[INFO] Aan de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Niniee

Berichten: 317
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Utrecht

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:16

Nee, dat zeker niet inderdaad. Ik ga ermee aan de slag. Heb vrijdag een les van een voor mij nieuwe instructrice. Zal het haar ook eens voorleggen. Bedankt!

rjuul15
Berichten: 5
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 00:10

ik heb weer een vraag want ik heb vandaag van iemand die stond te kijken toen ik aan het rijden was gehoord dat mijn bit fout is. mijn pony opent haar mond vaak tijdens het rijden. nu ik hier over na denk kan dit best wel eens kloppen. het hangen in het bit, het vastpakken van het bit, niet rond willen komen, schudden in de galop (dit doet ze alleen als ik spanning op de teugels heb staan, dus niet met lange teugels), niet na willen geven. nu is mijn vraag wat voor bit zou dan wel goed zijn. dat persoon raadde het myler bit ofzo aan, maar die vind ik best duur, als hij dan ook nog is niet past ofzo is het mooi zonde.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 07:58

Ik heb dit ook gehad. Mijn paard kwam bij de vorige eigenaar niet bij de tandarts en deed er wel een sperriem om. Bij hem was het pijn doordat hij een overbeet bleek te hebben. Hij kon niet pijnloos zn hals laten zakken doordat bij zijn overbeet de kaak niet uit kon schuiven, hetgeen wat wel gebeurd bij neerwaarts gaan. Dus: heb je er een TA bij gehad?
Ik heb zelf wel een myler bit, daar reageert hij het beste op. Myler bitten kan je vaak proberen voor 10% van de aankoopprijs.
Mijn paard heeft hekel aan de sperriem, sinds ik alleen met hoge neusriem rijdt doet hij het ook nauwelijks meer.
Overigens was het opensperren ook een signaal van wanneer hij het moeilijk vind, ik merk het nu ook als ik zijn moeilijke kant train en ik tevroeg al teveel vraag. Gaat de mond open.
Denk dat het bij jou dus ook heel goed meerdere oorzaken kan hebben, welke precies is een leuke puzzel om uit te zoeken.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 09:45

Het blijft altijd een zoektocht.
Ik heb sinds eergister een nieuw zadel en dat is ook zo'n groot verschil. De andere zadels die ik had en had gepast lagen gewoon goed. standaard ruimte bij de schoft en het kanaal. Heb nu een zadel die veel meer ruimte geeft en daar loopt hij zoveel beter op.
Daarvoor al op de kliniek geweest en binnenste buiten gehaald........
Zoeken zoeken zoeken.....
Was blij dat het niet aan mij lag,maar aan het zadel ;-)

hannah2312

Berichten: 153
Geregistreerd: 07-05-13
Woonplaats: Spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 11:51

Ik heb een nieuw paard gekocht van drie jaar, hij komt in januari en is al zadelmak. Ik ga hem verder zelf alles leren. Is het slim om hem meteen vanaf het begin aan de teugel te laten lopen of moet ik daar nog even mee wachten? En hoe denken jullie over de slof?

Marocje
Berichten: 5625
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 12:21

Uhm, grapje zeker?

Jenny_S

Berichten: 3132
Geregistreerd: 15-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 12:41

:?

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 12:53

hannah2312 schreef:
Ik heb een nieuw paard gekocht van drie jaar, hij komt in januari en is al zadelmak. Ik ga hem verder zelf alles leren. Is het slim om hem meteen vanaf het begin aan de teugel te laten lopen of moet ik daar nog even mee wachten? En hoe denken jullie over de slof?


