Niet mesten/plassen onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Niet mesten/plassen onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 13:46

Om de een of andere reden wil mijn pony niet mesten of plassen tijdens het rijden. Met als gevolg dat hij vaak toch wel een half uur met samengeknepen billetjes loopt omdat hij hoge nood heeft :+ Gevolg: slechter in de aanleuning, sneller afgeleid.... naja, je snapt het wel, zelf ben je ook niet geheel comfortabel met hoge nood. Zodra we op stal zijn, loopt hij dus leeg :+ Meestal staat hij al te piesen voor ik uberhaupt in staat ben het zadel af te halen. In mijn ogen heeft hij dus wel écht hoge nood.
In het voorjaar ging hij met buitenrijden wel plassen onder het zadel, dus dat heb ik toen uitgebreid beloond. Hij heeft toen een tijdje standaard gepiest als ik er net op zat en we een pas of 4 gezet hadden :+ Ben hem maar blijven belonen, in de hoop dat hij het dan maar niet meer op zou houden. Ik heb hem sinds februari en hij heeft pas 1 keer onder het zadel gemest :+ Heb hem de hemel ingeprezen, maar ja, daarna is het nooit meer gebeurd.
Ik heb er met rijden soms wel echt last van (nou ja, ik denk dat Cheetah er in feite meer last van heeft dan ik)... Zijn er mensen die dit herkennen of mensen die een tip hebben om hem te overtuigen dat hij ook onder het zadel zijn behoefte mag doen?
Hij geeft wel aan dat hij nood heeft, maar hem stilzetten of iets dergelijks werkt niet als aanmoediging. Hij wacht ook altijd tot hij op stal is, niet tot ik afgestapt ben.

Ik wist niet zo goed waar ik dit nu neer moest zetten :+ Maar het leek me geen 'medisch' ding aangezien hij er op stal geen moeite mee heeft.

Britt

Re: Niet mesten/plassen onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 13:49

Probeer er eens een commando aan te koppelen? Beetje net als clickertraining, dat zodra hij op stal mest of plast je het commando geeft en een beloning. Net zo lang tot hij het begint te snappen.
Bij endurance doen ze dat ook vaak, als het lukt. Dan plast het paard zodra de ruiter gaat fluiten :j

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 13:51

Wat grappig. Eén van mijn paarden plast ook absoluut niet, soms ook helemaal naar ervan. Toen ik laatst na het rijden in de bak afstapte hing zijn piem er al uit, en hij maar huppen van het ene op het andere been, zelfs naar zijn piem trappen. Toen heb ik op hem ingepraat en zijn hoofd laag gehouden, zijn singel een gaatje losser en hehe, ja hoor, een megaplas. Net als jij heb ik hem de hemel in geprezen _/-\o_ maar het is niet meer gebeurd. Ik zal de tip van Britt eens uitproberen, wie weet!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 13:53

Ah, dus Cheetah is niet de enige die te verlegen is om in een grote, openbare ruimte zijn behoefte te doen ;)
Ik zal eens proberen er een commando aan te gaan koppelen. Dat is inderdaad wel eens de moeite van het proberen waard.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 14:00

Zal wel een tijdje investeren worden, maar hopelijk heb je daar op de lange termijn dan ook weer baat bij natuurlijk.

Cinterklaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 14:39

ik hoop dat hij snel weer normaal kan plassen/poepen

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 14:50

Ik ben benieuwd of het gaat werken. Hij is niet de allerslimste met het aanleren van stemcommando's, dus het zal wel even duren voor hij het door heeft. Aan de andere kant is hij altijd overdreven trots als hij het dan begrijpt, dus als het kwartje eenmaal gevallen is, denk ik dat het wel gaat werken :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 16:46

misschien moet je, als je voelt dat ie "iets" moet doen, even in de verlichte zit gaan zitten. Je geeft hem dan iets meer de ruimte..

