[INFO] Aan de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DeEenhoorn
Berichten: 2941
Geregistreerd: 23-05-13

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 21:11

Wat is een fijne, rustige manier om zonder trek en zaagwerk je paard naageeflijk/aan de teugel te rijden?

Anoniem

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 21:48

Staat eigenlijk gewoon heel prima beschreven in de openingspost, mooier dan dat kan het ik het niet maken.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 09:46

Idd en anders staat het veelvoudig in een kortere versie herhaald in dit topic.

DShots

Berichten: 5206
Geregistreerd: 21-12-13
Woonplaats: Maassluis ZH

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 16:09

Ik heb een klein probleempje.
Het paardje waar ik meestal op de manege oprijdt.
Zit echt vast in zijn nek, Nu heb ik wel aantal keer gehad dat het echt perfect was.
Ja voor zijn doen, Maar af en toe loopt echt met zn neus vogels te kijken.
Ik wil zeker niet zagen

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 18:40

Missschien eerst wat lezen voor je gaat vragen.... En ja het antwoord staat er al..

FloorM_
Berichten: 61
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Terborg

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 21:18

Ook ik heb een vraag. Ik rij sinds maart een Friese merrie van 13 jaar. Ze is behoorlijk sterk in haar nek en probeert altijd onder het werk uit te komen, door middel van: hoeken afsnijden, bit vast pakken en er vandoor gaan etc. Het lukt me dan ook niet om haar over de rug te laten lopen in de draf (en al helemaal niet in de galop). Ik probeer vaak vooral voorwaarts te rijden (lang en laag), veel overgangen te maken, figuren te rijden en stelling te vragen. De tandarts is pas nog geweest en er waren geen problemen, ook ligt het zadel goed. Hebben jullie misschien nog tips voor mij?

Anoniem

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 21:45

Gebrek aan balans. Ik zou haar gaan longeren met een pessoatuig, op de langste stand, veel van hand veranderen, tempowisselingen, zodat ze leert op eigen benen te lopen, dan erop, en veel met lange teugel rijden, en pas later proberen meer op te pakken. Lange stukken rechtuit buiten helpen ook goed.

FloorM_
Berichten: 61
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Terborg

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 22:12

Oke, heel erg bedankt!

Anoniem

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 22:21

Graag gedaan :)

debravanesch

Berichten: 889
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: België

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 14:59

Dit kan ik beamen Yamcha. Een tijdje terug ben ik hier ook beland met mijn probleem. Ze liep ook altijd met de neus in de wind, wist niet wat ontspannen lopen was (door een blokkade van jaren in haar rug, die ik heb laten losmaken)Bij het longeren gebruik gemaakt van de pessoateugel. Dit samen met het rijden van veel figuren, overgangen, schijnovergangen, etc In draf en stap loopt ze mooi nageeflijk en over de rug, galop begint nu stillaan ook te lukken, alleen valt ze er vaak uit omdat ze moeite heeft met "op eigen benen lopen" (dit zegt mijn instructeur ook.
Voor het galopwerk longeren we weer regelmatig met pessoateugel of vaste bijzet en ook hier weer merk ik vooruitgang.
Rijden is uiteraard zonder enige bijzet, maar ze vind het nu zelf aangenamer lopen, dus als ik haar rijdt zoals het hoort, wordt ze vanzelfs nageefelijk

NoorW

Berichten: 904
Geregistreerd: 03-06-10

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:03

Ik zit met een vraagje:
Hoe kan je, als je paard nageeflijk is en ontspannen en redelijk over de rug, de achterhand er nog wat meer onderbrengen? Ik hoor vaak: "dan moet je been geven en tegelijk weerstand bieden met de hand, zodat je de energie die je er van achter instopt niet helemaal van voor weg laat lopen" maar ik vind dat bijzonder abstract en ik heb ook het idee dat gas geven en remmen tegelijk niet altijd even duidelijk is voor een paard. Dus zijn er nog andere manieren? Of is het meer iets wat vanzelf gaat op het moment dat je de achterhand gewoon sterker maakt met balkjes, heuvels, overgangen, enz?

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:10

veel schakelen. Dus been geven en daaaaaarna weer opvangen.
Dus niet rem en gas tegenlijk, maar wel heet en scherp maken aan je been.

