Hopeloos vervelend probleem met rechtrichten... Tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Muppett

Hopeloos vervelend probleem met rechtrichten... Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 21:41

Hoi bokkers,

Pfff even spuien en jullie tips vragen...

Sinds een paar jaar rijd ik bijna fulltime een superleuke en lieve merrie. Ze liep rete scheef, ik heb na een kleine zoektocht een heel fijne en goede instructrice gevonden die fanatiek met ons aan het rechtrichten is geslagen. Tijdens de les loopt het paard meestal recht, ze k a n het in elk geval.
Maar.... Als ik zelf buiten de les om rijd, heb ik continu dit probleem: ze loopt rechtsom met haar achterhand naar binnen van de hoefslag af. Ze wil niet rechtsom stelling nemen. Als ik het linkerachterbeen (wat dus zwak is en ze niet goed gebruikt) bij tik met mijn been, dondert ze meteen naar binnen van de hoefslag af. Hoe ik ook mijn binnenbeen aan leg, ze heeft er lak aan. Rechtsom wil ze wel stelling nemen, heel makkelijk juist. Ze kan recht lopen, ik weet het, maar als ze scheef gaat lopen krijg ik haar gewoon niet recht. Hoe ik ook met mijn been drijf of met de zweep een tik bij geef, het helpt allemaal geen klap. Ook gooit ze het zadel scheef, dus kan ze natuurlijk ook niet recht lopen.
Heeft iemand een goede tip? Ze is super aan het been, en ook erg aan het kauwen. We rijden bitloos maar ze heeft de witte schuimklodders overal op haar borst en benen zitten. Ze doet echt wel haar best denk ik, maar ze snapt gewoon niet dat ze ook beide benen op kan tillen in plaats van of links of rechts. Ook snapt ze niet dat als ik haar buitenbeen bijdrijf, ze gewoon op de hoefslag moet blijven lopen...

Heeft iemand een goede tip? Herkent iemand dit probleem? Nogmaals, in de les kunnen we het wel...

Groetjes

troi

Re: Hopeloos vervelend probleem met rechtrichten... Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:28

Als je paard tijdens de les wel recht loopt maar daarbuiten niet dan ligt het dus niet aan het paard maar aan jou, je paard weet immers niet wat les is die voelt enkel hoe hij gereden wordt en daar reageert hij/zij op. Ondanks dat je in je bericht schrijft dat je paard het wel kan maar niet doet en niet goed op jouw correcte hulpen reageert moet je het toch bij jezelf zoeken. Blijkbaar rijdt jij minder goed als je geen les hebt. Misschien handig om je juf je een keertje te laten observeren zonder dat zij les mag geven zodat ze jou achteraf kan vertellen wat jij anders doet waardoor je paard minder goed loopt.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:48

idd de fout zit dan overduidelijk bij jou, paarden denken niet "nu is de les voorbij , ik zal eens wat gaan ronddollen".
Jij zegt ook het paard begrijpt niet wanneer ik zijn buitenachterbeen aantik dat hij gewoon verder moet lopen op de hoefslag, nee natuurlijk snapt die dat niet, das heel duidelijk jij jaagt hem dus weg van de hoefslag.
In dit laatste voorbeeld is er dan ook nog waar kijk jij naar als je stuurt, hoe kijk je, je lichaamshouding bij het kijken, je begrenzende binnenteugel, jouw drijvende binnenbeen, waar bevind jouw binnenbeen zich op dat moment, ...... er zijn zoooooo veel factoren die hierbij zeer belangrijk en cruciaal zijn.
Dus tjaaaa nog veel les nemen , en nog veeeeeeeellll meer oefenen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 07:34

1 ding snap ik niet, je schrijft eerst ze wil rechts geen stelling nemen en dan vlak daarna dat ze rechtsom juist heel makkelijk stelling neemt?
Als een paard scheef loopt, plaats je de voorhand voor de achterhand, dus niet proberen om met je been die achterhand naar buiten (dus op de hoefslag) te plaatsen. Je linkerhand houdt je eraan en plaats je strak tegen de hals. Je rechterhand plaats je wat lager en iets van de hals af. Je moet nl. die linkerschouder begrenzen als je rechtsom rijdt. Vraag ook eens contra stelling als je rechtsom rijdt. Ga je linksom rijdt dan eens een SB. Met oefeningen als SB, travers, renvers kun je je paard op beide kanten sterker en losser maken. Veel afwisselen.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 07:41

