[INFO] Aan de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:08

Ik snap je, en dat is idd erg jammer. Eerst leren rijden is er vaak niet meer bij, en dan is er alleen maar die krul.......

maralyn

Berichten: 10450
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 19:50

Yamcha mee eens,

ik heb het ook 5 jaar verkeerd gedaan, altijd het plaatje willen zien.
Halfjaar tussen uit geweest, alles met ontspanning en geduld sinds een maand weer op gepakt.
Een goede trainer gezocht. En alles opnieuw geleerd.
Ik mag wel wat langer zijn? Maar hij gaat niet voor niets mijn hand opzoeken, ik laat hem mooi losjes teugel wel dat ik contact met hem heb, geen waslijntjes.
Ik rij hem op mijn zit. En omdat hij zijn rechter lengte spier over de rug korter is dan links, moeten we veel links rijden. Omdat ik dat 5 jaar lang verziekt heb, kost dat enorm veel tijd.
En toch mijn hand op zoeken op linker hand! Recht zoekt hij ook op.


Vaak licht het er ook aan dat je zelfs te snel wilt.
Zorg dat je de tijd neemt, al is het 10 jaar bij wijze van spreken.
Zoek een goede trainer/instructeur die je alles haarfijn uitlegt.

Dat is zoo fijn

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 09:48

Yamcha schreef:
Nee, kan niet, je moet toch even instappen aan de lange teugel, en dan kan het best zijn dat je paard je ahnd opzoekt, maar dat ziet er wel anders uit.

Als je het hebt over krom staan, kijk je dus alleen maar naar die hals, er is méér paard dan dat...... het krulletje wordt nogal overgewaardeerd......


Instappen is idd wel heel verstandig, maar het paard direct aan de teugel rijden is zeker wel mogelijk.
Paard zal wel wat lang zijn, want voor het verzamelen heb je echt warme spieren en gewrichten nodig

Whitepanther

Berichten: 1518
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 23:19

Ik schaam me der bijna voor om om hulp te vragen }:0

Maar goed ik zit met het volgende: Ik krijg mijn pony niet nagefelijk in galop.Hoe ontspannen en lekker hij ook over de rug loopt in stap en draf, bij het aangalloperen komt hij er tegen in en niets wat ik doe lijkt te helpen. Ik kan er wel van janken! Steeds weer wordt er gezegd dat het steeds beter gaat, maar ik zie het niet. En ja ik weet dat zoiets niet over 1 dag ijs gaat, maar 4 jaar is toch tijd zat zou je zo zeggen.

Ik weet dus echt niet meer wat ik er nou mee moet. Galop is ondertussen zo'n issue voor me geworden dat ik het het liefst gewoon vermijd, maar dat kan natuurlijk ook niet. Ik heb echt van alles geprobeerd; aanspringen vanuit heel lang en laag, aanspringen vanuit stap, in de verlichte zit zitten, juist vanuit iets meer oprichting aanspringen, een keer iets strenger zijn in de hand bij het aanspringen. Niks werkt en ik weet gewoon niet meer wat ik er nog aan kan doen. Ik twijfel soms gewoon aan mezelf, ik heb er zo'n issue van gemaakt dat ik misschien ook niet meer voldoende kan ontspannen.

Het liefst zou ik iemand vinden die hem een paar keer kan pakken en het met hem kan oefenen en mij kan helpen ofzo, maar ik heb niet iemand op stal ofzo waar ik dit aan kan toevertrouwen. De enige bij ons die klein genoeg is om erop te kunnen vind ik veel te hard in de hand en wil ik er dan ook niet op hebben.

Even voor de duidelijkheid ik heb wekelijks priveles en om de week een groepsles. Het is niet zo dat ik dat allemaal niet doe ofzo ;)

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 23:22

Wat mij opvalt wat bij galop vaak het belangrijkste is is dat de ruiter ineens iets compleet anders gaat doen en heel verkrampt gaat zitten :j gewoon netjes blijven zitten, ontspannen rechtop en licht contact met de mond enzo helpt vaak al heel veel, onbewust doen veel mensen dat vaak dan toch niet.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:05

idd Aleeneh.
Daarbij zal je (Whitepanther) ook moeten inzien dat je probleem bij de galop het grootst is, maar dat het niet kan zijn dat het bij de andere gangen helemaal goed gaat. Je pony is blijkbaar wat moeilijker met de galop en daar uit het probleem zich het meest.

