Paard gaat hard als er een vreemde op zit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandymeisje

Paard gaat hard als er een vreemde op zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 16:54

Ik heb een Fjord van 19 jaar (april wordt ze 20). Het is een merrie die gewoon van doorlopen houdt.
Bij mij loopt ze altijd redelijk een net tempo (soms wat te voorwaarts, maar wel dat ik haar zo weer terug heb). Maar als er iemand anders op haar rijdt die ze (nog) niet kent, gaat ze als een mafkees door die bak galloperen. Als diegene er dan later vaker op heeft gereden is ze altijd gewoon braaf. Maar gelijk al bij de eerste keer er op, doet ze dat al.
Dit heeft ze altijd al gedaan (ook bij mij toen ik haar ging verzorgen en later liep ze gewoon netjes)(Inmiddels is ze nu al bijna 5 jaar van mij trouwens). Er zit dan absoluut geen rem en geen stuur op. Ze is erg makkelijk te rijden op je zit en stem, maar op dat moment helaas niet.
Is dit echt gewoon puur uitproberen? En heeft er hier iemand nog meer problemen mee?

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 16:56

Ik denk inderdaad dat het gewoon uitproberen is :j Helemaal omdat je schrijft dat ze het een volgende keer niet meer doet. Ik herken het wel van mijn paard, maar bij hem is het wel angst.

Heb je ervaren vriendinnen of mensen op stal staan? Misschien dat zij er dan eens op kunnen en je paard laten zien wie de baas is, zodat ze weet dat ze ook bij vreemden zich te gedragen heeft.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 17:02

Dat hoeft geen uitproberen te zijn (dat is het zelden) maar angst voor hoe die ruiter zal zijn.
Ze weet immers niet of die nieuwe ruiter wel of niet zal schoppen, trekken, slaan en als ze daar ooit ervaring mee heeft gehad, blijft ze daar toch bang voor. Als het dan niet gebeurd, kun je er daarna wel normaal op rijden.
Een ruiter die op een pony moet met zo'n reputatie kan natuurlijk ook wel eens zenuwachtig zijn en daarnaar rijden... oftewel te afwachtend en dus toelatend wat de pony zelf doet. Eenmaal de eerste keer "overleefd" durven ze daarna wel normaal te rijden.
"De baas" gaan uithangen op zo'n paard zal dingen dan alleen maar veel erger maken.
Het best kun je een nieuweling erop laten aan de longe of als je er naast loopt, zodat ze kan ervaren dat er niks gebeurd.

Mandymeisje

Re: Paard gaat hard als er een vreemde op zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 17:22

Soms als ik echt niet kan rijdt er wel eens iemand anders op. Ook zeer ervaren ruiters, en bij hun doet ze dat ook. Ik gebruik bij voorbaat al geen zweep en sporen en dat raadt ik ook echt iedereen af doe er op gaat. Bij mij weet ze dondersgoed dat ze dit niet moet doen. Ik ben er ff op gegaan, in het begin deed ze ook wel ff stront vervelend en hard enzo, maar ik weet ook de knopjes te vinden en later liep ze gewoon rustig en kon ik gewoon een rustig galopje aan de lange teugel laten uitgalloperen. Daarna is dat meisje er nog een keer op gegaan, idd aan de longe. Ze heeft ervaring genoeg, en ze kwam niet onzeker en zenuwachtig over.
Ik denk misschien ook wel, net wat Lusitana zegt, angst ook wel mee speelt bij me paard. Ik ken haar vanaf haar 14de, en wat daarvoor allemaal is gebeurd zou ik niet weten.
Wel heb ik heel veel verzorgsters gehad voor haar, en moesten bijna allemaal ermee stoppen van mij omdat ze dingen deden die niet normaal zijn bij een paard (op de weg galloperen, gewoon op komen opdagen, of even snel stal uitmesten en weer weg enz). Misschien dat dat er ook iets te maken mee heeft? Dat ze al zoveel verschillende mensen op haar rug heeft gehad?
Dit meisje gaat haar misschien verzorgen, en we gaan de eerste keren gewoon samen dat ik erbij ben. Dan ga ik eerst rijden, en laat haar dan eerst aan de longe rijden en daarna misschien los (als ze dit zelf wilt). Ze moet wel het vertrouwen in me paard hebben.

Thnx! Voor de reacties alvast :)

Beautjeeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 00:27

Ik heb hetzelfde?
Mijn pony gaat bijna altijd met z'n 4 voetjes van de grond als er iemand anders op zit?
Zelfs als ik ervoor 1u springles heb gehad...
Paardjes zijn toch rare beestjes.
Gelukkig zijn het zulke lieverds ;p <3

Mandymeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 09:06

Die van mij doet dat dan gelukkig weer niet. Die gaat alleen maar hard, maar zoals gister was dat meisje er af gevallen (kwam meer door dat ze achter iemand z'n been bleef hangen waardoor ze haar evenwicht verloor).

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 10:52

Dat is geen uitproberen, bedenk dat een paard erg gevoelig is en dan komt er in een keer een ander op de rug een vreemde voor hem.
Ik heb er bij die dit ook hebben , gaan rennen en zelfs bokken als de ruiter niet weet wat hij moet doen

Mandymeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 14:38

@Midgie,
daarom vind ik het ook zo moeilijk of het nu wel of niet uitproberen is. Maar ik denk idd wat eerder is gezegd, dat het gewoon een angst is. Ze bokt gelukkig er niet bij. Ze is gewoon stuurloos, geen rem meer en alles wat je doet helpt gewoon niet.
Maar als de 'vreemden' er wat vaker op hebben gereden is het idd wel over.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 17:21

Haha, lijkt mij ook uitproberen!

