[INFO] Aan de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
mika11

Berichten: 11091
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 00:29

Aleenah,
Maar wat je er aan activiteit instopt, moet je dat niet aan de voorkant weer ergens 'opvangen'?
Of doe je dat met je eigen zit/houding?


Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 01:00

Nou, activiteit is niet hetzelfde als voorwaarts zijn. Het is inderdaad niet de bedoeling dat je voordurend blijft aansporen zodat het paard over zijn tempo blijft rennen. Het keyword is hier impuls: je paard moet drang naar voren hebben en willen reageren op je been. Dat betekent niet dat hij ook direct harder gaat.

Die impuls bereik je door reactie te eisen op je been. Jij spoort aan met je kuiten, je paard reageert direct. Zo niet, dan geef je een flinke schop of tik met de zweep, zolang je paard maar begrijpt dat jij écht wil dat hij nú naar voren gaat. Dat doe je heel consequent totdat hij begrijpt dat je bij een klein beetje been al reactie wil, totdat je uiteindelijk die grote hulpen niet meer nodig hebt. Dan hou je vervolgens je paard zo actief dat hij niet uit elkaar valt, maar niet zo veel dat hij werkelijk te hard gaat lopen. Een arbeidstempo is voldoende (tenzij je middendraf wil ofzo natuurlijk :P).

Als hij inderdaad sneller gaat lopen mag je natuurlijk wel opvangen met je hand. Dat doe je door een ophouding te maken op twee teugels, en daarna weer los te laten wanneer hij het gewenste tempo heeft. Je mag dus best wel aan je teugels zitten, maar alleen als het echt nodig is. Als je op je zit terug kunt rijden is dat ook prima, zelfs beter :) De rest van de tijd houd je alleen maar verbinding met de mond zonder terug te werken met je handen (vooral je binnenhand niet).

Tempowisselingen maken mag best :j is zelfs goed voor hem en maakt hem sterker. Maar dat is niet wat ik bedoel met activiteit dus.

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

mika11

Berichten: 11091
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 01:16

Ok bedankt, dat is een duidelijk verhaal :)

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:13

Dromen schreef:
@ Aleeneh & superwoman
hmmm tijd voor plan c dus.
Ik heb echt jaren gehoord dat je kneepjes moet geven, maar als twee zeggen dat het fout is: dan zal het wel fout zijn.
Voor de rest heb ik gehoord; ontspannen rijden, maar dat lijkt ook niet echt te lukken.


Wanneer jij in je lichaam spanning hebt, geef je onbewust en onbedoeld hulpen.
Het moeilijke van paardrijden is ook die ontspanning, bij bijv het been geven is de automatische reactie ook spanning in je bovenlijf en kan zelfs zo zijn dat je onbewust je handen naar je toe trekt. Dit moet je allemaal afleren en dat is moeilijker dan iets aanleren.

Kneepjes geven is een snelle manier om de kop in de krul te krijgen, maar aan de teugel rijden moet een resultaat zijn van een paard wat fijn over de rug loopt en de ruiterhand wil volgen. Met kneepjes zal het paard niet je hand willen volgen, omdat je daardoor juist het vertrouwen wegneemt. (tis toch niet fijn?!)
Daarbij kun je onthouden dat een paard bij 1 enkele hulp moet reageren, zoals bij het been geven bijv. Doe je dat steeds, dan worden ze juist slomer ( of reageren gewoon niet meer) Het belangrijkste is dat het paard over de rug moet lopen en dat krijg je door aan de achterkant te beginnen. (actief maken)

Hierboven zijn ook weer tips gegeven en ook in het vorige topic staat genoeg geschreven wat zeker de moeite waard is om door te lezen (begin vooral meer achteraan in dat topic)

Urania Z1 verkocht
Otura Z1 R.I.P Ik mis je!

