[INFO] Aan de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jaikee
Berichten: 204
Geregistreerd: 21-02-12

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:10

Heej allemaal,

Ik rijd op een manege en heb daar nu al een hele poos les.
Bepaalde paarden lopen bij mij mooi aan de teugel
MAar nu de problemen.
In stal krijg ik ze aan de teugel(met geluk, weet eigenlijk niet hoe ik het doe)
Maar na een paar seconden gaan ze er weer ''uit''
Hoe ''houd ik ze erin zegmaar?''
Om over draf en galop nog maar niet te spreken..:o.

Dus zou iemand me even duidelijk willen uitleggen, hoe je een pony correct aan de teugel KRIJGT.

Dank u :p

Anoniem

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:31

Fijn meegaan in de beweging, paard lekker aan je been maken, met binnenhand ruimte geven voor het binnenachterbeen, een strenge binnenhand is echt dodelijk. That's all.

4ever2morrow
Berichten: 37
Geregistreerd: 29-03-12

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 22:14

hou je pony bezig en vooral aan de been. wanneer hij goed luistert aan been zal hij zich ontspannen en vanzelf rond lopen. Met aan de been bedoel dat de basis er goed in zit. Hij zal de figuren net afmaken en tempo wisselingen maken zodra je het van hem vraagt. Hou hem dus bezig en wees teder met je handen. Als jij correct rijdt zal het paard zich rond maken.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 00:14

quincy1998 schreef:
Ik doe niet veel met mijn handen wel contact stelling en veel voorwaats rijden van achter maar als ik ge trekken speelen weet ik veel wat dan komt ze om hoog en gaat ze sterren kijken duzz en voorwaats rijden helpt dan niet meer. wat moet ik nou doen dan


Pff ik schrik ervan hoeveel mensen echt aan de teugels trekken om een paard nageeflijk te maken.
Als iemand aan jou trekt, wat doe je dan? Dan trek je terug. Dat doet een paard ook, dus hoe harder jij trekt, hoe meer je paard omhoog komt en sterren gaat kijken.

Hou gewoon een ontspannen verbinding, ga zelf correct zitten en maak je paard goed actief voor het been (niet 'snel' maar actief in de zin dat ie goed reageert op je hulpen). Dan komt het vanzelf zodra hij je hand begint te vertrouwen.

romeoluver

Berichten: 460
Geregistreerd: 01-04-10
Woonplaats: nederland!

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 08:54

Volgens mij is de oorzaak van het "spelen met de teugels" gewoon omdat de manegepaarden een beetje afgestompt zijn en de ruiterhand niet meer vertrouwen, daarom gaan mensen het anders proberen door te gaan spelen met de teugels en hee het hoofd gaat naar beneden. Als ik namelijk op een eigen paard van iemand anders rijd, hoef ik niks te doen alleen te ontspannen en hij gaat al nageeflijk lopen. Is dit het misschien? Ik vraag het maar ff :)

Anoniem

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 08:58

De oorzaak is vooral dat mensen graag snel die kop in de krul willen. En daar komt van dat ze trucjes gaan gebruiken. Overigens als je de teugels oppakt en paard gaat gelijk met de kop omlaag, is dat ook nog geen correcte nageeflijkheid, hij moet je hand mee willen nemen, hij legt de onderkaak tegen het bit, en dat voel je in je handen.

Hieperdi
Berichten: 2588
Geregistreerd: 24-01-12

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 10:51

Ik schrik hier best van. Doe het op de dag als vandaag nog zo :
zorgen dat ze actief is en goed reageert op je hulpen, zo ja.
Terug naar stap.
Je binnen been er goed bij houden
en je rechterhand iets druk op de teugel en als het waren net als in een spons kleine kneepjes geven.
Zo is het mij altijd geleerd door vele mensen.
Als ik merk dat ze ruimte zoekt ontspan ik.

Het probleem bij een manegepaard is,
je kan ze wel lekker actief laten lopen en zorgen dat ze goed de achterhand gebruiken.
Maar daar gaan manegepony's echt niet van aan de teugel. En eerlijk gezegt vindt ik het onzin dat manegepaarden dat moeten. Die beesten zijn zo scheef als wat. Er rijdt elke dag een ander kind op, dat anders rijdt.

Hoe vaak zie ik mensen wel niet al bij de eerste paar stappen hun paard aan de teugel hebben? Klopt toch niet... je moet ze toch warmrijden, of activeren.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 11:15

Nou ja, de meeste manegepaarden bij ons hiero gaan anders allemaal wel aan de teugel als je er correct op zit en je ze actief rijdt en ontspannen bent, hoor.

En naja ik kan me best voorstellen dat er paarden zijn die meteen de hand al opzoeken hoor. Nee dan zijn ze niet correct nageeflijk, maar dan zoekt het paard het wel uit zichzelf al op.

Hieperdi
Berichten: 2588
Geregistreerd: 24-01-12

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 12:14

Ik heb het er net met een vriendin over gehad. en die vertelde mij dit..