NoorW

Berichten: 904
Geregistreerd: 03-06-10

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:12

Oké, dankje. Dat klinkt al een stuk logischer :)

xsarinax

Berichten: 813
Geregistreerd: 06-05-12

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 17:00

Heey allemaal,
ik zit met mijn handen in mijn haar. Ik weet het echt niet meer!
Mijn pony houd zich namelijk erg vast in haar mond. Een maand geleden haar gebit na laten kijken, en dikke haken en ontstekingen! hierdoor liep ze ook erg sloom. Gelukkig is dit allemaal opgelost. Ze liep weer lekker los, en actief.. Maar nu zo'n maand geleden begon het weer, het telkens vasthouden van het bit. En niet loslaten. Zodra ik even een beetje druk op de teugels nam , gooide ze haar hoofd in de lucht of ging ze schudden. Dus de tandarts haar gebit na laten kijken en dit zag er allemaal keurig uit. Dus zijn we maar gewoon rustig verder gegaan . Ook hebben we een ander bitje in gedaan, een dubbelgebroken. Hier kwam ook geen resultaat. Dus is er hier misschien iemand die mij kan helpen? Als jullie nóg vragen hebben , stel ze maar!

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 22:22

Heb je al even bitloos geprobeerd?
Gewoon om te kijken of het probleem dan weg is?

xsarinax

Berichten: 813
Geregistreerd: 06-05-12

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 22:44

Nee nóg niet geprobeerd. Zal het binnenkort proberen.

Anoniem

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 22:59

Hoe merk je het vasthouden? Komt ze tegen de hand in en wordt ze dat hard, of neem jij druk en houdt ze daar vast?

xsarinax

Berichten: 813
Geregistreerd: 06-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 00:01

Eigenlijk allebei wel maar wel vooral als ik druk geef , ik voel dat ze zich dan vast houd . En zich niet loskan laten in haar mond

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 09:36

Kan ook door het zadel komen of wat anders, vandaar ff bitloos proberen om er zeker van te zijn dat het vanuit de mond komt.

xsarinax

Berichten: 813
Geregistreerd: 06-05-12

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 11:24

Zadel is ook gecontroleerd door zadelmaker, vergeten erbij te melden. ;)
Maar ik heb een normaal hoofdstel, is er dan een handige manier om er bitloos van te maken? Weet niet waar je bijvoorbeeld de teugels aan moet maken?

Anoniem

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 11:55

Probeer eerst eens alleen maar contact te nemen en te houden. Geen druk. Niet bij de kop pakken, alleen contact. Dan rijd je haar voorwaarts, waarbij jij het tempo controleert. Daarin ook consequent zijn. Niet harder dan jij wil, ook niet laten terugvallen. Losrijden waarbij je veel tempowisselingen rijdt. Wendingen niet vergeten. Op die manier nodig je je paard uit over de rug naar je hand te komen, op het moment dat ze wat hard wordt geef je een kleine ophouding, meer niet, niet vasthouden, niet terug trekken.
Pas op het moment dat ze meer op de achterhand komt, kun je wat meer oppakken, je merkt dan ook dat je teugels te lang worden.

mbhorselover
Berichten: 20
Geregistreerd: 24-12-13

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 11:59

voor bitloos kun je ook teugels aan een halster vast maken os met halstertouwen inplaats van teugels

_Michelleee

Berichten: 2243
Geregistreerd: 04-01-11

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 12:18

Hier even een vraag, omdat ik echt verward ben hoe het nu eig in het perfecte beeld wel of niet moet... :D

Bij het correct rijden van paard/pony.
Wat doe je met je handen?
Wat doe je met je benen? Welke spieren span je aan, welke laat je los?
Wat doe je als je een hoek inrijdt, om daar toch een mooie kleine stelling te verkrijgen in de bocht?
Spoor je je paard bij iedere pas aan met je kuit?
Hoe hou je je paard constant?

Ik hoor altijd maar andere manieren van rijden en zou nu toch eens graag weten, hoe het nu echt zit... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 15:41

Ik zal je vragen zo goed mogelijk proberen te beantwoorden, voor wat ik weet en kan.
_Michelleee schreef:
Wat doe je met je handen?