Drie stadia, zes hoofdbegrippen

In de Duitse rijkunstige theorie worden drie stadia in de scholing van een paard beschreven.
Het eerste stadium is de gewenningsfase, de fase dat een jong, groen paard moet leren wennen aan het ruitergewicht op zijn rug en daarin zijn evenwicht moet zien te vinden. In die eerste fase staan de takt en Losgelassenheit centraal. Losgelassenheit is een Duits begrip dat neerkomt op ontspannen (losgelatenheid).
In het tweede stadium van de scholing heeft het paard al een horizontaal evenwicht onder de ruiter bereikt en is het streven er op gericht het achterbeengebruik te stimuleren en het horizontale evenwicht nog meer te bevestigen. In de gemiddelde twee jaar staan de aanleuning en de Schwung op de voorgrond.
De derde fase van de scholing van een paard is de moeilijkste. In deze fase moet de draagkracht worden ontwikkeld. Het paard moet zijn evenwicht van een horizontaal evenwicht gaan verplaatsen naar een evenwicht op de achterhand. Bij deze fase van de scholing horen de begrippen recht richten en verzamelen.
Hier onder worden de zes hoofdbegrippen takt, Losgelassenheit, aanleuning, Schwung, recht richten en verzameling besproken.
Takt
Het eerste steeds terugkomende basisbegrip in de dressuurscholing is takt. Het paard heeft drie basisgangen, de stap, draf en galop. Elke basisgang heeft zijn eigen takt, met een opeenvolging van stappen (stap), passen (draf) of sprongen (galop). Takt wil dus zeggen: het eigen zuivere ritme van de beweging. De stap is eens schrijdende en schwungloze gang, de draf en galop zijn beide bewegingen met schwung en met een zweefmoment. De zuivere takt is zo'n belangrijke basis voor de scholing van een paard, dat deze nooit verloren mag gaan. Niet bij een jong paard, niet bij een verder doorgereden paard. Op geen enkel moment tijdens het rijden.
Losgelassenheit
Losgelassenheit is een synoniem voor losheid, souplesse en ontspanning. Het bevestigen van de zuivere takt en het streven naar ontspanning (Losgelassenheit) zijn de voornaamste trainingsdoelen van de gewenningsfase, de eerste anderhalf jaar van de scholing. Als je werkt aan de zuivere takt in het begin, stel je het paard in staat om in balans te gaan onder de ruiter. Dan kan het paard gaan swingen, voorwaarde voor de Losgelassenheit. Takt en Losgelassenheit beïnvloeden elkaar wederzijds. Een paard kan alleen in zuivere takt gaan, als de rug swingt en de spieren van de hals en rug zich zonder dwang aanspannen en ontspannen. Bij een ontspannen gaand paard, buigen en strekken de gewrichten van het paard zich gelijkmatig en ziet het paard er tevreden uit.
Aanleuning
Aanleuning is een veerkrachtige verbinding die ontstaat nadat het paard in nageeflijkheid voorwaarts en eventueel neerwaarts gereden wordt. De aanleuning, aangenomen door het paard op de ruiterhand, mag noch te zwaar, noch te licht zijn. Het gewicht van de aanleuning wordt bepaald door het evenwicht van het paard en daarbij de graad van africhting of verzameling. Een goede aanleuning heeft altijd een wisselwerking met de al besproken begrippen takt en volledige ontspanning (Losgelassenheit) en met de nog te bespreken begrippen Schwung, recht richten en verzameling. Dit alles bij elkaar heeft als resultaat dat het paard fijn te rijden is.
Aanleuning komt echter niet alleen tot stand door een veerkrachtige verbinding tussen ruiterhand en de mond van het paard. Er zijn meerdere contactpunten van belang om tot een goede aanleuning te komen, namelijk een voortdurend contact met jouw been en het paard en je zit (met je zit heb je contact met het paard en geef je hulpen, die door het paard beantwoord kunnen worden). Het derde contactpunt is vervolgens het teugelcontact, waaruit de aanleuning van de mond en de ruiterhand ontstaat. Deze drie punten samen bepalen dan de kwaliteitsvolle aanleuning die tot een volkomen harmonie en begrip van paard en ruiter leiden.
Schwung
Schwung is het doorgaan van de energieke impuls van de achterhand naar de totale voorwaartse beweging van het paard. Een paard beweegt schwungvol wanneer hij zich energiek afdrukt optilt en in het zweefmoment met zijn ledematen goed naar voren doorswingt.
De ruiter begint met impuls te rijden: de door de ruiter opgewekte en volkomen beheerste voorwaartse drang. Het echte mooie losse en swingende bewegen door het lijf ontwikkelt zich uit deze impuls. Schwung wordt bereikt door het activeren van het achterbeen. Een ruiter activeert de achterbenen door het rijden van veel korte tempowisselingen en overgangen. Veel ruiters denken dat Schwung, de swingende beweging van het paard met een losgelaten rug, iets aangeborens is van het paard. Bij een goede basisopleiding van een paard kun je wel degelijk de Schwung ontwikkelen. Het echte swingen, het imponeren met losse, soepele bewegingen, staat niet op zichzelf. Het hangt nauw samen met een fijne takt en aanleuning. En met de losheid en ontspanning van een paard.
Recht richten
Wanneer de takt, ontspanning, aanleuning en Schwung bij het jonge paard redelijk bevestigd zijn, wordt het tijd voor een volgende stap: het ontwikkelen van meer evenwicht op de achterhand. Als eerste aandachtspunt hiervoor geld het recht richten. Het recht richten is een essentiële voorwaarde voor verzameling en het echte dragen van het paard. Een paard is van nature niet recht. De heupen van het paard zijn breder dan de schouders, wat ervoor zorgt dat het paard geneigd is om met zijn buitenschouder en buitenheup aan de wand te kleven: het paard gaat scheef. Daarnaast heeft elk paard van nature een gemakkelijke kant. Een ruiter moet deze scheefheid proberen weg te trainen door het juiste werk. Een scheef paard kan nooit in balans gaan: de kracht komt niet optimaal van achter naar voren door.
De bewegingsimpuls van het paard moet vanuit de achterhand komen. Elke manier van hulpen geven die van voor naar achteren werkt, is beslist fout. Een recht gericht paard is recht op een rechte lijn, en zoveel gebogen op de gebogen lijn als die lijn van hem vraagt.
Wie goed nadenkt over het natuurlijke scheef gaan bij een paard begrijpt dat een ruiter vanuit de achterhand moet denken en steeds bezig moet zijn om de voorhand weer voor de achterhand te plaatsen. De belangrijkste oefening voor het verbeteren van de draagkracht en het recht richten is altijd het rijden van schouderbinnenwaarts. In een correcte schouderbinnenwaarts treedt het binnenachterbeen in het spoor van het buitenvoorbeen. Door het naar binnen brengen van de voorhand maak je het paard niet naar de andere kant scheef, maar juist recht omdat de achterhand nu geactiveerd wordt en zich niet meer kan onttrekken aan een dragende werking.
Verzameling
Zie verzameling voor het hoofdartikel over dit onderwerp.
Met behulp van de Schwung en het recht richten is het mogelijk een paard te motiveren om meer gewicht op zijn achterhand te gaan dragen. Dat dragen van meer gewicht op de achterhand heet verzameling. Beide achterbenen worden gelijkmatig in de richting van het zwaartepunt van het paard opgetild en weer neergezet. Door de toenemende kracht van het paard kan het paard zich meer gaan buiden in zijn gewrichten van de achterhand (Hankenbiegung). De croupe van de achterhand daalt daardoor iets, de oprichting in de voorhand neemt tegelijkertijd toe. De drafpassen of galopsprongen van het paard worden door het toegenomen buigen en strekken van de gewrichten van de achterhand meer verheven.
Het einddoel: Durchlässigkeit