Frontalera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 17:30

Ja, ik denk inderdaad dat het ook uitproberen is, het is wel een Fjord hé :D.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 17:35

Is zeker geen uitproberen en heeft niks met fjord te maken, als de andere ruiter niet duidelijk een leider is dan is het logisch dat hij de gene niet vertrouwd en zo snel mogelijk van zijn rug af wil hebben , ga eens wat meer leren over het natuurlijke gedrag van paarden , dat geld ook voor de mensen die zeggen dat het uitproberen is,, een paard denkt zo niet , een paard volgt wat goed voor hem is en een vreemde ruiter voelt niet goed , dus ja wat voor keus heeft hij dan waar moet hij op kunnen vertrouwen??

Mandymeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 19:17

midgie schreef:
Is zeker geen uitproberen en heeft niks met fjord te maken, als de andere ruiter niet duidelijk een leider is dan is het logisch dat hij de gene niet vertrouwd en zo snel mogelijk van zijn rug af wil hebben , ga eens wat meer leren over het natuurlijke gedrag van paarden , dat geld ook voor de mensen die zeggen dat het uitproberen is,, een paard denkt zo niet , een paard volgt wat goed voor hem is en een vreemde ruiter voelt niet goed , dus ja wat voor keus heeft hij dan waar moet hij op kunnen vertrouwen??

Idd Fjord of geen Fjord. Is ook zo, want ieder ander paard zou dit misschien ook wel doen. Maar ze heeft het ook bij mij gedaan in het begin. Ook bij me andere verzorgster. En als je die 2 nu ziet gaan, gaan samen naar buiten, rijdt zonder zadel doet van alles met d'r (ik ook natuurlijk). Dus het zal vast wel goed komen, want het meisje kan wel rijden. Maar aan de ene kant, het is logisch als je op een vreemd paard zit dat je niet snel weet wat je moet doen omdat je zijn / haar reactie niet weet. Het moet ook durven zijn natuurlijk.
Maar we doen in het begin aan de longe en als ze los gaat thiedeman om. Om het vertrouwen in elkaar te krijgen. We gaan rustig op bouwen, en als het na een maand nog zo is dan stoppen we er mee. Hoe jammer het misschien dan ook is. Het moet voor beiden wel leuk zijn en blijven.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 20:04

Ja het is ook voor een paard belangrijk te wennen aan zijn nieuwe ruiter, maar ik zou het zeker niet met thiedemann doen, dat geeft het paard geen vertrouwen maar word gedwongen en als hij er dan af gaat dan kun ej weer opnieuw beginnen, laat de twee idd aan de longe aan mekaar wennen onder het zadel, maar laat ze samen ook eens los werk en grondwerk doen, ik laat mijn nieuwe verzorgsters altijd eerst eens een tijdje op de grond aan de slag gaan , kennis maken is ook erg belangrijk zeker ook bij voor een paard is dat fijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 20:10

midgie schreef:

Ik denk inderdaad ook dat 't een soort onzekerheid is. Een onbekende ruiter die net anders zit, net andere hulpen geeft. Of gewoon niet duidelijk is of te afwachtend rijdt waardoor het paard er zelf maar een invulling aan geeft. Wat gebeurt er als een onbekende ruiter gewoon been eraan houdt (niet drijven, gewoon aan het paard laten merken dat er een been is), contact onderhoudt en gewoon RIJDEN?

Mandymeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 20:48

@Midgie..
Thnx! Ga dat eerst zowiezo doen, dus geen thiedeman ;). Eerst aan de longe en idd grondwerk doen. Ik wou in eerste de thiedeman gebruiken zodat ze net wat meer grip heeft mocht ze weer gaan rennen. Maar laat die er dan af :).
@hestejente..
Me paard is erg gevoelig voor het been. Of je hem er alleen an houdt of niet. Ze is heel erg van op stem rijden en op je zit. Zo af en toe moet je wel is je been aanleggen, maar niet te veel. Ze is al erg voorwaarts van zich zelf.
Maar we gaan gewoon eerst aan de longe en grond werk doen. Lijkt mij denk idd het beste om mee te beginnen :).
Bedankt allemaal!!!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:15

Ik bedoel ook niet dat je moet drijven. Gewoon het been langs het paard laten hangen. Zo van: paard, ik heb twee benen die je gaan vertellen wat je moet doen. No worries. Ik help je door hulpen te geven.

En dan ook iets gaan doen, niet alleen zitten zitten maar bijvoorbeeld om eens te beginnen veel wendingen of (schijn)overgangen zodat het paard ook doorkrijgt dat ze, ondanks de vreemde ruiter, begrijpelijke aanwijzingen krijgt, zich zekerder voelt en kalmeert.

Niet alleen met je benen natuurlijk, ook met zit en stem. De stem van een onbekende ruiter is natuurlijk ook anders.

Mandymeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 21:35

Ja, overgangen maakte ze wel (geen schijnovergangen). Maar uiteindelijk ging ze alleen harder en harder.
Ik stond in het midden van de bak, en zei op mijn stem ' hoooo' en ' drrrrraf' en zij haar naam enzo. Maar dat schijnt haar denk niet veel uit te maken haha.
Naja, we proberen het eerst een maandje, en hopelijk doet ze het donderdag niet meer..

sourih

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:36

somege paarden willen gewoon geen vreemden op hun rug
ze zijn gewoon gekecht aan hin baasje

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:37

Mandymeisje schreef:
Ja, overgangen maakte ze wel (geen schijnovergangen). Maar uiteindelijk ging ze alleen harder en harder.

Dan is ze denk ik toch niet duidelijk en/of consequent genoeg. Degene die het voortouw neemt is de leider. In dit geval dus de fjord.