shetlander zadelmak maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flynn00

shetlander zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 14:13

heey,

ik heb 3 shetjes en 1 haf :) , mijn broertje wilt op 1 van die shetjes 'rijden'. maar hoe maak ik die shet zadelmak. ze is al 7 en 2 a 3 jaar geleden liep ze kinderritjes op markten. maar nu als ik alleen maar het zadel erop leg is er niks aan de hand maar zodra ze moet lopen flipt ze helemaal..

wat moet ik nu doen?

Leliex

Re: shetlander zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 14:16

Les zoeken :j

Flynn00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 14:49

LauraBloem schreef:
Les zoeken :j

hoe bedoel je?

ikbenlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 14:51

beter opbouwen,, niet gelijk iemand er op zetten. Les zoeken; iemand zoeken die je daar les en tips in kan geven bedoeld ze waarschijnlijk. ;)

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 15:38

Ik heb je een pb gestuurd ;)
Maar zoek inderdaad een ervaren iemand die je kan helpen.

xAlissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:34

Ik ben nu ook bezig mt een shet te beleren! & die had de zelfde problemen als die van jou.. Ze zijden allemaal ook tegen mij ga les zoeken.. maar ik was zelf ervaren genoeg.. Ga eers longeren met zadel.. & lekker wandelen met zadel! zodra je pony dat kan kun je rustig iemand erop zetten. & goed belonen als ie flipt geruststel je pony dan.. ;) Ons shet deed dat ook .. Maak hele kleine stappen dan komt het vast wel goed!

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:51

Ik weet niet hoe gek ze doet, maar ik zou haar aan de longeerlijn zetten en haar even haar gang laten gaan.
Zodra ze uitgeflipt is haar nog even "longeren" in draf evt. galop.
Als ze dat braaf doet haar belonen en wat lekkers geven.

Toen ik met onze shet begon deed die eerst ook behoorlijk rodeo, maar ik ben te werk gegaan zoals ik hierboven geschreven heb, haar lekker de vrijheid aan de logeerlijn gegeven zodat ze zelf kon uitvinden wat ze voelde en kon proberen het kwijt te raken en ook zelf kon bepalen wanneer het genoeg was.
Ze is nu super braaf.

sourih

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:55

kijk op youtube daar zijn ook filmpjes hoe je een paard zaadel mak maakt dus een shet moet er ook zijn
veel succes

Flynn00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 20:01

allemaal heel erg bedankt! ik ga zeker iets met julllie tips doen!!

xAlissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:02

Zo als Ulfeino zegt ga longeren!
Mijn shet Bella vindt dat super leuk! ff uitrazen! daarna wat oefeningen ( stap,draf.galopje!)
& daarna zoals ik al zij ga rustig erop zitten! & ook dat hoeft die aan de longeerlijn dat kan ook wel aan een touwtje.. :j & voorzichteg gaan zitten ook al heefdt de pony vroeger ponyritjes gedaan.. & goed belonen.. & lekker knuffelen!

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 22:59

Begin met allerlei dingen op haar rug te leggen, jassen, borstels, dekjes, over haar heen hangen om de andere kant van de buik te poetsen ed. tot ze het normaal vindt dat er iets op haar rug ligt.
Dan eens een longeersingel om, eerst los vastmaken, dan voorzichtig steeds een gaatje strakker, binnen een minuut of 5-10, steeds eerst wachten tot ze ontspant. Haar daar eens mee longeren, dan een keer bijzetten.
Als ze daar niet op reageert dan eens een zadel proberen, eerst losjes dan gaatje voor gaatje strakker. Ook daar eens mee longeren, als ze het niet meer gek vindt dat er wat op haar rug ligt dan je broertje er een keer op.

Zo heb ik dat met mijn shet aangepakt, al had ik geen broertje, wel een meisje die op vakantie was bij ons op stal. Het voorbereidende werk had ik in de jaren daarvoor al gedaan. Jij kunt dat wel wat sneller, ben met mijn pony van veulen af aan bezig geweest zo 1 keer per maand. ;-)

Wil het dan nog niet dan zou ik er eens een osteopaat naar laten kijken, misschien zit er in haar rug iets niet goed waar ze last van heeft.