Welke hulpen geef je?

Whitepanther

Berichten: 1518
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Ede

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 12:07

Hoe bedoel je wat voor hulpen geef je??

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:32

Hoe laat jij hem aan de teugel lopen?

Whitepanther

Berichten: 1518
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Ede

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 16:54

Ik heb een gelijke druk op 2 teugels (daarmee bedoel ik een licht contact met de mond waarbij ik probeer een constante verbinding te behouden) en door middel van schakelen en voorwaarts te rijden zoekt hij mijn hand op. Vervolgens probeer ik hem zoveel mogelijk mijn hand te laten volgen naar een lange lage houding. Vooral lengte is in zijn geval erg belangrijk omdat hij een kort halsje heeft. Verder zijn we veel bezig met schakelen en oefeningen zoals voltes openen en sluiten om hem goed op het binnen achterbeen te rijden. Terug rijden in tempo doe ik door mijn buikspieren aan te spannen en langzamer te gaan lichtrijden en hierbij hoef ik weinig tot geen teugel hulp te geven.

Dit een beetje duidelijk? Weet nooit zo goed hoe ik het moet omschrijven. Ik heb een hele fijne instructrice die bij alles wat ze me laat doen ook uitlegt waarom ik dit moet doen op een bepaald moment zodat ik ook weet wanneer ik iets moet toepassen als ik alleen ben. Ze zegt altijd: Ik kan wel alleen zeggen wat je moet doen en dan loopt aan het einde van de les je paard fijn, maar dan weet je de volgende dag in je eentje niet hoe je dit kunt bereiken. Verder probeert ze me altijd er op te wijzen dat ik moet voelen, hoe iets voelt als het goed gaat en dat ik dit moet proberen in mijn hersenen in te prenten (zij zegt t anders maar weet ff niet meer hoe :P )

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:07

Dat is iig gelukkig goed.
Gaat het om de cobinatie uit je profiel?

Whitepanther

Berichten: 1518
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Ede

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:25

Ja, dat zijn trouwens echt oude foto's hoor ;) Dat was toen we nog niet echt les hadden.... reed toen ook nog geen wedstrijden en was toen nog een beetje onwetend om het zo maar te noemen ;)

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 19:09

Okey, dus die foto's zijn nvt nu.
Hoe gaat het met rechtrichten?
Missschien is hij scheef en wil hij daarom in de galop niet buigen.
Aan de longeerlijn, hoe gaat de galop dan?

DB_CARTAGO

Berichten: 249
Geregistreerd: 24-09-10
Woonplaats: Op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 18:03


yvet31
Berichten: 158
Geregistreerd: 15-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 21:32

ik heb een fjord van 6,
maar heeft weinig bespiering, spande alleen zijn rugspier aan,
en nu eindelijk gaat het wat beter.

en nu gaat hij vanzelf wel wat naar beneden rijden, daar mee beginnen.
ben ik wel heel blij om, want hij doet het uit onspanning.
en hij doet gelukkig al niet meer zijn tong naar buiten
en probeer ik hem wel te ondersteunen. maar vind ik wel moeilijk

iemand nog tips?

Anoniem

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 21:43

Db-carthago: als een paard in stap wel 'aan de teugel' gaat en in draf niet, doet de ruiter eigenlijk altijd teveel. De reden dat het dan in draf niet lukt is omdat je dan teveel tegelijk moet doen, en dan kun je niet zoveel met de voorkant bezig zijn. Als je het op de goede manier doet, lukt het in draf eigenlijk altijd eerder dan in stap.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 22:24

DB_CARTAGO schreef:
Loopt ze goed zo of niet?
http://imageshack.us/photo/my-images/85 ... 374za.jpg/
ze loopt heel moeilijk aan de teugel in draf in stap is ze lekker makkelijk maar tijdens draf niet nu wil ik weten of het zo goed is of er wat aan moet veranderen?