In de rijkunstige theorie staat de term Durchlässigkeit beschreven als iets om voortdurend naar te streven en als einddoel van de dressuurscholing. Durchlässigkeit is een moeilijk te vertalen Duitse rijkunstige term, die zo ongeveer volledige souplesse en het steeds volkomen doorkomen van alle hulpen betekend. Het verkrijgen van Durchlässigkeit is dus het doel van alle trainingsarbeid. Het mag dan misschien een moeilijk woord zijn, de bedoeling is simpel. Het gaat er om dat het paard nergens strak of stijf is. Dat het paard zich nergens vasthoudt in zijn spieren en gehoorzaam en soepel steeds luistert naar de hulpen van de ruiter. Hij 'laat' de hulpen als het ware 'door': Durchlässig.

pien_2010

Berichten: 43803
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 15:27

hannah2312 schreef:
Ik heb een nieuw paard gekocht van drie jaar, hij komt in januari en is al zadelmak. Ik ga hem verder zelf alles leren. Is het slim om hem meteen vanaf het begin aan de teugel te laten lopen of moet ik daar nog even mee wachten? En hoe denken jullie over de slof?


Hannah, lees verhaal van Simpelman heel goed door. Koop voor slechts € 5,-- het boek van Radke “Klassieke dressuur” van Basis tot Hogeschool en lees het basisverhaal goed door (gemakkelijk geschreven met veel foto's).

Als je het verhaal van Simpelman goed leest en begrijpt dan begrijp je waarschijnlijk ook dat bij een nog groen paard als dat van jou in het geheel nog geen sprake kan zijn van aanleuning in de klassieke zin.

De verbinding met de mond van het jonge paard is in eerste instantie bedoeld om het in een bepaalde richting te sturen en het vertrouwd te maken met de trens. Het is namelijk zo dat bij een jong paard door gebrek aan losgelatenheid het fundament voor een correcte aanleuning nog niet gelegd is. Dat fundament leg je juist NIET door een slofteugel, integendeel. Dus dat al helemaal nooit doen.

