Pony niet voor het been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ninafloor

Pony niet voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 23:52

We hebben sinds een week een pony die niet voor het been is, echt ze kan super lopen, maar ze kan echt niet vooruit willen. Ze is superbraaf maar als ze niet wil dan ook geen stap sneller, aLs ze eenmaal loopt heel ruim, en aktief .de instruktrise geeft aan heel veel overgangen rijden, mijn 2 kids hebben 2 x les 1 x groep 1 x prive, mijn oudste zelfs nu 2 x groepsles

Oké het is een ex manege pony die je zonder druk neerwaarts kan rijden

Nu heeft ze 2 baasjes die 6 x pw rijden om en om.

Anoniem

Re: Pony niet voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 00:31

veel overgangen inderdaad. spoortje ene dag wel, andere dag niet werkt ook, en zweep in de hand zonder er iets mee te doen is ook vaak een must

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 00:39

Stem - been - tik.
Eerst stemcommando (zorg dat ze die wel kent!), geen reactie is been, geen reactie is tikje.
Dit werkt heel duidelijk. Belangrijk is de consequentie hierbij. Geef je de ene keer 5x been en dan tik en dan 1x been en dan tik dan houd het op, dan kom je er niet.
Sporen absoluut aflaten, dat werkt averechts in dit geval. (sporen zijn niet voor versnellen!!!).

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 00:43

marlijntjeh schreef:
veel overgangen inderdaad. spoortje ene dag wel, andere dag niet werkt ook, en zweep in de hand zonder er iets mee te doen is ook vaak een must

Het gaat om kinderen, spoortje lijkt mij niet op zijn plaats.

TS. veel overgangen rijden, en ook schijnovergangen rijden.
Paard veel achterwaarts laten gaan, hij zal uiteindelijk kiezen voor het makkelijke, voorwaarts gaan.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:01

Sluit me hier bij aan. Veel overgangen en idd geen sporen.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:09

Inderdaad geen sporen, die zijn niet bedoeld om voorwaarts te gaan. Stem gebruik ik ook niet steeds. Hier is het been-harder been-tik. En dan inderdaad heel consequent iedere keer doen wanneer dat nodig is.

ninafloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 19:26

bedankt voor jullie advies, we gaan er mee aan de slag. :j

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:01

Kent ie stemcommando's? Anders kan je tijdens het rijden gewoon het commando geven en tegelijktertijd been. En dan steeds afbouwen.

Of Been-harder been-tik. Geen sporen in ieder geval. Veel overgangen rijden. Bijvoorbeeld de ene lange zijde een keertje een hele langzame (actieve) draf en dan aan de andere kant juist een versnelling hoger. Terug naar stap, paar passen en dan weer wegdraven (geen reactie is een tik) wil ook heel vaak helpen.

Marlieze1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:31

Ik weet niet of het de bedoeling is dat ze op den duur wedstrijden willen gaan rijden, maar als dit wel het geval is zou ik stemcommando's zeer afraden. Op wedstrijden is dit namelijk niet toegestaan en als je straks een pony hebt die alleen maar op stem voorwaarts gaat dan heb je daar dus niks aan, want dan valt ie dood in een proef.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:08

Hou er rekening mee dat de pony er nog maar een week is, hij moet dus aan zijn nieuwe baasjes wennen.
Wat bedoel je zonder druk rijden, dat is toch fijn?
En miss moet de pony wel te veel doen, 6 x per week les dat is mentaal best veel voor een pony, het is geen speelgoedje natuurlijk .
Ik zou de kinderen ook zeker niet met sporen en zweep laten rijden , eerst eens onafhankelijk laten zitten dus zonder zadel en zonder bit laten rijden .
Want een kind zoekt vaak steun op de teugel dus mond van het dier en dat kan behoorlijk pijnlijk zijn voor de pony waarop hij dus niet wil lopen.

ninafloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 23:03

Bedankt voor alle reacties

Ze gaat vooruit, maar probeert weer nieuwe uitdagingen.
springen bv gaat super. (60cm)
in januari eerste onderlinge wedstrijd