Hoe aan de teugel leren lopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Smileyy

Hoe aan de teugel leren lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 18:21

Hoe laat je je paard op een goed manier aan de teugel lopen ?

Alvast bedankt :)

Maureen95

Re: Hoe aan de teugel leren lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:41

^^
kijk naar het topic boven aan....

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:43

Aan de teugel lopen is geen truucje en leer je dus niet aan een paard.
Het is een resultaat van het correct trainen van een paard, dus de juiste ontspanning, impuls, etc loopt het paard "vanzelf" aan de teugel (beter gezegd, loopt hij nageeflijk).

Overigens zijn hier meer dan genoeg topics over, dus ik Tem.
En de beste manier om een paard correct te leren trainen is een instructeur zoeken die weet hoe het moet en niet gewoon maar wat doet (helaas zijn die er veel en veel te veel). :)

Frontalera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:15

Mee eens hier boven, ik denk dat je het beste les kunt nemen. :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:17

Het 100000000e topic hierover :) Er is een centraal topic voor.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:35

nou inderdaad......al zoveel eerder over gevraagd enzo

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:37

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:53

Door zelf te leren rijden de theorie leren en van de teugel afblijven

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:53

En les nemen

KadySurkana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 21:30

ik speel altijd (niet teveel) met me buitenteugel en hou contact met linker teugel.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 21:31

neem les die kan het je het beste uitleggen, hier zegt de ene zus en de andere zo, en dan weet je het toch niet. maar over 1 ding is iedereen het eens, je moet niet gaan trekken en zagen

DmNqUe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 21:33

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 08:37

KadySurkana schreef:
ik speel altijd (niet teveel) met me buitenteugel en hou contact met linker teugel.

Dan heb je imo het belangrijkste principe van het correcte rijden niet begrepen.. Dat de buitenteugel het belangrijkste is, hier word nooit aan getrokken, in geknepen of mee gespeeld. Is dit wel het geval dan is het gewoon in de krul werken. De buitenteugel is de leidende teugel voor alle oefeningen, bv voor een wending, een volte etc, de binnenteugel enkel voor stelling en correcties.

TS: Is je paard correct gereden, dan loopt hij aan de teugel zodra er contact op de teugel (buitenteugel!) staat. Je kunt van je paard niet verwachten dat hij nageeflijk loopt als de ruiter niet correct zit, simpelweg onmogelijk. Dus goede (!) les nemen. Jou paard is allang nageeflijk, dit is hem aangeboren, jij moet hem dit alleen mogelijk maken door het zelf goed te doen, zodat hij zijn lichaam kan gaan gebruiken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 10:06

Idd geen buiten teugel, durf die eens los te laten , onderhoud de stelling met de binnenteugel en geef de buiten teugel zodat er ruimte is om te stellen pas bij te veel kun je begrenzen en anders heb je niks aan die buiten teugel te zoeken zeker in de basis en doe de rest met je zet en neem les van iemand die jou ook de juiste theorie kan leren

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 12:27

Dat is precies de manier hoe ik het helaas ook op de manege heb geleerd.. :\

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 12:36

ik krijg nu rijles op school (paardenopleiding) en mijn instructrice zegt dat je continu moet knijpen in je teugels totdat hij nageeft. Hoofd omhoog? Weer knijpen tot hij nageeft. Binnen en buiten teugel. Maar ik lees overal op bokt dat het zo niet hoort en dat je hem dan in de krul trekt.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 12:38

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 12:39

Johnie schreef:
ik krijg nu rijles op school (paardenopleiding) en mijn instructrice zegt dat je continu moet knijpen in je teugels totdat hij nageeft. Hoofd omhoog? Weer knijpen tot hij nageeft. Binnen en buiten teugel. Maar ik lees overal op bokt dat het zo niet hoort en dat je hem dan in de krul trekt.

erg jammer dat jou het op deze manier geleerd word..
ik en zovelen met mij hebben het 'vroeger' verkeerd geleerd..
op de manier hoe jij nu aangeeft is niet eens vragen maar dwingen..

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 12:53

@Saskia Nee vanaf de eerste les op school ging gelijk alles om het ''nageven''. M'n instructrice zei dat we telkens kneepjes moesten geven totdat ze gingen nageven, en dan verder met losse polsen rijden. We zijn niet bij de basis begonnen.

@adnerB Ik vond het ook al vet raar. het lukte me niet om het paard via deze manier te laten ''nageven'' en toen kwam ze bij me staan, gaf ze een ruk aan allebei de teugels en zei ze: Zie je wel? Gewoon sterk zijn in je polsen.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 13:51

Johnie schreef:
@Saskia Nee vanaf de eerste les op school ging gelijk alles om het ''nageven''. M'n instructrice zei dat we telkens kneepjes moesten geven totdat ze gingen nageven, en dan verder met losse polsen rijden. We zijn niet bij de basis begonnen.

@adnerB Ik vond het ook al vet raar. het lukte me niet om het paard via deze manier te laten ''nageven'' en toen kwam ze bij me staan, gaf ze een ruk aan allebei de teugels en zei ze: Zie je wel? Gewoon sterk zijn in je polsen.

ik zou opzoek gaan naar een andere lesgeefster..zo wil je toch niet paardrijden? :(
het is juist de bedoeling dat je een paard van achter naar voren rijd,goed actief houd zodat hij zelf van voren gaat ontspannen en dus nageven..
paardrijden is goed communiceren met je paard en niet dwingen hem in een valse krul te laten lopen!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 13:52

Nouja dat is echt belachelijk zeg. En dat is dan een paardenopleiding.
Niet voor niets dat er zoveel instructeurs zijn die hetzelfde doorgeven.
Snap niet dat ze het op school op deze manier leren. Daar begint het toch eigenlijk allemaal daar zou het juist goed moeten gaan.
Kun je daar je instructrice niet eens op aanspreken? Of de leiding van school want zo begin je al ontzettend verkeerd vind ik dan.

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 13:58

Tigra_ schreef:
Nouja dat is echt belachelijk zeg. En dat is dan een paardenopleiding.
Niet voor niets dat er zoveel instructeurs zijn die hetzelfde doorgeven.
Snap niet dat ze het op school op deze manier leren. Daar begint het toch eigenlijk allemaal daar zou het juist goed moeten gaan.
Kun je daar je instructrice niet eens op aanspreken? Of de leiding van school want zo begin je al ontzettend verkeerd vind ik dan.

Ik weet niet of het zal helpen als ik mijn instructrice erop aanspreek. Zij rijd op hoog niveau en ik niet. Dus ik denk niet dat ze naar me zal luisteren.
Maar ik zal het met de andere mensen uit de groep overhebben. Misschien kunnen we dan met z'n allen naar haar toe gaan, of inderdaad naar de leiding van de school.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 16:33

Ik zet hier een slotje. De vraag is heel erg algemeen gesteld waardoor het niet mogelijk is om er een antwoord op te geven. De TS kan kijken in het centrale 'aan de teugel' topic :-)