Als ze door de binnenbeen heenlopen, moet je eens goed op je beenhulpen, dus de basis, gaan oefenen. Blijkbaar zit dat er niet helemaal goed in. Eerst goed reageren op de hulpen en dan pas verder werken ;)

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 07:45

Dit is precies ook mijn probleem met Ven. Het lijkt wel of ik ons verhaal lees. Ik kan ook beter met haar in de les dan alleen. Zij is ook scheef en ze valt ook graag door mijn binnenbeen heen. Ik longeer haar regelmatig en dan zie ik wat ze doet: op de rechterhand kijkt ze met haar hoofd naar buiten en is valt ze met haar lijf naar binnen. Aangaloperen is op de rechterhand aan de longe echt moeilijk voor haar, ze galopeert al snel links aan.
Longeer jij je paard ook? Hoe gaat het dan?
Van de week had ik les nadat ik haar een dag gelongeerd had en toen liep ze zowaar een stuk rechter. Gister heb ik gelongeerd en vanavond ga ik weer rijden en morgen en overmorgen. Kijken of er verschil is tussen rijden de dag na rijden of rijden de dag na longeren.
Na een buitenrit is ze gek genoeg juist helemaal niet rechtgericht terwijl ik dit eigenlijk juist wel zou verwachten.
Ik heb twee keer per week priveles om de week en de andere week een keer priveles en de andere keer in een groepje (maar in een groepje is echt heel stressvol voor haar; zij loopt het best als ze alleen in de bak is....). Juist omdat ik haar alleen toch niet voor elkaar heb, hecht ik heel veel waarde aan de lessen. Natuurlijk kan ik ook mijn instructrice(s) erop laten rijden om haar recht te richten, maar ik wil het haar zelf leren door de lessen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 08:12

Het naar buiten kijken met longeren, kun je voorkomen door met de juiste bijzet en correct afgesteld te werken. Als je met touwtjes werkt, moet je de binnenkant iets strakker zetten. Eventueel met een dubbele longeerlijn is ook een optie. Je zweep gebruik je dan als extra hulp (indien nodig), wijzen naar de ribben/binnenschouder als verlengde van je arm.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 08:21

Ik zou er manueel trapeut bijhalen om hem met zijn lijf te helpen, ik denk dat hij schouder en lenden problemen heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 08:29

Misschien dat een Ostheopaat wel een stuk kan helpen !!

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 08:33

Dat het aan mij ligt, daar twijfel ik niet aan. Ik ben niet zo'n ruiter die alleen het paard de schuld geeft ;)
In de les krijg ik aanwijzingen, buiten de les om niet dus worden mijn fouten ook niet gecorrigeerd. Dat de scheefheid 100% het probleem van de ruiter is, ben ik het niet mee eens. Het paard heeft nu eenmaal een lijf dat niet makkelijk meewerkt, dat speelt zeker ook mee.
Ik longeer het paard 2x per week: een keer los en een keer met pessoa. Ze galloppeert linksom makkelijk aan, rechtsom vindt ze dat lastiger en gaat ze ook gauw uit elkaar lopen.
Ze is goed op de beenhulpen, voorwaarts tenminste, maar om het been buigen vindt ze moeilijk. Dat snapt ze nog niet zo. Als ik binnenbeen geef, gaat ze harder op de volte ipv dat ze tegen de buitenteugel aan gereden wordt.
Ze wil rechtsom geen stelling nemen (wil ze het liefst buitenstelling) en linksom neemt ze heel makkelijk stelling (wil ze geen buitenstelling nemen)
Ik moet linksom schouderbinnenwaarts oefenen in de les en ook zijgangen, maar dat krijg ik niet voor elkaar. Op de makkelijke kant is het een eitje...

