Ik heb een lease paard en ik rij haar gemiddeld 3x keer in de week. Nu het probleem... Op de linkerhand is er in draf en galop geen stelling in te krijgen! Vooral in galop gaan we wel eens plat door de bocht. Als ik een volte draaf 'valt' ze gewoon compleet door m'n binnenbeen heen. Ook snijdt ze wel eens hoeken af. Als we gewoon over de hoefslag draven heeft ze vaak wat stelling naar buiten. In stap gaat het nu dan wel. Op de rechterhand is er niks aan de hand. Op de rechterhand gaat ze steeds meer ontspannen en met het neusje lekker naar beneden. Stelling gaat dan prima rechts. Zelfs in galop gaat dat goed...
natuurlijke scheefheid met eventuele blokkades oid. als je paard door je been heen gaat, vindt ik dat je strenger moet zijn zodat er zeker reactie komt, zelfs al is die klein. want als je nooit reactie op dat been hebt, kun je je paard ook niet gaan rechtrichten
labionics
Geplaatst: 22-11-11 03:39
Een paard dat op de binnenschouder loopt en dus naar binnen "valt" kan niet buigen. Je zal hem dus eerst van de schouder af moeten sturen om 'm vervolgens te kunnen laten buigen.
zorg eerst dat je paard recht is, dan valt hij niet op de schouder, daarna de stelling. Je paard is is dus linksgebogen. Mijn paard is ook linksgebogen. Wat ik doe om zijn rechterkant aan te spannen is op de rechterhand rijden, binnenhoefslag. Iets naar binnen zitten, rechterteugel meegeven, daar mag geen druk op, omdat je heirmee het rechterachterbeen ruimte geeft om naar voren te komen. Zet je paard in contrastelling, neem je linkerteugel zoveel aan als nodig is om het hoofd redelijk links te krijgen. Dt zorgt ervoor dat je paard zijn rechter kant gaat aanspannen, wat hij moeilijk vindt. en het rechter achterbeen wordt beter gebruikt.
Een paard waar ik op reed had dat ook. Mijn instructrice zei dan dat ik op de volte moest. Als ze dan naar binnenviel moest ik haar naar buiten drijven met mijn binnenbeen. Ik heb vaak zat veel kleine voltes gereden, maar aangezien dat heel vermoeiend is voor een paard ging die van mij dan vanzelf de volte groter maken. En dat is wat ik wilde, dus dan beloon ik haar. Na een tijdje reageerde ze dan ook goed op mijn been en kon ik een normale volte met stelling rijden. (:
Miss_Caroo
Geplaatst: 23-11-11 12:49
Oops, verkeerd gelezen Ja inderdaad, rechtsgebogen dus.. dan draait het dus om naar op de linkerhand rijden, binnen hoefslag, linkerteugel meegeven, iets naar binnen zitten en rechter teugel contrastelling vragen.
Mijn paard had daar ook wel eens 'last' van. Mijn instructrice zei dat ik dan idd gewoon veel op de binnenhoefslag moet rijden, zodat ze niet aan het hek gaat plakken, en dan gewoon wijken voor je been. En zo dus gehoorzaam maken aan je been. Net zoals eerder al werd gezegd, op een kleine volte beginnen en dat soort naar buiten wijken. En als ze dan gehoorzaam is aan je been gaan rijden op dat been en je hand aan de andere kant (beetje moeilijk uitgelegd, maar het ligt er natuurlijk aan aan welke kant het probleem zit). En zo kan je je paard dus beter tussen twee teugels krijgen, en gaat ie recht lopen en zal ie ook niet meer naar binnen vallen oid.