Pas als het jonge paard in de loop van de africhting volledig losgelaten loopt (niet verwarren met durchlassigheid want dat begrip gaat vele male verder!) heeft de africhter ook de mogelijkheid om te drijven en pas dan kan hij ermee beginnen ook ophoudende hulpen (halve ophouding) te gebruiken (Radke blz 44).

Je paard moet eerst nog aan zoveel zaken wennen als b.v in evenwicht leren lopen met een ruiter op zijn rug. Voor een jong paard al een hele moeilijke opgave.

Dus mijn advies is: lees stuk van Simpelman goed, schaf boek van Radke aan zoals hier boven is beschreven en ga een goede instructrice zoeken die jou kan helpen met het beleren van je jonge paard.
Je kunt namelijk als je een jong paard “in de krul gaat zetten” zijn natuurlijk basisgangen verpesten en dat zou heel zonde zijn. Je paard zal dan bang worden van jouw ruiterhand met valse knik c.q. achter de teugel lopen, rug vastzetten en dus zijn lijf verpesten etc en jou ongelukkig maken door zijn gedrag want je krijgt dan geen fijn rijpaardje het geen je wel wil.

saldlove
Berichten: 6
Geregistreerd: 30-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 19:40

Hallo iedereen!

Ik rijd op mijn fries. In stap krijg ik hem wel aan de teugel, maar zodra ik aanspoor is hij daar weer uit.
Hoe houd je een paard aan de teugel?
Ik zou het fijn vinden als iemand mij met deze vraag kan helpen, alvast bedankt!

Groetjess!

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 19:47

Wij kunnen je niet helpen wanneer je er niet bij zet welke hulpen je geeft.

Eigenlijk denk ik dat je hulpen niet goed zijn,omdat het paard aan het been houden een soort van voorwaarde is.

Vereentjex

Berichten: 973
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: in't leukste dorpje van Nederland

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 20:40

Hoi,
Ik las hier een aantal interessante dingen, zoals aanleuning, rechtrichten, etc.
Maar nu heb ik zelf ook een soort probleem waar ik tegen aanloop tijdens het rijden:
Mijn pony en ik zijn rechts 'scheef' beide hebben we moeite met deze kant (bij haar merk ik dat ook met longeren)
Het is nog wel een jonge pony, dus ik ben nog totaal niet bezig met het aan de teugel lopen, maar meer met de overgangen en dat ze lekker vlot aan het been wordt (wel zakt ze af en toe al aan de teugel)
Maar ik vroeg mij af hoe ik haar nou wat meer kan laten buigen aan haar lastige kant? Want ze is heel bol aan die kant, en ik probeer dan altijd voltes te rijden en dan weer iets kleiner maken en weer iets groter.
Wat ik wel voor het rijden doe, na het instappen, is: even linksom en rechtsom mijn voeten laten aantikken met de neus (terwijl ik er op zit ;) )
ik hoop dat dit beetje duidelijk beeld geeft? :)

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 09:05

Dat aantikken van je voeten met de neus raad ik af.
Het rechtrichten is iets waar jullie nog niet aan toe zijn en je onder begeleiding moet doen. Eigenlijk door gewoon correct te rijden ben je ook aan het rechtrichten trouwens. Je bent met gewoon rijden namelijk bezig met het gynatiseren van de spieren. Belangrijk is om verschillende oefeningen te doen. Moeilijke kant en moeilijke oefeningen niet te lang, want dan gaan ze proberen om het minder zwaar te maken en zo "er onder uit" komen. het is ook niet eerlijk om iets te vragen wat "te zwaar" is voor je pony.

Ook heel belangrijk is dat je met sturen en met voltes correct je buitenhand gebruikt en weinig (kort) je binnenhand. Anders trek je hem juist scheef.

Madeira_
Berichten: 3287
Geregistreerd: 29-01-06

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:50

Mag ik hier ook reageren?

Hele tijd ging het rijden niet zo fijn bij mij. Iedereen die op Madeira (mijn paard) zat, kreeg haar gelijk aan de teugel, behalve ik, en ik snapte dat nooit zo goed. :o Wat deed ik nou verkeerd???

Nu had ik laatst les, en het kwartje begint te vallen. Ik zelf heb altijd neiging om juist mijn teugels te laten vieren, dit gaat nu beter. Gewoon netjes licht contact met de teugel houden.

