je balans moet werken. Dat je nog geen onafhankerlijke zit hebt waarbij je ontspanning hebt in je gehele lichaam en goed mee kan gaan met de beweging. Het contact moet er al zijn voordat je voorwaarts gaat, dus er zitten iig een aantal basisfouten in.
Het is iets wat je moet leren aanvoelen en dat werkt niet met veel proberen en een aantal lessen... Dit kost tijd en veel begeleiding.

Loes1996

Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 10:42

hoihoi,

ik heb ook even een vraagje:
ik rijd altijd op een pony bij mij op de manege en die heeft een probleem met haar achterbeen (links geloof ik) en dan zeggen ze dat ik haar goed bij elkaar moet rijden en aan de teugel moet rijden maar ik krigj der wel aan de teugel maar wat bedoelen ze met het aan elkaar rijden??

strakkere teugel, meer been, of iets anders?

xx

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 20:19

Loes1996 schreef:
hoihoi,

ik heb ook even een vraagje:
ik rijd altijd op een pony bij mij op de manege en die heeft een probleem met haar achterbeen (links geloof ik) en dan zeggen ze dat ik haar goed bij elkaar moet rijden en aan de teugel moet rijden maar ik krigj der wel aan de teugel maar wat bedoelen ze met het aan elkaar rijden??

strakkere teugel, meer been, of iets anders?

xx


Gezien je suggesties, vraag ik me af hoe je de pony aan de teugel rijdt.

Wat "aan elkaar rijden" is, is vrij lastig uit te leggen. Het paard is dan wat "compacter".
Wanneer hij "uit elkaar loopt", loopt hij als het ware in "gebroken delen" ipv in 1 geheel.

max66
Berichten: 3581
Geregistreerd: 24-03-11
Woonplaats: op stal

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 22:05

Ik was afgelopen week bij een hengstenkeuring en de hengsten (spring en dressuur) werden ook onder het zadel getoond. Er vielen mij een paar dingen op:

-Iedereen rijdt met sporen
-ze drijven allemaal bij iedere pas aan

-alle paarden lopen " aan de teugel"

Ik heb hier een paar vragen over, wie weet het antwoord:

-Ik dacht altijd dat je sporen niet gebruikt om het paard voorwaarts en/of vooruit te krijgen (volgens mij is dat wel wat ze allemaal deden, echt niet voor het verfijnen van de hulpen)

-Ik dacht dat je alleen aan moest drijven als je het tempo wilt veranderen (sneller of voorwaartser wilt). Als het paard goed in tempo loopt hoef je niet aan te drijven?

-lopen al die paarden aan de teugel omdat de ruiters zo goed zijn? Of worden die paarden misschien toch in de krul getrokken? M.a.w.: loopt je paard alleen aan de teugel als je goed kunt rijden?

-Hoe kan het dat de jonge paarden ook allemaal aan de teugel/in de krul lopen. Ik heb het gevoel dat ze bij het beleren in de krul getrokken worden?!

max66
Berichten: 3581
Geregistreerd: 24-03-11
Woonplaats: op stal

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 22:07

oh ja, ik wilde ook nog weten (deze vraag hoort hier niet echt thuis eigenlijk), waarom springruiters in de galop niet netjes in het zadel blijven zitten, maar zo stuiteren?

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 22:27

max66 schreef:
oh ja, ik wilde ook nog weten (deze vraag hoort hier niet echt thuis eigenlijk), waarom springruiters in de galop niet netjes in het zadel blijven zitten, maar zo stuiteren?


Springruiters stuiteren niet.. Ze zitten gewoon wat verlicht. Op de rest van je vragen, tja, daar geef je zelf al antwoord op.

max66
Berichten: 3581
Geregistreerd: 24-03-11
Woonplaats: op stal

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 23:10

Ik geef inderdaad mijn visie aan, maar klopt dat dan ook? Het waren namelijk wel topruiters waarvan ik zou denken dat zij wel weten hoe ze een paard correct moeten rijden...

