Problemen met de juiste zit door medische problemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TaeBo

Problemen met de juiste zit door medische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 09:12

Ik heb een probleempje met mn zit en ik zoek de 'gouden tip'. :D

Ik heb al veel topics hierover gelezen maar ben nog niemand tegen gekomen met dezelfde problemen als ik en daardoor heb ik ook het juiste advies nog niet gelezen.

Mijn probleem is dat het me niet lukt om druk op de beugels te houden. Ik trekt voordurend mn hakken op, dat doe ik met rechts meer dan links. Gevolg: te weinig druk op de beugels en dus beweeg ik veel te veel. De basis van mijn proleem zit in mn gewrichten. Ik heb nml HMS (hypermobiel) waardoor er speling op mn gewrichten zit. Ik heb ook bekkeninstabiliteit als gevol van mn zwangerschap (12 jaar geleden) waardoor ik moeite heb om stabiel en stil te blijven zitten.

Mn linkerbeen ligt wel redelijk goed, het probleem zit met name rechts. De positie van mijn rechterbeen is vanuit het bekken iets naar buitengedraaid. Ik probeer met lopen er al op te letten dat ik mn voet iets naar binnengedraaid neerzet en ik doe grondoefeningen om rechter te worden.

Ik probeer tijdens het rijden steeds mn benen vanuit mn heupen naar achter te draaien maar binnen 2 tellen draaien ze automatisch weer terug. Mn hakken uitdrukken lukt niet want dan kom ik uit het zadel.

Wie kan mij helpen?? Wie heeft voor mij de juiste tip!?
Aub niet de standaard reacties geven aub zoals: hakken uitdrukken, lang maken, wel/of juist niet klemmen, ontspannen..enz....die ken ik al en dat lukt me dus niet door de bewegelijkheid in mn gewichten.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Laatst bijgewerkt door TaeBo op 26-11-11 09:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Thats_Me

Re: Problemen met de juiste zit door medische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 09:17

Wat als je, je voeten verder in de beugel doet (met korfjes), zodat je niet je bal hoeft te belasten maar je hele voet kan gebruiken?

Echter is dit gewoon moeilijk op te lossen gezien het jouw normale houding is. Ik denk dat je voor jezelf een manier moet aanleren die voor jouw het fijnste rijdt. Het perfecte plaatje is leuk maar lang niet altijd haalbaar. Eventueel eens overleggen met een fysiotherapeut wat voor oefeningen je nog meer zou kunnen doen om je te helpen wat rechter te worden.

TaeBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 09:20

Bedankt voor je reactie!

Ik heb de korfjes ook al geprobeerd, maar ik heb een kleine voet en ik zit dan te ver erin waardoor mn hakken juist verder omhoog komen.

Ik heb redelijke korte benen en een kleine voet, dus dat helpt ook niet in mn voordeel :(

Wat overigens wel verbetering geeft, zijn schuine beugelblokjes

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 09:25

Werkt het niet om je beugels dan wat korter te doen? zodat de beugels eigenlijk de druk onder je voet creeeren ipv van jij met je voet de druk creeert

TaeBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 09:28

Ook al geprobeerd....maar door de speling op mn gewrichten, zijn mn knieen ook te los, en door de beugels korter te maken, komt er te veel druk op mn knieen waardoor er pijn ontstaat... :( Ik ga dan automatisch te ver met mn benen naar voren zitten om te compenseren

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 09:31

hmm, dat is niet handig inderdaad.
en met meeverende beugels dan? ( gpg-pro-grip bv)

TaeBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 09:33

Die heb ik nog niet geprobeerd, wel over nagedacht...alleen heb ik het idee dat ik daardoor juist nog meer ga bewegen en helaas zijn ze te duur om even uit te proberen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 09:35

Heb je al eens gekeken naar K'vall beugels? Die schijnen je been meer te ondersteunen en op zijn plek te houden, zie
[HAR] K'vall Stirrups.

TaeBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 09:39

Dat ziet er super uit! Die beugels kon ik nog niet! Ik zal daar eens meer informatie over zoeken!

Thanks!

lillyxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 13:29

Ik heb misschien een bizarre opmerking :-)
Ik heb al eens gehoord dat gewoon zitten en rondstappen op een paard zonder zadel effect heeft op de stabiliteit van de houding als je dit enkele malen per week gedurende een half uurtje doet. Het effect zou echter wel op langere termijn gezien worden. Een soort fysiotherapie-idee dat ook bij mindervaliden wordt toegepast. Ik weet er het fijne niet echt van.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 13:40

ik denk dat je grootste probleem zit in het feit dat je buik en onderrugspieren niet goed ontwikkeld zijn ,waardoor je te weinig balans hebt. Als je geen/weinig balans hebt, ga je dat compenseren op allerlei andere manieren en op de raarste plekken. Vraag aan de fysiotherapeut of die je speciale oefeningen kan laten doen om meer rompstabiliteit te krijgen. Veel balans oefeningen doen, buiten het paardrijden om {met zo'n grote bal zijn er heel veel oefeningen mogelijk}. Daardoor ontwikkel je rompstabiliteit, waardoor je veel meer balans hebt, en daardoor verdwijnen de problemen die je nu hebt.
Succes...ik ken het probleem, maar het is wel voor een heel stuk op te lossen.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 13:44

Nog een aanvulling op bovenstaande....is je zadel ook wel goed voor jou? Vaak wordt een zadel wel goed aangepast op het paard, maar wordt de ruiter een beetje vergeten. Sommige zadels, vooral die met een diepe zit, dwingen je een beetje in een stoelzit, waardoor de problemen die je hebt ook veel erger kunnen worden. Voor mij werkt het het beste als ik een zadel heb met zo min mogelijk wrong. Dan wordt ik niet in een positie gedwongen en kan ik niet sjoemelen met mijn zit/balans.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 16:30

Ik zou je moeten zien om er echt iets zinnigs van te kunnen zeggen, maar op grond van je verhaal vermoed ik dat je problemen vooral voortkomen uit je bekkeninstabiliteit en niet direct vanuit je hypermobiele gewrichten.

Om goed te kunnen zitten is het essentieel dat je je bekken in de juiste positie kunt plaatsen en op die manier het spiercorset (buik- en rugspieren) rond je bovenlijf tot een stabiele kolom kunt maken. Pas als je dat kunt heeft het zin om je te gaan richten op de houding van de extremiteiten (je benen, armen en hoofd)

Besteed dus eerst aandacht aan die regio (zoals Sliert ook al terecht opmerkt) en ga je daarna pas richten op je benen.

TaeBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 18:42

@ Lilly: ik zal dat eens vaker doen, en zien wat het doet.

@ Sliert: Dat zou heel goed kunnen! Ik zal mn fysio eens oefeningen vragen om die spieren te versterken. Mbt het zadel:Ik heb dit jaar een zadel laten aanmeten, een Brandt, waarbij ook gekeken is naar mij en niet alleen naar het paard. Ik heb een zadel met veel wrong omdat ik die gewoon nodig heb. Een zadel met ongedwongen zit, is een drama! Vanaf het moment dat ik mn nieuwe zadel had, zat ik 10x beter.

@ Equimotion: Dat denk ik ook, dat het uit de bekkeninstabiliteit komt, ik heb daardoor te weinig balans.

Bedankt voor jullie reacties! Ik ben blij dat er serieuze adviezen gegeven worden :j

TaeBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 18:56

Oja, Sliert: Ik heb een zadel gekozen van buffelleer en kalfsleer, die leersoorten zijn stroever dan rundleer en daardoor heb ik een stabielere zit :D

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 09:48

Ieder zijn voorkeur wb zadels. Ik moet er echt niet aan denken, maar ik wil ook perse geen rijbroek met leren kontstuk.

TaeBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 09:50

haha..zonder leren kont kan ik niet rijden hoor! :D

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 09:59

Ik kan ook niet rijden zonder leren zitvlak ;)

Ik lees dat je net over de grens zit ik weet niet of je vervoer hebt, maar ander zou je eens les van Miranka Schellens kunnen overwegen. Zij heeft heel veel ervaring met mensen met een beperking die serieus willen rijden.
Ze zit in Best, NL.

www.dressuurschellekens.nl

TaeBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 10:05

Ik ga haar eens een berichtje sturen! Thanks!

Ik zie dat jouw merrie drachtig is van Orbaldo! Leuk! :j Dat wordt vast een prachtig veulen :)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 10:13

Ja, ik ben zo benieuwd zou best een luikje willen in de buit om af en toe te kijken :+
Ik heb nu ook een gaaf veulen van Bascal, een echte klassieker.

Miranka heeft de Groninger hengst Ravel, echt een super dier loopt in de paralympische dressuur.
Ravel is echt een goed leerpaard, daar wordt hij ook voor gebruikt, daar zou ze je echt goed mee op weg kunnen helpen.
Ik ken Miranka via het GrP, ze verzorgt met haar leerlingen regelmatig shows voor ons op evenementen.

sourih

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 10:15

veel succes iik heb ook gehoord dat de kvall beugeks goed werken

TaeBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 10:20

Orbaldo is een supergaaf paard!

Ravel ken ik wel maar ik wist niet van wie die was. Ik heb een aantal keer op Horse Event gestaan in de stand van het GrP maar ik ken Miranka niet. Ik ga haar straks ff een bericht sturen. :D

@ Sourih: thanks!

Weet iemand trouwens waar die KVall beugels te koop zijn en wat ze kosten?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 10:31

Kijk ook maar eens op www.gertbolmer.nl daar staat een stuk over Ravel dat in het nieuwe blad van het GrP staat.
Gert lest bij Miranka en start zo doende ook met Ravel.

Horse Event was altijd het plekje van het NeWP, daar gingen Kim en Mirjam vaak heen met Orbaldo en Tristan, in middels is dat i.d.d. overgenomen door ongeveer diezelfde ploeg maar nu onder de vlag van het GrP.
Ravel was vorig weekend nog op Paard en Koets.

We streven naar Miranka en Ravel op Horse Event 2012, e.e.a. afhankelijk van de agenda voor de Paralympische spelen.

Laat je de reactie van Miranka weten?

TaeBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 10:59

Ik heb gelijk het GrP blad erbij gezocht en idd...daar staat het stuk van Ravel in. Gelijk ff lezen :D

klopt wat je zegt over Horse event, het was eerst het NeWP die daarna is overgegaan naar het GrP. De ploeg bleef gelijk, met Kim en Mirjam idd, maar ook met Edsko en Annemarie. Was superleuk. Ik ben alleen afgelopen jaar er niet bij geweest.

Ik zal laten weten wat Miranka ervan zegt! :j

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 11:01

Mij hielpen laarzen ipv. chaps, fysiotherapie (en yoga), en constant herrineren. Ik ben er nog niet vanaf, maar is stukken beter