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 09:44

Hoe oud is je paard
Welk niveau trainen jullie

Verder snap ik dit stukje niet:
Citaat:
ze loopt rechtsom met haar achterhand naar binnen van de hoefslag af. Ze wil niet rechtsom stelling nemen. Als ik het linkerachterbeen (wat dus zwak is en ze niet goed gebruikt) bij tik met mijn been, dondert ze meteen naar binnen van de hoefslag af. Hoe ik ook mijn binnenbeen aan leg, ze heeft er lak aan. Rechtsom wil ze wel stelling nemen, heel makkelijk juist
.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 10:44

@Abacab: ze wil niet rechtsom naar binnen kijken en de achterhand zwenkt iets van de hoefslag af naar binnen.
Sorry, LINKSom wil ze wel makkelijk naar binnen kijken en buigen ;)
Ze is 10, KWPN en we trainen niet voor een niveau maar alleen voor rechtrichten. Als ze recht is, ga ik starten met haar.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 10:54

Je moet dit paard eerst leren wijken voor kuitdruk. als het paard dit snapt heb je controle over de voor en achterhand.
Probeer dit paard rechtsom meteen schoudervoor te zetten. Op de linkerhand kun je travers rijden.
Als jij controle hebt over die achterhand kun je je paard ook tussen 2 teugels en 2 benen houden.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 12:27

Helemaal gelijk in... Maar hoe krijg ik die controle... Als ik met de zweep een tik vlak achter mijn been geef (het been waar ze niet voor luistert uiteraard) schiet ze vooruit. Ze snapt niet dat het been naar binnen moet worden gezet. Wijken snapt ze ook niet, maar keertwendingen om de achterhand in stap doet ze heel goed. (ook in het kader van rechtrichten)

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 13:17

Het heeft allemaal te maken met timing en docering en ook op welke plek je je paard bijtikt met de zweep. Je zult moeten leren voelen wanneer en hoe intens je moet inkomen met je zweepje of been. Als je het te dol maakt krijg je een bang paard of misschien wel een paard dat helemaal nergens meer op reageert.

Je paard moet het tikje met de zweep gaan associeren met zijwaarts gaan. maar als jij nu dat tikje voor een pasje opzij op precies dezelfde manier geeft als een tikje voor voorwaarts gaan zal je paard dat niet begrijpen en bij een tikje altijd voorwaarts gaan, dat is wat het heeft geleerd.

Je timing is belangrijk omdat je alleen kunt corrigeren wanneer je paard ontspannen is, een gestressed paard zal geen nieuwe informatie opnemen. en je moet aanvolen of je paard op dat moment het gevraagde fysiek kan uitoefenen. Een paard dat niet goed door het lijf gaat kun je geen travers aanleren.

Je moet aanvoelen hoe intens je moet corrigeren, soms is een kriebel al genoeg, soms moet je wat doortastender zijn. Ben je te soft dan neemt je paard je niet serieus, ben je te bruut dan maak je hem bang.

Ik snap dat het een lastig verhaal is en dit zijn dingen die je niet in je eentje moet gaan experimenteren, dit moet je oplossen met een echt goede trainer. helaas zijn er veel mensen die les verkopen maar er zijn er maar weinig die echt kwaliteit leveren. Wees daar kritisch op.

succes!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:38

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 23-10-23 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:44

Idd klinkt als oefenen voor wijken voor de zijwaartse druk. Ze snapt dus wel het begrenzen maar niet het wijken voor het been?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:46

@Nikas, travers of wijken, het gaat er omdat je die dingen onder goede begeleiding doet. Als het nodig is om 4 keer per week te lessen moet je dat doen. Als je je dat niet kunt veroorloven kun je beter de rest van de week longeren of een stapritje door het bos maken zodat je er niets aan verprutst

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 22:00

Ik zou graag een filmpje zien, ik denk dat je haar ergens blokkeert.

Verder zouik je aanraden om het probleem te bespreken met je instructie. Ik doe dat, wanneer ik tegen dingen aanloop, hij of zij kan er dan specifiek op letten :)
montyjansen schreef:
Ik zou er manueel trapeut bijhalen om hem met zijn lijf te helpen, ik denk dat hij schouder en lenden problemen heeft.
Peanutbutter schreef:
Misschien dat een Ostheopaat wel een stuk kan helpen !!

