[INFO] Aan de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
floor191196
Berichten: 38
Geregistreerd: 30-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:25

Citaat:
Volgens mij valt daar niet veel meer aan te doen dan gewoon een stille rustige hand hebben waarmee je de mond zoveel mogelijk volgt. Hij neemt het bit wel aan en dat is goed, maar ik denk dat het nog iets meer tijd kost voordat hij ook je hand helemaal volgt. Als je de teugels langer maakt, volgt hij je hand dan wel mooi?


Hij gaat dan gewoon door. Het is niet dat ik het contact constant kwijt ben, alleen af en toe doet hij zijn hoofd iets meer naar beneden en kauwt hij een aantal keer op het bit. Maar ik zal eens proberen nog wat extra op mijn hand te letten.

DB_CARTAGO

Berichten: 249
Geregistreerd: 24-09-10
Woonplaats: Op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 10:34

superwoman schreef:
DB_CARTAGO schreef:
Hey allemaal,
Mijn paard loopt volgens mij veel te er achter de loodlijn en ik denk dat dit niet gezond is. kunnen jullie mij helpen?

Hier een foto;
http://imageshack.us/photo/my-images/833/agilylov.jpg/


Is dat wel jouw paard?
Ik krijg het gevoel dat ik commentaar moet geven op een andere ruiter namelijk, hopelijk heb ik het mis :?

Nee hoor wees gerust ik ben het wel degelijk!! Het is alleen nog al een slechte foto maar als jullie zeggen dat hij zo goed loopt zal het wel zijn. Het is een foto dat ik met de cap van iemand anders rijdt ik was de mijne vergeten

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:37

DB_CARTAGO schreef:
Nee hoor wees gerust ik ben het wel degelijk!! Het is alleen nog al een slechte foto maar als jullie zeggen dat hij zo goed loopt zal het wel zijn. Het is een foto dat ik met de cap van iemand anders rijdt ik was de mijne vergeten


Nou, goed lopen vind ik ook nogal overdreven.. ;)
Vooral veel spanning van jou waardoor het paard dat ook heeft. Vooral in je armen en handen vind ik dat je erg sterk bent, daarin moet je veel soepeler meebewegen. Hopelijk heb je er wat aan?

gummie
Berichten: 2980
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:59

@ DB Cartago: Je vroeg of het paard achter de loodlijn loopt. Het antwoord is volgens mij nee. Houdt er een liniaal langs, en je ziet dat het neusje niet achter die lijn komt. Dat zegt verder niets over hoe het dier verder loopt of hoe je er op zit, maar daar vroeg je ook niet naar :)

R00s
Berichten: 479
Geregistreerd: 25-05-11

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:19

Ik heb een vraagje, mijn 4 jarige pony komt heel vaak met zijn hoofd naar beneden moet ik daar verder op reageren of moet ik dan vragen of mijn hand meegeven?
Krijg wel gewoon les hoor maar heb het eigenlijk nog nooit aan mijn insturctrice gevraagd vandaar.

Motje11
Berichten: 2264
Geregistreerd: 25-04-07
Woonplaats: Nijbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 22:58

Wat bedoel je met "naar beneden"?

Bedoel je nageven, of doet hij zijn kin naar zijn borst, komt hij los van het bit (teugels komen slap te hangen) of wil hij halsstrekken en trekt hij daarbij aan de teugels? Als je iets meer uitlegt kunnen we je beter helpen. :)

R00s
Berichten: 479
Geregistreerd: 25-05-11

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 18:37

Nee hij gaat dan nageven niet met zijn kin op de borst zegmaar met zijn neusje laag en naar voren dat is nageven volgens mij :P

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 02:53

Zodra hij ontspant moet jij ook ontspannen :j je wil graag zien dat een paard nageeft, dus zodra hij dat doet moet je zorgen dat het heel prettig voor hem is om dat te doen, zodat hij er plezier in krijgt. Dus probeer te ontspannen wanneer hij dat doet (echt meteen zodra hij loslaat) en open je hand een beetje zodat je een heel licht contact houdt. Op die manier gaat hij op een gegeven moment begrijpen van "hee, nageven is eigenlijk best wel fijn!" en dan gaat hij het steeds vaker doen.