Langcara
Berichten: 1935
Geregistreerd: 05-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 09:46

Aan de teugel rijden c.q. nageeflijkheid is niet een doel. Het is een gevolg.
Het gevolg van het in balans zijn van een paard (en dat volgt uit rechtgerichtheid) en vanuit de achterhand naar voren gedreven worden. Onvoorwaardelijk hierbij is dat het paard voorwaarts is. Een paard dat niet voorwaart is, krijg je nooit nageeflijk. Die gaat alleen maar op de voorhand lopen.
En dat gevoel dat je paard voorwaarts is, het gevoel dat je het paard een tikje aan de voorkant moet opvangen, dát is impuls. Die impuls kun je opwekken met je benen. Dat wil niet zeggen dat je continu moet drijven want dan is er echt geen sprake van impuls. Het paard moet zelf willen lopen.

Zomaar kneepjes hebben inderdaad geen zin. Je moet met je hand voelen in de mond, voelen of er spanningen zijn waarop je meteen je hand ontspant en weer opnieuw probeert te voelen. Voelen wat er gebeurt, het gebruiken als informatie. En dat ondervang je eigenlijk met je onderbeen. Het is lastige materie die je alleen werkelijk kunt begrijpen als je het systeem gevoelsmatig door hebt.

gummie
Berichten: 2980
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:02

@ Langcara: mooi geschreven :)

Langcara
Berichten: 1935
Geregistreerd: 05-12-11

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:08

Dank je!

HappyBuddha

Berichten: 4783
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Goor

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:20

Kan iemand mij hier helpen?
Als ik goed heb losgereden gaat mijn pony snel ontspannen lopen, dwz aan de teugel. Maar dan hangen mijn teugels in een boogje, als ik de teugels dan weer strakker neem gaat m'n pony al snel weer met het hoofd omhoog lopen. Wat doe ik hier fout?

Love is our resistance

anncor
Berichten: 34
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: Arnhem

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:58

bedoel je dat de pony op het moment dat hij contact voelt met het bit zijn hoofd meteen omhoog doet? Volg je de beweging die hij maakt genoeg met je hand? Ben je 'zacht genoeg' met je hand?

Motje11
Berichten: 2264
Geregistreerd: 25-04-07
Woonplaats: Nijbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-11 23:20

Heb je tijdens het losrijden wel contact en wordt dat verbroken op het moment dat je pony nageeft? Of rij je met loshangende teugels los en wil je die oppakken zodra je pony ontspannen loopt?
Probeer een licht contact met de mond te houden, ook als je pony nageeft (dan mag het contact wel iets lichter worden, maar niet je teugels los laten hangen) Om aanleuning te verkrijgen moet er contact zijn. Dit mag heel licht worden (graag zelfs, je pony moet zelf zijn hoofd dragen :) ) maar de teugels mogen niet in een boogje hangen. Succes!

[ITP] Otto en Marieke, in 10 jaar van onbeleerd naar onbeteugeld
Zelf je jonge paard inrijden met professionele begeleiding!
Neem eens een kijkje op mijn website: www.onbeteugeld.nl
Ontspanning begint bij jezelf. O:)
Onbeteugelde Otto: dr. M1+7, spr. B+24, SGW M+3

HappyBuddha

Berichten: 4783
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Goor

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 07:45

In draf bewegen mijn handen nogal, word al minder maar dan begrijp ik het.
In stap houd ik heel licht contact, maar als ze aan de teugel loopt heb ik dus helemaal geen contact meer. Als ik dan weer probeer de teugels korter te maken, gaat ze met het hoofd omhoog en dan heb ik ze net iets te strak voor haar om te ontspannen.

Love is our resistance

gummie
Berichten: 2980
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 10:14

Aan de teugel lopen en geen contact hebben bestaat niet ;) Het lijkt er op dat de pony op verschillende manieren het contact wil vermijden (achter de teugel lopen/ over de teugel lopen). Wat daar de oorzaak van is, kunnen wij van achter de computer niet zien. Dus voordat je rijtechnisch aan de slag gaat, is het altijd goed om fysieke oorzaken uit te sluiten.