Het is een bepaald gevoel. meestal als je specifiek lessen krijgt in de dressuur moet het nageefelijk rijden gaan lukken.
Misschien een rare voorbeeld, net als bij autorijden. Veel mensen hebben op het begin veel problemen met de koppeling. Na een aantal lessen gaat dit steeds beter, en krijg je er steed beter gevoel in.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 13:58

Mja weet je wat het is... nageeflijk rijden is geen trucje. En daarom is het niet zielig als manegepaarden het 'moeten'. Als ze het doen betekent het gewoon dat ze lekker in hun vel zitten en fijn ontspannen lopen. Echte nageeflijkheid is niet geforceerd.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 14:37

michelle933 schreef:
Hoe vaak zie ik mensen wel niet al bij de eerste paar stappen hun paard aan de teugel hebben? Klopt toch niet... je moet ze toch warmrijden, of activeren.


Waarom denk jij dat?

winny_123
Berichten: 2
Geregistreerd: 01-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 16:08

Ik heb ook jaren gehoord dat kneden en aansporen de oplossing is .... DUS NIET

je moet de rug en nekspieren ontspannen dit lukt alleen met een gedreven achterhand. Om je paard zijn spieren te ontspannen is figuren rijden zeer toepasselijk. Slangenvoltes, het vergroten van een volte of cirkel. schouderbinnewaarts.
Je moet je paard kunnen beheersen van top tot teen. Eerst strek oefeningen in stap waarbij je probeert het hoofd van je paard goed naar beneden te drijven . Hij moet dan wel tempo houden. vaak zie ik op mijn manége dat de mensen gewoon domweg hun paard langere teugels geven en zo hun paard opwarmen. Je moet ook tempo wisselingen rijden waarbij je paard zijn hoofd nog alstijd strekt op een onstapennen neutrale manier.
rij zo een toertje de piste rond en beloon het paard dan.
*\o/*
Dit doe je in stap draf en galop. in draf kun je ook diagonalen rijden in uitgestrekte draf met een uitgestrekte hals. deze oefeningen doen we altijd voor de wedstrijd.
Als je paardje goed onspannen is zal hij uit nature wat ronder gaan lopen. beloon dit heel uitbundig. *\o/* *\o/*
ik heb nog één belangrijke tip als een paard goed uit de achterhand galopeert zal het voelen alsof je bergop galopeert
( ik weet niet of deze tip al is vermeld zo ja herhaal ik het even :j )
groetjes
/3

Chantal_00
Berichten: 136
Geregistreerd: 01-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 16:46

winny_123 schreef:
Ik heb ook jaren gehoord dat kneden en aansporen de oplossing is .... DUS NIET


/3


Ja, ik ook... Zo stom!
Maar als je heel hard aan je paard werkt om de achterhand actief te krijgen, voel je hem gewoon veranderen...
Als je dat gevoel een paar keer hebt gehad gaat het wel makkelijker :)

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 20:48

winny_123 schreef:
Ik heb ook jaren gehoord dat kneden en aansporen de oplossing is .... DUS NIET

je moet de rug en nekspieren ontspannen dit lukt alleen met een gedreven achterhand. Om je paard zijn spieren te ontspannen is figuren rijden zeer toepasselijk. Slangenvoltes, het vergroten van een volte of cirkel. schouderbinnewaarts.
Je moet je paard kunnen beheersen van top tot teen. Eerst strek oefeningen in stap waarbij je probeert het hoofd van je paard goed naar beneden te drijven . Hij moet dan wel tempo houden. vaak zie ik op mijn manége dat de mensen gewoon domweg hun paard langere teugels geven en zo hun paard opwarmen. Je moet ook tempo wisselingen rijden waarbij je paard zijn hoofd nog alstijd strekt op een onstapennen neutrale manier.
rij zo een toertje de piste rond en beloon het paard dan.
*\o/*
Dit doe je in stap draf en galop. in draf kun je ook diagonalen rijden in uitgestrekte draf met een uitgestrekte hals. deze oefeningen doen we altijd voor de wedstrijd.
Als je paardje goed onspannen is zal hij uit nature wat ronder gaan lopen. beloon dit heel uitbundig. *\o/* *\o/*
ik heb nog één belangrijke tip als een paard goed uit de achterhand galopeert zal het voelen alsof je bergop galopeert
( ik weet niet of deze tip al is vermeld zo ja herhaal ik het even :j )
groetjes
/3


Hmm, ik vind je uitleg niet zo duidelijk..
Zeker schouder binnenwaarts is een moeilijke oefening en zou ik niet aanraden.
Daar moet je pas mee beginnen wanneer je daar aan toe bent en wordt pas gevraagd in de M, dus niet aan beginnen wanneer je nog bezig bent met "het aan de teugel rijden"
Je zegt dat je het paard moet beheersen van top tot teen, maar ook dat vind ik nogal veel gevraagd, zelfs in de hogere basis klasse .
Begin met het leren aanvoelen en van daaruit het reageren erop, dat is al lastig zat.
Wisselen van tempo is belangrijk om de achterhand actief te maken en te houden, maar ik adviseer zeker geen totale overgangen. Gewoon wat schakelen is meer dan genoeg én ook al lastig zat. Het correct rijden van een overgang wordt erg onderschat.

