[INFO] Aan de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:23

romeoluver schreef:
Ik heb een paar dagen geleden op mn verzorgpaardje gereden, op een volte, en in draf en galop liep hij de meeste tijd heel mooi nageeflijk en "aan de teugel" maar in stap liep hij weer met zn hoofd in de lucht.. Ik gaf trouwens geen kneepjes enzo hoor, alleen mn handen ontspannen en binnenstelling vragen en binnenbeen geven. En wanneer ik in draf rechtuit ging rijden, deed hij ook weer zn hoofd omhoog, weet iemand hoe ik dit kan verhelpen??


Ik denk dat je onbedoeld toch teveel tegen werkt. Dat kan zijn door spanning, dus te weinig mee gaan met de beweging of doordat je teveel beweegt en te veel steun zoekt op de teugels.
Met de binnenstelling moet wel je binnenhand van de hals zijn hé ;)

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:34

Kentiapalm schreef:
Ik denk dat je al tevreden mag zijn als je je manegepaard actief aan het lopen hebt en dat ze gehoorzaam zijn. Dan heb je al heel wat bereikt. ;)
Ik weet niet of elk manegepaard rustig met zijn hoofdje omlaag kan lopen, waarschijnlijk wel met goede en consequente training. Alleen dat bereik je niet in 1 lesje.


De meeste manege paarden kunnen ook correct aan de teugel gaan. De meeste omdat er toch wel wat paarden zijn met lichamelijke problemen..
Je zou het paard binen 1 uur wel aan de teugel moeten kunnen rijden hoor, alleen moet je dan vaak eerst wat corrigeren en daar zijn de meeste lesklanten nog niet aan toe. Een manegepaard is meestal wat afgestompt, omdat ze anders te fel zouden reageren op de onbedoelde hulpen van de minder ervaren ruiter...
Voor beginners is het ideaal. Voor wat meer gevorderde is een meer sensibel paard nog beter om op te leren, omdat de fouten van de ruiter direct merkbaar zijn. Ik merk dat veel manegeruiters toch vaak een deel van de schuld bij "het manegepaard" leggen, maar in de meeste gevallen zijn hun eigen hulpen te groot (te langdurig en te hard), zijn ze niet consequent genoeg en voelen het paard niet goed/snel genoeg aan en reageren dus niet op het juiste moment.

Anoniem

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 00:24

Toen ik nog op de manege reed kon ik ook gewoon vrijwel ieder paard netjes nageeflijk krijgen hoor. De schuld wordt inderdaad vaak in de 'schoenen' (hoefijzers :D ? ) van de paarden geschoven, maar alles is rijtechnisch op te lossen.

RiannaB

Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-09-11
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 09:27

De pony in kwestie loopt over het algemeen vaak al hoog met zijn hoofd, maar wanneer ik doe wat mijn instructrice zegt gaat hij alleen nog maar meer de lucht in en dan wordt het dus pas echt dat sterrenkijken. Terwijl ik dit typ realiseer ik me eigenlijk pas wat er in feite dus gebeurt. Wanneer ik zware aanleuning heb, reageert de pony daar op door te gaan sterrenkijken om de druk te willen ontwijken (denk ik?). Uiteindelijk wordt hij toch naar beneden gedwongen omdat het voor hem niet vol te houden is.. Kan dat kloppen?
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 22-11-13 20:16, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

Anoniem

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 10:12

Ja, ik denk dat het klopt.
Deze paarden hebben het vertrouwen in de ruiterhand verloren, eigenlijk zou je hem wat langer moeten laten, buitenhand eraan houden, binnenhand opzij en naar voren, en meest op zit en benen rijden. Dat moet sowieso, maar zeker hier is het erg belangrijk.

RiannaB

Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-09-11
Woonplaats: West-Brabant

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 11:39

Bedankt voor je reactie, Yachma. Helder!

