Mijn paard van 1.67 heeft nu bitmaat 11,5. Dat is best klein, maar hij heeft ook niet zo'n groot hoofdje. Ook heb ik bitmaat 12,5 gepast en deze vind ik eigenlijk net wat te groot. Maar 11,5 misschien weer net wat te klein, dus eigenlijk moet ik bitmaat 12 hebben, maar dat bestaat helaas niet bij de meeste bitten. Dus wat zouden jullie doen? 11,5 of 12,5 Wat is beter voor de paardenmond?
Ik zou zeker niet voor een te klein bit gaan, de kans is dan groot dat je mond van je paard beschadigen. Als 12,5 maar heel iets te groot is kun je die beter nemen. Of idd gaan zoeken naar een bit van 12 cm maar de kans bestaat dat je dan weer duurder uit bent.
Te klein en te groot is geen van beide goed. Een te groot bit gaat gemakkelijk schuiven waardoor het midden van het bit niet in het midden van de mond ligt. Een te klein bit lijkt me duidelijk waarom niet. De tip die gegeven is met bitringen is wat mij betreft dan de beste oplossing, maar ik zou zowieso gaan zoeken naar een bit maat 12.
Maar ik weet niet of je RVS of aurigan wilt en wat de dikte moet zijn. Ik heb net even op internet gekeken, maar een bustrens is moeilijker te vinden dan een watertrens 12 cm.