Handen bij het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

debravanesch

Handen bij het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 18:35

Ik heb moeite met het stilhouden van mijn handen, vooral tijdens het draven. Daardoor willen mijn figuren niet altijd lukken;
Hebben jullie tips om hier aan te werken en op te letten

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 18:04

Ik let er altijd op dat de onderkant van me pinken constant net de boom van het zadel aanraken en me handen bijna tegen elkaar. Constant jezelf corrigeren van: oh ja, zadel lichtjes aanraken als ik rijd. Het duurt even maar omdat je jezelf dan constant corrigeerd wordt het een automatisme en worden je handen stiller. (Tenminste, dit is mijn ervaring ervan :P) Het helpt ook als iemand het constant loop te verkondigen tot irritant aan toe :+

Maureen95

Re: Handen bij het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 18:06

probeer anders je handen op de schoft te leggen en een passengerlesje te doen. dan hoef je alleen maar te zitten en niet te sturen en dan kan je je handen ook moooi stil laten liggen. en ga anders een keer expres goed op hje handen letten en dan niet zo moeilijke figuren doen

Skyex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 18:21

Wat ik nu ga zeggen raad ik je niet aan hoor en dus eigenlijk is mijn reactie compleet nutteloos, maar je vraag doet me denken aan toen ik leerde rijden. De eigenaar (die ook les gaf) van de manege bond je handen altijd met stro-touwtjes vast aan je zadel als je ze niet stil kon houden of niet op de juiste plek hield. Dit deed hij ook met je voeten als je die niet op de juiste plek hield of niet stil genoeg hield. Achteraf gezien onwijs gevaarlijk natuurlijk, maarja, wat doe je er tegen als je 10 jaar bent...

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 18:23

wat ik altijd deed, was mijn handen mee omhoog omlaag als ik aan het lichrijden was. Wat bij mij hielp was een keertje me handen (voor mijn gevoel) een stukje naar beneden te doen, terwijl ik ging staan. En nu blijen mijn handen mooi op hun plek :)

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 18:33

heb je wel is met je teugels gekruist gereden, ?
Dat helpt super goed om je handen netjes naast elkaar te gaan houden ,of als je soms last hebt van dat je handen niet stil naast elkaar kunt gaan houden

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:11

Wat je ook kunt bekijken is of je spanning hebt op je polsen/ellebogen/schouders of in je rug. Dat werkt nl. door. Probeer maar eens te springen met vaste schouders en met ontspannen schouders, en zie dan of je je handen stil kunt houden. Het maakt echt veel verschil. Meestal als je je heel erg focussed op het stilhouden ga je juist spannen en maak je het probleem erger, concentreer je je op soepel en vloeiend doorbewegen dan kun je het ineens wel

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:26

Een bokriem zou je ook nog kunnen gaan proberen, :)

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 18:51

ok, bedank voor de tips. Ik zal ze eens proberen

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 18:56

Ik sluit me aan bij Urielle. Stille handen beginnen bij losse/ontspannen schouders en armen. Dus beginnen met het ontspannen vanuit je schouders/bovenarmen/ellebogen/onderarmen/polsen.
Tevens kan het zijn dat je nog niet helemaal in balans zit, waardoor je met je handen en armen je evenwicht probeert te bewaren.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 22:18

Ik denk dat dit laatste wel eens kan kloppen. Dit merk ik soms nog wel eens

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 08:53

Zitles gaan nemen om een onafhankelijke zit te gaan krijgen en bewust worden wat je in je handen hebt, een ijzers in een heel gevoelige paarden mond b.v elke beweging die je maakt met je handen komt door in de mond dat is niet fijn , dus het dier zal ook niet kunnen ontspannen in de rug, miss tot de tijd dat jij niet onafhankelijk zit gewoon bitloos gaan rijden en leren op je zit te sturen inplaats van op het hoofd, dus zoek goed les

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 19:24

Ik reed vandaag op een ander paard en hier kon ik mijn handen beter stilhouden.
Wat rijden toch afhankelijk kan zijn van het paard. Ik wil dit natuurlijk ook kunnen op het andere paard en zal jullie tips in acht nemen

Coolio2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:17

Volgende week heb ik en nog een paar anderen houding en zit les.. Duurt een hele dag 's morgens op de similator en 's middags 1 voor 1 privéles! Ik zit ook nog steeds met mijn balans in de knoei..stap gaat goed maar zodra ik in draf ga wil het ook nog niet met de handen!Het wordt wel steeds beter hoor!Ben benieuwd wat er uitkomt volgende week!Misschien is het ook wat voor jou en een paar vriendinnen.