[INFO] Aan de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Robje2000
Berichten: 5
Geregistreerd: 06-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 22:39

Cas123 schreef:
hallo!
mijn pony loopt veel te diep. ik heb mijn teugels altijd op contact. ik rij veel overgangen en als hij begint te duiken dan rij ik naar voren. ik krijg les.
hier de foto's: ik heb mijn teugels te lang. puntje om aan te werken. :o

hier kan je goed zien dat hij te diep loopt.
[ [url=m/oXPBAz.jpg]Afbeelding[/url] ]
hier loopt niet met zijn hoofd omhoog.
[ [url=m/Cs3VtV.jpg]Afbeelding[/url] ]
hier vind ik hem fijn lopen alleen niet zo actief.

[ [url=m/qkCIdK.jpg]Afbeelding[/url] ]
groetjes!!


Hooi!
Ik weet niet of je dit al doet maar probeer constant je been er aan te houden, waardoor die achter ook meer gaat doen en van voren meer omhoog komt.
Dus leg je been achter de singel en houd je voeten tegen de buik aan dus niet dat ze los bungelen. :D

Suc 6!!!!

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 11:03

Oke dames, misschien kunnen jullie mij nog wat inspiratie geven. Ik rij nu sinds februari een Z paard bij. Echt is dit paard heel lastig nagefelijk te rijden en heeft hij een enorme onderhals. Ik longeer hem zo nu en dan met dubbele longe en rij hem verder zon 5x in de week. De ene dag is hij super makkelijk en ontspannen en heb ik hem binnen een half uur lekker aan de gang, de andere dag zet hij zich verschrikkelijk vast en kan ik er niets mee beginnen. Ik rij hem nu nog met een slof (op de correcte manier) maar wil hier natuurlijk zo spoedig mogelijk van af :D Ook houd hij aan de rechter kant heel erg vast. In stap kan ik hem hier redelijk door heen rijden door het rekken en aanspannen van zijn nekspieren, in draf zet hij zich dan weer helemaal vast. Ik wil niet trekken maar de verleiding word soms zo groot om eens een ruk te geven... Ik ben vorige week voor het eerste met dit paard op buitenrit geweest, de dag erna liep hij wel fantastisch. Ook springen vind hij heel leuk! dit doe ik dan ook regelmatig.

Ik heb natuurlijk gewoon les met dit paard, maar ik wil ook jullie tips en trucs horen!

JudithGigi

Berichten: 4215
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 11:11

Als het paard zich vast zet, is het dan niet een slim idee om er een osteopaat/fysio bij te halen?
Ik heb vroeger wel eens een pony 'erdoorheen' gereden, en dit ging voor een tijdje wel goed, maar op lange termijn bracht dit meer slechte dan goede dingen met zich mee.

Edit: foutje

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 22:44

Ik ben bang dat het wel echt aan mij ligt haha. De eigenaresse kan hem wel heel netjes rijden en heeft nergens problemen mee. Zij helpt mij natuurlijk ook regelmatig, vandaag ook, en dat ging eigenlijk verrassend goed! Ik moest veel sneller zijn met mijn teugel hulpen. Ik heb hem netjes op mijn been maar ik moet bij dat paard echt chack links, chack rechts en los. Dat maar verder verfijnen dus

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 17:39

Die van mij is nu ook onder behandeling van een fysio. Alleen die zegt dat ie twee punten last heeft. Hij moet nog 1 keer en dan 1 keer per jaar een behandeling. Wat ook helpt is met een liksteen die bij de paardendrogist te koop is buigoefeningen doen. Mijn pony ontspant zich ook veel meer met rijden. Ik laat dan me teugels helemaal los en dan gaat ie met zijn neusje naar de grond en laat ie zijn rug los. Als ik hem mooi rond wil hebben moet ik wel iets kneden.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 15:42

Hallo!! Ik heb mijn vraag een tijdje geleden ook gestelt het foto centraal topic. Hier heb ik tips gekregen waar ik mee aan de slag ben gegaan maar het baat niet.... dus stel ik mijn vraag hier ook nog even.

Als ik aandraaf dan loopt mijn pony vanaf moment 1 achter de teugel. Hij heeft zijn hoofd helemaal schuin naar onder. Dit rijd zwaar in de hand, moeilijk sturen, geen ontspanning.
Ik rij in stap al veel overgangen. Ook in draf en ook schijnovergangen. Ik rij figuren. Maar als ik been geef dat ie weer harder moet dan doet hij 2 sec. Zijn hoofd omhoog (sterrenkijken) en dan weer net zo diep als voorheen. Maakt niet uit hoe kort ik de teugels ook pak hij blijft achter de teugel! Ik heb voor mezelf zo iets van: het hoeft niet perfect. Maar ik heb liever dat ie loopt te sterrenkijken dan dat ie dit doet. Wie heeft de tip voor mij. Mijn tuig zit goed, tanden worden deze maand nagekeken en de da komt deze maar ook voor de entingen. Ik rij met een D trens met rolletjs. Ben recreatief ruiter. Of moet ik toch weer een normaal trensje erin leggen? Heb zaterdag weer les.
Als ik met thiedeman rij reageerd hij beter op mijn teugel. Ik maak regelmatig een ophouding omdat ik niks met hem kan. Als ik de teugels oo contact heb en in draai een wending in dan is het contact weg omdat hij gaat sterrenkijken. Zou ik de thiedeman moeten proberen (zit in het eerste ringetje). Ik heb ook nog een machtegaal.
Wil je een foto zien hoe hij dan loopt stuur maar een pb bericht

