stijgeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marcela

stijgeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 15:28

halloo..
ik heb een heel leuk paard sinds 2 jaar..
ik ben net begonnen met onderlinge wedstrijden, maar als ik dan op een onbekende plek ( voor mijn paard dan )
op wil stappen gaat ze stijgeren, ik heb het ook al geprobeerd dat ik op een krukje ga staan maar dan doet ze het nog?
misschien weet iemand wat de oorzaak kan zijn? :)

Mariska85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 19:10

Spanning van de ruiter?

kimmysan

Re: stijgeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 19:11

Pijn in haar rug als jij opstapt, of een andere medische oorzaak? Of doet ze het thuis nooit?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:16

Als ze dit alleen op onbekend terrein doet. Lijkt het me gewoon van de spanning.
Ik zou meer gaan oefenen op onbekend terrein. En niet alleen met wedstrijden. Maar misschien bij een manege/pensionstal in de buurt. Als je daar de bak kan huren gewoon lekker gaan trainen op andere plaatsen, zodat het normaal wordt.

ilsevg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:19

Ik heb er zelf ook zo eentje. Op m'n eerste wedstrijd lag ik met paard en al languit op de parkeerplaats: achterover geklapt met mij op z'n rug. Uiteraard dierenarts, fysio, tandarts, hoefsmid ed laten kijken en alle mogelijk fysiek beperkende dingen laten oplossen. Thuis is er overigens helemaal niks aan de hand, maar op wedstrijd of buitenrit blijft het een probleem (zodra ik op wedstrijd de ring in ga is het vreemd genoeg allemaal ineens over) Waarschijnlijk is het een combinatie van stress en onrust bij zowel mijn paard als bij mij. Sterker nog, ben bang dat ik ongemerkt mijn spanning zo sterk op mijn paard overbreng dat het steigeren dan het resultaat is...

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:11

zal denk ik met spanning te maken hebben!

susanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:17

ikdenk dat het inderdaad door spanning komt, omdat de pony er nog noooit/bijna nooit is geweest,
maar als ze het ook doet gewoon bij je thuis, denk ik tog dat ze last van haar rug heeft..

iilovemc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:41

Spanning denk ik inderdaad

Marcela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 12:43

ilsevg schreef:
Ik heb er zelf ook zo eentje. Op m'n eerste wedstrijd lag ik met paard en al languit op de parkeerplaats: achterover geklapt met mij op z'n rug. Uiteraard dierenarts, fysio, tandarts, hoefsmid ed laten kijken en alle mogelijk fysiek beperkende dingen laten oplossen. Thuis is er overigens helemaal niks aan de hand, maar op wedstrijd of buitenrit blijft het een probleem (zodra ik op wedstrijd de ring in ga is het vreemd genoeg allemaal ineens over) Waarschijnlijk is het een combinatie van stress en onrust bij zowel mijn paard als bij mij. Sterker nog, ben bang dat ik ongemerkt mijn spanning zo sterk op mijn paard overbreng dat het steigeren dan het resultaat is...

jaa ik heb een keer geprobeert om bij de trailer op te stappen maar toen ging ze ook stijgeren..
ik denk gewoon dat ik er heel bang voor ben geworden en dat zei ook zoiets heeft van dat er iets gaat gebeuren ofzo?

Marcela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 12:49

kimmysan schreef:
Pijn in haar rug als jij opstapt, of een andere medische oorzaak? Of doet ze het thuis nooit?

ik weet het niet ?
we hebben de vorige eigenaar van het paard ook al gebelt wat er aan de hand kan zijn,
hij zei eerst dat we hem elke keer moesten gaan longeren voor het rijden aan maar dat doe ik al niet meer
we hebben het voer ook al verminderd.
ik ben ook al een keer met paard en al omgevallen, dus daarom ben ik misschien ook bang..
thuis doet ze het soms..

ilsevg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 20:05

Ik zou wel in ieder geval de dierenarts of fysio eens goed naar je paard laten kijken voordat je weer op vreemd terrein aan de slag gaat. En ik weet uit ervaring dat je na een nare val best last kan hebben van spanning. Gewoon iemand zoeken met voldoende kennis en ervaring waar je je goed bij voelt en die je kan helpen.

Frontalera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 20:53

Fysio is altijd goed, maar dit hoeft niet altijd pijn te zijn, omdat ie het alleen op ander terrein doet.
Wel straffen met de stem, en gewoon rustig opstappen, en zorgen dat iemand hem vast houd.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:55

Als hij dit niet thuis doet, is het denk ik geen pijn.
Lopent opstappen? Dat iemand met hem aan de hand loopt en dat jij er snel 'opspringt'?

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:09

Ik denk dat het de spanning is omdat je aangeeft dat ze dit gedrag alleen op onbekend terrein vertoond. Toch zou ik hier wel even iemand naar laten kijken. :)

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:07

Ik zou (als dat kan) nu en dan eens recreatief ergens anders je paard opzadelen en een ontspannend ritje maken. Zo leert je paard dat een nieuwe omgeving noodzakelijk stress teweegbrengt. Zo ontspan jij misschien ook meer als je weet dat er geen wedstrijd aan verbonden is? Succes

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:14

Geen rijtechnische discussie -> RT-P

Marcela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 12:40

Apple schreef:
Geen rijtechnische discussie -> RT-P

wat geen rijtechnische discussie?

carolien64

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 18:37

op vreemd terrein even de tijd er voor nemen.
verken vreemd terrein aan de hand, dan weet ze als jij het doet zij niet bang hoeft te zijn.
gewoon langzaam opbouwen

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:30

Je zegt hier nu zelf, thuis doet hij het soms wel.
Bekijk het zwart/wit, soms is dus , tjaaaa hij doet het dus wel.
medische oorzaak uitsluiten, dan net met iets minder druk, maar zeker zijn van jezelf, paard leren stil te staan bij het optijgen, leren wachten op jou dus.

Marcela schreef:
kimmysan schreef:

ik weet het niet ?
we hebben de vorige eigenaar van het paard ook al gebelt wat er aan de hand kan zijn,
hij zei eerst dat we hem elke keer moesten gaan longeren voor het rijden aan maar dat doe ik al niet meer
we hebben het voer ook al verminderd.
ik ben ook al een keer met paard en al omgevallen, dus daarom ben ik misschien ook bang..
thuis doet ze het soms..