Isabella90
Berichten: 32
Geregistreerd: 21-11-11
Woonplaats: Ede

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 13:21

Misschien dat jullie mij verder kunnen helpen.. Ik heb al een groot stuk van jullie gelezen maar mijn pony (5)is heel onrustig in zijn hoofd. In stap prima naar beneden te rijden gebruikt zijn hals goed maar is lastig wendbaar en met draven is het weg. Hij houd links heel erg vast wat natuurlijk erg lastig is met rijden.. Ervaringen tips?

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 22:04

Isabella90 schreef:
Misschien dat jullie mij verder kunnen helpen.. Ik heb al een groot stuk van jullie gelezen maar mijn pony (5)is heel onrustig in zijn hoofd. In stap prima naar beneden te rijden gebruikt zijn hals goed maar is lastig wendbaar en met draven is het weg. Hij houd links heel erg vast wat natuurlijk erg lastig is met rijden.. Ervaringen tips?



Misschien kun je eerst even "vertelllen" welke hulpen je geeft en of je les krijgt en wat die eventuele instucteur er van zegt.

Langcara
Berichten: 1935
Geregistreerd: 05-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 22:17

Isabella90 schreef:
Misschien dat jullie mij verder kunnen helpen.. Ik heb al een groot stuk van jullie gelezen maar mijn pony (5)is heel onrustig in zijn hoofd. In stap prima naar beneden te rijden gebruikt zijn hals goed maar is lastig wendbaar en met draven is het weg. Hij houd links heel erg vast wat natuurlijk erg lastig is met rijden.. Ervaringen tips?

Als hij links zal vasthouden, geef jij hem die mogelijkheid daartoe door daar dan óók vast te houden. Maar jouw instructeur zal ook wel er op aansturen dat je dat doet door te zeggen dat die stelling tóch naar links MOET.
Een paar pagina's staat dit zeer veelvuldig voorkomende probleem ook beschreven en heb ik de oplossing aangegeven.

Jouw pony is niet echt nageeflijk namelijk.

Isabella90
Berichten: 32
Geregistreerd: 21-11-11
Woonplaats: Ede

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 14:25

Langcare bedankt! Ik ga even terug lezen

Anoniem

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:40

Hier een vraagje, ik rijd sinds een korte tijd een paard waarbij de bovenlijn nogal zwak is.
Voor zijn schoft zit ook een soort kuil, imo door gebrek aan bespiering of niet?
Enfin, hierdoor kan het paard niet zo makkelijk zijn rug loslaten, overgangen maken vind hij ook nogal lastig.
Ik probeer hem nog lekker over de rug te rijden, dus wat lager instellen en werken vanuit de ontspanning. Het paard loopt ook behoorlijk vlak, zogauw je bijv. een volte wil rijden komt hij ook omhoog en geeft hij niet meer na. Iemand tips om hem nog wat sterker te maken? En dan niet te standaardtips van overgangen maken en voltes rijden, want dat weet ik allemaal inmiddels wel haha :D

Motje11
Berichten: 2264
Geregistreerd: 25-04-07
Woonplaats: Nijbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 01:45

Om spieren op te bouwen in het gedeelte net voor de schoft, rijd je het paard zo dat het de hals daar horizontaal draagt, dus niet omhoog vanuit de schoft maar recht vooruit door met de neus naar voren naar beneden te gaan. In die houding worden daar de spieren opgebouwd. Ik heb mijn paard op advies van mijn instructeur eens een paar weken grotendeels in die houding gereden, en ik stond echt versteld van hoe de spieren toegenomen waren. +:)+

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 08:46

Dat is een goede! ik had wel mijn vermoedens dat je die spieren niet zo zeer in de oprichting zou trainen, maar dat nooit echt kunnen testen. Over drie jaar mijn palomino inrijden, die toch erfelijk belast is met het knikje daar.