Ik zie een zadel die (veel) tever naar voren ligt.
Een pony die op de voorhand loopt en veel spanning.
Nu is dit 1 enkele foto, dus niet echt reprecentief voor het totaal maar misschien kun je wat met het commentaar.
Zoals Yamcha al schreef, doet vaak de ruiter (onbewust) teveel.

Wat zijn de hulpen die je geeft?

MissCharlie

Berichten: 1438
Geregistreerd: 11-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 22:35

superwoman schreef:
Ik zie een zadel die (veel) tever naar voren ligt.
Een pony die op de voorhand loopt en veel spanning.
Nu is dit 1 enkele foto, dus niet echt reprecentief voor het totaal maar misschien kun je wat met het commentaar.
Zoals Yamcha al schreef, doet vaak de ruiter (onbewust) teveel.

Wat zijn de hulpen die je geeft?


Waaraan zie je dat deze pony op de voorhand loopt?

DB_CARTAGO

Berichten: 249
Geregistreerd: 24-09-10
Woonplaats: Op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 14:26

superwoman schreef:
DB_CARTAGO schreef:
Loopt ze goed zo of niet?
http://imageshack.us/photo/my-images/85 ... 374za.jpg/
ze loopt heel moeilijk aan de teugel in draf in stap is ze lekker makkelijk maar tijdens draf niet nu wil ik weten of het zo goed is of er wat aan moet veranderen?


Ik zie een zadel die (veel) tever naar voren ligt.
Een pony die op de voorhand loopt en veel spanning.
Nu is dit 1 enkele foto, dus niet echt reprecentief voor het totaal maar misschien kun je wat met het commentaar.
Zoals Yamcha al schreef, doet vaak de ruiter (onbewust) teveel.

Wat zijn de hulpen die je geeft?

binnebeen tegen singel zachte kneepjes echt bekken openen dat is het en het is een manege pony waar mijn vriendin have stal mee loopt dus het is wel wat logisch en heb ze niet zelf opgezadelt hoor maar mijn vriendin. in draf gaat ze bij mij aan de teugel en bij mijn vriendi nooit tot zover ik weet? in stap doet ze dit automatisch.

Anoniem

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 14:31

Mijn paard zou recht overeind komen :')

Binnenbeen los en lang, en kneepjes zijn echt niet goed, dat is je paard in de mond pesten. Buitenteugel eraan houden, binnenhand opzij en naar voren. En je zit openen? Hoe doe je dat?

DB_CARTAGO

Berichten: 249
Geregistreerd: 24-09-10
Woonplaats: Op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 14:47

Yamcha schreef:
Mijn paard zou recht overeind komen :')

Binnenbeen los en lang, en kneepjes zijn echt niet goed, dat is je paard in de mond pesten. Buitenteugel eraan houden, binnenhand opzij en naar voren. En je zit openen? Hoe doe je dat?

bekken kantelen ofzoiets bij ons heet het ontspannen zit met de bekken ontspannen denk ik en met buitenteugel dus gewoon contact houden zeg je?
zal ik eens proberen meet eigen paardje!!

Anoniem

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 15:21

Is goed hoor, ik heb dat ook geleerd, vond het wel bijzonder om het weer tegen te komen :)

Ja, buitenteugel op contact, binnenhand opzij en naar voren, binnenbeen los en lang.

RiannaB

Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-09-11
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 16:16

Na al veel hier op Bokt gelezen te hebben dacht ik begrepen te hebben dat een paard vanuit ontspanning je hand opzoekt en gaat nageven. (corrigeer me als ik iets verkeerd zeg)
Ik rij op een manege en in de groepsles waarin ik rijd staat nageeflijkheid niet als doel; dat komt wel als de rest in orde is. Ik begin het allemaal steeds meer door te krijgen (mede dankzij het forum) en te voelen bij sommige paarden/pony's, maar sinds kort heb ik in de les met iets te maken gekregen waar ik mijn twijfels over heb. Juist doordat ik nu van mening ben dat nageeflijkheid en aanleuning uit ontspanning ontstaat.

