Stijf paard, hoe nu verder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jooliieen

Stijf paard, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 22:02

Ik had vanavond springles en mijn paard was in het begin erg stijf!
Mijn instructeur zei, dat als hij zo blijft lopen, dat ik dan maar beter kon stoppen.
Maar gelukkig ging hij beter lopen en hebben we ook nog aardige sprongen gemaakt.
maar hij liep op het eind nog steeds niet helemaal lekker.
Ik vroeg ook aan mijn instructeur of hij wist wat het probleem precies was, maar dat wist hij niet. Hij vroeg nog wel of hij toevallig deze week naar de hoefsmid geweest was? Maar dat was hij niet.

Zaterdag heb ik wedstrijd, gelukkig alleen dressuur. En ik hoop dat hij dan weer normaal loopt.
Vrijdag ben ik helaas de hele dag weg dus dan kan ik niet rijden, dus als ik nog wil rijden kan ik alleen morgen nog rijden.
Wat zouden jullie doen? Morgen nog even lichte dressuurtraining? Of toch stil zetten?

Verder staat hij 's nachts van 8 tot 8 op stal, en 's ochtends en overdag dus lekker in de wei.
Hij staat nu onder 2 dekens met intotaal 400 grams, misschien dat dit ook nog invloed heeft? Vorige week stond hij nog onder 1 deken met 200 grams, maar vanwege de dichte mist heb ik hem onder 2 dekens gezet, maar aangezien het nu helemaal niet zo koud is zat ik nog te denken om hem alleen onder een 200 grams te zetten, maar dat heb ik dus niet gedaan. Misschien heeft dit ook nog invloed?

Anoniem

Re: Stijf paard, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:06

Is hij alleen stijf of ook onregelmatig? Ik zou het even aankijken, als he tniet veranderd even dierenarts laten komen, het kan best zijn dat hij hoefbevangen is oid. Wedstrijd zou ik afzeggen als ie morgen nog niet goed loopt.

Jooliieen

Re: Stijf paard, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 22:08

Als ik een middendrafje rij is hij iets onregelmatig, ik zat misschien ook wel te denken aan teugelkreupel oid?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:13

Ligt er imo aan hoe stijf hij loopt. Daarmee bedoel ik of het door bijv. een kou op de spieren is of idd spierbevangenheid of stijf na een valpartij.

Wanneer heb je voor 't laatst gereden (dag + weersomstandigheden?) en hoe liep ie toen? Is 't een oud paardje toevallig?

Ik kan mij niet voorstellen dat hij van een dekenwissel zodanig stijf loopt dat ie 'niet lekker' loopt. Goed, tenzij hij op de tocht staat, maar dan moet je 'm sowieso weghalen, want tocht is nooit goed. Stijf lopen van teveel warmte is voor mij ook nieuw :=

Ik zou iig proberen met hem te wandelen of aan een simpel lijntje/halster te longeren. Kun je kijken hoe hij loopt en hij maakt deze dag toch zijn spieren nog even 'los'. :)

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:14

Misschien heeft hij vastgelegen of iets anders onhandigs gedaan. Ik zou morgen gewoon licht dressuurmatig werken, kan best dat het morgen weer heel anders is. Als hij echt nog onregelmatig is nog een paar dagen stappen onder het zadel en evt. een dierenarts laten kijken.

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 22:18

@Sammie: Zondagavond voor het laatst in een buitenbak gereden, in de mist en het was toen erg koud! Ik heb toen maar even snel een half uurtje dressuurmatig getraind, aangezien ik het zelf ook erg koud had! Ik had toen het idee dat hij gewoon normaal liep. Nee hij is 10 jaar.
Haha ja voor mij ook, maar ik dacht ik meld het even ;)
Oke bedankt!