Langcara
Berichten: 1935
Geregistreerd: 05-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 10:15

Bizzybijtje schreef:
Hier een vraagje, ik rijd sinds een korte tijd een paard waarbij de bovenlijn nogal zwak is.
Voor zijn schoft zit ook een soort kuil, imo door gebrek aan bespiering of niet?

Klopt als een bus.
Hij is dus arm bespierd in de bovenlijn.
Bizzybijtje schreef:
Enfin, hierdoor kan het paard niet zo makkelijk zijn rug loslaten, overgangen maken vind hij ook nogal lastig.

Of hij is zo arm bespierd omdat hij zijn rug niet zo gemakkelijk los durft te laten. Vooral met overgangen doen ze dan vaak het hoofd omhoog en komen ze tegen de hand. Daarom schijnovergangen maken. Zodra hoofd al een millimeter omhoog komt de overgang niet afmaken maar weer terug naar waar je mee bezig was. En zo uitbouwen.
Bizzybijtje schreef:
Ik probeer hem nog lekker over de rug te rijden, dus wat lager instellen en werken vanuit de ontspanning. Het paard loopt ook behoorlijk vlak, zogauw je bijv. een volte wil rijden komt hij ook omhoog en geeft hij niet meer na. Iemand tips om hem nog wat sterker te maken? En dan niet te standaardtips van overgangen maken en voltes rijden, want dat weet ik allemaal inmiddels wel haha :D

Ik zou dit paard ook aan de dubbele longeerlijn zetten en naar buiten stellen. En vanuit die buitenstelling na laten geven en pas dan naar weer naar binnen. Evenzo onder het zadel.

Dit om de balans te herstellen van dit paard. Het paard voelt zich onzeker in de balans en zet zich schrap. Geef hem geen reden om zich schrap te zetten.
Kijk naar paarden die in de wei rennen, waar die hun hoofd houden als ze de bocht doorgaan; naar buiten. Voor de balans. Lengtebuiging kennen paarden niet van nature.
Met die gegevens moeten wij werken en ons aanpassen aan het paard. Dus hun in balans terug brengen zodat ze durven ontspannen en na te geven, vanuit dat punt gaan werken aan de lengtebuiging.
Laatst bijgewerkt door Langcara op 28-12-11 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 10:15

Nog niet bij nagedacht, bedankt voor de tip +:)+
Zal het eens in werking brengen haha :D

Langcara
Berichten: 1935
Geregistreerd: 05-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 10:17

Bizzybijtje schreef:
Nog niet bij nagedacht, bedankt voor de tip +:)+
Zal het eens in werking brengen haha :D

graag gedaan. Verwacht niet direct wonderen he. Hier vanaf het forum is het moeilijk oordelen wat er allemaal gebeurt.

marissa119
Berichten: 382
Geregistreerd: 26-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 10:30

Ik heb een vraag hoe kan je eigenlijk zie of een paard achter de loodlijn loopt?
Waar moet je dan naar kijken

Langcara
Berichten: 1935
Geregistreerd: 05-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 10:32

marissa119 schreef:
Ik heb een vraag hoe kan je eigenlijk zie of een paard achter de loodlijn loopt?
Waar moet je dan naar kijken

je bedoelt vanaf het paard? Dat is lastig. Daarvoor zou je een spiegel nodig moeten hebben. Maar achter de loodlijn lopen hoeft helemaal neit slecht te zijn hoor. Als het paard mooi aan de hand is (dus dat wil zeggen dat hij mooi de hand van de ruiter opzoekt), het contact constant is, en van achteren uit naar voren loopt, en door de rug is, dan is dat prima.