Maar ook benen mooi lang houden, zelf mooi recht op zitten (ik zat steeds iets naar voren), zelf ontspannen, na het instappen wat laten inbuigen, veel figuren en overgangen rijden en ineens ging Madeira zo fijn (en ook nageeflijk) lopen. Was er zo blij mee :) Ik kan niet in de spiegels zien (ivm mijn slechtziendheid) hoe het eruit zag, ook navraag gedaan dus bij mijn instructrice haha. Maar gevoel zegt genoeg, want het klopte ook :)

Maar zo zie je maar, het komt echt uit ontspanning. En nee, sommige dagen gaan gewoon nog niet goed, ik denk dat ik dan niet ontspannen genoeg ben. Dan oefen ik vooral op dat ze goed op mijn been reageert enzo.

Nee, het gaat nog niet perfect, maar ik wilde het toch graag delen. Hopelijk heeft iemand er wat aan :)

Badeendje

Berichten: 3940
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 18:18

Super voor je Madeira, weet je, dan heeft slechtziend paardrijden misschien nog wel een heel groot voordeel, dan MOET je rijden op gevoel! Fijn dat het nu zo goed gaat ^_^

Hannepan

Berichten: 798
Geregistreerd: 01-08-12
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:10

Hoi hoi

ik heb eigenlijk niet echt een probleem... Of eigenlijk toch wel, niet rechtstreeks met paard aan teugel rijden; maar eerder een mengingsverschil :)

Ik rij nul een jong paardje. Hij is 4 en is vorig jaar zadelmak gemaakt, echt enkel basis zat erop, en nu mag ik hem doorrijden! Een enorm braaf en "makkelijk" paardje voor zijn leeftijd.
Ik ben begonnen met eigenlijk niet veel te vragen, gewoon veel overgangen om hem goed te leren reageren op zit en been en dat gaat nu al redelijk.
Ik het begin liep hij echt met zijn hoofd in de rug en weggedrukte rug. Als ik de teugels losliet, bleef hij precies in dezelfde houding lopen, volgde hand totaal niet. Hij liep ook redelijk voorwaarts, maar niet voorwaarts om te gaan hollen, maar voorwaarts uit onbalans en wat spanning. Heb hem dan "laten lopen" maar als ik bv. naar stap wilde vanuit draf moest hij wel meteen doen wat ik vroeg. Zo begon hij eigenlijk vrij snel te ontspannen; ong de 4e keer erop voelde ik dat hij mijn hand begon te vertrouwen en zo ben ik telkens kleine stukjes vw nw gaan "proberen" , hij liep dan heel fijn en was er best al trots op.
Zo begin ik nu nog steeds als ik rij, lang en laag, en dan steeds beetje oppakken naar het einde toe omdat hij dat nog moeilijk vind, maar hij doet echt zijn best en "zoekt" echt mijn hand op, heel fijn, en loopt dan echt nageeflijk na even rijden.

Maar nu, hij loopt altijd vrij snel in het begin. Zoals ik al zei "laat ik hem dan lopen", als hij echt onder mij uit rent en weetikveel zorg ik natuurlijk wel dat ik weer de controle krijg, ik rij dan even extra overgangen en voltes. Uiteindelijk gaat hij dus nageven en fijn lopen , ik geef dan ook na en dan vertraagt hij ook maar blijft wel activiteit behouden. De stukken dat hij zo "blijft' worden steeds langer, af en toe versnelt hij weer maar ik zoek dan gewoon weer iets meer contact en rij verder totdat hij weer ontspant.
Nu heb ik dus gister onverwachts nog eens les gehad. Het was niet het plan om mee te rijden, wilde wat op mezelf rijden maar toen kwam mijn instructeur opeens aan om les te geven, er was maar 1 persoon in zijne les dus reed ik mee :)
Ik had al 10 min. op mezelf gereden en was net met draven begonnen. Eerst weer wat te snel, maar na 1 rondje ontspande hij al ( trots ) en liep hij nageeflijk ( wel nog vrij laag, beejte oppakken doe ik du pas op het einde ).
Voor de les moesten we naar een andere piste, dus dat was eerst even spannend (niks speciaals, gewoon rondkijken en eens hinniken). Bij aandraven was hij dan ook weer redelijk gespannen en voorwaarts. ik wilde rijden net zoals ik dat altijd doe. Maar dat mocht dus niet. Ik moest hem inhouden, tempocontrole..
Ik kreeg dan comentaar van, je armen zijn gespannen, je rijdt niet licht in het ritme van het paard, je zit naar voor, hij loopt "ijlerig", rij meer terug. Maarja zolang hij niet ontspant GAAT dat niet. Als ik niet bezig ben met hem inhouden enzo is er ook niks mis met mijn zit (nouja percet zal hzt wel nooit zijn maar iig niet storend ) . En als ik erop zit als een kapstok gaat hij zeker niet trager gaan en ontspannen. Maar hem "laten lopen" , dat mocht niet. Op een gegeven moment kreeg ik gewoon kramp in mijn binnenarm, en ik dacht echt van " *** ben ik hier nu in hemelsnaam bezig?" Op het begin liep hij een stuk beter dan tegen het einde
Op het einde was instructeur dannog bezig met ander persoon in de les; een vol uur lopen is nog teveel voor hem dus voor ons was de les gedaan. ik ging even op mezelf weer mijn "oude methode doen". Gelukkig, begon hij snel weer fijn te zakken toen ik hem dus , zogezegd veelste snel, liet lopen. Toen liet ik hem, vanuit draf halthouden - was voor hem echt super overgang, op zijn achterhand, en reed daarna weer weg in draf. Ik voelde zijn achterhand echt onder mij werken en hij draafde echt super aan, meteen fijn aan de teugel zoals ik hem anders ook op het einde probeer te rijden. Ik vond dat een super moment om te eindigen, hem lange teugel gegeven en uitgestapt.
Instructeur had dit stuk blijkbaar gezien en zei " zie je wel, als je nu eens ontspannen gaat zitten dan loopt hij ook fijn en als je een oefening dan goed voorbereidt gaat dat vanzelf". Nouja..

