[INFO] Aan de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:23

Shenanigans, de druk die je mag voelen is verschillend. Want wanneer je een beetje weerstand bied,zal de druk wel wat zwaarder zijn. Echter moeten de momenten met meer druk slecht een kort moment duren.
Het verschil met weerstand bieden en trekken is makkelijk. Met weerstand bieden,geef je minder(!) mee met je armen waardoor je handen meer op 1 plaats blijven (kort moment) en met trekken breng je je handen naar je lichaam.

Een ophouding is het sluiten van je hand (handrem) en een halve ophouding sluit je dus slechts voor een deel je hand. (bijv wanneer je van draf naar stap wil)

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 13:23

Wat betreft de wedstrijdsport, tja dat is idd niet gewenst. Sommige rojden thuis ook zo. Voor anderen is het op wedstrijd anders ivm de spanning.
Merkte bij mezelf ook dat mijn paard veel meer been moest hebben op wedstrijd. Dit kwam denk ik doordat ik gespannen was en dus minder mijn paard aanvoelde en mijn paard door de spannende omgeving ook meer in de ankers ging...
Dat rij je er niet binnen een wedstrijd of 2 uit......
Verder kun je zeker op lager niveau verschillende manieren vinden. Op hoger niveau komen ruiters de basisfouten steeds meer tegen...... iedereen maakt fouten en sommige merken het eerder dan anderen. Blijft wel lastig om een goede instructeur te vinden. Alleen wanneer het niet goed voelt en of niet logisch over komt, dan klopt dat meestal wel. Iig zelf blijven nadenken!

Shenanigans

Berichten: 90
Geregistreerd: 27-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:09

@ Superwoman; ik begrijp je grotendeels. Tot deze conclusie was ik ook gekomen.
Alleen wat versta je precies onder 'je hand sluiten of voor de helft sluiten'. Ook daar kom ik de meest uiteenlopende uitvoeringen van tegen.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:12

Shenanigans schreef:
@ Superwoman; ik begrijp je grotendeels. Tot deze conclusie was ik ook gekomen.
Alleen wat versta je precies onder 'je hand sluiten of voor de helft sluiten'. Ook daar kom ik de meest uiteenlopende uitvoeringen van tegen.


heel letterlijk. Ik ben het nooit anders tegen gekomen...

Shenanigans

Berichten: 90
Geregistreerd: 27-10-13

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:54

Ik zie mensen knijpen in de teugels, kneepjes, handen (en teugels) van elkaar afhouden en dan polsen naar elkaar toe (sluiten)...

Anoniem

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 17:11

Dat vind ik ook trekken, elke beweging waarbij je met handen/armen actief terugwerkt valt bij mij onder trekken.

Weerstand bieden is wat het woord zegt: mijn paard loopt dan tegen een gesloten hand aan, de hand geeft niet mee. Niet terugwerken, niet knijpen, geen polsen naar elkaar toe, niet de druk op het bit verhogen, alleen maar niet meegeven. Dat is een.gesloten hand.

Dat mag maar heel even, zodra je voelt dat het paard zachter wordt, open je de hand weer (je ringvinger een paar mm naar voren) en je geeft na, vanuit een ontspannen schouder, en ontspannen bovenarmen.

Zó klein, zó simpel.

Veel been geven vind ik ook niet goed. Je moet zorgen dat je paard voorwaarts denkt, wíl lopen, wíl werken, daar begint het. En dan dat belonen en faciliteren.
Je paard is voorwaarts en werkwillig, jouw hand is zacht en nageeflijk, je zit in balans en onafhankelijk,je blokkeert je paard nergens in zijn/haar beweging.
Als ze tegen je hand in komt, en je verende verbinding is weg, sluit je even je hand, tot je paard nageeft, en je geeft na, komt ze achter de teugel, duikt ze weg, been erbij en met zachte hand opvangen.