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 18:42

Komt je paard uit de wei als je gaat rijden?
Wij zetten de paarden dan altijd eerst ff op stal deur dicht.
Ondertussen pak ik me poetsbak en spullen en ja hoor
plassen en mesten altijd.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 18:48

die van mij mest standaard na het rijden.
plassen doen al mijn paarden niet onder het zadel.
mijn huidige ruin en mijn vorige merrie mesten echt niet tijdens het rijden.
mijn eerste paard wel en dat was altijd netjes verdeelt over de halve rijbaan omdat hij netjes doorliep.
dus ik vind het wel makelijk als ze het even ophouden.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 18:52

mijn paardje plast ook niet tijdens het rijden, maar direct als hij op stal aankomt. Als ik hem dus uit de wei haal, laat ik hem even een kwartiertje op stal staan, dan kan hij even plassen :)
mesten doet hij wel tijdens het rijden, vroeger 10x in een uur... :o nu gelukkig 1 of 2x tijdens het rijden, scheelt mij weer afstappen (wij moeten de mest in de rijbak opruimen)

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 18:56

een van mijn paarden mest ook nooit, opzich geen probleem, alleen wanneer hij moet plassen wordt hij irritant, dan probeerd hij echt alles eraan te doenn om het werk tegen te gaan...maar ook plassen onder het zadel heeft hij nog nooit gedaan...dus ik volg dit topic even

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 19:01

Verlichte zit helpt niet helaas, dat heb ik al meerdere keren geprobeerd. Hij komt inderdaad uit het weiland, maar hij mag altijd eerst even op stal een hapje eten en drinken. Hij heeft dus wel de tijd om zijn behoefte te doen. Alleen wil hij dan nog niet :+

Van mij hoeft hij het niet op te houden, ik kan de mest namelijk gewoon laten liggen. Bovendien lijkt het me ook niet echt gezond, dat is het voor ons immers ook niet. Het zou ook gewoon makkelijk zijn als hij dan daarna weer ontspannen door kan lopen.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:11

mijn paard heeft precies hetzelfde, helaas
ze durft niet te mesten onder het zadel, enkel in de rijbaan.
Buiten mest en plast ze wel onder het zadel.
Aangespannen (voor de wagen) durft ze wel te mesten, ook in de baan.

Ze begint dan korter te lopen van achter. de aanleuning is weg
en ze komt terug in tempo. Uiteindelijk valt ze vanuit draf terug in stap.
Ze wordt stug en saggo.

Ik heb geprobeerd gelijk te gaan stappen, of ze wil mesten (dus niet doorrijden).
Dat werkte niet.
ook heb ik geprobeerd haar te leren in een hoek te mesten, dus als ze
kort ging lopen en staart omhoog naar een hoek stappen en halthouden.
Ik heb haar ook wel eens op stal gezet omdat er niets meer mee te beginnen was, haha.

Nu doet ze het nog zelden. Als ze het toch doet ga ik even stapoefeningen doen of laat ik haar aan de
langere teugel even doordraven. Daarna ontspant ze makkelijker en mest ze wel.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 20:35

Ontspanning aanbieden werkt niet helaas. Lange teugel of halthouden zorgen nog niet voor mesten...

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 19:19

een Friese merrie die ik rijd heeft juist het tegenovergestelde, die mest tijdens het rijden soms wel 5 keer! Soms denk ik dat het iets Fries eigen is ofzo haha want de Friese hengst doet dat ook. Dus ik elke keer weer na het rijden al die mest opruimen. Maar plassen doet ze niet tijdens het rijden, als ik haar dan op stal zet of soms zelfs na het rijden als ik haar lekker laat rollen in de bak dan komt er een enorme plas uit! Maar ik heb niet het idee tijdens het rijden dat ze heel nodig moet ofzo. Maar ik denk dat het wel een goede is om er commando's aan te koppelen, wie weet lukt het dan wel.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 19:26

L.K.Princess poept wel 10 keer.. het laatste moet enzal er ook uit. Ook heeft die laatst geplast tijdens een buitenritje, ik was hartstikke trots op mijn dochtertje dat ze gelijk ging staan. Gringo poept wel tijdens het rijden en voor de wagen, maar plassen .. nee nooit. Maar hij heeft er ook geen problemen mee want ik heb nog nooit gemerkt dat ie daar vervelend van werdt.

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 19:33

De D-pony van ons plast en poept ook niet onder het zadel, ik vind het wel handig, de rijbak blijft mooi schoon :Y)
Als we haar uit de wei halen voor te rijden, brengen we haar eerst naar stal, daar gaat mijn dochter even rustig met haar staan en fluit, dan gaat ze plassen, dit is voor de pony het commando.
Mesten doet ze meestal na het rijden

`s morgens plast ze uit zichzelf al in haar stal voordat ze naar buiten gaat als ze hoort dat ik de stal in loop.