Ik heb nu een paar keer een pony gereden die licht in de hand is, maar loopt als de zogenaamde 'sterrenkijker'. Hij is ook erg scheef. Volgens mijn instructrice moet ik mijn been eraan houden en daarbij mijn handen meer naar mij toe brengen en voor mijn gevoel echt een beetje 'trekken'. Het teugelcontact wordt daardoor veel zwaarder en ik krijg er zelfs een beetje zere armen van. Het is de bedoeling dat hij daardoor rond gaat lopen.

Mijn vraag hier is nu, is dit eigenlijk de verkeerde manier, om het zo maar even te noemen, of moet je dit bij sommige paarden soms echt zo aanpakken omdat licht contact te weinig is of iets dergelijks? Door wat mijn instructrice stelt ben ik weer over alles aan het twijfelen geraakt, want ik wil alles zo goed mogelijk in het belang van het paard doen en eigenlijk opnieuw alles leren, maar wat ik in de les moest doen ging een beetje tegen mijn gevoel in...

Kentiapalm

Berichten: 71
Geregistreerd: 23-11-10
Woonplaats: op een mooi plekje in noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:08

Ik zit een beetje met dezelfde situatie. Ik rijd ook op een manege in de groepslessen. Dankzij bokt begin ik ook te merken wanneer er nageeflijkheid is, meestal na een poosje actief inrijden. Ik merk dat ik de afgelopen maanden een stuk zachter in de hand ben geworden, daardoor komt het echte sterrenkijken bijna niet meer voor, maar lopen ze tenminste in een natuurlijke houding met hun hoofd naar beneden of richting loodlijn. Het stoten en met het hoofd de teugels uit de handen trekken is ook een stuk verminderd. :o :D

Maar een enkel paard steekt nog wel eens zijn hoofd omhoog, dat zijn meestal de notoire sterrenkijkers, die eigenlijk nooit met hun hoofdje op de loodlijn lopen. Soms heb ik het idee dat er paarden zijn die al zo lang niet meer met hun neusje op de loodlijn hebben hoeven lopen, dat ze het niet meer kunnen? Of omdat ze scheef zijn? Of niet de goede spieren hebben getraind?

Ik denk dat je al tevreden mag zijn als je je manegepaard actief aan het lopen hebt en dat ze gehoorzaam zijn. Dan heb je al heel wat bereikt. ;)
Ik weet niet of elk manegepaard rustig met zijn hoofdje omlaag kan lopen, waarschijnlijk wel met goede en consequente training. Alleen dat bereik je niet in 1 lesje.

Hoe denken andere mensen over nageeflijkheid vragen? Als de basisvoorwaarden van activiteit, ontspanning en zachte hand in orde zijn?

romeoluver

Berichten: 460
Geregistreerd: 01-04-10
Woonplaats: nederland!

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 21:58

Ik heb een paar dagen geleden op mn verzorgpaardje gereden, op een volte, en in draf en galop liep hij de meeste tijd heel mooi nageeflijk en "aan de teugel" maar in stap liep hij weer met zn hoofd in de lucht.. Ik gaf trouwens geen kneepjes enzo hoor, alleen mn handen ontspannen en binnenstelling vragen en binnenbeen geven. En wanneer ik in draf rechtuit ging rijden, deed hij ook weer zn hoofd omhoog, weet iemand hoe ik dit kan verhelpen??

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:21

Gelukkig gaat het tegen je gevoel in, want paardrijden moet je nooit op kracht doen. Dat jij er zere armen van krijgt is wel een groot teken dat de aanleuning veelste zwaar is.
Sommige paarden kijken naar de sterren uit bescherming van hun rug, bij andere is dat een gewoonte geworden en weer andere paarden hebben pijn en willen/kunnen daarom niet aan de teugel lopen.
Zeker bij manegepaarden is het tuig vaak niet 100% passend voor het paard, maar ook niet voor de verschillende ruiters. Een zadel verdeeld de druk van het gewicht van de ruiter, maar als de ruiter niet de goede inchmaat heeft, kan het zadel ook niet goed zijn werk doen.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 22-11-13 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd