Paard wel braaf bij vriendin, niet bij mij

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Leslie90

Paard wel braaf bij vriendin, niet bij mij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 10:59

Ik zit toch even met een dringend vraagje.
Omdat het momenteel niet zo lekker gaat qua gezondheid word me paard gereden door een vriendin van stal. Voordat ik ziek werd reed ik altijd zelf, en ze was altijd goed voorwaarts maar ontzettend kijkerig. Lette totaal niet op mij, paardenvriendjes waren belangrijker dan werk, en we gingen met sneltreinvaart door de bak omdat ik naar voren bleef rijden, wat helemaal niet hielp.
Aan de teugel rijden was ook een ramp, want de ontspanning was bij hasr ver te zoeken.

Ik ben zelf juist het tegenovergestelde van haar.
Ik ben heel rustig, niet bang/angstig, en denk altijd naar voren tijdens het rijden.
Ik ben wel heel streng en consequent, wat vandaag niet mag mag morgen ook niet.

Bij me vriendin is ze juist niet kijkerig en loopt ze wel netjes aan de teugel, hoe? Ik heb geen idee maar daar doet ze het wel super braaf.
Ik weet bijna wel zeker dat de fout bij mij ligt, maar ik heb geen idee wat ik dan fout doe?! Bokkers die me kunnen helpen? :o

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 11:03

In ieder geval beterschap.....
De manier van rijden is vaak bepalend hoe je paard zich gedraagd en jou manier is waarschijnlijk niet de goede....
Goed paardrijden is moeilijk en ga met je vriendin, hoe zij het doet en een goede instructrise aan de slag.
Blijft lastig, maar ga het eens proberen....succes.

Anoniem

Re: Paard wel braaf bij vriendin, niet bij mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 11:06

Ik weet niet of je vriendin kan uitleggen hoe ze rijdt? Wat ze doet op welk moment? Dan is het misschien goed dat ze het een keer laat zien, en dat jij daarna een keer erop gaat en dat ze het dan uitlegt?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 11:11

Ik denk dat je beter een paar keer een goede instructeur kan laten kijken naar de rijstijlen van jou en je vriendin. Soms zit er namelijk een verschil tussen wat jij denkt te doen en hoe een paard het ervaart. Dat kun je zelf niet voelen. Het is heel lastig om daar op Bokt een antwoord op te geven omdat we het niet voor ons zien.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 11:11

Misschien is het een idee om jullie allebei eens een keer te filmen als jullie rijden? Dan kan je jezelf goed analyseren en dan kan je vergelijken met het filmpje van je vriendin om te kijken wat er anders is/kan zijn?
Je kunt ook vragen of iemand die er veel van weet een keer naar wil kijken, die zien soms ook dingen die je net hebt gemist..

Het enige wat ik zo kan bedenken waar het aan kan liggen zijn de volgende dingen:
- Moet hij meer doen bij je vriendin, waardoor hij geen tijd heeft om afgeleid te zijn?
- Is er iets anders met de teugel-/been-/zithulpen?
- Gaat zij anders met hem om, dus bijvoorbeeld is ze op net een andere manier streng, hoe gedragen ze zich als zij ernaast loopt?
- Hoe reageert zij als hij iets fout doet of niet snapt en hoe reageer jij?
- Hoe reageert zij als hij iets goed doet of begint te snappen en hoe reageer jij?

^ t zijn maar gewoon een paar vraagjes, maar t kan een klein verschil zijn in van alles, dus t is lastig om dr zo maar een antwoord op te geven..

Je kunt haar natuurlijk altijd vragen wat zij de lastige puntjes van jouw paard vindt en hoe ze daarmee omgaat?/hoe ze dat probeert op te lossen?

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 11:29

Hoe ze het precies doet weet ik niet.
We hebben allebei dezelfde instructrice gehad, en me paard liep altijd op een heel sloom tempo.
Ik ben overgestapt op een andere, hele goede instructeur, en rij nu meer op me zit, een veel hoger tempo draf, ze brengt eindelijk goed haar achterhand eronder.
Qua verschillende rijstijlen denk ik dat ze bij mij zich maximaler moet inzetten.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 11:34

Ik denk dat het probleem zit bij het voorwaarts rijden.
Ik weet niet hoe oud je paard is, maar ik heb het idee dat ze het hoge tempo niet goed kan bijbenen en zich juist daardoor aan het werk probeert te ontrekken.
Hard rijden is niet hetzelfde als voorwaarts rijden.
En dat je zegt dat ze eindelijk haar achterhand goed onder brengt, is juist het tegendeel.
Want als een paard zijn achterhand onder brengt, bolt het zijn rug iets op en komt dan bijna vanzelf aan de teugel.
Dat ze grotere passen maakt met haar achterbenen, moet je niet verwarren met onderzetten.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 11:36

Ik denk dat ze zich bij je vriendin maximaler in moeten zetten, want daar wordt je paard nageeflijk van.
Ik zou zeggen rij niet in een te hoog tempo (daar word het sturen zo moeilijk van, je kunt moeilijker voorbereiden -> korte/te snelle voorbereiding= geen ontspanning creeeren) en rij veel voltes, bogen en tempowisselingen.