Heel kort: ophoudingen maken en nageven. Maar da's millimeterwerk. Als ik mijn paard netjes over de rug naar mijn hand toe gereden heb, en ik voel dat ze daar nog niet helemaal loslaat, ga ik een paar dingen doen: ik span mijn buikspieren aan, laat mijn schouders los, raak even paard met mijn been aan, en ik geef een heel klein wiebeltje met de teugel, en dat is echt niet meer dan een paar millimeter, het is meer de teugel even laten trillen, voel ik dan dat ze zacht wordt, en het contact soepel en verend is, dan geef ik na, en dat is ook maar een millimeter, zeker geen losgooien.
_Michelleee schreef:
Wat doe je met je benen? Welke spieren span je aan, welke laat je los?
Ontspannen, los, laten vallen. Ik doe eigenlijk niets met mijn benen, tenzij ik een hulp wil geven. Pas als met m'n zitbeenknobbels naar voren 'duwen' geen reactie geeft (ze noemen dat ook wel kruis aantrekken, je gebruikt het ook bij een ophouding) geef ik been.
_Michelleee schreef:
Wat doe je als je een hoek inrijdt, om daar toch een mooie kleine stelling te verkrijgen in de bocht?
De hoek in kijken, navelsturen (die moet ik even uitleggen: ik doe alsof er een lampje in mijn navel zit, dat ik met mijn navel kan schijnen waar ik heen wil) een klein wiebeltje met mijn binnenhand (naar voren) en als ik dan nog geen stelling heb, open ik mijn binnenhand opzij en naar voren. Dan heb ik nog geen buiging, als ik dat wil laat ik mijn binnenheup zakken.
Mijn lijf geeft aan waar ik heen wil, met mijn heupen bepaal ik de buiging, en met mijn handen vraag ik alleen stelling.
_Michelleee schreef:
Spoor je je paard bij iedere pas aan met je kuit?

Nee, mijn paard weet prima zelf hoe ze haar voeten moet neerzetten, beter dan ik, dat hoef ik haar niet uit te leggen. Ik leer mijn paard om te reageren als ik been geef, en daarna moet ze gewoon in die gang en dat tempo blijven, tot ik iets anders vraag. Cruise control noem ik dat.
_Michelleee schreef:
Hoe hou je je paard constant?

Door er cruise control op te installeren, en vooral mijn hulpen heel klein en heel subtiel te houden. Alles wat overbodig of te groot is, verstoort de balans en de communicatie.

Ik probeer mijn paard op de klassieke manier te rijden, dat houdt in: takt, losgelatenheid, aanleuning, schwung, verzameling, rechtrichten.

Door cruise control te installeren (wat inhoudt dat ik niet continu storende drijvende hulpen geef, maar stil kan zitten) en tempocontrole leer ik mijn paard niet over haar tempo te gaan lopen, maar haar passen af te maken, waardoor ik zuivere, correcte gangen krijg, en afhankelijk van het talent van je paard, mooie gangen, maar correct is belangrijker. Dat het in het begin soms langzaam gaat is prima, later komt er meer kracht en dus schwung. Gehoorzaamheid is hier wel belangrijk: been = reactie en wel direct, ben je niet consequent genoeg, krijg je geen voorwaarts denkend paard en dus onvoldoende activiteit. Ik wil niet per se snelheid. Wel een actief paard, dat naar voren wil en alert is op mijn hulpen.

Doordat ze haar passen af kan maken, en ik niet steeds haar balans verstoor door grote of veel hulpen, kan ze zich ontspannen, en zal ze zich loslaten (de losgelatenheid).

Als vanzelf gaan ze dan over de rug naar je hand zoeken, en dat heet aanleuning, dat moet altijd vanuit het paard komen, maar je kunt je paard daar wel zelf naartoe rijden. Hangen mag niet, dat mag je rustig corrigeren (met een wiebeltje) en tegen de hand in komen ook niet. Al is het wel zo, dat als je op een nette manier rijdt, dat je dat zelden tegenkomt bij jonge paarden, die zijn vaak heel nageeflijk, de verleiding is alleen dan groot om van voren veel te doen, en de activiteit achter te vergeten.

_Michelleee

Berichten: 2243
Geregistreerd: 04-01-11

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 19:00

Dank je voor je uitleg! :) Heb vandaag eens van iemand anders les gehad, en ze gaf idd ongeveer dezelfde uitleg. :D
Ik mag van haar niet aan mijn binnenteugel kom en moet alles vanuit mijn buitentegel en benen vragen. :)
Is soms nog erg moeilijk om van die binnenteugel af te blijven. Een volte rijden bv is erg moeilijk dan vind ik zelf. :) Ga toch haar manier eens voor een tijdje aanhouden en aanzien...