Foulplay_
Berichten: 858
Geregistreerd: 09-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 13:03

Hallo,
Mag ik hier ook een vraag stellen of jullie eventueel toevallig weten waar mijn paard last van heeft onder het rijden, waardoor hij niet meer ontspannen loopt? Of moet ik daar een apart topic voor maken? :o

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 13:39

Als jij een vraag hebt wat betrekking heeft met het aan de teugel rijden, kun je hier prima je vraag stellen.

Urania Z1 verkocht
Otura Z1 R.I.P Ik mis je!

Foulplay_
Berichten: 858
Geregistreerd: 09-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:19

Oke, let's take a try ;)
Normaal loopt mijn paard altijd mooi ontspannen. Hij hoeft van mij niet per sé aan de teugel te lopen, ik ben al blij met een leuke ontspanning. Zo liep hij het grootste deel van de tijd. De laatste weken gaat het steeds slechter. Hij steekt zijn hals omhoog, en vanaf dat ik iets vraag van hem (bijvoorbeeld een ophouding) gaat zijn hoofd omhoog en legt hij zijn oren achteruit. Ik dacht eerst dat het aan zijn hoeven lag, meteen hoefsmid gebeld en hem laten bekappen. Dit hielp niet. Ik heb nu maar de veearts gebeld voor een grote controle, deze komt de 22ste, nog even dus. Ik denk ook niet dat het aan het zadel ligt. In afwachting van de veearts weet ik niet wat te doen. Verder trainen en hopen dat hij loslaat of hem even laten rusten? Herkent iemand dit eventueel? Of iemand tips?

gummie
Berichten: 2980
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:06

Ik kan alleen maar zeggen dat mij opvalt dat het paard erg arm bespierd is achter het zadel... Dat kan de oorzaak of het gevolg zijn van een probleem in aanleuning. Verder vind ik het beoordelen van "aan de teugel lopen" op een foto te moeilijk.

Foulplay_
Berichten: 858
Geregistreerd: 09-04-09

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:59

Maar hij moet niet aan de teugel lopen hé van mij, dat is het probleem niet. Gewoon dat hij de laatste weken niet meer kan ontspannen op één of andere manier. Dus ik denk dat hij ergens last van heeft. Snap je? Ik heb echt geen nood aan tips of beoordeling van hoe hij loopt op de foto. Dit is enkel als voorbeeld van hoe hij 'normaal' loopt.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:14

Foulplay_ schreef:
Maar hij moet niet aan de teugel lopen hé van mij, dat is het probleem niet. Gewoon dat hij de laatste weken niet meer kan ontspannen op één of andere manier. Dus ik denk dat hij ergens last van heeft. Snap je? Ik heb echt geen nood aan tips of beoordeling van hoe hij loopt op de foto. Dit is enkel als voorbeeld van hoe hij 'normaal' loopt.


Dat hij niet aan de teugel hoeft kan (een deel van ) het probleem zijn. "wij" willen het paard (correct) aan de teugel als gevolg van een paard wat goed "over de rug loopt en dus om ons beter te kunnen dragen. Ook het rechtrichten is een onderdeel omdat een scheef paard gebreken kan krijgen (belasting is dan niet evenredig verdeeld en krijg je dus eerder overbelasting van bepaalde delen)

Urania Z1 verkocht
Otura Z1 R.I.P Ik mis je!

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:25

Hm, dat hij zijn hoofd omhoog steekt op het moment dat je iets aan de teugel vraagt doet me eerder denken aan problemen met zijn tanden ofzo; haken oid.