Niniee

Berichten: 317
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Utrecht

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:11

Als jij je hand sluit, knijp je toch eigenlijk ook in de teugel? Ik geef zelf best veel kleine kneepjes in de teugel, bijvoorbeeld met stelling vragen, omdat hij vast zit aan de ene kant. Ik heb van een meninstructeur geleerd, door kleine, onnavolgbare kneepjes te geven, het paard je dus niet meer kan volgen en uiteindelijk wel loslaat. Omdat je geen steun meer bent voor hem.
Het hangt af van de situatie of een kneepje wel of niet gepast is, vind ik. Je kan niet alle knepen over één kant scheren dus.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:43

Ja, een halve ophouding is een kneepje.
Ik vind kneepjes achter elkaar geven om die reden niet prettig. Je wilt immers niet remmen en juist het paard actief houden. imo moet elke hulp direct verschil maken, denk aan been geven...wanneer je teveel(!)been geeft,wordt je paard eerder sloom dan actief. Wat is de reden waarom het paard vast houd? Vaak kun je met wat oefeningen dat verbeteren.(buiten stelling bijv) Daarbij gun ik dat liever wat meer tijd en verander ik veel van hand omdat dat makkelijker is voor het paard om vol te houden (met 1 kant heeft hij dus meer moeite)

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:46

Even een toevoeging op yamcha, weerstand bieden is dus niet hetzelfde als je hand vastzetten. Dat laaste is erg fout.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 21:03

Eens met SW :j plus dat elke hulp alleen effect heeft als hij goed getimed is, ik geef soms een heel klein kneepje op m'n buitenteugel omdat ik merrie iets ronder wil hebben, iets meer bij elkaar en op de achterhand, maar dan geef ik niet alleen een kneepje, maar span mijn buikspieren aan (ik trek mijn navel voor mijn gevoel helemaal naar achter) en kantel mijn bekken, doe alsof ik een overgang wil gaan maken naar een langzamere gang, en daar komt soms een heel klein kneepje bij. Dat heet dan een halve ophouding, en dat is veel meer dan alleen maar een kneepje.
superwoman schreef:
Even een toevoeging op yamcha, weerstand bieden is dus niet hetzelfde als je hand vastzetten. Dat laaste is erg fout.

idd! Je doet het ook maar heel even, iets weerstand bieden, heel even niet meegeven, en in de fractie van seconde dat je reactie hebt, geef je alweer na. Als je dat nalaat, heb je ofwel een paard dat in je hand gaat hangen, of die tegen de hand inkomt, en de kaak vastzet. Timing is alles.

We hebben het zovaak over een nageeflijk paard, maar ik vind het minstens zo belangrijk dat de ruiter ook nageeflijk is, nageeflijk rijden is over en weer, je moet een verend contact hebben, waarin signalen, de kleinste, subtielste signalen kunnen doorkomen, van beide kanten, en dat gaat niet lukken als je je hand vastzet, dan krijg je een paard dat vasthoudt in de kaak (dan kan hij achter de teugel komen (geen contact) gaan hangen (wordt zwáár) of tegen de hand (voelt als een mond van beton, maar is dus hand van beton), en dat is nog een reden dat ik niet van kneepjes houd (afgezien van wat sw al gezegd heeft) je gaat de signalen van je paard nooit kunnen voelen als jij alleen maar uitzendt en niet ontvangt.

Ter illustratie:
Achter de teugel:
Afbeelding

Hangend op de hand:
Afbeelding

Tegen de hand (beetje extreem wel):
Afbeelding

En dan nu gewoon netjes nageeflijk:
Afbeelding

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 22:41

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 11:11

Niniee schreef:
Als jij je hand sluit, knijp je toch eigenlijk ook in de teugel? Ik geef zelf best veel kleine kneepjes in de teugel, bijvoorbeeld met stelling vragen, omdat hij vast zit aan de ene kant. Ik heb van een meninstructeur geleerd, door kleine, onnavolgbare kneepjes te geven, het paard je dus niet meer kan volgen en uiteindelijk wel loslaat. Omdat je geen steun meer bent voor hem.
Het hangt af van de situatie of een kneepje wel of niet gepast is, vind ik. Je kan niet alle knepen over één kant scheren dus.


