Jong paard wendt niet goed af naar links

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rosborstel

Jong paard wendt niet goed af naar links

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 12:08

Hallo,
Even een kleine introductie van mijn paardje:
Emaika is een merrie, ze is ongeveer 3.5 jaar en we zijn een paar maandjes bezig met zadel mak maken.
Dit gaat in principe goed, ze is nuchter en ze pakt het goed op. Ook doen we rustig aan, we hebben geen haast!
We lopen nu toch tegen 1 ding aan:
Op de linkerhand bij C (bijv op de volte) daar wendt ze niet op af. Wat ze doet; ze maakt zich sterk en ze vertikt het.
In de stap gaat het redelijk met veel druk (en daarna weer de druk eraf maar dit is niet de bedoeling :n ), in draf loopt ze gewoon door mij heen.

Op de rechterhand gaat alles goed en ontspannen en op de linkerhand bij A (bijv de volte) gaat ook goed.
Het is alleen de linkerhand bij C..
Alle tips en aan/opmerkingen zijn welkom!

Edit: 16 december gaat ze naar de tandarts voor controle

Vienna2007

Re: Jong paard wendt niet goed af naar links

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 12:10

Probeer je gewicht iets meer te verplaatsen naar de kant waar je opwilt, hang dan een beetje in je stijgbeugel en je bovenlichaam naar de kant waar je heen wilt. Vaak snappen ze het nog niet zo, en op die manier help je het een beetje.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 12:19

Dat is wel heel normaal, de balans werkt nog niet mee. Soms zijn voltes al heel zwaar op de moeilijke hand. Rij met je heupen.
Probeer grote slangenvoltes en vooral veel stap werk doen nog.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 20:16

Wat is de voorbereiding geweest, je zou aan de dubbelen lijnen kunnen gaan werken in menpositie om meer stuur erop te krijgen dus geven in de buiten teugel, let ook op je eigen houding en zit ga zelf ook de bocht door met je zit

carolien64

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 18:40

misschien op deze kant veel longeren met een bijzet

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 09:46

mijn jonge paard had eerst ook moeite met 1 kant op de volte. wat bij mij hielp was: zweepje op de buitenschouder en daar corrigeren. na 1 les was het over. de keer dat hij daan goed ging heel overdreven beloond.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 09:56

Waar je goed op moet letten (omdat veel mensen het fout doen) is dat je niet aan je linkerteugel trekt, dan doet het paard meestal alleen zijn hoofd naar binnen en blijft stug rechtdoor lopen. Je moet juist met je rechterteugel haar buitenschouder naar binnen drukken, ook kun je je buitenbeen iets naar achter leggen en meeduwen. Draai je lichaam waar je heen wilt en wijs met je binnenteugel alleen de weg voor de stelling, niet trekken dus.
Succes!