En waarom zitten de springruiters in de galop wat verlicht dan? Ik bedoel natuurlijk niet als ze een sprong naderen, maar ook als ze gewoon een rondje galloperen (ze gallopeerden namelijk een ere-rondje en ik zou niet weten waarom ze dan in de verlichte zit moeten gaan zitten)

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 09:24

max66 schreef:
Ik was afgelopen week bij een hengstenkeuring en de hengsten (spring en dressuur) werden ook onder het zadel getoond. Er vielen mij een paar dingen op:

-Iedereen rijdt met sporen
-ze drijven allemaal bij iedere pas aan

-alle paarden lopen " aan de teugel"

Ik heb hier een paar vragen over, wie weet het antwoord:

-Ik dacht altijd dat je sporen niet gebruikt om het paard voorwaarts en/of vooruit te krijgen (volgens mij is dat wel wat ze allemaal deden, echt niet voor het verfijnen van de hulpen)

-Ik dacht dat je alleen aan moest drijven als je het tempo wilt veranderen (sneller of voorwaartser wilt). Als het paard goed in tempo loopt hoef je niet aan te drijven?

-lopen al die paarden aan de teugel omdat de ruiters zo goed zijn? Of worden die paarden misschien toch in de krul getrokken? M.a.w.: loopt je paard alleen aan de teugel als je goed kunt rijden?

-Hoe kan het dat de jonge paarden ook allemaal aan de teugel/in de krul lopen. Ik heb het gevoel dat ze bij het beleren in de krul getrokken worden?!


-Het kan zijn dat de paarden bij een hengstenkeuring erg afgeleid zijn en daardoor niet goed op de hulpen reageren en dat de spoor daardoor extra gebruikt wordt.
Soms lijkt het alsof de spoor veel gebruikt wordt...
-Soms zullen de paarden in de krul lopen door de extra spanning, maar ze worden over het algemeen niet in de krul getrokken en lopen ook vaak correct aan de teugel.
- Nee, ook jonge paarden kunnen correct aan de teugel lopen. Dat komt door correct rijden. Het is een resultaat wanneer hjet paard de hand volgt en hij een actieve achterhand heeft.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 09:25

max66 schreef:
En waarom zitten de springruiters in de galop wat verlicht dan? Ik bedoel natuurlijk niet als ze een sprong naderen, maar ook als ze gewoon een rondje galloperen (ze gallopeerden namelijk een ere-rondje en ik zou niet weten waarom ze dan in de verlichte zit moeten gaan zitten)


Waarom moeten ze gaan zitten dan?
Voor het paard maakt het niks uit.

Condor

Berichten: 489
Geregistreerd: 09-06-11
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 14:13

-
Laatst bijgewerkt door Condor op 21-09-23 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 14:55

Dan loopt hij niet op eigen benen en leunt hij op de teugel :) komt omdat je hem toch niet actief genoeg hebt lopen. Dus zorg dat hij actief loopt en goed aan je been is. Zorg er ook voor dat je zelf recht zit. Als je voorover hangt/naar beneden kijkt zal hij ook als het ware een beetje naar voren kukelen, waardoor hij makkelijker gaat hangen. En als laatste, sja.... hij kan alleen maar hangen als jij hem iets biedt om op te hangen, dus hou vooral niet vast met je teugels. :]

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 18:30

Aleeneh schreef:
Dan loopt hij niet op eigen benen en leunt hij op de teugel :) komt omdat je hem toch niet actief genoeg hebt lopen. Dus zorg dat hij actief loopt en goed aan je been is. Zorg er ook voor dat je zelf recht zit. Als je voorover hangt/naar beneden kijkt zal hij ook als het ware een beetje naar voren kukelen, waardoor hij makkelijker gaat hangen. En als laatste, sja.... hij kan alleen maar hangen als jij hem iets biedt om op te hangen, dus hou vooral niet vast met je teugels. :]


Toevoeging: en op het moment dat hij gaat hangen, extra been geven.

Ladyson_oud
Berichten: 122
Geregistreerd: 04-04-12

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 18:40

@max66 deze paarden zijn ook de betere paarden van het ras, anders maken ze natuurlijk weinig kans op de keurig. Dat betekent dat de paarden er talent voor hebben en een goede bouw hebben en ze gereden worden door erg goede ruiters. Als de paarden in de krul getrokken zouden worden, is dit te zien door ervaren mensen, dan krijgen ze geen hoge punten en dit is niet wat de eigenaren willen. Je kan er in principe vanuit gaan dus dat de paarden echt goed lopen.

gummie
Berichten: 2980
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 18:57

Misschien ben ik de enige met de volgende mening, maar "been geven" als oplossing voor "hangen" kan wel eens averechts werken, dus een versterkend effect hebben. Namelijk dat je NOG meer druk op de teugel krijgt.

Als het paard van de achterhand af wil lopen, en jij geeft maar been en been en been, dan duw je em met z'n hele gewicht nog harder je hand in.

Dus de oplossing is denk ik afhankelijk van de "reden" dat ie in je hand gaat hangen.