Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Hoor dit wel vaker. Misschien voor de veilheid als je buitenrijd toch een martingaaltje gebruiken? nynke55 schreef:Je kunt in galop achter haar blijven, dus zorgen dat ze er niet voorbij loopt. Of, als haar paard echt langzaam gallopeert, zorgen dat jij in draf blijft.
rensiepensie schreef:Tja die eigenwijze fjorden met die meestal dikke nekkenHoor dit wel vaker. Misschien voor de veilheid als je buitenrijd toch een martingaaltje gebruiken?
rensiepensie schreef:Ze voelt zich waarschijnlijk een beetje opgejaagd door het paard van je rijmaatje. Wel lastig....Als je alleen rijdt heb je er dan ook last van? Of alleen als ze voor op loopt?
nynke55 schreef:Het is gewoon erg gevaarlijk als er geen rem op zit, dus dat zal hij toch eerst moeten leren. Mijn man heeft ook eerst een jaar alleen maar gedraafd met zijn paard, omdat hij in galop ook alleen maar hard ging. Hij draafde wel heel hard en ik in galop er achteraan.
xTesske schreef:nynke55 schreef:Het is gewoon erg gevaarlijk als er geen rem op zit, dus dat zal hij toch eerst moeten leren. Mijn man heeft ook eerst een jaar alleen maar gedraafd met zijn paard, omdat hij in galop ook alleen maar hard ging. Hij draafde wel heel hard en ik in galop er achteraan.
Ja dat vind ik ook.
Maar in de bak heeft ze wel gewoon een fijne rem het is alleen op buitenrit en als ik in de wei ga galloperen.
nynke55 schreef:Als het nou andersom was had je geen probleem. Maar probeer eens buiten veel overgangen te rijden. En steeds terugnemen voor hij echt op snelheid is, na 5 passen galop, 10 passen galop, enz...
Matheno schreef:Lees dit stukje eens
http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/onerein.htm
Ik vind het een hele geruststellende gedachte als het paard dit kent, en dat je dus altijd een rem hebt.
Sassol schreef:Tja een paard wat echt hard wilt, moet je niet vragen om langzamer te gaan!
Ik zou in de wei gaan oefenen. Op het moment dat ze aan galoppeert en begint te racen zeg je, oooh goed idee, maar nu die kant op en nu die kant op. Je geeft zelf dus nog een beetje gas bij zodat jij alsnog het tempo bepaalt (alleen in het begin kies je dus voor harder ipv zachter). Door elke keer een andere kant op te gaan, behoudt je controle over de richting.
Ze zal steeds beter gaan reageren en dan kun je steeds meer vragen. Een volte, slangenvolte, terug naar draf en zijwaarts, zolang het maar iets voorwaarts is! Als dat dan netjes gaat vraag je een keer terug naar stap.
Hoe vaker je dit oefent, hoe beter het gaat en hoe sneller je dingen als zijwaarts kan gaan vragen en je paard aan de hulpen houdt.
Deze techniek vergt dus wel wat pit!