Maar net als afwenden en voltes wil je op je buitenteugel rijden. Dus als hij vastzit (en daarmee vasthoud?) op 1 kant, heeft dat kneepje met die binnenhand (die aanname deed ik) ook geen zin.
Of ik doe de verkeerde aanname :)

Anoniem

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 11:32

Stelling is volgens mij ook alleen maar buiging in de hals, heeft voor losmaken ook weinig zin. Sowieso volgens mij heeft al dat gepluk aan het paard alleen maar als resultaat dat hij zich vaster houdt. Leer voelen, leer je inleven in je paard, wees betrouwbaar en eerlijk in je rijden, des te eerder durft je paard zich los te laten, te ontspannen, en dan pas kom je imo aan rijden toe.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:33

Idd, meestal komt het vasthouden doordat de ruiter daar meer spanning heeft (vast houdt)
Door verschillende oefeningen met ontspaning te rijden los je het vaak wel op.
Ook wanneer het paard ergens moeite mee heeft is een oefening die minder moeilijk is beter geschikt om aan het probleem te werken.

Niniee

Berichten: 317
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Utrecht

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 21:41

Wat voor oefeningen met ontspanning zou ik dan kunnen proberen?

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 10:54

Niniee schreef:
Wat voor oefeningen met ontspanning zou ik dan kunnen proberen?


eigenlijk vind ik dat moeilijk om te zeggen zonder beeld en voornamelijk zonder het te voelen.
Ik zoek altijd oefeningen waar het paard wel een beetje moeite mee heeft, maar niet te veel moeite zodat hij wel voor me wil werken en veel oefeningen afwisselen.
dus bijv geen stelling aan de binnenkant, kan op de andere hand wel wat buiten stelling vragen. Tis een hele andere oefening, maar kan soms net met alle andere oefeningen zoals gebroken lijnen, 8 je rijden en grote links en rechts omkeert etc wel zorgen voor ontspanning en vertrouwen en daarbij het loslaten. Als hij bang is van pijn en of spanning van de ruiter, gaan ze vasthouden. Dat moet je dus met beleid verhelpen.
En vooral ook steeds maar kort spanning op die teugel(s) bij een teugelhulp. dus voorzichtig de neus de goede kant op wijzen en weer goed ontspannen als ruiter en dan vooral met je zit en benen begeleiden door de oefening. Ook wel contact houden met de teugels en wanneer nodig wat bijsturen, maar wel korte hulpen.
Belangrijk vind ik ook dat de ruiter oefening maakt die voor zijn niveau niet te moeilijk zijn. Soms is sv een goede oefening voor het paard, maar als de ruiter daar nog niet aan toe is, dan krijg je eerder meer ipv minder spanning van.

dienk04

Berichten: 1
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 21:31

Er is tegen mij altijd gezegd dat je best mag beginnen met wat langere teugels, en dat je ze dan langzaam oppakt. Zodat je uiteindelijk met contact rijd, maar zo is je paard niet vanaf het begin naar beneden gereden. En dit kun je dan langzaam opbouwen tot je steeds sneller teugels op contact hebt.
Ik vind het persoonlijk beter dat je je paard wat meer ruimte geeft dan dat je je teugels zo kort hebt dat er gewoon geen ruimte is om na tegeven :j

Anoniem

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:53

Ik snap je idee, maar als het goed is, rijd je je paard direct naar de hand toe, hoe lang je teugels ook zijn. Ik wil dat mijn paard altijd nageeflijk is, naar mijn hand toe komt, hoe lang mijn teugels ook zijn.

En hoe meer ik haar dan bij elkaar ga rijden, 'verzamel' met zit en benen, hoe korter ik mijn teugels kan pakken. Maar ik rijd mijn paard niet met de teugels bij elkaar.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 11:28

Ik loop sinds een paar weken tegen een probleem aan met mijn paard. De vaste verbinding houden met mijn paard is sowieso altijd al een lastig punt, alhoewel het de laatste tijd echt heel veel beter gaat. Alleen de laatste paar weken wil ze gewoon absoluut geen druk op de teugels. Bij de minste druk trekt ze er tegen in en loopt ze als een ezel door de bak. Laat ik haar los, en dan helemaal los, dus met een boogje in de teugels, dan wil ze wel iets zakken. Alleen dan heb ik geen verbinding en kan ze dus een tel later net zo hard haar hoofd weer de lucht in gooien. Ik kan haar redelijk met de losse teugel rijden en dan zijn er ook momenten dan ze best zo blijft lopen zoals ik dat dan wil, alleen dit is natuurlijk geen goede oplossing.