Kentiapalm

Berichten: 71
Geregistreerd: 23-11-10
Woonplaats: op een mooi plekje in noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:36

Ik ben een paar manegepaarden ook heel dankbaar dat ik rustig heb leren paardrijden. Ondanks het feit dat ik in het begin zeker nog achter de beweging was en mijn handen nog niet kon stilhouden. :(:) Het is heel fijn om lekker rustige paarden te hebben die niet elke keer wegschieten als je per ongeluk je been aanlegt of verzit. Dat geeft je vertrouwen en daardoor kun je je beter concentreren op de les en het zitten.

Op dit moment ben ik bezig om te leren: rustig doorzitten en niet teveel meebewegen in de andere gangen. Ik ben bang dat de paardjes nog wel even een stuiterende ruiter zullen houden tot het doorzitten netjes lukt. :o

Ik vind het nog steeds prettiger om op flegmatieke paarden te rijden, die braaf zijn, maar wel eens een consequente ruiter nodig hebben met zweep. Het af en toe uitproberen van de ruiter om te kijken hoe lui ze mogen lopen (sloffen) of niet in galop willen kan ik wel mee omgaan. Het is zelfs wel grappig. :') Het is alleen een beetje jammer dat we als groep ruiters op de manege blijkbaar zo inconsequent zijn dat manegepaarden leren hoe ze het beste onder het werk kunnen uitkomen. -O-

Het zou best wel kunnen dat de meeste paarden aan de teugel lopen binnen een uurtje. Maar de correctie waar hierboven over gesproken wordt is nog niet zo makkelijk. Dat vergt wat ruitergevoel wat lang niet iedereen heeft. Ik heb er in ieder geval nog wel wat moeite mee. Dat zal nog een paar jaar vergen. Dat geeft niet, want ik doe nog maar 2 jaartjes mee. :D

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:01

Kentiapalm schreef:
Het is alleen een beetje jammer dat we als groep ruiters op de manege blijkbaar zo inconsequent zijn dat manegepaarden leren hoe ze het beste onder het werk kunnen uitkomen. -O-


Ja, dat leren ze idd, máár bedenk ook dat veel hulpen niet correct gegeven worden...
Zo leert menig beginner te sturen in stap,draf en galop, terwijl hij/zij nog niet eens correct kan zitten
en dus (onbewust) de teugels ook gebruikt als steun voor de balans.
Ook wel eens gedacht waarom een manegepaard onder "het werk" wil "uitkomen"? Eigenlijk kun je imo meestal niet eens niet spreken van werk. Gewoon stap,draf en galop is geen werk. De meeste manegepaarden hebben veel conditie maar niet veel bespiering in vergelijking met veel sportpaarden die veel minder vaak worden gereden..

romeoluver

Berichten: 460
Geregistreerd: 01-04-10
Woonplaats: nederland!

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:17

Dankje superwomen! Zal erop letten :p

charissa134

Berichten: 193
Geregistreerd: 07-09-10
Woonplaats: dodewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:26

hey,

ik heb een tuiger en hij is aan zijn linkerkant blind waardoor hij links meer vasthoud,
na een minuut of 20 is dat er vaak wel uit maar in galop op de rechterhand laat hij alle contact los en kijkt alleen maar stug naar binnen
als ik hem probeer recht te stellen valt hij terug in draf.. als ik dan been bij geef raakt ie in paniek en gaat opeens keihard..
linksom heb ik er helemaal geen last van weet iemand waardoor dit komt?