Dat lijkt me niet zo nodig, want:
Muppett schreef:
Tijdens de les loopt het paard meestal recht, ze k a n het in elk geval.
Muppett schreef:
We rijden bitloos maar ze heeft de witte schuimklodders overal op haar borst en benen zitten. Ze doet echt wel haar best denk ik,

Je paard bouwt dus heel veel spanning op. Dit helpt niet bij je probleem, spanning maakt dat ze haar lijf vast gaat houden, en om te buigen heb je lossigheid nodig. Heeft ze deze spanning ook tijdens de les?
Muppett schreef:
Ook snapt ze niet dat als ik haar buitenbeen bijdrijf, ze gewoon op de hoefslag moet blijven lopen...

Dus wijken voor druk begrijpt ze wel. Dat is heel mooi.
Muppett schreef:
Ze wil rechtsom geen stelling nemen (wil ze het liefst buitenstelling) en linksom neemt ze heel makkelijk stelling (wil ze geen buitenstelling nemen)

Hoe vraag jij stelling?
Muppett schreef:
Ik moet linksom schouderbinnenwaarts oefenen in de les en ook zijgangen, maar dat krijg ik niet voor elkaar.

Nee, dat vind ik ook wel redelijk logisch, je verhaal zo lezend, ik denk niet dat deze merrie toe is aan buigen in haar lijf, ik zou dat persoonlijk nog niet willen vragen.
Muppett schreef:
Ze is goed op de beenhulpen, voorwaarts tenminste, maar om het been buigen vindt ze moeilijk. Dat snapt ze nog niet zo. Als ik binnenbeen geef, gaat ze harder op de volte ipv dat ze tegen de buitenteugel aan gereden wordt.

Ik zou haar überhaupt niet willen inbuigen. Ik denk dat je beter met je buitenteugel en buitenbeen (dus NIET buitenbeen bijdrijven) de voorhand voor de achterhand kunt proberen te plaatsen (je maakt met je buitenbeen en buitenteugel zeg maar een muurtje waar ze niet door kan), dus niets vragen aan de binnenkant, binnenhand opzij en naar voren, binnenbeen lang en los, rechtop zitten (inknikken in je heup bv geeft een heel andere gewichtsverdeling) en gewoon voltes en slangenvoltes gaan rijden. Het probleem met stelling vragen en je binnenhand naar achter brengen ipv iets opzij en naar voren, is dat je het gewicht van het paard op het buitenvoorbeen zet, en sommige paarden gaan dan idd de bocht niet meer om willen.
Door te begrenzen op de buitenteugel zet je het gewicht op het binnenachterbeen, en kun je de schouders veel makkelijker plaatsen.

Waarom jouw instructie zijgangen en SB van je vraagt, begrijp ik niet, ik vind dat heel onlogisch in dit stadium van de africhting en niet eerlijk naar het paard. Ik zou eerst beginnen met wat ik hierboven beschreven heb, doe je dit consequent, dan wordt je paard vanzelf losser, en relaxter, want ze hoeft geen dingen die ze helemaal niet kán. Dan zal dat overdreven gekwijl ook wel over zijn, vermoed ik.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 12:38

Dank jullie allemaal voor de tips en met meedenken!
Als ik stelling vraag, doe ik dat door de buitenteugel tegen de hals te leggen en mijn binnenhand iets van de hals te doen. Er wordt steeds op gehamerd dat die hand inderdaad NIET naar achteren mag worden gebracht, liever iets naar voren.
Ik rijd in mijn les vooral slangenvoltes en voltes, en wendingen. SB heb ik al een tijdje niet geoefend omdat ze dat inderdaad niet kan. Wijken in stap doen we wel, een paar pasjes van binnenhoefslag naar buitenhoefslag.
Mijn binnenbeen heeft de neiging om niet ontspannen tegen het paard te liggen waardoor ik de schouder belemmer. Daar let mijn juf ook heel goed op moet ik zeggen, zij is erg met mijn zit bezig.
Het trainingsschema wat ik aanhoud: twee keer per week los longeren (om haar op eigen benen te laten lopen) op de freestyle manier. Heel veel tempo overgangen door mijn lichaamstaal, waar ze erg goed op reageert. Ook dan gaat ze kauwen en schuimen ;)
Ik les een keer per week en rijd twee keer per week in de bak. Dan ga ik nog een keer naar buiten.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 13:02

O ja even een toevoeging: van instr. wisselen is voor mij geen optie. Ik ben dik tevreden over die (gekwalificeerde) persoon en we zijn al heel erg vooruit gegaan.