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

gummie
Berichten: 2980
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:36

Foulplay_ schreef:
Maar hij moet niet aan de teugel lopen hé van mij, dat is het probleem niet. Gewoon dat hij de laatste weken niet meer kan ontspannen op één of andere manier. Dus ik denk dat hij ergens last van heeft. Snap je? Ik heb echt geen nood aan tips of beoordeling van hoe hij loopt op de foto. Dit is enkel als voorbeeld van hoe hij 'normaal' loopt.


1. je post in een topic dat "aan de teugel" heet.
2. dat hij niet aan de teugel moet lopen van jou, kan juist het probleem wel zijn.
3. als je geen beoordeling wilt van hoe hij loopt op de foto, in een topic over aan de teugel, waarbij je aangeeft dat hij ineens zijn kop in de lucht steekt als je iets van hem vraagt, post dan geen foto.
4. als je paard altijd zo loopt zoals op de foto, dan kan dat de arme bespiering net achter het zadel verklaren. En die arme bespiering en manier van lopen, kunnen de problemen zoals jij ze omschrijft verklaren of er een gevolg van zijn.

Kort samengevat: ik denk dat datgene wat volgens jou het probleem niet kan zijn, en wat irrelevant is volgens jou, juist het probleem zou kunnen zijn. Snap je?

Maar als je dan toch een heel andere insteek wilt hebben: ik zeg altijd maar dat je het beste inderdaad alle mogelijke fysieke oorzaken kunt uitsluiten. En dan is de tip over tanden/ gebit een goeie.

Succes :)

Langcara
Berichten: 1935
Geregistreerd: 05-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:43

SophieFT schreef:
Kan iemand mij hier helpen?
Als ik goed heb losgereden gaat mijn pony snel ontspannen lopen, dwz aan de teugel. Maar dan hangen mijn teugels in een boogje, als ik de teugels dan weer strakker neem gaat m'n pony al snel weer met het hoofd omhoog lopen. Wat doe ik hier fout?

Te weinig met been rijden denk ik. En je vergist je ook: als hij aan de teugel loopt, dan is hij aan het bit. Nu verstopt hij zich er achter. En dan zit wel die mooie krul in zijn nek, maar hetgeen waar het eigenlijk om draait: dat hij zijn rug goed gebruikt, dat blijft achterwege.

Met je been drijf je hem dan naar die hand toe. Op het been moet hij met zijn hoofd omhoog of naar voren komen. En dan vang je hem daar zachtjes en voelend op met een elastische hand.

Een elastische hand is een hand die meegeeft als het paard in de mond trekt of beweegt. Een vaste hand is een stugge hand, die geeft niet mee. Elastisch = nageeflijk.

Je paard vindt het niet fijn als je je teugel op pakt, want dan gaat hij met zijn hoofd omhoog. Blijf met het gewicht van je vingers op de teugel rusten, zodat je constant contact hebt die heel licht blijft. Met je vingers, of door het draaien met je pols mag je dat contact zwaarder maken of lichter, maar nooit los.
als je het contact zwaarder maakt, doe dat dan NOOIT zonder je kuit daarbij te gebruiken. Hoe meer je met je hand doet, hoe meer je met je kuit er achter aan moet rijden.

Langcara
Berichten: 1935
Geregistreerd: 05-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:45

Foulplay_ schreef:
Hallo,
Mag ik hier ook een vraag stellen of jullie eventueel toevallig weten waar mijn paard last van heeft onder het rijden, waardoor hij niet meer ontspannen loopt? Of moet ik daar een apart topic voor maken? :o

Kan mentaal zijn, dat hij onzeker en dus vluchterig is. Kan fysiek zijn, last van rug, of in de mond, in ieder geval dat hij door beweging pijn of ongemak ervaart zodat hij zich gaat vastzetten in het lijf om dat te voorkomen, zodat hij dat niet voelt.