7KidForever7

Berichten: 4
Geregistreerd: 17-03-12
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 17:42

charissa134 schreef:
hey, ik heb een tuiger en hij is aan zijn linkerkant blind waardoor hij links meer vasthoud, na een minuut of 20 is dat er vaak wel uit maar in galop op de rechterhand laat hij alle contact los en kijkt alleen maar stug naar binnen als ik hem probeer recht te stellen valt hij terug in draf.. als ik dan been bij geef raakt ie in paniek en gaat opeens keihard.. linksom heb ik er helemaal geen last van weet iemand waardoor dit komt?
Ik denk dat je paard nogal scheef is? Ik zag op YouTube namelijk een filmpje van iemand die haar paard op de Antoine de Bodt manier aan het rechtrichten was, en dat paard was enorm scheef waardoor ie nieteens normaal linksom kon buigen en hard ging in de galop.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:14

Ook ik denk dat het paard erg scheef is.

charissa134

Berichten: 193
Geregistreerd: 07-09-10
Woonplaats: dodewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:53

superwoman schreef:
Ook ik denk dat het paard erg scheef is.


dat zou indd wel kunnen kloppen maar zijn er dan ook speciale oefeningen die ik kan doen om hem aan 2 kanten gelijk te krijgen?

liez_x
Berichten: 23
Geregistreerd: 29-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 23:10

hoi,
ik ga een 4 jarige pony inrijden en nu vraag ik me af hoe ik die aan de teugel kan leren lopen vanaf het begin..
kan iemand dat misschien vertellen?? /3

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 09:12

elizexatlas schreef:
hoi,
ik ga een 4 jarige pony inrijden en nu vraag ik me af hoe ik die aan de teugel kan leren lopen vanaf het begin..
kan iemand dat misschien vertellen?? /3


Eigenlijk vind ik dat je er nog niet aan toe bent om een 4 jarige pony in te rijden. :o
Je geeft namelijk aan dat jij de pony wil leren om aan de teugel te lopen.
Het aan de teugel lopen is een resultaat van een pony dat goed aan de hulpen staat en een ruiter die de pony niet (onbedoeld) in de weg zit , NIET iets wat je een pony/paard moet leren.
Ik raad je aan om vooral aan jezelf te werken en de pony gaat dan ook vanzelf goed lopen.
Ik hoop echt dat je goede begeleiding krijgt, want het correct inrijden is niet makkelijk.
Eigenlijk zijn de meeste paarden en pony's wel makkelijk in te rijden, omdat ze graag willen werken en snel leren.
Het gevaar bij minder ervaren ruiters is dat zij niet zo snel leren als het paard en dat ze daardoor problemen krijgen.
De pony krijgt teveel ruimte (tijd) om zich te vervelen en is snel afgeleid. Dit zorgt ervoor dat tijdens het inrijden de ruiter ook nog moet leren om te corrigeren. De minder ervaren ruiter zal ook onbedoeld nog dubbele of zelfs tegenstrijdige hulpen geven, waardoor het vaak niet duidelijk is voor de pony wat hij/zij moet doen. Daar kan de pony gefrustreerd van raken of onzeker en het leren is voor de pony dan niet leuk meer. (denk aan jezelf wanneer een leraar niet duidelijk is, dan heb je er al sel geen zin meer in.)
Het is de bedoeling om goed naar de pony te luisteren (kijken/voelen), zodat je snel kan reageren op de signalen. Denk eraan dat de fout altijd bij jezelf ligt.
Succes

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 09:18

charissa134 schreef:
dat zou indd wel kunnen kloppen maar zijn er dan ook speciale oefeningen die ik kan doen om hem aan 2 kanten gelijk te krijgen?


Eigenlijk is dat iets wat standaard in je training moet zitten.
Hangt af van je eigen niveau welke oefeningen je kunt doen.
Geen oefeningen doen waar je nog niet aan toe bent, want dan rij je ze meestal schever en vaster..
Er zijn best veel topics over rechtrichten.
Het is iig de bedoeling dat je de spieren aan beide kanten even lang maakt doormiddel van "rekken en strekken".
Als het paard erg scheef is, moet je voorzichtig te werk gaan en niet teveel willen.
Korte stukjes buigen op de moeilijke kant is het beste, want wanneer je een lang stuk vraagt is de kans groot dat het paard het zichzelf makkelijk maakt door een been of schouder buiten de massa te plaatsen en zo de oefening geen zin heeft.

