Paard valt steeds uit galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mathijsVDE

Paard valt steeds uit galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 22:10

Ik ga in de kerstvakantie voor 2 weken een paardje huren in de manege. Het is een fantastisch diertje, maar ze valt steeds terug uit galop naar draf. Ze doet dit bij verschillende mensen maarja, ik zou toch graag wel eens een paar rondjes galop met haar doen zonder ze steeds terug naar galop te moeten brengen vanuit draf :')

Het probleem is dus: ze valt steeds uit galop en gaat dan supersnel draven, hoe komt dit? En wat kan ik eraan doen?

Laviina

Re: Paard valt steeds uit galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:57

Ik heb hier ook wel eens last van, meestal als mijn paard heel ontspannen is kan ik wel lekker galopperen maar als hij afgeleid word valt hij er ook eerder uit.. Goed gaan zitten en duwen met je benen:)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 23:20

pony op een volte zetten, dan kan hij beter zijn evenwicht bewaren.
Verder benen erbij en let erop dat je hem niet tegenzit met je handen.
Berijd hem ook goed voor, ga bijv. al bij B doorzitten op de volte, en dan pas een volte erna in galop springen.

mathijsVDE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 18:34

Bedankt, ik zal erop letten!

Dame23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 08:19

Op tijd je been er bij houden. Let er goed op welke momenten je pony uit de galop valt, als je al weet dat het bijvoorbeeld altijd in een hoek is dan kan je op dat moment net eventjes iets meer been geven.

Voor de pony kan het zijn dat ze nog niet sterk genoeg is in de achterhand en daardoor niet wil gaan dragen. Dus op het moment dat het te zwaar wordt achter dat ze uit de galop valt en heel hard gaat draven (het heel hard draven kan ook weer te maken hebben met weinig balans).

Kortom het probleem kan aan verschillende oorzaken liggen. Hoop dat je er iets aan hebt. :)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 09:24

Op de volte zetten, goed je binnebeen eraan houden, goed begrenzen met de buitenteugel en in jou geval liever iets te hard. Worden ze voorwaarts van ;)

ponylove4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 15:51

:) Gewoon de hele tijd een schopje geven en dan blijft die denk ik wel in galop.
Of de hele tijd een hele zachte tik met de zweep geven.

ponylove4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 15:51

Gewoon de hele tijd een schopje geven en dan blijft die denk ik wel in galop.
Of de hele tijd een hele zachte tik met de zweep geven.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 15:52

Heb je de conditie wel opgebouwd? ;)

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:56

de hele tijd een tik met de zweep :( ....haha
zie het al voor me!!

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:58

Of de hele tijd een schopje geven? Arm paard!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:29

Gewoon een hoger tempo in galop nemen, is de enige simpele oplossing. Een paard valt terug in draf, omdat hij of te weinig kracht/balans heeft voor het tempo dat je hem laat of wilt laten galopperen of omdat hij liever lui dan moe is. Als je het paard op een hoger tempo (wil niet zeggen dat je hard moet gaan rond crossen!!!!! Wel controle houden) laat galopperen, voel je eerder wanneer hij terug komt in tempo en kun je dus weer voorwaarts rijden voordat hij terug valt in draf.

Absoluut niet elke keer een schop geven (paard moet leren één keer been is in dat tempo blijven lopen, als je continue blijft schoppen (drijven) zal hij niet meer uit zich zelf op dat tempo gaan lopen (als je stopt, stopt hij ook) en zal steeds slechter op je been hulpen gaan reageren). Geef hem een duidelijk beenhulp, geen reactie is tik met de zweep er bij en naar voren wégwézen. Maar ga ook niet de hele tijd meppen of onterecht tik met de zweep uitdelen, maak je ook niks goeds mee.