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 09:47

CAS:

Als je een volte opgaat op je buitenteugel en je lijf , en je paardje gaat daarop in girafstand is er zeker wat mis.
Gezond en los paardje hoort juist in een volte jou hand op te zoeken en na te geven, in de neerwaartse houding zonder bit vast te pakken of erachter te willen.
Stijf manege paard doet dit meestal nog wel aardig in de voltes.

Beetje lesgever moet dit lampje doen gaan branden...

Volgt ie je hand wel als je laag en lang aanbied ?, laat ie dan hals vallen of kropt ie zich op ?

kensha

Berichten: 3915
Geregistreerd: 11-10-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:05

Ik heb een klein vraagje.
Mijn paard zelf was al stijf en scheef in haar lichaam en ik ben sinds de verhuizing zwaar aan het opletten wat onder mij gebeurd.

Zij gooit met name haar schouder naar binnen bij elke bocht.
Dit is al afgenomen en ik merkte sinds gisteren dat zij zelf meer haar achterbenen ging gebruiken.

In stap rechterhand komt ze nu snel omlaag en sinds gisteren met een klein stukje draf erbij voor dat ze haar schouder vast spant.
Linkerhand komt ze moeilijker omlaag en heb ze de neiging haar schouder of vast te zetten of naar binnen gooien "in draf verzet ze zich".
Ik was benieuwd of ze al losser aan het komen is?, en het is wel een goed idee haar op het einde omlaag in stap te vragen?

Ik merkt ook sinds deze week dat ze eindelijk spieren op de achterhand begint te krijgen.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 12:59

Peetstap schreef:
CAS:

Als je een volte opgaat op je buitenteugel en je lijf , en je paardje gaat daarop in girafstand is er zeker wat mis.
Gezond en los paardje hoort juist in een volte jou hand op te zoeken en na te geven, in de neerwaartse houding zonder bit vast te pakken of erachter te willen.
Stijf manege paard doet dit meestal nog wel aardig in de voltes.

Beetje lesgever moet dit lampje doen gaan branden...

Volgt ie je hand wel als je laag en lang aanbied ?, laat ie dan hals vallen of kropt ie zich op ?

als ik mijn handen naar voren die dan zakt hij wel maar gaat wel ver achter de loodlijn. Ik heb wel al veel bereikt met hem vind ik want eerst liep hij altijd te sterrenkijken en nu doet hij het alleen nog maar als we de volte in rijden en soms op de hoefslag

PoekieX
Berichten: 169
Geregistreerd: 24-04-15
Woonplaats: Ik ben overal waar jij ook bent...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 12:45

Hoi, aan de teugel rijden gaat mij prima af, maar ik moet mijn handen nu dichter naar elkaar toe brengen, om de een of andere manier lukt het mij dan niet om het paard aan de teugel te krijgen. Ik heb minders contact ofzo zegt mijn instructrice, maar ikheb de teugels net zo lang/kort als altijd. Heeft iemand tips, of kan iemand uitleggen hoe het wel gaat ofzo?

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 13:34

Ga es helemaal terug lezen op pag. 1 wat het aan teugel rijden feitelijk inhoud en met name het deel nageven.

Kortom: het kado wat je krijgt bij een correct en in ontspanning gereden paard.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 13:41

Eens met @Peetstap! Ook dit: een paard KAN eenvoudigweg niet aan de teugel komen (dus het bit zoeken, het tasten naar de ruiterhand) als het niet in staat is voorwaarts-neerwaarts en recht te gaan.
het paard dient de bovenlijn (rug-hals) los te laten en de onderlijn (buikspier) aan te spannen.
Zonder dat kom je sowieso in coorecte zin nergens.

Aan de teugels is niet iets wat je "doet" maar wat je "krijgt", en wel van het (goed gereden, soepele en ontspannen) paard zelf.. het is een gevólg van correct rijden, niet een losstaand element in het paardrijden waar je apart naar zou moeten streven.

PoekieX
Berichten: 169
Geregistreerd: 24-04-15
Woonplaats: Ik ben overal waar jij ook bent...