liez_x
Berichten: 23
Geregistreerd: 29-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 21:35

superwoman schreef:
elizexatlas schreef:
hoi,
ik ga een 4 jarige pony inrijden en nu vraag ik me af hoe ik die aan de teugel kan leren lopen vanaf het begin..
kan iemand dat misschien vertellen?? /3


Eigenlijk vind ik dat je er nog niet aan toe bent om een 4 jarige pony in te rijden. :o
Je geeft namelijk aan dat jij de pony wil leren om aan de teugel te lopen.
Het aan de teugel lopen is een resultaat van een pony dat goed aan de hulpen staat en een ruiter die de pony niet (onbedoeld) in de weg zit , NIET iets wat je een pony/paard moet leren.
Ik raad je aan om vooral aan jezelf te werken en de pony gaat dan ook vanzelf goed lopen.
Ik hoop echt dat je goede begeleiding krijgt, want het correct inrijden is niet makkelijk.
Eigenlijk zijn de meeste paarden en pony's wel makkelijk in te rijden, omdat ze graag willen werken en snel leren.
Het gevaar bij minder ervaren ruiters is dat zij niet zo snel leren als het paard en dat ze daardoor problemen krijgen.
De pony krijgt teveel ruimte (tijd) om zich te vervelen en is snel afgeleid. Dit zorgt ervoor dat tijdens het inrijden de ruiter ook nog moet leren om te corrigeren. De minder ervaren ruiter zal ook onbedoeld nog dubbele of zelfs tegenstrijdige hulpen geven, waardoor het vaak niet duidelijk is voor de pony wat hij/zij moet doen. Daar kan de pony gefrustreerd van raken of onzeker en het leren is voor de pony dan niet leuk meer. (denk aan jezelf wanneer een leraar niet duidelijk is, dan heb je er al sel geen zin meer in.)
Het is de bedoeling om goed naar de pony te luisteren (kijken/voelen), zodat je snel kan reageren op de signalen. Denk eraan dat de fout altijd bij jezelf ligt.
Succes

ik krijg idd goede begeleiding en het is ook raar gezegd dat ik het hem wil leren, maar de eigenaar van de pony heeft me gevraagd of ik hem samen met een mevrouw die vaker pony's heeft ingereden de pony wil inrijden en aan de teugel wil laten lopen. Ik snapte het niet en vond het een beetje raar dus dacht ik ik vraag het gwn even op bokt.nl of iemand het wel echt snapt. (ik vond deze uitleg wat lang om er in 1 keer bij te zetten bij mijn eerste bericht)
overgens ben ik het helemaal met je eens dat het soms best moeilijk is om de juiste singalen aan je pony door te geven en dat je moet luisteren naar je pony en hem begrijpen. (Ik heb al 1 keer eerder een pony ingereden en dat ging heel goed alleen snapte ik niet wat de eigenaar bedoelde met dat ik hem moest leren aan de teugel te lopen en hoe ik dat dan moest doen.)

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 08:51

elizexatlas schreef:
alleen snapte ik niet wat de eigenaar bedoelde met dat ik hem moest leren aan de teugel te lopen en hoe ik dat dan moest doen.


Ik hoop niet dat je straks met "kneepjes" aan de gang gaat, want dat is helaas een manier waar je nog veel van hoort. Echter is dat een trucje en vaak gaat het paard daardoor wel in de krul lopen. Echter wanneer het paard in de krul loopt en niet correct aan de teugel rij je het paard eerder stuk.
De reden waarom we een paard aan de teugel willen laten lopen, is dat hij/zij zijn rug goed gebruikt om "ons" beter te kunnen dragen. Het gaat dus om de rug en niet om de krul. Dus wanneer je doormiddel van de teugels het paard in de krul laat lopen, zal hij daardoor niet zijn rug beter gebruiken, eerder slechter.
Met correct aan de teugel rijden, begin je met de achterhand nóóit aan de voorkant.
Je maakt het paard heel scherp aan je been, waardoor deze de achterhand heel actief (is niet hetzelfde als hard lopen) gaat gebruiken.
Men denkt vaak veel te snel dat het paard goed aan het been is...,daarnsa is het een kwestie van goed meegaan met het paard en deze niet stren in zijn beweging. Ook dat is iets wat heel moeilijk is, omdat je vaak toch signalen geeft wanneer je onbewust een klein foutje maakt en/of iets verkeerd zit.
Hoop dat het een beetje duidelijk is nu?

romeoluver

Berichten: 460
Geregistreerd: 01-04-10
Woonplaats: nederland!

