[INFO] Aan de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chantal_00
Berichten: 136
Geregistreerd: 01-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:30

superwoman schreef:
Geryon schreef:
Wij snappen het niet? Is het dan een feit dat deze oefeningen alleen voor de ruiter zijn?
Nogmaals, ik vind van niet. Paarden leren toch écht van schijnovergangen.. Schakelen en schijnovergangen zijn imo toch ook echt wel verschillende dingen hoor. Althans, een schijnovergang zoals ík hem maak.
En ook snap ik niet waarom je die informatie geeft als quote op de laatste reactie van Chantal_00? Beetje onnodig, ze geeft gewoon een goede uitleg. Daarna is een overgang volgensmij toch echt een wisseling van gang en wisselen van tempo een tempowisseling. Met schakelen maak je korte tempowisselingen.


Bij een schijnovergang ga je helemaal terug net voor de volgende gang, net voordat deze NIET 1 gang terug valt. De ruiter leert dan te voelen wanneer het paard minder actief wordt en daardwerkelijk een gang terug valt.
Voor het paard is het beter om een correcte overgang te rijden, maar dat is een moeilijke opgave voor de ruiter (want dit wordt vaak onderschat)
Paard moet namelijk actief blijven, maar niet over zijn tempo gaan én het moet op het moment gebeuren dat de ruiter het wil (dus de voorbereiding van de ruiter naar een bepaald punt is ook heel belangrijk)

Met schakelen maak je het paard actief en alert, dus ik zie niet in wat een schijnovergang dan als toegevoegde waarde heeft. Deze duurt idd langer en dat is imo juist minder goed om het paard actief te laten reageren op je hulpen.



Maar in een schijnovergang hoort het paard ook actief te blijven, dus als hij terugkomt moet hij wel gaan 'zitten'. Dat kost hem toch moeite?

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:32

Chantal_00 schreef:
Maar in een schijnovergang hoort het paard ook actief te blijven, dus als hij terugkomt moet hij wel gaan 'zitten'. Dat kost hem toch moeite?


Maar dat het hem moeite kost maakt hem nog niet actiever en scherper aan je been.... met schakelen heb je veel sneller resultaat.
(dus heeft een schijnovergang geen toegevoegde waarde om hem sherp op je been te maken)
Laatst bijgewerkt door superwoman op 08-04-12 19:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Chantal_00
Berichten: 136
Geregistreerd: 01-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:34

superwoman schreef:
Chantal_00 schreef:
Maar in een schijnovergang hoort het paard ook actief te blijven, dus als hij terugkomt moet hij wel gaan 'zitten'. Dat kost hem toch moeite?


Dan is het geen schijnovergang meer, maar een langzame draf (met of zonder verzameling, hangt van de ruiter af ;) )



Huh? Maar een langzame draf (stap/gallop) is toch precies wat je doet voor een schijnovergang?

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:41

Chantal_00 schreef:
Huh? Maar een langzame draf (stap/gallop) is toch precies wat je doet voor een schijnovergang?


ja, maar met als doelstelling om hem nét voor het terug vállen weer voorwaarts te drijven - dus dat de ruiter dat gaat herkennen.

Chantal_00
Berichten: 136
Geregistreerd: 01-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:42

superwoman schreef:
Chantal_00 schreef:
Huh? Maar een langzame draf (stap/gallop) is toch precies wat je doet voor een schijnovergang?


ja, maar met als doelstelling om hem nét voor het terug vállen weer voorwaarts te drijven - dus dat de ruiter dat gaat herkennen.




Oooh ja, dus dan moet hij wel 'sloom' lopen, en niet actief, anders kan hij niet terugvallen...?

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:43

Chantal_00 schreef:
Oooh ja, dus dan moet hij wel 'sloom' lopen, en niet actief, anders kan hij niet terugvallen...?


klopt en anders is het geen schijnovergang. Het moet lijken op een overgang.

Chantal_00
Berichten: 136
Geregistreerd: 01-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:53

superwoman schreef:
Chantal_00 schreef:
Oooh ja, dus dan moet hij wel 'sloom' lopen, en niet actief, anders kan hij niet terugvallen...?


klopt en anders is het geen schijnovergang. Het moet lijken op een overgang.