Ik weet het dus niet meer. Iemand anders had ook al gezegd dat hij nog te snel loopt. Is het echt zooo slecht om hem op een te hoog tempo te laten lopen? ik heb gewoon het gevoel dat hij dat nu nog nodig heeft. Hij is ten slotte pas 4 en pas echt aan het werk. Of ben ik gewoon een kromme mol en moet ik fatsoenlijk zitten en puur aan tempo werken - ookal komt dat tempo vanzelf als ik het op mijn manier doe?

Sorry voor de lange en misschien vage tekst, hoop dat iemand mij zijn inzichten kan geven! De les was ook niet totaal nutteloos ofzo - heb ook fijne tips gekregen over bv het galopperen wat hij soms nog moeilijk vind; alleen over dit punt verschil ik dus van mening met een hoop mensen :D

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:26

Citaat:
Ik kreeg dan comentaar van, je armen zijn gespannen, je rijdt niet licht in het ritme van het paard, je zit naar voor, hij loopt "ijlerig", rij meer terug. Maarja zolang hij niet ontspant GAAT dat niet.


Die instructeur wil 2 dingen. Dat jij goed gaat zitten en dat je paard beter gaat lopen. (maar misschien wel iets te snel ;) )

Wat ik ervan begrijp is jij moeite hebt met je houding omdat het paard niet ontspant

en

Dat je paard moeite heeft met jouw houding en daardoor ook moeite heeft met ontspannen.


Als dat klopt, dan is jouw houding wel het belangrijkste, maar heel moeilijk omdat dit paard ook niet makkelijk is.
Misschien is het mogelijk om het paard te longeren met "een" bijzet (dus 1 waar hij goed op reageert)
ook is een optie om zitlessen te nemen aan de longe (op dit paard als hij braaf loopt of een ander makkelijk paard)
en als laatste is het verstandig om een meer gevorderde ruiter erop te laten gaan, zodat hij sneller ontwikkelt en jij nog meer aan je houding kan werken.

Hannepan

Berichten: 798
Geregistreerd: 01-08-12
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:43

superwoman schreef:
Die instructeur wil 2 dingen. Dat jij goed gaat zitten en dat je paard beter gaat lopen. (maar misschien wel iets te snel ;) )

Wat ik ervan begrijp is jij moeite hebt met je houding omdat het paard niet ontspant

en

Dat je paard moeite heeft met jouw houding en daardoor ook moeite heeft met ontspannen.


Als dat klopt, dan is jouw houding wel het belangrijkste, maar heel moeilijk omdat dit paard ook niet makkelijk is.
Misschien is het mogelijk om het paard te longeren met "een" bijzet (dus 1 waar hij goed op reageert)
ook is een optie om zitlessen te nemen aan de longe (op dit paard als hij braaf loopt of een ander makkelijk paard)
en als laatste is het verstandig om een meer gevorderde ruiter erop te laten gaan, zodat hij sneller ontwikkelt en jij nog meer aan je houding kan werken.