Foulplay_
Berichten: 858
Geregistreerd: 09-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 20:00

Gummie; Ja sorry was niet verkeerd bedoeld hoor... Ik bedoelde gewoon dat het niet gaat over hoe hij toen liep, maar mijn probleem nu. Sorry als het verkeerd over kwam :)! Ik weet trouwens niet hoe ik zijn achterhand nog bespierder zou kunnen krijgen (aangezien hij in het begin een veel dunner poepie had ;)). Ik doe veel cavalettiwerk met hem en hij komt er meestal goed onder met zijn achterhand. En ik snap helemaal dat hij aan de teugel zou moeten lopen om alles goed te krijgen hoor, maar dat moet toch vanuit ontspanning komen? Het probleem is dat ik hem niet meer ontspannen krijg. Daarom wil ik eerst die ontspanning terug waarna ik wel weer verder zal denken over aan de teugel rijden. Ik hoop dat ik nu iets duidelijker ben.

Superwoman; Je hebt helemaal gelijk over dat rechtrichten. Dit zou zeker een deel van het probleem kunnen zijn. Ik heb hem daarnet nog eens gelongeerd (eerlijk: het was al even geleden) om te kijken hoe hij reageerde op beide kanten. Ik merkte dat hij heel erg blokkeerde op de linkerhand.

Ohja, tandproblemen zijn het volgens mij ook niet, de tandarts is een goede maand geleden geweest om ze bij te werken dus.

Langcara
Berichten: 1935
Geregistreerd: 05-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 20:14

Als hij blokkeert op de linkerhand, dat is waarschijnlijk dus als hij naar links moet buigen, dan zit het probleem dus aan de rechterkant, daar waar hij niet zo goed kan verlengen in zijn lengtebuiging spieren. En waar je dan bij gevolg ook te weinig aanleuning hebt aan het bit. En daar moet je dus aanleuning nemen en het paard er naar toe drijven met je linkerbeen. Links zacht zijn en gemakkelijk, eerder loslaten nog dan vastpakken. En zorgen dat hij dermate voorwaarts is, dat je met die rechterhand wat kunt opvangen.

Hiermee richt je hem recht, ook al stelt hij zich in de hals dan waarschijnlijk naar rechts. Maar hij komt hiermee in balans doordat het gewicht evenwijdig verdeeld wordt. Door het in balans komen, zal hij loslaten en nageeflijker worden. En als hij dan eindelijk nageeflijk is, dan kun je proberen of je hem naar links kunt stellen c.q. de spieren aan de rechterkant wat langer kunt maken. Maar dit is millimeterwerk, dit krijg je in een weekje niet voor elkaar. Dit duurt denk ik een half jaar voordat je hem rechter krijgt maar hij zal altijd weer wat terugvallen. Omdat hij nu eenmaal net zoals jijzelf en ieder levend wezen aan één kant nu eenmaal een betere coördinatie heeft van nature, dan aan de andere kant.

gummie
Berichten: 2980
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 20:53

@ Foulplay: sorry dat ik het verkeerd opvatte ;) Ik bedoelde trouwens niet de achterhand van jouw paard, maar het stukje rug achter het zadel :) Dat ik er over begon, heeft te maken met de mogelijkheid dat rug-, nek- of andere klachten zulke reacties bij een paard kunnen geven. En die klachten kunnen van binnenuit ontstaan zijn, of door onjuiste training. Problematische aanleuning kan zowel oorzaak als gevolg zijn. Maar zoals ik al zei: valt niet te beoordelen zo van achter de computer. Goed dat je er een veearts bij haalt. Al zou ik zelf gekozen hebben voor kliniek (maar nogmaals: ik kan en mag niet beoordelen of dat nodig is:)

@ Lancara: wederom een goede uitleg! Er zijn helaas nog altijd veel mensen die menen dat een paard links "vastzit" als die links niet inbuigt. Het probleem zit em dan juist in de aanname van het bit aan de rechterzijde, en het verlengen van de rechterspier(en).


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kaplaars en 8 bezoekers