Ik heb les en mijn instructrice zei ook dat het vasthouden (hier bedoel ik gewoon een vaste verbinding houden zonder de teugels los te gooien, ze geeft dan absoluut niet na en zet haar onderhals erop) niet werkt want dan drukt ze helemaal de rug weg en dan is het niet fijn voor haar om zo te lopen. Dan liever dus iets te losse teugel en dan proberen langzaam weer een vaste verbinding te zoeken met het paard.

Evaencoco
Berichten: 84
Geregistreerd: 13-06-13

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 16:35

rena
meestal werkt het wel of meer van achter naar voren te rijden, want een paard duwt zijn neus iets naar voren als hij meer naar voren moet. jij vangt dan die neus weer lichtjes op met je handen. en natuurlijk moet je paard jouw hand gaan vertrouwen:)
is je paard redelijk vlug?
want meestal vergeten mensen dan met hun been te komen( ja, ik spreek uit ervaring… had vroeger ook wel eens dat probleem:J )

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 19:01

ik rij wel van achter naar voor, dat is ook echt nodig bij mijn paard. Ze is niet erg vlug, liever lui dan moe dus moet haar altijd wel even wakker maken. voor een tijd geleden zocht ze dan ook wel mijn hand op en kon ik mijn hand er ook gewoon aan houden. maar nu kan ik met de lichtste druk niet rijden want ze gooit gewoon haar kop de lucht in. Op het moment dat ze haard hoofd de lucht in gooit, zit ik er vrijwel direct achter aan met been en nog niet zozeer met mijn hand. ik snap gewoon niet wat ik nu anders moet doen, zit echt met mijn handen in het haar...

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 19:32

Kan door van alles komen.
Top 3 is
Ruiter
Zadel
Mondproblemen.

Dus tanden en zadel na laten kijken. tijdelijk bitloos kan ook wat vertrouwen terug geven wanneer het probleem is opgelost.
En als het aan de ruiter ligt, dan is een andere ruiter er tijdelijk op en of een andere instructeur een oplossing.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 19:40

Gebit lijkt me zeer sterk, aangezien ze in mei nog bij de tandarts is geweest, maar goed het kan natuurlijk altijd.
Ik geef eerlijk toe dat het heel goed aan mijzelf kan liggen, maar eerder was dit niet dus wat gaat/is er nu anders?
Het zadel heb ik al geopperd bij de eigenares en dat zou dus ook kunnen.
A.s. zaterdag gaat de dochter van de eigenares die het paard vroeger altijd heeft gereden er weer eens op. Eens kijken of ze het bij haar ook doet en waar het probleem ligt....kan er wel gewoon heel moedeloos van worden als het gewoon niet lekker gaat :(

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 09:15

Ik had dat ook en moest hetzelfde doen wat jou juf zei. Een andere juf was mijn 1e stap naar de oplossing.
Bij mij was stap 1 voorwaarts en reactie op been. Dus teugel los en eerst alleen op de hoefslag bezig met het voorwaartse, daarna afwenden, voltes etc op been rijden. Stap 2 was teugels oppakken en licht contact maken en zitlessen nemen. Daarna ging mijn paard al meer mijn hand opzoeken, maar dat was mede doordat ik zelf veel beter voelde dat ik zelf de oorzaak was van het los-vastcontact. Nu rijd ik met constant contact en ging ik werken aan de nagevelijkheid vragen. Maar dat begint bij stap 1, voorwaarts. Wat jou paard wellicht ook doet, zo gauw je teugels oppakt valt hij terug in tempo en daarmee ook op de voorhand. Dan kan je het nageven wel vergeten en moet eerst het voorwaartse weer goed zijn.
Leuke puzzel en vooral leren voelen wat je zelf eigenlijk doet.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 12:12

Eerst het zadel na laten kijken.
Heb je ook gevoeld of de boom nog heel is? Paard geeft een duidelijk signaal nu, dus doorgaan op de oude manier zal niet helpen. En dat je al lang op deze manier rijd is natuurlijk niet helemaal waar, want met lessen zal je toch langzaam veranderen.
"er doorheen rijden" is zeer onverstandig als je niet 100% zeker bent van het zadel.
En verder heeft jotoma ook nog een mogelijke reden goed omschreven en dan zal je moeten wisselen van instucteur.