Ik heb hier ooit nog eens gepost; voor mijn eigen paard.( op p 93 ? ) Zij staat nu een tijd op rust
Met haar was het probleem dat ze heel erg sensibel is en snel stresst. ik had dan de neiging om zelf ook gespannen te gaan zitten en haar met teugels proberen in te houden en gedoe en zo kwamen we in een cirkeltje terecht. dat doorbreken was heel moeilijk; focussen op ontspanning ( kan je terug lezen als je wil; heb je ook nog op geantwoord). Ik kan dus wel gewoon ontspannen zitten, maar als hij snel loopt en ik hem MOET gaan inhouden; dan komt dat wat ik toen heb aangeleerd weer naar boven en kan hij dus ook idd niet gaan ontspannen. Als ik hem laat lopen heb ik dat probleem niet, kan hij wel fijn gaan lopen, en dan gaat het tempo vanzelf omlaag, en dat punt wil ik dus steeds sneller verkrijgen.
Ik weet alleen dus niet welk standpunt het "beste" is.
Zitlessen zijn natuurlijk nooit slecht :p

Anoniem

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:47

Ik snap precies wat jouw instructeur bedoelt.
Als je geen tempocontrole hebt, kun je je paard nooit begrenzen, dondert ie op de voorhand, verliest balans en blijft maar doordenderen, en zolang jij uit het ritme zit waarin je paard loopt, kom je achter de beweging aan, of er vooruit, en afhankelijk of je een heet of flegmatiek paard hebt, wordt de eerste te heet, dondert op de voorhand, verliest balans, blijft doordenderen, zit geen rem meer op, enz. en de tweede krijg je niet meer aan het lopen, en wil eens dat ie loopt niet doorlopen.

Je moet een soort van balans van achter naar voor gaan krijgen, en idd aan de voorkant gaan begrenzen, anders heb je nooit controle over tempo en ritme. In de klassieke dressuur werk je aan takt, losgelatenheid, aanleuning, schwung, en uiteindelijk verzameling en rechtrichten. Die begrippen kunnen niet zonder elkaar, als je paard zich ergens vasthoudt krijg je taktfouten, en wat je wilt zijn zuivere gangen, stap, draf en galop. Houdt je paard zich vast, gaat hij kort stappen, maakt de pas niet af, raak je je zweefmoment in de draf kwijt, of is het voorbeen niet snel genoeg weg, in de galop ben je je drietakt kwijt, en in 't ergste geval heb je een dralop, iets wat het midden houdt tussen draf en galop, zonder een goede sprong of impuls.

Tempocontrole betekent niet dat je constant van voor moet vasthouden, het betekent heel simpel dat je controle krijgt over het tempo van je paard. Dat kun je doen door te spelen met je lichtrijden, door, als dat niet doorkomt, een kleine, snelle ophouding, en als die niet doorkomt, kan het wat groter, maar je hulpen altijd licht en kort houden, op vasthouden leer je je paard aan op je handen te hangen, en dat mag echt niet. Het effect is vaak dat als het tempo van jou is, dat het paard zich loslaat en ontspant, en dan heb je de losgelatenheid.
Je maakt geen ophoudingen om je paard te laten nageven, je maakt ze om paard aan de voorkant te begrenzen, om een muurtje te maken waar hij niet voorbij mag, en als jij daarbij ontspannen zit, zal je paard zich vanzelf gaan loslaten.

Hannepan

Berichten: 798
Geregistreerd: 01-08-12
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:50

Ik snap je wel, en als ik het zo lees klinkt het ook allemaal "correct" en logisch.
Maar hij kan in een ander dan "zijn" tempo net totaal geen balans vinden. Het is zo al "moeilijk" om "juist" te bewegen. In "zijn" tempo ontspant hij sneller en gaat nageeflijk lopen. Doordat hij dan "juist" loopt en zijn lichaam beter gebruikt kan ik dan variëren in tempo, heel eenvoudig op zit al. En op het punt dat hij fijn gaat lopen kom ik steeds sneller Als éérst aan tempo werk, zoals iedereen dus blijkbaar zegt dat het moet, dan lukt het niet...
Hij kan amper in een lager tempo lopen, laat staan dat hij IN dat tempo (ipv VOOR het lagere tempo zoals ik doe) gaat nageven en ontspannen. Op zo'n gespannen paard hulpen geven voor "langzamer" werkt niet zo goed plus als ik hele tijd moet inhouden en doen kan ik ook niet meer fatsoenlijk rijden en ontspannen zitten ( is ook een slechte kant van mij) en dan gaat hij zeker niet fijn lopen.

