Nageven en gaan hangen (jonge ruiter)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

piepje17

Nageven en gaan hangen (jonge ruiter)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 12:33

Hallo,

Ik heb een vraag: mijn dochter van 9 heeft een (grote) D pony die erg sterk is. Hij kent erg veel en kan ook erg veel meer dan ze zelf kan. Langzamerhand lukt het haar om hem ontspannen te rijden waardoor hij gaat nageven maar het is nog moeilijk om hem op die plek te houden. Hij gaat snel hangen in de teugel (hoofd er laag laten hangen) waardoor hij erg sterk wordt. Hij strekt zijn benen dan ook erg uit.

Iemand gaf mij de tip een Thiedeman te proberen. Hier nog tips of een idee?

Voor het idee het is een iel grietje van 25 kg ;-)

Alvast dank

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 12:45

Ik zou er geen hulpteugel aan hangen.
Maar het paard goed voorwaarts rijden en loslaten. Je dochter zal teveel vasthouden en daardoor zal het paard gaan hangen. Als je hem niets geeft om te hangen nouja zegt al genoeg kan hij niet in de teugels gaan hangen.

_KellyAV

Re: Nageven en gaan hangen (jonge ruiter)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 13:05

Inderdaad als een paard niets te hangen heeft kan hij het ook niet doen. Ze kan dan het beste haar handen bij elkaar houden met licht teugelcontact en dan naar voren rijden ;)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 14:23

Laat je dochter echt been bijgeven als de pony gaat hangen. Een paard/pony kan inderdaad alleen hangen als de ruiter het gewicht ook gaat dragen. Door meer voorwaarts rijden, en ook veel af wisseling te rijden in de figuren, zal de pony beter bij de les moeten blijven, en daardoor ook minder gaan hangen. Een hulpteugel is gewoon echt zonde.. want vaak los het het probleem er niet mee op, zeker als het om beginnende ruiters gaat.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 14:26

Gezien het een grote D pony is, is het misschien dan niet mogelijk af en toe een handige ruiter/instructrice op de pony te zetten om aan een correcte lichte nagevelijkheid te laten werken?