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 17:11

Kunnen jullie bij het uitleggen misschien rekening houden dat ik pas 2 jaar rijd en pas 11 ben ? dat had ik nog niet gezegd, maar misschien kan het wat makkelijker uitgelegd worden want het is net of ik n half russisch aan het lezen bem. (Misschien wat overdreven maar je snapt me wel :P)

Anne5698
Berichten: 1
Geregistreerd: 12-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 20:02

Hoi,
Ik weet niet helemaal zeker of mijn vraag hier wel thuishoort, het heeft in elk geval wel met aan de teugel lopen te maken ;)
Mijn paard was toen ik hem kocht een beetje te fanatiek. Met een lange teugel gelijk knetter hard wegrennen e.d.
Heel lang mee bezig geweest om duidelijk te maken dat het ook rustig kan...
Nu loopt hij perfect aan de teugel, lekker ontspannen, luistert goed naar mijn stem.
Alleen als we van galop terug naar draf gaan valt hij als een pudding uit elkaar.
De rug word hol, zijn neus steekt naar voren en hij trekt me zo half uit het zadel.
Toen ben ik gaan oefenen met longeren en bijzetteugels en dan doet hij het niet!
Dus ik ga ervan uit dat ik iets niet goed doe... Ik weet alleen niet wat? :(
Kan iemand me een tip geven?

Bedankt alvast!
Groetjes Anne

ItsAnniek
Berichten: 43
Geregistreerd: 31-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 22:14

Ik heb een vraagje over het aan de teugel rijden. Ik krijg pony's wel aan de teugel maar of ze aan de teugel blijven is een ander verhaal. Heeft iemand hier tips om de pony ook daadwerkelijk aan de teugel te houden? :(

Misschien is het al gezegd ergens op het forum, maar het is veel te veel om allemaal terug te lezen, daarom doe ik het maar zo...

Blixem
Berichten: 1942
Geregistreerd: 13-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:55

Esther43 schreef:
Ik ben bang dat het wel echt aan mij ligt haha. De eigenaresse kan hem wel heel netjes rijden en heeft nergens problemen mee. Zij helpt mij natuurlijk ook regelmatig, vandaag ook, en dat ging eigenlijk verrassend goed! Ik moest veel sneller zijn met mijn teugel hulpen. Ik heb hem netjes op mijn been maar ik moet bij dat paard echt chack links, chack rechts en los. Dat maar verder verfijnen dus


hoe bedoel je chack lings chack recht met je handen?

PoekieX
Berichten: 169
Geregistreerd: 24-04-15
Woonplaats: Ik ben overal waar jij ook bent...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 13:14

ItsAnniek schreef:
Ik heb een vraagje over het aan de teugel rijden. Ik krijg pony's wel aan de teugel maar of ze aan de teugel blijven is een ander verhaal. Heeft iemand hier tips om de pony ook daadwerkelijk aan de teugel te houden? :(

Misschien is het al gezegd ergens op het forum, maar het is veel te veel om allemaal terug te lezen, daarom doe ik het maar zo...

Je kan door blijven spelen, en gangen afwisselen, veel wendingen rijden. Verder moet je zelf proberen wat het beste lukt.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 14:07

Door blijven spelen??

PoekieX
Berichten: 169
Geregistreerd: 24-04-15
Woonplaats: Ik ben overal waar jij ook bent...

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 20:52

Ja, doorvragen, met de teugels spelen(links, rechts spelen, weet je wel?) Dat noemen ze bij mij op de manege door spelen.

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:32

Van je teugels afblijven. Geen kneepjes, niet zagen. Veel overgangen en schijnovergangen rijden. Regelmatig stil zetten en direct weer wegrijden. En flink belonen

Selina

Berichten: 14326
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:22

PoekieX schreef:
Ja, doorvragen, met de teugels spelen(links, rechts spelen, weet je wel?) Dat noemen ze bij mij op de manege door spelen.


Ja en zo krijg je dus het paard alleen in een valse krul.
Paard moet de rug loslaten, achterhand eronder en dan 'als cadeautje' zakken van voren.

PoekieX
Berichten: 169
Geregistreerd: 24-04-15
Woonplaats: Ik ben overal waar jij ook bent...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 19:24

Selina schreef:
PoekieX schreef:
Ja, doorvragen, met de teugels spelen(links, rechts spelen, weet je wel?) Dat noemen ze bij mij op de manege door spelen.


Ja en zo krijg je dus het paard alleen in een valse krul.
Paard moet de rug loslaten, achterhand eronder en dan 'als cadeautje' zakken van voren.


Je oet links, rechts spelen zonder druk leggen op de teugels, geen spieren aanspannen, gewoon heel rustig, e zo klein en fijn mogelijk door blijven spelen, dat is niet de valse krul http://sincerita.nl/wp-content/uploads/2014/11/Schermafdruk-2014-11-13-12.03.37.png Dat is een valse krul, maar ik krijg het paard gerust zo:
Afbeelding

JudithGigi

Berichten: 4215
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 19:28

Hoe hard of hoe zacht ook, zagen is noooooit goed.
Naar mijn mening kun je het beter gewoon licht contact houden, geen gespeel, geen gekneed.

PoekieX
Berichten: 169
Geregistreerd: 24-04-15
Woonplaats: Ik ben overal waar jij ook bent...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 19:28

JudArthos schreef:
Hoe hard of hoe zacht ook, zagen is noooooit goed.
Naar mijn mening kun je het beter gewoon licht contact houden, geen gespeel, geen gekneed.

Ik zaag niet?

JudithGigi

Berichten: 4215
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 19:31

Je kneed links rechts, het bit 'zaagt' dus als het ware door de mond :)