maybe4ever

Berichten: 118
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Veenendaal

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 09:45

Ik zit ook met een klein probleempje.
Ik rijd nu zo anderhalf jaar een haflinger van nu 4 jaar.
Hij is super aan het been en doet alles perfect maar hij wilt maar niet ontspannen in zijn lichaam. Hij loopt met zijn hoofd en hals altijd in dezelfde houding. Als ik dan bijv. ga halthouden en ik wil hem iets naar beneden rijden lijkt het wel of hij het bit vastpakt. Hij word daarna altijd heel sterk.

Ik heb les met hem maar krijg niet echt het idee dat ik verder kom. Het is niet dat hij vast zit want hij komt om de zoveel maanden bij een osteophaat en is laatst ook nog behandeld door een tandarts. Hij heeft namelijk wel altijd vastgezeten in zijn hals en rechterkant van het lichaam.. Zou het dan misschien kunnen dat het nog tussen zijn oren zit en dat hij denkt dat het pijn doet? iemand tips of iemand die dit herkent?

Het zou ook heel goed kunnen liggen aan mijn rijhouding? graag tips!

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:23

Heb je foto's van als je aan het rijden bent? Misschien dat we dan iets beter kunnen inschatten wat het probleem is :)

maybe4ever

Berichten: 118
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:13

Ja, heb wel foto's.
Even kijken of ik ze erop krijg haha.
Hij is bij het voorwaarts draven ook heel moeilijk om uit te zitten. Hij hobbelt gigantisch dit is wel al heel erg verbeterd na een aantal behandelingen van de ostheophaat.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:51

Ik denk dat het idd aan je rijhouding ligt. Eigenlijk je gehele houding envooral ook je handen.
Het zadel lijkt ook aan de kleine kant voor jouw, dat helpt ook niet.
Welke adviezen krijg je van je intructeur?

maybe4ever

Berichten: 118
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:57

Hij heeft inmiddels zoals op de eerste foto's een nieuw zadel met inderdaad een groter zitvlak.

Wat mijn instructrice altijd zegt:
benen lang maken
rechter opzitten
bekken naar voren
en handen rechtop..

Maar zou het echt alleen aan mijn houding liggen? Omdat hij zo erg hobbelt word ik eigenlijk ook bij iedere pas gelanceerd uit het zadel..en uit evenwicht gebracht.. ben er nu wel aan gewend. Maar denk dat dat de grootste reden is dat ik zo beroerd zit.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:25

maybe4ever schreef:
Hij heeft inmiddels zoals op de eerste foto's een nieuw zadel met inderdaad een groter zitvlak.

Wat mijn instructrice altijd zegt:
benen lang maken
rechter opzitten
bekken naar voren
en handen rechtop..

Maar zou het echt alleen aan mijn houding liggen? Omdat hij zo erg hobbelt word ik eigenlijk ook bij iedere pas gelanceerd uit het zadel..en uit evenwicht gebracht.. ben er nu wel aan gewend. Maar denk dat dat de grootste reden is dat ik zo beroerd zit.


Ik geloof idd dat het aan je houding ligt, ja.
Zeker met je verhaal erbij dat je niet in balans zit (regelmatig uit evenwicht) is meer dan genoeg reden dat hij niet kan ontspannen en jij ontzettend veel onbedoelde hulpen geeft. Je zal ook onbedoeld regelmatig steunen op de teugels, dat is een logisch gevolg.

maybe4ever

Berichten: 118
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Veenendaal

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:54

Okee bedankt voor je bevestiging dan.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 17:58

Je kan misschien eens vragen aan je instructeur om andere oefeningen te doen voor je houding. Aangezien je niet het gevoel hebt dat je verder komt, lijkt het mij belangrijk om dat te bespreken. Zonde van je tijd en geld zo ;)

Spruitje56
Berichten: 1642
Geregistreerd: 16-07-10

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:05

hey
ik rijd het paard van me moeder , en heb hem soms aan de teugel!
zo krijg ik hem eraan : pinken naar het zadel knijpen en kuiten eraan en steeds
lichte drukjes ! maar nu is het zo dat ik hem er niet aan hou
dat hij zeg maar steeds weer eraf gaat
hij is 20 en rijd hem nog niet zo lang maar toch zou gewoon steeds een wat langere tijd aan de teugel willen trainen
dus brand los!
gr hackny

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:10

Geef je kneepjes? (steeds in je handen knijpen?

Spruitje56
Berichten: 1642
Geregistreerd: 16-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:13

superwoman schreef:
Geef je kneepjes? (steeds in je handen knijpen?

ja dat ook