hoofd schudden, etc.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bnalover

hoofd schudden, etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 19:51

Hoii,

mijn paardje, Aster<3, heb hem nu al 2jaar.
Laatste keren ging ik springen met hem.. Ging laag beginnen, en ging alsmaar hoger ..
Nu ja, hij is dat wel gewend .. Maar hij ging steeds super snel in galop zodat ik 'm niet meer kon bijhouden. tijdens de aanrijding naar de sprong toe, begint 'ie steeds met z'n hoofdje te schudden en sneller en sneller te lopen.. En tijdens een gewone rustige galop, als ik in verende zit zit; voel ik 'm zoooooo sneller gaan..
Nu, het is niet omdat ik bang ben. Maar wij rijden altijd in een weide. Is dit omdat ie denkt dat hij mag spelen?
Of doet hij het gewoon omdat ie het leuk vindt?
Ik dacht al aan een martingaal zodat ik 'm beter kan houden tijdens het rijden en beter kan sturen.. Maar helpt dit echt?
Alvast bedankt! ;)

Maureen95

Re: hoofd schudden, etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 20:00

ik zou absoluut geen martingaal nemen!!! je paard vindh et gewoon echt superleuk om te springen. begin anders weer met lage sprongetjes en leer hem daar om terug te nemen. als dat laag goed gaat ga je steeds weer wat hogfer!

Deejay1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 11:22

Rij heb bij een laag sprongetje in de stap er naar toe, en een paar meter voor de sprong ga je aandraven, dan wordt hij vanzelf rustiger, en als ie dan mooi rustig is, ga je vanuit draf enz enz.

bnalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 20:08

bedankt ! (:

Marlieze1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:24

Ik vind persoonlijk de martingaal geen probleem bij een paard, echter is dit wat de ruiter zelf wil. Zelf spring ik altijd met een borsttuig, welke behoorlijk lang zit, echter het gevoel dat hij dit draagt maakt al dat ie rustiger blijft. De martingaal is van alle hulpteugels de meest vriendelijke en niet bedoeld om het hoofd omlaag te trekken oid, maar puur bedoeld om te zorgen dat het paard zijn hoofd niet te ver omhoog kan gooien en onbestuurbaar wordt. Wat ik vroeger ook vaak bij mijn pony deed was alleen het borststuk omdoen en de ringetjes die naar de teugels liepen eraf klikken. Dit werkte ook perfect.

Verder inderdaad rustig aan beginnen, veel oefeningen vanuit draf aanrijden en dergelijke.

Succes!

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:58

Je paard heeft er blijkbaar plezier in, maar blijven zitten tot de sprong, anders krijgt hij de kans weg te springen.

succes

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:09

Opzich kan een martingaal geen kwaad. Maar ik zou wel gaan werken aan het tempo controle. Wat je kan doen is doen of je op de hindernis afrijdt. Maar als het paard te veel versneld hem voor de hindernis een volte laten draaien en dit doen tot hij rustig is en dan pas gaan springen. Houdt hem vooral met z'n hoofd bij jouw dus dat hij doet wat jij wil en niet dat hij als een gek z'n eigen zin gaat doen.

Fritsfrats

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 17:57

Mijn pony wordt ook altijd erg fanatiek als ik ga springen. Soms rijd ik dan op de hindernis af en zet ik haar ervoor stil en als ze rustig is mag ze van mij er over heen en dan zet ik haar na de sprong ook weer stil. Wat ook wel is kan helpen zijn voltes draaien en pas over de hindernis gaan als je paard rustig is.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 18:07

MMMMM...3 jaar?? En je bent pas dit jaar begonnen met inrijden? Dan ga je wel erg snel en zou je nog helemaal niet aan springen moeten denken!
Zorg eerst eens dat ze dressuur matig netjes kan lopen, dus over de rug, aan het been enz.!

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 00:08

@aerdenhout1: Waar zie jij staan dat het paard 3 is? *gewoon nieuwschierig, want vraag me af of ik eroverheen lees?* :)

Deejay1997 schreef:
Rij heb bij een laag sprongetje in de stap er naar toe, en een paar meter voor de sprong ga je aandraven, dan wordt hij vanzelf rustiger, en als ie dan mooi rustig is, ga je vanuit draf enz enz.

Leert ie dan juist niet dat ie mag gaan versnellen een paar meter voor de sprong? (Oeh hindernis! = aandraven! = sneller!)

De tip van de voltes hierboven vind ik dan wel weer een goede, dan negeer je gewoon dat er een hindernis is, totdat hij braaf en rustig is en dan krijgt hij een beloning door erover te mogen :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 00:19

Ja 3 is idd wel erg jong zou ik ook eerst de basis mee gaan doen en dat is eigenlijk op die leeftijd toch nog heel veel stappen of zelfs niet rijden .
Het schudden kan spierpijn zijn of pijn in de mond , ik weet niet hoeveel druk je op de teugel hebt, het steeds sneller willen is denk ik een balans probleem .
Dus ga eerst een wat meer dressuur oefeningen doen om je paard in balans te krijgen en ik zou even niet springen met zo`n jong dier maar werken aan een goede basis