Maar bij een overgang hoort je paard toch ook actief te zijn...

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:00

Chantal_00 schreef:
superwoman schreef:
klopt en anders is het geen schijnovergang. Het moet lijken op een overgang.


Maar bij een overgang hoort je paard toch ook actief te zijn...


ja, maar deze oefening heeft geen toegevoegde waarde om het paard actief te maken.
Paard moet steeds langzamer gaan en net voor hij over gaat in stap-draf geef je pas weer been, dus eigenlijk is dat niet helemaal fair tegenover het paard,want die heeft zich klaargemaakt voor een overgang. Wanneer je deze oefening vaak doet, zou je er tijdens een wedstrijd wel last van kunnen krijgen als jij iets minder duidelijk bent door de spanning. Het kan wel een goede oefening zijn om te controleren of hij goed aan het been is, máár dan wel met begeleiding want meestal geven mensen veel te snel been....

Chantal_00
Berichten: 136
Geregistreerd: 01-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:04

Oké, duidelijk :)

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:19

Je zegt het volgende: Bij een schijnovergang ga je helemaal terug net voor de volgende gang, net voordat deze NIET 1 gang terug valt

Uh, nee, dat doe je niet. Bij zowel een overgang als schijnovergang hoort het paard actief te zijn. Bij een schijnovergang maak je gewoon een overgang zoals je die altijd maakt. Maar net voordat je die overgang daadwerkelijk maakt vraag je je paard weer naar voren, terwijl deze (gewoon actief) is ingestelt op de overgang. Het paard valt dus niet altijd terug bij een overgang. Hij wilt gewoon een overgang maken omdat het van de ruiter moet.

Wanneer een paard nog niet eens nageeflijk loopt, zal het vast ook niet actief lopen, en dus wél in die gang terug vallen. Dat hoort natuurlijk niet, en daarom is het óók een oefening. Schakelen (één 'schakel' als het ware, alleen vooruit), maar dan INEENS. Daarbij zijn paarden slim en weten wanneer je een overgang wil maken, denken mee. Om net voordat je de overgang daadwerkelijk maakt ineens weer vooruit te gaan, of op datzelfde tempo te blijven, is dus ook een controle om hoeverre je paard zijn aandacht bij jou heeft.

Een schijnovergang is dan een controle, maar ook een oefeningen om het paard alerter te maken. En omdat een schijnovergang langer duurt dan bij schakelen (al ligt dat er ook maar aan hoe je dat doet) kan je je paard nog meer trainen actief te blijven. én zodra hij niet actief blijft, ga je gewoon even schakelen.

Ik gebruik een schijnovergang niet als training, dat heb ik niet nodig, maar meer als controle tijdens het rijden, heel soms. Even kijken of ze haar aandacht nog wel genoeg bij mij heeft, of ze nog écht alert is. Schakelen kan heel goed gaan, maar een schijnovergang hoeft dan niet ineens ook goed te gaan. Het zijn compleet andere dingen en beide een prima training om een paard alerter te maken.

Ik begrijp heel goed wat je bedoelt, en kan me ook echt vinden in je tekst. Maar zoals ik het beschrijf is het toch echt een oefening en controle voor mij en dat merk ik ook echt in het paarden trainen.

Samenvattend vind ik dat een schijnovergang eerst een oefening én controle is, maar later als de combinatie beter wordt, alleen een controle is.

Zetta

Berichten: 373
Geregistreerd: 27-06-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:12

Ik hoop dat ik mijn probleempje hier mag zetten en ik geen nieuw topic hoef te openen.

Ik ben dus iemand die ondertussen zo'n 12 jaar paardrijdt, waaronder 2 jaar western. Alle andere jaren dat ik gewoon engels reed was dit gewoon in de manege, dus op hoog niveau heb ik nooit gereden ofzo.
Nu ben ik het al weer 2 jaar gestopt maar door het geluk van fantastische nieuwe buren te hebben ben ik deze week weer beginnen rijden. En dit op een super paardje die al erg veel kent en fantastisch aan de teugel kan lopen. (het eerste paardje waar ik op zit die dit kan, alé ja kent en doet)

Maar nu mijn probleem, het is een paardje waarbij ik in de draf en gallop tamelijk uit het zadel wip, als ik het zo mag zeggen. Ik heb nu dan ook een enorme spierpijn aan mijn billen van mijn benen dicht te nijpen om te blijven zitten. _O- Heb die spieren waarschijnlijk al zo'n 2 jaar niet meer gebruikt misschien ook daarom dat het nu nog zo erg is en ik niet kan blijven zitten.
Maar ik heb het gevoel dat wanneer hij dan in gallop mooi aan de teugel loopt ik nog meer uit het zadel durf te "wippen" en ik eigenlijk bijna naar voren val.

Kan er iemand mij iets van tips geven over hoe ik dan het best kan zitten? Ik ben echt super blij dat hij bij mij al mooi aan de teugel loopt maar telkens als hij dus naar beneden gaat met zijn hoofd ga ik mee. _O-

Anoniem

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:35

Ontspannen :j zachte billen en bovenbenen los :j

Chantal_00
Berichten: 136
Geregistreerd: 01-04-12

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 08:04

Vooral niet knijpen, maar je ontspannen !
Laat je benen zo lang mogelijk.
Bedenk je dit: je valt als allebei je benen aan dezelfde kant komen. Als je je benen optrekt, gebeurt dat sneller dan wanneer je ze gewoon laat hangen :)

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 08:19

Geryon schreef:
Schakelen (één 'schakel' als het ware, alleen vooruit), maar dan INEENS


Hier ben ik het ook niet mee eens. Je kan vooruit schakelen, maar ook terug schakelen.
Daarbij moet dat zeker niet "ineens" , maar moet een mooie gelijkmatige reactie zijn.
In een proef moet het niet eens zichtbaar zijn, maar wel te voelen. Zo weet je zeker dat het paard scherp is wanneer je de volgende oefening moet doen.

Zetta

Berichten: 373
Geregistreerd: 27-06-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 09:09

Chantal_00 schreef:
Vooral niet knijpen, maar je ontspannen !
Laat je benen zo lang mogelijk.
Bedenk je dit: je valt als allebei je benen aan dezelfde kant komen. Als je je benen optrekt, gebeurt dat sneller dan wanneer je ze gewoon laat hangen :)


Ontspannen?
Dat is nu net het probleem, als ik dit doe wip ik gewoon nog sneller de lucht in. :=
Maar ik zal het toch es proberen. :j

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 10:49

Zetta schreef:
Ontspannen?
Dat is nu net het probleem, als ik dit doe wip ik gewoon nog sneller de lucht in. :=
Maar ik zal het toch es proberen. :j


Dan ga je niet goed mee met de beweging.
Het is "ontspannen meegaan"...

Chantal_00
Berichten: 136
Geregistreerd: 01-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 10:56

Zetta schreef:
Chantal_00 schreef:
Vooral niet knijpen, maar je ontspannen !
Laat je benen zo lang mogelijk.
Bedenk je dit: je valt als allebei je benen aan dezelfde kant komen. Als je je benen optrekt, gebeurt dat sneller dan wanneer je ze gewoon laat hangen :)


Ontspannen?
Dat is nu net het probleem, als ik dit doe wip ik gewoon nog sneller de lucht in. :=
Maar ik zal het toch es proberen. :j




Mischien moet je proberen wat minder zo te zitten:

http://www.google.nl/imgres?q=paardrijd ... x=68&ty=35

En wat meer zo:

http://www.google.nl/imgres?q=paardrijd ... 1,s:91,i:7


Ik vind het moeilijk om uit te leggen, vandaar de foto's.
Maar als je je hoofd naar voren steekt, blokkeer je je onderrug en kan je daarin niet meer meebewegen.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 13:38

superwoman schreef:
Geryon schreef:
Schakelen (één 'schakel' als het ware, alleen vooruit), maar dan INEENS


Hier ben ik het ook niet mee eens. Je kan vooruit schakelen, maar ook terug schakelen.
Daarbij moet dat zeker niet "ineens" , maar moet een mooie gelijkmatige reactie zijn.
In een proef moet het niet eens zichtbaar zijn, maar wel te voelen. Zo weet je zeker dat het paard scherp is wanneer je de volgende oefening moet doen.


Ik neem aan dat je het nu over schakelen hebt? Ik heb het over een schijnovergang. Dat je dan eigenlijk ineens vooruit gaat, dan schakel je één keer, namelijk voorruit. Als je het over schakelen hebt dan ben ik het met je eens ja :)

@ Zetta: misschien ben je wel 'ontspannen' maar blokkeer je in je heupen. Kantel je je heupen wel mee met de bewegingen van het paard? (Kan zijn dat ik hele verkeerde woorden gebruik, maar hopelijk begrijp je wat ik bedoel)

Anoniem

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 14:02

Ik vind alleen schakelen zo een rare term, alsof je het over een auto hebt of zo :=

Maar volgens mij gaat dit draadje behoorlijk offtopic, tenzij iemand de link weer terug gaat maken naar aan de teugel?

Sofie_L_Jory
Berichten: 16
Geregistreerd: 25-02-09
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 16:17

superwoman schreef:
Zetta schreef:
Ontspannen?
Dat is nu net het probleem, als ik dit doe wip ik gewoon nog sneller de lucht in. :=
Maar ik zal het toch es proberen. :j


Dan ga je niet goed mee met de beweging.
Het is "ontspannen meegaan"...


Misschien een keer rijden zonder beugels?
Dat helpt bij mij wel om te zorgen dat ik beter in het zadel zit..

Chantal_00
Berichten: 136
Geregistreerd: 01-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 18:06

Yamcha schreef:
Ik vind alleen schakelen zo een rare term, alsof je het over een auto hebt of zo :=

Maar volgens mij gaat dit draadje behoorlijk offtopic, tenzij iemand de link weer terug gaat maken naar aan de teugel?



Nee, het dwaalt idd behoorlijk af..
Laat ik er maar over op -O- houden.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:48

Yamcha schreef:
Ik vind alleen schakelen zo een rare term, alsof je het over een auto hebt of zo :=

Maar volgens mij gaat dit draadje behoorlijk offtopic, tenzij iemand de link weer terug gaat maken naar aan de teugel?


klopt, met de term schakelen lijkt het wel op autorijden. Maar hij klopt letterlijk wel vind ik.
De link naar "het aan de teugel rijden" is dat de beste manier om het paard actief te maken en te houden is met schakelen ;)

Met Geryon ga ik er geloof ik niet uitkomen :')

Anoniem

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:51

Nee, dat geloof ik ook niet zo :')

Schakelen is idd een super manier om je paard goed aaan de hulpen te zetten, en dat is idd een basisvoorwaarde.

Zetta

Berichten: 373
Geregistreerd: 27-06-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:52

Chantal_00 schreef:
Mischien moet je proberen wat minder zo te zitten:

http://www.google.nl/imgres?q=paardrijd ... x=68&ty=35

En wat meer zo:

http://www.google.nl/imgres?q=paardrijd ... 1,s:91,i:7


Ik vind het moeilijk om uit te leggen, vandaar de foto's.
Maar als je je hoofd naar voren steekt, blokkeer je je onderrug en kan je daarin niet meer meebewegen.


Neen zo'n slechte houding heb ik nu ook weer niet.

Ik ga mooi mee met zijn bewegingen en gebruik volgens de eigenarese goed mijn heupen, maar het is nu net op het moment dat ik naar voren ga met mijn heupen, mee met zijn beweging, dat ik dan soms teveel naar voren ga en er dan bijna uitwip. Dit heb ik ook enkel wanneer hij aan de teugel loopt want dan moet ik ook toegeven dat hij mij voor een deeltje naar voren trekt aan de teugels door met zijn hoofd wat op en neer te gaan.
Ik zal de volgende keer eens kijken om mijn fototoestel in iemands handen te duwen.

Zonder beugels rijden zou ik ook nog eens kunnen proberen, heb dat vroeger ook nog veel gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 22:52

Zonder beugels rijden is echt zo achterhaald..... je gaat er alleen maar van klemmen. Gewoon zachte billen en los in je bovenbenen. En niet zoveel willen doen, heupen los, laat je paard het ritme maar aangeven. Als je te nadrukkelijk mee wilt swingen, bouw je spanning op en ga je stuiteren :)