Ik wil echt niet zeggen dat ik juist ben en iedereen fout, ik heb gewoon ondervonden wat "werkt" voor hem (en voor mij). En er is ook een verschil tussen zomaar door de piste laten hollen en een paard op een voor hem comfortabel tempo laten lopen :)
Ben ook niet echt een mega dressuurmens. Ik wil dat "mijn" paard loopt op een manier die voor hem goed is, niet met het oog op wedstrijden of volgens een vast "lijstje" dat je MOET volgen. Er zijn meerdere wegen naar Rome, maar als dit ECHT de foute weg is wil ik ook gerust weer omdraaien en een andere inslaan!!

Marocje
Berichten: 5625
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:01

Ik geloof juist niet dat dit fout is. Begon 2 jaar geleden ook met een vier jarig paard, wat doorgereden werd. Ik moest juist een actief tempo hebben, hem zijn passen laten afmaken. Ik had dus de neiging, hem wat in te houden. Dan kon ik wel beter zitten, maar hij maakte zijn passen niet af en schommelde in het tempo. Toen ik dus actief 'durfde' te rijden, ging hij echt swingen, en voelde ik pas wat voor een verschil dat was. Daarna kon ik hem dus ook heerlijk rijden, mét tempowisselingen. Andersom bereikte ik dat dus niet, dus het was eerst: actief, naar voren, ontspannen, mijn tempo.

Na een aantal lessen ging het veel beter, en paard had zijn balans inmiddels ook veel beter gevonden. Nu moest ik er wel op letten dat het mijn tempo bleef, want paard wilde graag naar voren, maar dan ook onder me vandaan lopen. Dat mag dus echt niet. Ik schakelde dan heel veel, zodat ik precies wist of en dat het echt mijn tempo was.

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:26

Ik ga 100% met Yamcha mee, had het niet beter kunnen verwoorden. Tempocontrole is je basis, of dit nu harder of zachter betekend. Jóuw tempo wat jíj bepaalt.

Enige aanvulling is nog dat de ruiter eerst balans moet hebben voor je dit van je paard kan verwachten. Dit begint vanuit je voeten die je onder je massa moet plaatsen om goed je gewicht op de juiste plek te hebben. Meeste ruiter hebben vaak de beugels te lang en daardoor hun voetenn niet onder het zitvlak maar daar voor. Het plaatje klopt dan misschien voor de buitenkant, maar rijtechnisch voegt dit niets toe :-)

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 14:07

Goeie aanvulling van Amaryllis. Ik heb mn beugels ook een gaatje korter gedaan en mijn aanvulling; let erop dat je steunt op de bal van je voet en niet op je tenen. Wat een openbaring was dat voor mijn houding, ik werd er een stuk stabieler van.

Hannepan

Berichten: 798
Geregistreerd: 01-08-12
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 15:31

Er ligt een springzadel op hem dus dat maakt ook al wat denk ik :) maar zal erop letten, geen idee of ik dat doe
En ik werk ook wel aan tempocontrole,, alleen gewoon op een andere manier. Zoals marocje ook zegt.
Ik snap echt wel dat het een belangrijk iets is, maar ik merk dat een andere aanpak voor hem beter gaat. Moest ik in jullie plaats zijn zou ik er mss hetzelfde als jullie over denken, ik weet niet :)

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 20:40

Hannepan schreef:
Ik snap echt wel dat het een belangrijk iets is, maar ik merk dat een andere aanpak voor hem beter gaat. Moest ik in jullie plaats zijn zou ik er mss hetzelfde als jullie over denken, ik weet niet :)


Ik denk eigenlijk wat anders dan dat je nu schrijft....
"dat een andere aanpak voor jou(!) beter gaat" ipv voor je paard.
Jij mist nog wat handigheid/ervaring en een paard wat in een te hoog tempo loopt is moeilijk te rijden. Ik wil hiermee niet zeggen dat jouw manier verkeerd is.
Het is imo belangrijk dat de ruiter beter gaat rijden - want daar gaat het paard beter van lopen.
aangezien je het verhaal wel logisch vind, denk ik dat het extra belangrijk is om kritisch naar jezelf te blijven kijken. niet te lang blijven doorhobbelen maar veranderingen maken wanneer dat wel kan.

hiermee bedoel ik dus dat er ruiters zijn die via een omweg het beter oppakken dan via de reguliere manier.
Daar is niks mis mee, zolang ze er maar komen.
Zoeken naar een manier die werkt, maar blijven opletten dat je niet onbewust probeert om "het wiel" zelf uit te vinden...