marissa119
Berichten: 382
Geregistreerd: 26-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 10:38

Langcara schreef:
marissa119 schreef:
Ik heb een vraag hoe kan je eigenlijk zie of een paard achter de loodlijn loopt?
Waar moet je dan naar kijken

je bedoelt vanaf het paard? Dat is lastig. Daarvoor zou je een spiegel nodig moeten hebben. Maar achter de loodlijn lopen hoeft helemaal neit slecht te zijn hoor. Als het paard mooi aan de hand is (dus dat wil zeggen dat hij mooi de hand van de ruiter opzoekt), het contact constant is, en van achteren uit naar voren loopt, en door de rug is, dan is dat prima.


Oke, dankjewel :)

Anoniem

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 10:43

Tijdens overgangen doet hij trouwens meestal niet zijn hoofd omhoog, maar duikt hij juist naar beneden en trekt hij je half uit het zadel. Ach ja, heb ik weer wat te trainen. Het paard dat ik het grootste deel van de tijd rijdt is namelijk zo makkelijk bewerkbaar dat je nergens echt lang over doet :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 10:48

DB_CARTAGO schreef:
DB_CARTAGO schreef:
Hey allemaal,
Mijn paard loopt volgens mij veel te er achter de loodlijn en ik denk dat dit niet gezond is. kunnen jullie mij helpen?

Hier een foto;
http://imageshack.us/photo/my-images/833/agilylov.jpg/


Nee hoor wees gerust ik ben het wel degelijk!! Het is alleen nog al een slechte foto maar als jullie zeggen dat hij zo goed loopt zal het wel zijn. Het is een foto dat ik met de cap van iemand anders rijdt ik was de mijne vergeten


Hier wilde ik nog op reageren.
Dit paard word hier gereden met een stootteugel oftewel bijzetteugels. Ondanks de kwaliteit van de foto's zie je gewoon dat het paard zich helemaal vasthoud in de bovenlijn, hij durft niet te zakken in de hand, wellicht vanwege een gevoelige mond, spanning in de rug? Ik zou meteen de bijzetteugels eraf halen, waarom zitten ze eraan?

Er komt heel veel spanning uit jouw lichaam, daarom kan het paard niet ontspannen, verder moet hij durven te zakken en zoeken naar jouw hand maar zolang jij de balans en ontspanning nog niet voor elkaar hebt kun je een paard geen ontspanning vragen.
Wordt hij wel eens door anderen gereden? Ik heb het idee alsof je er heel 'angstig' op zit.

Langcara
Berichten: 1935
Geregistreerd: 05-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:52

Bizzybijtje schreef:
Tijdens overgangen doet hij trouwens meestal niet zijn hoofd omhoog, maar duikt hij juist naar beneden en trekt hij je half uit het zadel. Ach ja, heb ik weer wat te trainen. Het paard dat ik het grootste deel van de tijd rijdt is namelijk zo makkelijk bewerkbaar dat je nergens echt lang over doet :))

Dit moet je op dezelfde manier oplossen als wanneer hij het hoofd omhoog doet: door voorwaarts te rijden. Je drijft meteen aan met je kuiten als hij je uit het zadel trekt. En hoe sneller jij reageert, hoe lichter je kunt ingrijpen, hoe gemakkelijker hij dit afleert. NIET terugtrekken met de hand. Dat ga je afleggen en hij wordt er alleen maar stugger van.
Maar EIS reactie op je been. Als hij niet resoluut reageert dan een schop geven, of spoor er in of zweep. Geeft niets als hij dan naar voren wegspuit want dan kun je hem wel weer rustig terugnemen.

falionrule

Berichten: 179
Geregistreerd: 31-12-11
Woonplaats: Dicht bij mijn school.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 09:58

Hoi,
Kan iemand mij het verschil tussen impuls en voorwaarts uitleggen alsjeblieft?

Groetjes