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 16:35

Mooie uitleg!

liez_x
Berichten: 23
Geregistreerd: 29-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:18

superwoman schreef:
elizexatlas schreef:
alleen snapte ik niet wat de eigenaar bedoelde met dat ik hem moest leren aan de teugel te lopen en hoe ik dat dan moest doen.


Ik hoop niet dat je straks met "kneepjes" aan de gang gaat, want dat is helaas een manier waar je nog veel van hoort. Echter is dat een trucje en vaak gaat het paard daardoor wel in de krul lopen. Echter wanneer het paard in de krul loopt en niet correct aan de teugel rij je het paard eerder stuk.
De reden waarom we een paard aan de teugel willen laten lopen, is dat hij/zij zijn rug goed gebruikt om "ons" beter te kunnen dragen. Het gaat dus om de rug en niet om de krul. Dus wanneer je doormiddel van de teugels het paard in de krul laat lopen, zal hij daardoor niet zijn rug beter gebruiken, eerder slechter.
Met correct aan de teugel rijden, begin je met de achterhand nóóit aan de voorkant.
Je maakt het paard heel scherp aan je been, waardoor deze de achterhand heel actief (is niet hetzelfde als hard lopen) gaat gebruiken.
Men denkt vaak veel te snel dat het paard goed aan het been is...,daarnsa is het een kwestie van goed meegaan met het paard en deze niet stren in zijn beweging. Ook dat is iets wat heel moeilijk is, omdat je vaak toch signalen geeft wanneer je onbewust een klein foutje maakt en/of iets verkeerd zit.
Hoop dat het een beetje duidelijk is nu?

Dankje, ik snap het denk ik wel ik en zal het proberen om ook te doen. Waar ik rij zeggen ze ook altijd dat je moet beginnen met de achterhand. (Ik zal nog wel eens vragen wat hij bedoelt, maar ik zie die man niet zo vaak.)

liez_x
Berichten: 23
Geregistreerd: 29-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:20

En ik vind het dit ook een mooie uitleg!! :j

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:42

elizexatlas schreef:
Waar ik rij zeggen ze ook altijd dat je moet beginnen met de achterhand. (Ik zal nog wel eens vragen wat hij bedoelt, maar ik zie die man niet zo vaak.)


Dat is dus dat je de pony eerst scherp aan je been moet zetten. Dan wordt de pony actief (tegenovergestelde van passief) en worden de achterbenen verder onder de buik geplaatst.

quincy1998
Berichten: 98
Geregistreerd: 15-05-10

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 19:10

mijn pony is best moeilijk aan de teugel te lopen..
maar als hij eenmaal loopt dan loopt ie echt super goed!!
de achterhand gaat ie dan ook beter gebruiken!!

maar waarom gaan sommige pony's er schreef van lopen???

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 19:20

quincy1998 schreef:
maar waarom gaan sommige pony's er schreef van lopen???


Omdat ze dan niet goed aan de teugel worden gereden.
Hoe rij jij je pony aan de teugel?

quincy1998
Berichten: 98
Geregistreerd: 15-05-10

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 19:31

Ik doe niet veel met mijn handen wel contact stelling en veel voorwaats rijden van achter maar als ik ge trekken speelen weet ik veel wat dan komt ze om hoog en gaat ze sterren kijken duzz en voorwaats rijden helpt dan niet meer. wat moet ik nou doen dan