Flynn00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 15:56

Esther schreef:
Begin met allerlei dingen op haar rug te leggen, jassen, borstels, dekjes, over haar heen hangen om de andere kant van de buik te poetsen ed. tot ze het normaal vindt dat er iets op haar rug ligt.
Dan eens een longeersingel om, eerst los vastmaken, dan voorzichtig steeds een gaatje strakker, binnen een minuut of 5-10, steeds eerst wachten tot ze ontspant. Haar daar eens mee longeren, dan een keer bijzetten.
Als ze daar niet op reageert dan eens een zadel proberen, eerst losjes dan gaatje voor gaatje strakker. Ook daar eens mee longeren, als ze het niet meer gek vindt dat er wat op haar rug ligt dan je broertje er een keer op.

Zo heb ik dat met mijn shet aangepakt, al had ik geen broertje, wel een meisje die op vakantie was bij ons op stal. Het voorbereidende werk had ik in de jaren daarvoor al gedaan. Jij kunt dat wel wat sneller, ben met mijn pony van veulen af aan bezig geweest zo 1 keer per maand. ;-)

Wil het dan nog niet dan zou ik er eens een osteopaat naar laten kijken, misschien zit er in haar rug iets niet goed waar ze last van heeft.

heel erg bedankt voor deze tip!
ik kan erwel overheen hangen zonder de grond aan te raken. op haar rug zitten als ze lekker aan het grazen is.
maar zodra er een zadel opkomt is het: bok steiger bok enz.

maar ik ga heel hard oefeneen zodat ze berijbaar wordt.

xAlissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 19:10

zo je zij gaat ze bokken steigeren enz ..
wat ook helpt is dat iemand vast houd & die een snoepje geefdt als ie braaf is! & jij gaat er gewoon naast staan met het zadel je laat je pony ff ruiken & zodra ze nog wat rustig is beloon haar dan .. als je dan nog een snoepje hebt geefdt je hulpje het snoepje & jij doet heel rustig het zadel op het ruggetje dan beloon je weer! miss als dat lukt? lukte wel by onze shet!

Flynn00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 19:47

mijn shet is een rare pony..
vandaag met een dekje en zo'n singel geprobeerd en ze was super braaf.
maar met zadel vind ze niet echt leuk

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:05

Wat voor zadel heb je? Klinkt alsof ze last heeft van het zadel.
Heb je de longeersingel ook goed aangesingeld?
Durf je je broertje er aan te wagen door hem op de pony te zetten met longeersingel met dekje? :o

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:17

goed passend zadel, eerst veel longeren pas als ze dat snapt iemand erop zetten en dan gaan longeren geen druk op het bit maar de pony moet eerst evenwicht vinden enzovoort.
dan kun je hem langzaam aan de hulpen van de ruiter laten wennen. Nou en dan langzamerhand een keer los gaan rijden. Maar niet te snel willen doe alles met geduld en laat hem aan zoveel mogelijk dingen wennen.

Flynn00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 16:17

Esther schreef:
Durf je je broertje er aan te wagen door hem op de pony te zetten met longeersingel met dekje? :o

het zadel past ze goed.. maar mijn broertje durft niet aleen op het dekje.. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:21

Het blijft een shetlander natuurlijk... de onze vroeger begon gewoon te steigeren en te bokken of te rollen als we met haar reden.. had volgens mij niet veel met het zadel te maken maar eerder met hoe ze was :+

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:44

dieuwertje_ schreef:
Esther schreef:

het zadel past ze goed.. maar mijn broertje durft niet aleen op het dekje.. :o

Daarom vroeg ik of je de longeersingel goed aangesingeld had, misschien heeft ze een soort van singeldwang.
Dan zou ze dat ook moeten hebben met de longeersingel.

Ik was eigenlijk nieuwsgierig hoe ze zou reageren bij druk op haar rug zonder het zadel ertussen. ;)
Maar ik kan me goed voorstellen dat je broertje dat te spannend vindt. :j